uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
po konsultacjach przeprowadzonych z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1406/2002(3) ustanowiło Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu ("Agencję") w celu zapewnienia wysokiego, jednolitego i skutecznego poziomu bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki.
(2) W dniu 12 grudnia 2002 r. Konferencja dyplomatyczna Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) przyjęła szereg zmian do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) oraz do Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa jednostek pływających i urządzeń portowych (ISPS), które stanowią zestaw środków dotyczących bezpieczeństwa na morzu. Dlatego właściwe jest określenie funkcji Agencji w zakresie bezpieczeństwa na morzu.
(3) Istotne jest podjęcie właściwych środków bezpieczeństwa w celu zapewnienia bezpieczeństwa wspólnotowej żeglugi morskiej oraz wspólnotowych portów, jak również bezpieczeństwa pasażerów, załóg oraz personelu w portach, przed zagrożeniami wynikającymi z zamierzonych bezprawnych czynów.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie poprawy zabezpieczenia statków i urządzeń portowych(4) wyznacza Komisji pewne zadania kontrolne z zakresu sprawdzania wdrożenia omawianych środków bezpieczeństwa przez Państwa Członkowskie, w wykonaniu których Agencja mogłaby zapewnić przydatną pomoc techniczną. Zadania te obejmują kontrole statków i odpowiednich spółek, jak również uznanych organizacji ds. zabezpieczeń, upoważnionych do podejmowania niektórych działań odnoszących się do bezpieczeństwa w omawianym kontekście.
(5) Ostatnie wypadki na wodach terytorialnych Wspólnoty, zwłaszcza zdarzenia z udziałem tankowców "Erika" i "Prestige", wykazały potrzebę dodatkowego działania Wspólnoty nie tylko w zakresie zapobiegania zanieczyszczeniom, lecz również w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia.
(6) Decyzja nr 2850/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2000 r.(5) ustanowiła wspólnotowe ramy współpracy w dziedzinie przypadkowych i umyślnych zanieczyszczeń mórz w okresie od dnia 1 stycznia 2000 r. do dnia 31 grudnia 2006 r.
(7) Decyzja Rady 2001/792/WE, Euratom z dnia 23 października 2001 r.(6) ustanowiła mechanizm wspólnotowy ułatwiający wzmocnioną współpracę w interwencjach wspierających ochronę ludności, w tym w razie przypadkowego zanieczyszczenia mórz. Mechanizm ten obejmuje wspólnotowy ośrodek monitoringu i informacji wykorzystywany we wszystkich przypadkach interwencji wspierających ochronę ludności.
(8) Agencja powinna zostać wyposażona w odpowiednie środki w celu wsparcia, na wniosek, mechanizmów działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia w Państwach Członkowskich. Działalność Agencji w tej dziedzinie nie powinna zwalniać państw nadbrzeżnych z ich odpowiedzialności za posiadanie funkcjonujących właściwych mechanizmów działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia i powinna przestrzegać istniejących uzgodnień w zakresie współpracy między Państwami Członkowskimi lub grupami Państw Członkowskich w tym zakresie. W razie wypadku powodującego zanieczyszczenie Agencja powinna wspierać poszkodowane Państwo Członkowskie, z upoważnienia którego prowadzone będą czynności związane z usuwaniem zanieczyszczenia Agencja powinna działać w kierunku wspierania mechanizmu wspólnotowego w zakresie ochrony ludności.
(9) Dyrektywa 2003/103/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. zmieniająca dyrektywę 2001/25/WE w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy(7) wprowadza nowe procedury w zakresie uznawania świadectw wydanych przez państwa trzecie. Agencja pomaga Komisji w dokonywaniu oceny zgodności tych państw z wymogami Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht z 1978 r. (Konwencja STCW).
(10) Rada Administracyjna Agencji powinna posiadać kompetencje w zakresie ustalania, w porozumieniu z Komisją, strategicznego planu w zakresie gotowości Agencji do działań w razie wystąpienia zanieczyszczeń oraz w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia. Przy opracowywaniu planu Rada Administracyjna powinna brać pod uwagę wartość dodaną, jaką działania Agencji w odpowiedzi na zanieczyszczenia wnoszą do działań Państw Członkowskich, jak również możliwie najlepszą relację pomiędzy kosztami i skutecznością.
(11) Należy mieć wzgląd na istniejące uzgodnienia w zakresie zanieczyszczeń przypadkowych, takie jak Umowa o współpracy w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniu Morza Północnego olejami i innymi substancjami szkodliwymi z 1983 r. (Umowa z Bonn o współpracy), które ułatwiają pomoc wzajemną i współpracę między Państwami Członkowskimi w tej dziedzinie, jak również należy mieć wzgląd na odnośne konwencje międzynarodowe i umowy w zakresie ochrony europejskich obszarów morskich przed wypadkami powodującymi zanieczyszczenia, takie jak Międzynarodowa konwencja o gotowości do zwalczania zanieczyszczeń morza olejami oraz współpracy w tym zakresie z 1990 r. (Konwencja OPRC) opracowana pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru północno-wschodniego Atlantyku z dnia 22 września 1992 r. (Konwencja OSPAR), Konwencja barcelońska, Konwencja helsińska i Umowa z Lizbony.
(12) W przypadku przyszłych nominacji w strukturze administracyjnej Agencji (rada administracyjna, dyrektor zarządzający) w odpowiedni sposób należy uwzględnić wymagane doświadczenie i wiedzę fachową w nowym zakresie kompetencji Agencji: w działaniu w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki oraz w dziedzinie zabezpieczeń na morzu.
(13) Państwa trzecie zamierzające uczestniczyć w działaniach Agencji powinny przyjąć i stosować prawo wspólnotowe w całym zakresie kompetencji Agencji, w tym w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki oraz w zakresie zabezpieczeń na morzu.
(14) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu, dnia 31 marca 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | D. ROCHE |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 32 z 5.2.2004, str. 21.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2004 r. Decyzja Rady z dnia 25 marca 2004 r.
(3) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1644/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 10).
(4) Dz.U. L 129 z 29.4.2004, str. 6.
(5) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, str. 1.
(6) Dz.U. L 297 z 15.11.2001, str. 7.
(7) Dz.U. L 326 z 13.12.2003, str. 28.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.129.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 724/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu |
Data aktu: | 31/03/2004 |
Data ogłoszenia: | 29/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 19/05/2004 |