uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/109/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(1), zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 3,
po konsultacji z Naukowym Komitetem ds. Żywności,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) dyrektywa Komisji 93/10/EWG z dnia 15 marca 1993 r. odnosząca się do materiałów i wyrobów wykonanych z folii z regenerowanej celulozy przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(3), zmieniona dyrektywą 93/111/WE(4), stosuje się do folii z regenerowanej celulozy i ustanawia wykaz zatwierdzonych substancji wraz z ograniczeniami odnośnie do ich użycia. Ta dyrektywa obejmuje folie z regenerowanej celulozy niepowlekane lub powlekane powłokami wytworzonymi wyłącznie z substancji wymienionych w wykazie.
(2) ze względu na rozwój technologiczny konieczne jest zatwierdzenie nowego typu folii z regenerowanej celulozy z powłokami składającymi się z tworzyw sztucznych, który nadaje się na kompost i jest biodegradowalny. Nowy typ folii z regenerowanej celulozy jest zgodny z wymaganiami ekologicznymi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych(5), zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003. Zatem, takie zatwierdzenie leży w interesie spójności prawodawstwa wspólnotowego.
(3) przepisy mające zastosowanie do folii z regenerowanej celulozy powinny zostać określone ze względu na rodzaj warstwy będącej w kontakcie ze środkami spożywczymi. Zatem, wymagania dla folii z regenerowanej celulozy powlekanych powłokami składającymi się z tworzywa sztucznego powinny być inne od tych dla folii z regenerowanej celulozy nie powlekanych lub powlekanych powłokami otrzymanymi z celulozy.
(4) tylko zatwierdzone substancje powinny być wykorzystywane podczas wytwarzania wszelkich rodzajów folii z regenerowanej celulozy, włączając folie z regenerowanej celulozy powlekane tworzywem sztucznym.
(5) w przypadku folii z regenerowanej celulozy powlekanych powłokami składającymi się z tworzywa sztucznego, warstwa będąca w kontakcie ze środkami spożywczymi składa się z materiału podobnego do materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z środkami spożywczymi. Dlatego jest właściwe, że przepisy przewidziane w dyrektywie Komisji 2002/72/WE z dnia 6 sierpnia 2002 r. w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczym(6) powinny mieć zastosowanie do takich folii.
(6) w interesie spójności prawodawstwa wspólnotowego, weryfikacja zgodności powlekanej tworzywem sztucznym folii z regenerowanej celulozy z limitami migracji ustalonymi dyrektywą 2002/72/WE powinna być przeprowadzona zgodnie z przepisami ustanowionymi w dyrektywie Rady 82/711/EWG z dnia 18 października 1982 r. ustanawiającej podstawowe zasady, niezbędne w badaniach migracji składników materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(7), zmieniona ostatnio dyrektywą Komisji 97/48/WE(8), oraz w dyrektywie Rady 85/572/EWG z dnia 19 grudnia 1985 r. ustanawiającej wykaz płynów modelowych do zastosowania w badaniach migracji składników materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(9).
(7) pewna ilość polimerów używanych jako powłoki powinna zostać wykreślona z wykazu zatwierdzonych substancji określonego w dyrektywie 93/10/EWG skoro są objęte przepisami określonymi w dyrektywie 2002/72/WE, które stosują się do folii z regenerowanej celulozy powlekanej tworzywem sztucznym.
(8) powinno się także wykreślić z wykazu zatwierdzonych substancji określonego w dyrektywie 93/10/WE cztery rozpuszczalniki ponieważ dostępne są nowe dane ukazujące ryzyko reprodukcji oraz ponieważ nie są one dłużej wykorzystywane w produkcji folii z regenerowanej celulozy. Ponadto, niektóre z zmiękczaczy, które nie są już wykorzystywane, powinny być wykreślone z tego wykazu.
(9) ponadto, ograniczenia wykorzystania fosforanu difenylu- 2-etyloheksylu (synonim: ester difenylo-2-etyloheksylo kwasu fosforowego) określone w dyrektywie 93/10/WE powinno być zmienione biorąc pod uwagę opinię Naukowego Komitetu ds. Żywności z dnia 19 marca 1998 r.
(10) dyrektywę 93/10/WE należy stosownie zmienić.
(11) środki przewidziane w dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 38.
(2) Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1.
(3) Dz.U. L 93 z 17.4.1993, str. 27.
(4) Dz.U. L 310 z 14.12.1993, str. 41.
(5) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 10.
(6) Dz.U. L 220 z 15.8.2002, str. 18.
(7) Dz.U. L 297 z 23.10.1982, str. 26.
(8) Dz.U. L 222 z 12.8.1997, str. 10.
(9) Dz.U. L 372 z 31.12.1985, str. 14.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.27.48 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2004/14/WE zmieniająca dyrektywę 93/10/EWG odnoszącą się do materiałów i wyrobów wykonanych z folii z regenerowanej celulozy przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi |
Data aktu: | 29/01/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/01/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/02/2004 |