(Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 245 akapit drugi,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 160 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 lutego 2003 r.,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 2004 r.,
uwzględniając opinię Komisji z dnia 10 listopada 2003 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 2 pkt 31 Trakatatu z Nicei zastępuje art. 225 Traktatu WE nowym postanowieniem, którego ust. 1 akapit pierwszy stanowi, że:
"Sąd Pierwszej Instancji jest właściwy do rozpoznawania w pierwszej instancji skarg określonych w artykułach 230, 232, 235, 236 i 238, z wyjątkiem skarg powierzonych izbom sądowym lub skarg zastrzeżonych na mocy Statutu dla Trybunału Sprawiedliwości. Statut może przyznać Sądowi Pierwszej Instancji właściwość w innych kategoriach skarg."
(2) Artykuł 3 pkt 13 Traktatu z Nicei wprowadza podobną zmianę do Traktatu EWEA.
(3) Tę zmianę uwzględniono w przejściowym projekcie art. 51 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości, zgodnie z którym "Na zasadzie wyjątku od zasady ustanowionej w art. 225 ust. 1 Traktatu WE oraz art. 140a ust. 1 Traktatu EWEA, Trybunał Sprawiedliwości jest właściwy do orzekania w sprawach skarg wniesionych przez Państwa Członkowskie, instytucje Wspólnot i Europejski Bank Centralny."
(4) Zgodnie z treścią i ogólnym schematem nowego art. 225 Traktatu WE oraz nowego art. 140A Traktatu EWEA, należy przeredagować art. 51 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości w celu dokładnego określenia właściwości odpowiednio Trybunału Sprawiedliwości i Sądu Pierwszej Instancji ponieważ przekazanie Sądowi właściwości pierwszej instancji musi być znaczące a kryteria podziału właściwości wystarczająco jasne, aby były jednoznacznie rozumiane przez instytucje i Państwa Członkowskie.
(5) Sąd Pierwszej Instancji powinien być właściwy do orzekania w sprawie skarg wniesionych przez Państwa Członkowskie skierowanych przeciwko aktom prawnym Rady, przez które wykonuje ona swoje uprawnienia wykonawcze zgodnie z zasadą określoną w art. 202 tiret trzecie Traktatu WE. Odnosi się to do przypadków, w których Rada zastrzegła dla siebie prawo wykonywania uprawnień wykonawczych lub uzyskała prawo wykonywania takich uprawnień w ramach "procedury komitetu".
(6) Przepisy art. 54 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości dotyczące okoliczności, w których Sąd Pierwszej Instancji może odmówić właściwości na rzecz Trybunału należy zmienić, aby pozostawały w zgodzie z nowymi uprawnieniami Sądu Pierwszej Instancji. Niezbędne jest dopuścić odmowę właściwości w przypadku gdy do Trybunału Sprawiedliwości i do Sądu Pierwszej Instancji zostały wniesione sprawy powiązane, gdy rozstrzygnięcie jednej z nich może być zależne od rozstrzygnięcia drugiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 kwietnia 2004 r.
W imieniu Rady | |
B. COWEN | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.51.28).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.74.7/1).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.132.5 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/407/WE,Euratom zmieniająca art. 51 i 54 Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości |
Data aktu: | 26/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 29/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/06/2004 |