uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej(3) zastąpiła z mocą od 1 stycznia 2004 r. dyrektywę Rady 92/81/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych(4) oraz dyrektywę Rady 92/82/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych(5). Określa ona strukturę fiskalną oraz poziom opodatkowania, jaki należy nałożyć na produkty energetyczne i energię elektryczną.
(2) Stawki minimalne przewidziane dyrektywą 2003/96/WE mogą doprowadzić do stworzenia poważnych trudności ekonomicznych i społecznych w niektórych Państwach Członkowskich, a mianowicie na Cyprze, w Republice Czeskiej, Estonii, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, Malcie, w Polsce, Słowenii i na Słowacji w obliczu porównywalnie niskiego poziomu stosowanych uprzednio podatków akcyzowych, trwającej transformacji gospodarczej tych Państw Członkowskich, ich względnie niskich poziomów dochodu oraz ograniczonej zdolności do skompensowania dodatkowego obciążenia podatkowego poprzez obniżkę innychpodatków. W szczególności podwyżki cen spowodowane zastosowaniem stawek minimalnych ustanowionych dyrektywą 2003/96/WE będą prawdopodobnie miały negatywny wpływ na obywateli i gospodarki krajowe tych państw, tworząc na przykład powstanie ciężaru nie do udźwignięcia dla małych i średnich przedsiębiorstw.
(3) Powyższe Państwa Członkowskie powinny w związku z tym otrzymać pozwolenie na czasowe stosowanie zwolnień lub obniżek poziomu opodatkowania tam, gdzie nie będzie to miało negatywnego wpływa na właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, ani nie spowoduje zaburzenia konkurencji. Ponadto, zgodnie z zasadami według których przyznano wstępne okresy przejściowe na mocy dyrektywy 2003/96/WE, wszelkie tego typu środki powinny mieć na celu powodowanie postępującego zbliżania do minimalnych stawek wspólnotowych.
(4) Traktat o Przystąpieniu z 2003 r.(6) przewiduje przepisy przejściowe, w przypadku Polski i Cypru, we wprowadzaniu dyrektyw 92/81/EWG oraz 92/82/EWG. Traktat ten przewiduje także szczególne środki w kwestiach związanych z energią na Litwie i w Estonii. Środki te powinny być podejmowane w sposób adekwatny, biorąc pod uwagę kontekst pozwolenia na stosowanie dedykowanych zwolnień podatkowych.
(5) Niniejsza dyrektywa nie może naruszać wyników procedur związanych z zakłóceniami działania wspólnego rynku, jakie mogą zostać wdrożone, a w szczególności zgodnie z art. 87 i 88 Traktatu. Nie może ona także zwalniać z wymogu, zgodnie z którym Państwa Członkowskie są zobowiązane do zgłaszania Komisji przypadków potencjalnej pomocy państwowej zgodnie z art. 88 Traktatu.
(6) Określone przepisy dyrektywy 2003/96/WE powinny zostać wyjaśnione, jeśli chodzi o odesłania do okresów przejściowych w nich przewidzianych.
(6) Dyrektywa 2003/96/WE powinna w związku z tym zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
M. McDOWELL | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia dostarczona 30 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia dostarczona 31 marca 2004 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 283 z 31.10.2003, str. 51.
(4) Dz.U. L z 31.10.1992, str. 12. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 94/74/WE (Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 46).
(5) Dz.U. L 316, 31.10.1992, str. 19. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 94/74/WE.
(6) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 17.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.157.87 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2004/74/WE zmieniającą dyrektywę 2003/96/WE w zakresie możliwości stosowania przez określone Państwa Członkowskie czasowych zwolnień lub obniżek poziomu opodatkowania na produkty energetyczne i energię elektryczną |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |