uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 994/98 z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie stosowania art. 92 i 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w odniesieniu do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa(1), w szczególności jego art. 1 ust. 1 lit. a) i) i b),
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia(2),
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw(3) stosuje się taką definicję małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), jaka jest stosowana w zaleceniu Komisji 96/280/WE z dnia 3 kwietnia 1996 r. dotyczącym definicji małych i średnich przedsiębiorstw(4). Zalecenie to zostało zastąpione zaleceniem 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji mikro przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw(5) z mocą od 1 stycznia 2005 r.
(2) 1 Należy wyjaśnić zasady w przypadkach, kiedy inwestycja prowadzona jest na obszarze kwalifikującym się do pomocy regionalnej, ale w sektorze gdzie pomoc regionalna jest zabroniona. Pułapy pomocy regionalnej powinny być stosowane jedynie wówczas, gdy zarówno region, w którym prowadzona jest inwestycja, jak i sektor, do którego należy beneficjent kwalifikują się do pomocy regionalnej. Konsekwentnie powinny zostać wyjaśnione zasady wymagające zgłoszenia dużych dotacji indywidualnych przekraczających niektóre wartości progowe.
(3) Doświadczenie pokazuje, że pożądany jest jednolity i uproszczony system raportowania obejmujący sprawozdania roczne, przyjęty na mocy art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE(6). W związku z tym konkretne przepisy dotyczące sprawozdawczości określone w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 70/2001 będą stosowane jedynie do momentu przyjęcia ogólnego systemu sprawozdawczości.
(4) Konieczne jest ustanowienie przepisów oceny zgodności ze wspólnym rynkiem pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw przyznanej bez wcześniejszego upoważnienia Komisji zanim rozporządzenie (WE) nr 70/2001 wejdzie w życie.
(5) 2 Pomoc na badania i rozwój może przyczynić się do rozwoju gospodarczego, wzmocnienia konkurencyjności i wzrostu zatrudnienia. Pomoc na badania i rozwój dla małych i średnich przedsiębiorstw jest sprawą najwyższej wagi, ponieważ jedna ze strukturalnych słabości małych i średnich przedsiębiorstw wynika z trudności, których mogą one doświadczyć starając się o dostęp do nowych technologicznych prac rozwojowych oraz transferu technologii. Jednocześnie Komisja we wspólnotowych ramach dotyczących pomocy państwowej na badania i rozwój(7) przewiduje, iż można przyjąć, że pomoc państwa na badania i rozwój będzie stanowić bodziec dla MŚP zachęcający je do większego zaangażowania w prace badawczo-rozwojowe, ponieważ ogólnie MŚP wydają niewielki odsetek swojego obrotu na działania w kierunku badań i rozwoju. Na podstawie swoich doświadczeń związanych ze stosowaniem wspólnotowych ram dotyczących pomocy państwa na badania i rozwój dla MŚP, Komisja zadecydowała w związku z tym, że uzasadnionym jest zwolnienie takiej pomocy od wcześniejszego zgłaszania, biorąc również pod uwagę, że pomoc taka ma potencjalnie bardzo niewielki negatywny wpływ na konkurencję. Odnosi się to również do pomocy dotyczącej studiów wykonalności oraz pomocy udzielanej w celu pokrycia kosztów patentowania, a także pomocy indywidualnej nieprzekraczającej określonych pułapów.
(6) Wobec tego zakres rozporządzenia (WE) nr 70/2001 powinien zostać rozszerzony tak, aby objął pomoc na badania i rozwój przyznawaną MŚP w jak największej ilości sektorów.
(7) 3 Niektóre definicje w rozporządzeniu (WE) nr 70/2001 powinny zostać zmienione celem ujęcia szczegółów dotyczących pomocy państwa na badania i rozwój, a inne powinno się dodać. Szczególnie powinno się dodać definicje etapów prac badawczo-rozwojowych znajdujące się w załączniku I do wspólnotowych ram pomocy państwa na badania i rozwój. Wykaz kosztów kwalifikowalnych powinien odpowiadać liście w załączniku II do wspólnotowych ram przy pewnych wyjaśnieniach koniecznych w celu pokazania faktu, że rozporządzenie jest stosowane bezpośrednio w Państwach Członkowskich. Beneficjenci nie powinni móc korzystać z podwójnego subsydiowania identycznych wyników badań.
(8) Wytyczne podane we wspólnotowych ramach pomocy państwa na badania i rozwój w sprawie tego, czy niektóre środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu, pozostają właściwe dla celów niniejszego rozporządzenia.
(9) 4 Mając na względzie udzielenie poparcia w celu szerzenia wyników badań, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą otrzymać pomoc na pokrycie kosztów uzyskania i zalegalizowania patentów oraz innych praw własności przemysłowej wynikających z prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Nie powinno to być warunkiem wstępnym do zwolnienia pomocy, aby działalność, która doprowadziła do przedmiotowego prawa również otrzymała pomoc. Wystarczy, żeby działalność kwalifikowała się do pomocy na badania i rozwój.
(10) 5 Nie każda pomoc na badania i rozwój dla małych i średnich przedsiębiorstw może zostać zwolniona na mocy rozporządzenia (WE) nr 70/2001. Pułap we wspólnotowych ramach pomocy państwa na badania i rozwój stosowany w przypadku zgłoszeń indywidualnych będzie również stosowany w odniesieniu do pomocy indywidualnej, która może być zwolniona na mocy tego rozporządzenia. Powinno się również nadal stosować zasady specjalne w odniesieniu do projektów Eureka wchodzących w zakres deklaracji Ministerialnej Konferencji w Hanowerze w dniu 6 listopada 1985, które, jak się uważa, leżą we wspólnym interesie Europy.
(11) 6 Rozporządzenie (WE) nr 70/2001 nie powinno zwalniać pomocy przyznawanej w formie zaliczki, która, wyrażona jako odsetek kosztów kwalifikowalnych, przekracza intensywność pomocy w tym rozporządzeniu i jest zwrotna jedynie w przypadku pomyślnego wyniku prac badawczych, jak to zostało przewidziane we wspólnotowych ramach pomocy państwa na badania i rozwój, ponieważ Komisja ocenia pomoc zwrotną w każdym pojedynczym przypadku, biorąc pod uwagę proponowane warunki zwrotu.
(12) 7 Rozporządzenie (WE) nr 70/2001, zmienione niniejszym rozporządzeniem, stosuje się wyłącznie w odniesieniu do pomocy państwa na badania i rozwój przyznawanej małym i średnim przedsiębiorstwom. Wspólnotowe ramy pomocy państwa na badania i rozwój będą nadal stosowane w odniesieniu do oceny każdej pomocy na badania i rozwój, która została zgłoszona Komisji.
(13) W związku z tym wprowadza się odpowiednie zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 70/2001,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lutego 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Mario MONTI | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 142 z 14.5.1998, str. 1.
(2) Dz.U. C 190 z 12.8.2003, str. 3.
(3) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 33.
(4) Dz.U. L 107 z 30.4.1996, str. 4.
(5) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, str. 36.
(6) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(7) Dz.U. C 45 z 17.2.1996, str. 5.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.63.22 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 364/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i rozszerzające jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju |
Data aktu: | 25/02/2004 |
Data ogłoszenia: | 28/02/2004 |
Data wejścia w życie: | 19/03/2004, 01/05/2004, 01/01/2005 |