uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze co następuje:
(1) Dodatki do żywności mogą zostać zatwierdzone do wykorzystania w środkach spożywczych, tylko jeśli spełniają wymagania załącznika II do dyrektywy Rady 89/107/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dodatków do żywności dopuszczonych do użycia w środkach spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi(3).
(2) Dyrektywa 95/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 1995 r. w sprawie dodatków do żywności innych niż barwniki i substancje słodzące(4) ustanawia wykaz dodatków do żywności, które mogą być użyte we Wspólnocie i warunki ich używania.
(3) W dziedzinie dodatków do żywności nastąpił rozwój techniczny od czasu przyjęcia dyrektywy 95/2/WE. Dyrektywa ta powinna zostać dostosowana, aby uwzględnić ten rozwój.
(4) Dyrektywa Rady 88/388/EWG z dnia 22 czerwca 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków aromatyzujących przeznaczonych do użytku w środkach spożywczych i materiałów źródłowych służących do ich produkcji(5) przewiduje przyjęcie wykazu dodatków niezbędnych do składowania i użycia środków aromatyzujących oraz przyjęcie specjalnych warunków używania takich dodatków, które mogą być niezbędne dla ochrony zdrowia publicznego i zapewnienia uczciwej wymiany handlowej.
(5) Pożądane jest włączenie do dyrektywy 95/2/WE tych środków w sprawie dodatków niezbędnych do składowania i używania środków aromatyzujących, aby przyczynić się do przejrzystości i spójności prawodawstwa wspólnotowego oraz ułatwić dostosowanie do prawodawstwa wspólnotowego w sprawie dodatków do żywności przez producentów żywności, w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Dodatkowo, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającym ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującym Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiającym procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(6), aromaty mieszczą się w definicji "żywności".
(6) Chociaż należy zatwierdzić użycie dodatków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i jakości środków aromatyzujących oraz ułatwić ich składowanie i używanie, ich poziom w takich środkach aromatyzujących powinien być poziomem minimalnym wymaganym do osiągnięcia zamierzonego celu. Dodatkowo konsumenci powinni mieć zapewnioną właściwą, zadowalającą i niewprowadzającą w błąd informację dotyczącą użycia dodatków.
(7) Obecność dodatku w środku spożywczym, z powodu używania środka aromatyzującego, jest zazwyczaj mała i dodatek nie spełnia funkcji technologicznej w środku spożywczym. Jednak jeśli w pewnych okolicznościach dodatek pełni funkcję technologiczną w złożonym środku spożywczym, powinien być uważany za dodatek do wieloskładnikowego środka spożywczego, a nie za dodatek do środka aromatyzującego; wówczas powinny mieć zastosowanie właściwe przepisy odnoszące się do dodatku w szczególnym środku spożywczym, włączając przepisy dotyczące etykietowania ustanowione dyrektywą 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych(7).
(8) Zgodnie z dyrektywą 88/388/EWG producenci żywności powinni być poinformowani o stężeniu wszystkich dodatków w środkach aromatyzujących w celu umożliwienia im stosowania się do prawodawstwa wspólnotowego. Dyrektywa ta wymaga także, by etykietowano ilościowo każdy składnik podlegający ograniczeniu ilościowemu w środkach spożywczych. Ograniczenie ilościowe jest wyrażone liczbowo lub na zasadzie quantum satis.
(9) Zgodnie z zasadą proporcjonalności, w celu osiągnięcia podstawowego celu zapewnienia jednolitości rynku i wysokiego poziomu ochrony konsumentów, konieczne i właściwe jest ustanowienie zasad używania dodatków w środkach aromatyzujących. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co konieczne do osiągnięcia celów zgodnie z art. 5 akapit trzeci Traktatu.
(10) Zgodnie z wnioskiem Państw Członkowskich i opinią Komitetu Naukowego ds. Żywności, ustanowionego decyzją Komisji 97/579/WE z dnia 23 lipca 1997 r. ustanawiającą komitety naukowe w dziedzinie zdrowia konsumentów i bezpieczeństwa żywności(8), uwodorniony poli-1- deken zatwierdzony na poziomie krajowym, na mocy dyrektywy 89/107/EWG, powinien być zatwierdzony na poziomie wspólnotowym.
(11) Bifenyl (E 230), ortofenylofenol (E 231) i sól sodowa ortofenylofenolu (E 232) są wymienione jako substancje konserwujące w i na owocach cytrusowych w dyrektywie 95/2/WE. Jednakże wchodzą one w zakres definicji "środków ochrony roślin" w dyrektywie Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(9). Dlatego nie powinny wchodzić w zakres dyrektywy 95/2/WE. Państwa Członkowskie i Komisja powinny podjąć wszelkie możliwe kroki w celu zapewnienia, że nie ma luki prawnej w odniesieniu do tych substancji. Pozwolenie na wprowadzenie do obrotu tych substancji jako środków ochrony roślin powinno być przygotowane tak szybko, jak to możliwe.
(12) Dnia 4 kwietnia 2003 r. Komitet Naukowy ds. Żywności stwierdził, że tymczasowa dopuszczalna dzienna dawka E 214 do E 219 estru metylowego kwasu p-hydroksybenzoesowego oraz jego soli sodowej powinna być wycofana, jeśli nie zostaną przedstawione dalsze dane dotyczące dawki i toksyczności.
(13) Dlatego dyrektywa 95/2/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona.
(14) Dyrektywa Rady 67/427/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie wykorzystania określonych substancji konserwujących do zabezpieczenia powierzchni owoców cytrusowych oraz środków kontroli wykorzystywanych w jakościowej i ilościowej analizie substancji konserwujących w i na owocach cytrusowych(10) ustanawia środki kontroli substancji konserwujących w i na owocach cytrusowych. Ponieważ dyrektywa 95/2/WE zabrania stosowania substancji konserwujących w owocach cytrusowych, należy uchylić dyrektywę 67/427/EWG.
(15) Przyjęcie przepisów, które mogą mieć wpływ na zdrowie publiczne, konsultowane było z Komitetem Naukowym ds. Żywności, zgodnie z art. 6 dyrektywy 89/107/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | A. MATTEOLI |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 208 z 3.9.2003, str. 30.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 1 grudnia 2003 r.
(3) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 27. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 94/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 237 z 10.9.1994, str. 1).
(4) Dz.U. L 61 z 18.3.1995, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/52/WE (Dz.U. L 178 z 17.7.2003, str. 23).
(5) Dz.U. L 184 z 15.7.1988, str. 61. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 91/71/EWG (Dz.U. L 42 z 15.2.1991, str. 25).
(6) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1642/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 4).
(7) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/89/WE (Dz.U. L 308 z 25.11.2003, str. 15).
(8) Dz.U. L 237 z 28.8.1997, str. 18. Decyzja zmieniona decyzją 2000/443/WE (Dz.U. L 179 z 18.7.2000, str. 13).
(9) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(10) Dz.U. 148 z 11.7.1967, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.24.58 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/114/WE zmieniająca dyrektywę 95/2/WE w sprawie dodatków do żywności innych niż barwniki i substancje słodzące |
Data aktu: | 22/12/2003 |
Data ogłoszenia: | 29/01/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/01/2004 |