REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC,
REPUBLIKA AUSTRII,
KRÓLESTWO BELGII,
REPUBLIKA BUŁGARII,
REPUBLIKA CYPRYJSKA,
REPUBLIKA CHORWACJI,
KRÓLESTWO DANII,
KRÓLESTWO HISZPANII,
REPUBLIKA FINLANDII,
REPUBLIKA FRANCUSKA,
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ,
REPUBLIKA GRECKA,
REPUBLIKA WĘGIERSKA,
IRLANDIA,
REPUBLIKA WŁOSKA,
BYŁA JUGOSŁOWIAŃSKA REPUBLIKA MACEDONII,
WIELKIE KSIĘSTWO LUKSEMBURGA,
REPUBLIKA MALTY,
REPUBLIKA MOŁDOWY,
KSIĘSTWO MONAKO,
KRÓLESTWO NORWEGII,
KRÓLESTWO NIDERLANDÓW,
REPUBLIKA PORTUGALSKA,
RUMUNIA,
REPUBLIKA SŁOWACKA,
REPUBLIKA SŁOWENII,
KRÓLESTWO SZWECJI,
KONFEDERACJA SZWAJCARSKA,
REPUBLIKA CZESKA
REPUBLIKA TURCJI,
oraz
WSPÓLNOTA EUROPEJSKA,
UWZGLĘDNIAJĄC Międzynarodową konwencję Eurocontrol odnoszącą się do współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej z dnia 13 grudnia 1960 roku, zmienioną przez Protokół dodatkowy z dnia 6 lipca 1970 r., następnie zmienioną przez Protokół z dnia 21 listopada 1978 r., razem zmienioną przez Protokół z dnia 12 lutego 1981 r. oraz zmienioną i ujednoliconą przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r., zwaną dalej "Konwencją" o współpracy międzynarodowej, w szczególności jej artykuł 40,
UWZGLĘDNIAJĄC obowiązki nałożone przez Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską z dnia 25 marca 1957 r., zmieniony przez Traktat z Amsterdamu z dnia 2 października 1997 r., na Wspólnotę Europejską w ustalonych obszarach objętych przez Konwencję,
ZWAŻYWSZY, że Państwa Członkowskie Wspólnoty Europejskiej, członkowie Eurocontrol, podczas przyjmowania protokołu ujednolicającego Konwencję, który został otwarty do podpisu dnia 27 czerwca 1997 r., zadeklarowały, że ich podpis nie narusza wyłącznej kompetencji Wspólnoty w ustalonych obszarach objętych przez tę Konwencję oraz wspólnotowego członkostwa w Eurocontrol do wykorzystania takiej wyłącznej kompetencji;
ZWAŻYWSZY, że celem przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Konwencji jest udzielenie pomocy Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Lotniczej, zwanej dalej "Eurocontrol", w osiągnięciu jej celów określonych w Konwencji, mianowicie bycia wyłącznym i skutecznym organem odpowiedzialnym za politykę dotyczącą kontroli ruchu lotniczego w Europie;
ZWAŻYWSZY, że przystąpienie Wspólnoty Europejskiej do Eurocontrol wymaga sprecyzowania sposobu, w jaki postanowienia Konwencji będą stosowane w odniesieniu do Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich;
ZWAŻYWSZY, że warunki przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Konwencji umożliwiają Wspólnocie wykonywanie w famach Eurocontrol takich kompetencji, jakie zostały jej przekazane przez Państwa Członkowskie;
ZWAŻYWSZY, że porozumienia dotyczące lepszej współpracy przy użytkowaniu portu lotniczego w Gibraltarze zostały uzgodnione dnia 2 grudnia 1987 r. w Londynie przez Królestwo Hiszpanii i Zjednoczone Królestwo we Wspólnej deklaracji Ministrów Spraw Zagranicznych obydwu tych państw, i takie porozumienia muszą jeszcze wejść w życie,
UZGODNILI, CO NASTĘPUJE:
SPORZĄDZONO w Brukseli, ósmego dnia października 2002 r. w każdym z języków urzędowych państw sygnatariuszy, w pojedynczym oryginalnym egzemplarzu, który pozostaje złożony w archiwach Rządu Królestwa Belgii, który przekazuje uwierzytelnione odpisy Rządom pozostałych Państw Sygnatariuszy oraz Wspólnocie Europejskiej. W przypadku jakichkolwiek nieścisłości rozstrzygający jest tekst w języku francuskim.
Deklaracja dotycząca kompetencji Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do kwestii objętych przez Międzynarodową konwencję Eurocontrol
Zgodnie z odpowiednimi artykułami Traktatu WE, na podstawie interpretacji Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, niniejsza deklaracja określa kompetencje Wspólnoty Europejskiej w kwestiach objętych przez Międzynarodową konwencję Eurocontrol.
A. ZASADY OGÓLNE
1. Wykonywanie kompetencji, które Państwa Członkowskie przekazały Wspólnocie na podstawie Traktatu WE, ze względu na swój charakter, podlega stałym zmianom. W ramach Traktatu właściwe instytucje mogą podejmować decyzje, które ustalają zakres kompetencji Wspólnoty Europejskiej. Dlatego Wspólnota Europejska zastrzega sobie prawo do dokonywania odpowiednich zmian niniejszej deklaracji, co nie stanowi warunku wstępnego do wykonywania jej kompetencji w Eurocontrol.
2. W odniesieniu do Eurocontrol właściwa jest jedynie zewnętrzna kompetencja Wspólnoty Europejskiej. W następstwie tego, o ile właściwe instytucje wyraźnie zdecydują o bezpośrednim wykonywaniu kompetencji zewnętrznej na podstawie Traktatu w danym obszarze, Wspólnota Europejska posiada wyłączną kompetencję jedynie w takim zakresie, w jakim na jej wewnętrzne prawodawstwo mają wpływ umowy międzynarodowe lub inne reguły ustanowione w ramach współpracy międzynarodowej(1).
B. KOMPETENCJE WYKONYWANE PRZEZ WSPÓLNOTĘ EUROPEJSKĄ
1. Obszary kompetencji w dziedzinie kontroli ruchu lotniczego
a) Normalizacja: obejmuje harmonizację specyfikacji technicznych ogólnie oraz te powiązane ze sprzętem i systemami używanymi do świadczenia usług dotyczących ruchu lotniczego w szczególności
W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91(2), dyrektywa Rady 93/65/EWG(3) oraz dyrektywa 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4).
b) Polityka w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego (artykuły 163 do 173 Traktatu WE)
W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są decyzja nr 513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5), decyzja Rady 2002/834/WE(6) oraz decyzja Rady 2002/835/WE(7). W większości obejmują one podstawowe badania (uniwersytety, instytuty badawcze) oraz badania i rozwój technologiczny odnoszące się do aeronautyki i telematyki, w tym systemy i wyposażenie dotyczące kontroli ruchu lotniczego;
c) Sieci transeuropejskie (art. 154 do 156 Traktatu WE): obejmują transport, telekomunikację i energię w celu zapewnienia współdziałania i zgodności sieci krajowych za pomocą wspólnego planowania, motywowania finansowego i standardów współdziałania.
W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są decyzja nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(8) oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 2236/95(9).
d) Polityka w dziedzinie harmonizacji spektrum radiowego: celem w szczególności jest ustanowienie polityki i ram prawnych w celu zapewnienia koordynacji koncepcji politycznych i harmonizacji warunków dostępności i skutecznego korzystania ze spektrum radiowego niezbędnych do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego w obszarach objętych polityką Wspólnoty, takich jak łączność elektroniczna, transport oraz badania i rozwój.
W tym obszarze najważniejszym instrumentem prawnym przyjętym przez Wspólnotę Europejską jest decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(10).
2. Obszary kompetencji w dziedzinie transportu lotniczego
Polityka dotycząca transportu lotniczego (art. 80 ust. 2 Traktatu WE i późniejsze ustawodawstwo) ma na celu ułatwienie świadczenia usług transportowych we Wspólnocie, wspieranie bezpieczeństwa oraz przyczynienie się do sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego.
W tym obszarze najważniejszymi instrumentami prawnymi przyjętymi przez Wspólnotę Europejską są rozporządzenia Rady (EWG) nr 2407/92(11), (EWG) nr 2408/92(12), (EWG) nr 2409/92(13) i (EWG) nr 95/93(14) oraz rozporządzenia (WE) nr 1592/2002(15) i (WE) nr 2320/2002(16) Parlamentu Europejskiego i Rady, wprowadzone w życie rozporządzeniem Komisji (WE) nr 622/2003(17), rozporządzenie (WE) nr 437/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(18) oraz dyrektywa 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(19).
3. Może się również zdarzyć, że działania, które mają zostać podjęte przez Eurocontrol, mają wpływ na ustanowione reguły ogólnych polityk wspólnotowych, takich jak konkurencja, swobodny przepływ towarów i usług (w tym zamówienia publiczne i ochrona danych), ochrona środowiska naturalnego, polityka społeczna oraz spójność gospodarcza i społeczna.
C. KOMPETENCJE PAŃSTW CZŁONKOWSKICH
1. Jeżeli Wspólnota Europejska nie ustanowiła swoich wewnętrznych reguł i nie podjęto decyzji o bezpośrednim wykonywaniu kompetencji zewnętrznej, kompetencja spoczywa na jej Państwach Członkowskich.
2. Traktat nie przyznaje Wspólnocie Europejskiej kompetencji w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa narodowego i obrony; dlatego przeznaczenie i wykorzystanie przestrzeni powietrznej do celów wojskowych nie wchodzi w zakres kompetencji Wspólnoty Europejskiej.
______
(1) jak ustanowiono przez Trybunał Sprawiedliwości w opiniach 1/94 (Zb.Orz. 1994, str. I-5267), 2/91 (Zb.Orz. 1993, str. I-1061) oraz 1/76 (Zb.Orz. 1977, str. 741) oraz w sprawie 22/71 (Zb.Orz. 1971, str. 949).
(2) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1).
(3) Dz.U. L 187 z 29.7.1993, str. 52. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2082/2000 (Dz.U. L 254 z 9.10.2000, str. 1).
(4) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/48/WE (Dz.U. L 217 z 5.8.1998, str. 18).
(5) Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 294 z 29.10.2002, str. 1.
(7) Dz.U. L 294 z 29.10.2002, str. 44.
(8) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 1346/2001/WE (Dz.U. L 185 z 6.7.2001, str. 1).
(9) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1655/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 197 z 29.7.1999, str. 1).
(10) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.
(11) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 1.
(12) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 8. Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.
(13) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 15.
(14) Dz.U. L 14 z 22.1.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1554/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 221 z 4.9.2003, str. 1).
(15) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1.
(16) Dz.U. L 355 z 30.12.2002, str. 1.
(17) Dz.U. L 89 z 5.4.2003, str. 9.
(18) Dz.U. L 66 z 11.3.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1358/2003 (Dz.U. L 194 z 1.8.2003, str. 9).
(19) Dz.U. L 167 z 4.7.2003, str. 23.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.304.210 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Protokół w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Międzynarodowej konwencji Eurocontrol, odnoszącej się do współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej z dnia 13 grudnia 1960 r., wielokrotnie zmienianej, ujednoliconej przez Protokół z dnia 27 czerwca 1997 r. Bruksela.2002.10.08. |
Data aktu: | 08/10/2002 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2004 |
Data wejścia w życie: | 29/04/2004 |