uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w artykule 251 Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5) określiła wspólnotowe wytyczne w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej, określając projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, mające przyczynić się do rozwoju tej sieci, i wymieniając w załączniku III szczególne projekty, na które Rada Europejska, na swoich posiedzeniach w Essen w 1994 r. i w Dublinie w 1996 r., zwróciła szczególną uwagę.
(2) Wzrost obrotu, a w szczególności wzrastający udział ciężarówek, powoduje zwiększenie ruchu i "wąskich gardeł" na trasach międzynarodowego transportu. Tak więc w celu zapewnienia międzynarodowej mobilności towarów i osób należy zoptymalizować przepustowość transeuropejskiej sieci transportowej.
(3) Rada Europejska w Göteborgu w 2001 r. zaprosiła instytucje europejskie do przyjęcia zmienionych wytycznych dotyczących europejskiej sieci transportowej, aby dać priorytet, odpowiednio, inwestycjom infrastrukturalnym na kolei, wodnych drogach śródlądowych, transportowi morskiemu na krótkich trasach, operacjom intermodalnym i skutecznemu ich połączeniu. W tym kontekście nie należy niedoceniać udziału portów żeglugi śródlądowej i regionalnych portów lotniczych w realizacji celów transeuropejskiej sieci transportowej.
(4) Przyszłe poszerzenie Unii Europejskiej i cel polegający na zrównoważeniu wykorzystania form transportu i stworzenia sieci infrastrukturalnej umożliwiającej stawienie czoła rosnącym potrzebom, jak również fakt, że czas potrzebny na zrealizowanie niektórych priorytetowych projektów mógłby przekroczyć 10 lat, zmusza do dokonania przeglądu listy projektów znajdującej się w załączniku do decyzji nr 1692/96/WE.
(5) Bułgaria, Cypr, Estonia, Węgry, Łotwa, Litwa, Malta, Polska, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Turcja zawarły układy stowarzyszeniowe i układy europejskie i są kandydatami do przystąpienia do Unii Europejskiej. Administracje transportowe jedenastu z tych państw dokonały, przy wsparciu Komisji, oceny potrzeb infrastruktury transportowej w celu zdefiniowania sieci zgodnie z takimi samymi zasadami, jak zasady określone w decyzji nr 1692/96/WE.
(6) Rada Europejska w Barcelonie położyła nacisk na zmniejszenie liczby "wąskich gardeł" na trasach w różnych regionach, między innymi w Alpach, Pirenejach i w regionie Morza Bałtyckiego.
(7) Rada Europejska w Brukseli w grudniu 2003 r. podkreśliła, że określone w wytycznych priorytetowe projekty są podstawowymi elementami wzmocnienia spójności rynku wewnętrznego, w szczególności w perspektywie nieuchronnego poszerzenia Unii Europejskiej i mając na uwadze potrzebę wyeliminowania "wąskich gardeł" na trasach i/lub dodania brakujących połączeń w przepływie towarów (tranzyt) przy przekraczaniu naturalnych lub innych barier lub granic.
(8) Druga paneuropejska konferencja transportowa na Krecie w 1994 r. i trzecia paneuropejska konferencja transportowa w Helsinkach w 1997 r. umożliwiły zdefiniowanie dziesięciu paneuropejskich korytarzy transportowych i czterech paneuropejskich stref priorytetowych dla współpracy między Wspólnotą Europejską i zainteresowanymi krajami trzecimi.
(9) W swoim raporcie przedstawionym Komisji dnia 30 czerwca 2003 r. grupa wysokiego szczebla ds. transeuropejskiej sieci transportowej (zwana dalej "grupą wysokiego szczebla") zdefiniowała ograniczoną liczbę priorytetowych projektów z wykorzystaniem metodologii opartej na kryteriach obejmujących w szczególności badanie ich potencjalnej żywotności gospodarczej, stopnia zaangażowania zainteresowanych Państw Członkowskich w przestrzeganiu kalendarza przyjętego wcześniej w ramach programowania projektu, ich wpływu na przepływ towarów i osób między Państwami Członkowskimi, na spójność i stały rozwój. Raport ten obejmuje również projekty w nowych Państwach Członkowskich, które przystąpią do Unii dnia 1 maja 2004 r. Należy uwzględnić rezultaty tej współpracy.
(10) Wymogi związane z ochroną środowiska powinny wchodzić w zakres definicji i realizacji wspólnotowej polityki dotyczącej sieci transeuropejskich, zgodnie z art. 6 Traktatu. Wymaga to przede wszystkim promowania infrastruktury dla form transportu jak najmniej szkodliwych dla środowiska, to znaczy kolei, transportu morskiego na krótkich trasach i żeglugi śródlądowej.
(11) Należy realizować pierwszorzędny cel polegający na rozdzieleniu ujemnych skutków wzrostu transportu od wzrostu produktu krajowego brutto, jak to zaproponowała Komisja w swoim komunikacie o strategii Unii Europejskiej na rzecz stałego rozwoju.
(12) Ocena wpływu na środowisko, o której mowa w dyrektywie 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko(6), będzie miała zastosowanie w przyszłości do wszystkich planów i programów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. Finansowanie infrastruktury transportowej powinno być uzależnione również od przestrzegania przepisów prawa wspólnotowego dotyczących środowiska, w szczególności dyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko(7), dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa(8) i dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(9).
(13) Biała Księga Komisji w sprawie europejskiej polityki transportowej zaleca zintegrowane podejście obejmujące między innymi środki zmierzające do ożywienia sektora kolejowego, w szczególności transportu towarów, promowania żeglugi śródlądowej i transportu morskiego na krótkich trasach, wspierania większej komplementarności między bardzo szybką koleją i transportem lotniczym i wspierania interoperacyjnych inteligentnych systemów transportu w celu zapewnienia większej skuteczności i bezpieczeństwa sieci.
(14) Skuteczność wspólnej polityki transportowej zależy między innymi od spójności środków zmierzających do ożywienia sektora kolejowego i rozwoju infrastruktury w tym sektorze. Dyrektywa 2001/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2001 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych(10) przewiduje transeuropejską sieć kolejowego transportu towarów otwartą na usługi międzynarodowego transportu towarów po 2003 r. Linie transeuropejskiej sieci transportu towarów koleją należy uznać za część sieci kolejowej zdefiniowanej w wytycznych określonych w decyzji nr 1692/96/WE, aby mogły one korzystać z inwestycji i aby przyciągnęły część ruchu drogowego.
(15) W perspektywie ogólnego celu, jakim jest zapewnienie stałej mobilności osób i towarów, należy wprowadzić mechanizmy wsparcia dla rozwoju autostrad morskich między Państwami Członkowskimi w celu ograniczenia ruchu na drogach i/lub zwiększenia dostępności do państw i regionów peryferyjnych lub wyspiarskich. Wprowadzenie takich mechanizmów, między innymi w drodze procedur przetargowych, powinno być przejrzyste, odpowiadać potrzebom i nie powinno w żaden sposób naruszać wspólnotowych reguł konkurencji ani reguł dotyczących rynków publicznych.
(16) Wsparcie rozwoju autostrad morskich należy uznać za uzupełnienie pomocy Wspólnoty mającej na celu wspieranie rozwoju transportu morskiego na krótkich trasach w ramach programu Marco Polo ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1382/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie przyznawania wspólnotowej pomocy finansowej w celu poprawy efektów działania systemu transportu towarowego w dziedzinie środowiska (Program Marco Polo)(11) i powinno być oparte na tym samym kryterium. Jednakże przyznanie wspólnotowych środków finansowania w ramach tych dwóch instrumentów nie powinno podlegać kumulacji.
(17) Należy zadeklarować, że projekty priorytetowe są przedmiotem europejskiego zainteresowania, skoncentrować wspólnotowe finansowanie na tych projektach i wprowadzić mechanizmy wspierające koordynację między Państwami Członkowskimi dla ułatwienia ich realizacji zgodnie z pożądanym kalendarzem.
(18) Zgodnie z art. 154 Traktatu polityka w zakresie sieci transeuropejskich musi przyczyniać się do umocnienia spójności gospodarczej i społecznej na obszarze Wspólnoty. Do osiągnięcia tego celu należy poszukiwać maksymalnej spójności między wytycznymi wspólnotowymi w zakresie transeuropejskich sieci i programowaniem instrumentów finansowych dostępnych na szczeblu wspólnotowym.
(19) Późniejszy bilans priorytetowych projektów powinien ułatwiać przegląd przyszłych wytycznych i listy priorytetowych projektów i powinien przyczyniać się do ulepszenia stosowanych przez Państwa Członkowskie a priori metod oceny.
(20) Sytuacja, w której krajowe procedury zmierzające do oceny wpływu projektu na środowisko naturalne i skutków społeczno-ekonomicznych projektu są prowadzone oddzielnie, może okazać się niewłaściwa dla ponadpaństwowego wymiaru projektów będących przedmiotem europejskiego zainteresowania. Aby temu zaradzić, należy opracować, oprócz wspólnych metod oceny, skoordynowane procedury oceny i publicznej konsultacji lub ponadnarodowe procedury dochodzeniowe obejmujące poszczególne zainteresowane Państwa Członkowskie i dotyczące zarówno aspektów społecznoekonomicznych, jak i aspektów związanych ze środowiskiem naturalnym. Procedury takie nie powinny naruszać obowiązków wynikających z przepisów prawa wspólnotowego dotyczących ochrony środowiska naturalnego.
(21) Bliższa koordynacja projektów znajdujących się na tej samej osi między zainteresowanymi Państwami Członkowskimi może być konieczna dla poprawy rentowności inwestycji i ułatwienia ich synchronizacji i zapewnienia finansowania.
(22) Państwa Członkowskie powinny zdefiniować transgraniczne odcinki na podstawie kryteriów określonych przez Komitet powołany na mocy art. 18 ust. 2 decyzji nr 1692/96/WE. Istniejące odniesienia do transgranicznych odcinków priorytetowych projektów znajdujące się w załączniku III do tej decyzji nie powinny przesądzać o zdefiniowaniu transgranicznych odcinków zgodnie z tymi kryteriami.
(23) Komisja przeprowadziła analizę wpływu zaleceń grupy wysokiego szczebla. Wyniki pokazują, że realizacja zidentyfikowanych przez grupę projektów, w połączeniu z kilkoma środkami obejmującymi wspólną politykę transportową, takimi jak pobieranie opłat za korzystanie z infrastruktury i otwarcie na konkurencję transportu towarów koleją, daje materialne korzyści pod względem zysku czasowego, ograniczenia emisji i ruchu, poprawy dostępności peryferyjnych i nowych Państw Członkowskich, jak również ogólnego wzrostu dobrobytu.
(24) Aby przestrzegać celów europejskiej sieci transportowej i podjąć wyzwanie rozszerzenia w dziedzinie transportu, należy znacznie zwiększyć przewidziane na sieć środki finansowe.
(25) Komisja mogłaby podjąć decyzję o zwróceniu się do Parlamentu Europejskiego i Rady z sugestią, że należy realizować projekty inne niż te, które znajdują się w załączniku III decyzji nr 1692/96/WE dla realizacji celów zmierzających do pobudzenia wzrostu, lepszej integracji poszerzonej Europy i poprawy produktywności i konkurencyjności przedsiębiorstw europejskich na rynkach światowych, przyczynienia się do osiągnięcia spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej, jak również intermodalności. Projekty te powinny być traktowane w sposób priorytetowi wymagany w ramach instrumentów wspólnotowego finansowania.
(26) W związku z tym należy zmienić decyzję nr 1692/96/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | M. McDOWELL |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 362 z 18.12.2001, str. 205 i Dz.U. 20 E z 28.1.2003, str. 274.
(2) Dz.U. C 125 z 27.5.2002, str. 75.
(3) Dz.U. C 278 z 14.11.2002, str. 7.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 30 maja 2002 r. (Dz.U. C 187 E z 7.8.2003, str. 130) i z dnia 11 marca 2004 r. (dotychczas niepublikowane w Dzienniku Urzędowym) i stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 21 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(5) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(6) Dz.U. L 197 z 21.7.2001, str. 30.
(7) Dz.U. L 175 z 5.7.1985, str. 40. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 156 z 25.6.2003, str. 17).
(8) Dz.U. L 103 z 25.4.1979, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
(9) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(10) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 1.
(11) Dz.U. L 196 z 2.8.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 788/2004 (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 17).
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.167.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 884/2004/WE zmieniająca decyzję nr 1692/96/WE w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 20/05/2004 |