uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku w sektorze olejów i tłuszczów(1), w szczególności jego art. 35a,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 5 lit. c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1019/2002(2), oznaczenia właściwości organoleptycznych mogą znajdować się na etykietach tylko w przypadku, gdy opierają się na wynikach metody analizy przewidzianej w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2568/91 z dnia 11 lipca 1991 r. w sprawie właściwości oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn oliwek oraz w sprawie odpowiednich metod analizy(3).
(2) Zgodnie z art. 2 ust. 1 dziesiąte tiret rozporządzenia (EWG) nr 2568/91, ocena właściwości organoleptycznych przeprowadzana jest za pomocą metody opisanej w załączniku XII wspomnianego rozporządzenia. Wykorzystane mogą być jedynie pozytywne właściwości opisane we wspomnianym załączniku. Okazuje się jednak, że z powodu ograniczonej liczby właściwości organoleptycznych wyszczególnionych we wspomnianym załączniku XII, operatorzy mają trudności z opisem właściwości organoleptycznych na etykietach swojej oliwy z oliwek.
(3) Zważywszy, że w chwili obecnej nie istnieje obiektywna metoda weryfikacji niektórych podnoszących wartość właściwości organoleptycznych oliw z oliwek z pierwszego tłoczenia, związanych ze smakiem, zapachem lub kolorem, opis tych właściwości nie może znajdować się na etykietach. Ponadto, pozytywne właściwości organoleptyczne przewidziane aktualnie w załączniku XII rozporządzenia (EWG) nr 2568/91 nie pozwalają ustalić w wyczerpującym stopniu ogromnej różnorodności gatunkowej oraz smakowej oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia.
(4) Zważywszy, że nadal trwają prace, rozpoczęte przez podmiot międzynarodowy, nad znalezieniem nowych metod oceny organoleptycznej umożliwiających poszerzenie gamy pozytywnych cech oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia oraz, że prace te mogą trwać dłużej niż przewidywano w 2003 r., należy określić nowy termin wystarczający dla wdrożenia tych metod. Należy zatem przesunąć datę wejścia w życie art. 5 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1019/2002 na termin późniejszy. Data 1 lipca 2006 r., jako data wejścia w życie tego artykułu odpowiada dacie rozpoczęcia roku gospodarczego 2006/2007.
(5) W konsekwencji, konieczna jest zmiana rozporządzenia (WE) nr 1019/2002.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 października 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66. Rozporządzenie zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 865/2004 (Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 97).
(2) Dz.U. L 155 z 14.6.2002, str. 27. Rozporządzenie zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 406/2004 (Dz.U. L 67 z 5.3.2004, str. 10).
(3) Dz.U. L 248 z 5.9.1991, str. 1. Rozporządzenie zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 1989/2003 (Dz.U. L 295 z 13.11.2003, str. 57).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.312.7 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1750/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1019/2002 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do oliwy z oliwek |
Data aktu: | 08/10/2004 |
Data ogłoszenia: | 09/10/2004 |
Data wejścia w życie: | 12/10/2004 |