uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,
(1) Ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego prowadzi do zniesienia barier technicznych odnośnie do transferu statków towarowych i pasażerskich między rejestrami Państw Członkowskich. Wymagane są również środki w celu ułatwienia transferu statków towarowych i pasażerskich we Wspólnocie, w celu ograniczenia kosztów oraz procedur administracyjnych związanych ze zmianą rejestru w ramach Wspólnoty, jak również w celu poprawy warunków eksploatacji i konkurencyjności floty Wspólnoty.
(2) Konieczne jest jednocześnie zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa statków i ochrony środowiska, zgodnie z konwencjami międzynarodowymi.
(3) Wymagania Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu z 1974 r. (SOLAS 1974), Międzynarodowej konwencji o liniach przeładunkowych z 1966 r. (LL 1966) oraz Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczeniu przez statki z 1973 r., zmienionej Protokołem z 1978 r. (MARPOL 73/78) przewidują wysoki poziom bezpieczeństwa statków i ochrony środowiska naturalnego. Międzynarodowa konwencja o mierzeniu tonażu statków z 1969 r. ustanawia jednolity system mierzenia tonażu statków handlowych.
(4) Międzynarodowy system regulujący sprawy związane ze statkami pasażerskimi został wzmocniony i rozszerzony poprzez przyjęcie licznych poprawek do SOLAS 1974 przez Międzynarodową Organizację Morską (MOM), a także z uwagi na zwiększenie zbieżności interpretacji reguł i norm SOLAS 1974.
(5) Transfer statków towarowych i pasażerskich pływających pod banderą Państwa Członkowskiego między rejestrami Państw Członkowskich nie może być zakłócony barierami technicznymi, jeśli statki zostały uznane za spełniające postanowienia odnośnych konwencji międzynarodowych przez Państwa Członkowskie, lub w ich imieniu, przez organizacje uznane na mocy dyrektywy Rady 94/57/WE z dnia 22 listopada 1994 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich 3 .
(6) Jednakże Państwo Członkowskie przyjmujące statek pod swoją banderę powinno nadal stosować przepisy, które różnią się w swym zakresie i naturze od przepisów określonych w konwencjach, o których mowa w art. 2 lit. a).
(7) Celem umożliwienia podjęcia szybkiej i opartej na informacjach decyzji przez Państwo Członkowskie przyjmujące statek pod swoją banderę Państwo Członkowskie przekazujące statek powinno dostarczyć mu wszelkich istotnych informacji na temat stanu oraz wyposażenia statku. Niemniej, Państwo Członkowskie przyjmujące statek pod swoją banderę powinno poddać go kontroli celem potwierdzenia stanu i wyposażenia statku.
(8) Statki, którym odmówiono dostępu do portów Państw Członkowskich na mocy przepisów dyrektywy Rady 95/21/WE z dnia 19 czerwca 1995 r. dotyczącej przestrzegania, w odniesieniu do żeglugi morskiej korzystającej ze wspólnotowych portów oraz żeglugi morskiej po wodach znajdujących się pod jurysdykcją Państw Członkowskich, międzynarodowych norm bezpieczeństwa statków i zapobiegania zanieczyszczeniom oraz pokładowych warunków życia i pracy (kontrola państwa portu) 4 lub które zostały zatrzymane więcej niż jeden raz w następstwie kontroli w porcie w okresie trzech lat poprzedzającym złożenie wniosku o rejestrację, nie mogą korzystać z możliwości przeniesienia, w ramach systemu uproszczonego, do innego rejestru w obrębie Wspólnoty.
(9) Konwencje międzynarodowe pozostawiają ważne punkty interpretacji wymagań uznaniu poszczególnych stron. W oparciu o ich własną interpretację Państwa Członkowskie wydają wszystkim statkom pływającym pod ich banderami, które podlegają postanowieniom odpowiednich międzynarodowych konwencji, certyfikaty zaświadczające o ich zgodności z tymi postanowieniami. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie krajowe regulacje techniczne, których niektóre przepisy zawierają wymagania inne niż zawarte w międzynarodowych konwencjach i związanych z nimi normach technicznych. Należy zatem ustalić odpowiednią procedurę w celu rozwiązywania różnic w interpretacji istniejących wymagań, które mogą pojawić się przy okazji wniosku o przeniesienie rejestru statków.
(10) Celem umożliwienia monitorowania wykonania niniejszego rozporządzenia Państwa Członkowskie powinny przedkładać Komisji zwięzłe sprawozdania roczne. W pierwszym sprawozdaniu rocznym Państwa Członkowskie wskażą wszelkie środki przyjęte w celu ułatwienia wykonania niniejszego rozporządzenia.
(11) Przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 613/91 z dnia 4 marca 1991 r. w sprawie transferu statków z jednego rejestru do drugiego wewnątrz Wspólnoty 5 zostały znacząco wzmocnione i rozszerzone przepisami niniejszego rozporządzenia. Należy zatem uchylić rozporządzenie (EWG) nr 613/91.
(12) Należy przyjąć środki konieczne do wykonania niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | D. ROCHE |
Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 219/2009 z dnia 11 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.87.109) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.138.19 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 789/2004 w sprawie transferu statków towarowych i pasażerskich z jednego rejestru do drugiego wewnątrz Wspólnoty i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 613/91 |
Data aktu: | 21/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 20/05/2004 |