Decyzja 2004/213/WE w sprawie realizacji działania przygotowawczego dotyczącego wzmocnienia europejskiego potencjału przemysłowego w zakresie badań nad bezpieczeństwem

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 lutego 2004 r.
w sprawie realizacji działania przygotowawczego dotyczącego wzmocnienia europejskiego potencjału przemysłowego w zakresie badań nad bezpieczeństwem

(2004/213/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając ostateczną decyzję Komisji 2003/113 z dnia 11 marca 2003 r. przyjmującą komunikat "Obronność Europejska - kwestie przemysłowe i rynkowe - w kierunku polityki UE w zakresie sprzętu obronnego"(1), w szczególności jego pozycję 5,

uwzględniając art. 157 pkt 1 tiret czwarte Traktatu (sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityki w zakresie innowacji, badań i rozwoju technologii),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja rozpoczyna działanie przygotowawcze dotyczące wzmocnienia europejskiego potencjału przemysłowego w zakresie badań nad bezpieczeństwem (2004-2006), określone w komunikacie Komisji w sprawie "Realizacji działania przygotowawczego dotyczącego wzmocnienia europejskiego potencjału przemysłowego w zakresie badań nad bezpieczeństwem: W kierunku programu podniesienia bezpieczeństwa europejskiego poprzez badania i rozwój technologii".

Czynności oraz program prac związanych z działaniem przygotowawczym stanowią część komunikatu (sekcja II) i będą następnie podstawą wezwań do składania propozycji i zaproszeń do składania ofert.

Artykuł  2

Szczegóły realizacji niniejszego działania przygotowawczego są wymienione w Załączniku.

Linia budżetowa dla tego działania to 08 14 01.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lutego 2004 r.

W imieniu Komisji
Philippe BUSQUIN
Członek Komisji

______

(1) Nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym

ZAŁĄCZNIK 

REALIZACJA DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZEGO(1)

1. Czynności i wsparcie finansowe

Działania podjęte w zakresie działania przygotowawczego dotyczącego "Wzmocnienia europejskiego potencjału przemysłowego poprzez badania nad bezpieczeństwem" obejmą projekty i czynności wspierające. Normalny czas trwania projektu wynosił będzie od jednego do dwóch lat, a działań wspierających - od sześciu miesięcy do trzech lat.

Projekty będą zbierane w drodze wezwań do składania propozycji. Wkłady finansowe na sfinansowanie projektów będą zabezpieczane w formie pisemnego porozumienia (zwanego kontraktem dotacyjnym). Czynności wspierające mogą być również wybierane z wezwań do składania propozycji, prowadzących do zawarcia kontraktów dotacyjnych lub zaproszeń do składania ofert, których efektem będzie podpisanie kontraktów na świadczenie usług.

Wezwania do składania propozycji i zaproszenia do składania ofert będą publikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnoty.

W odniesieniu do wezwań do składania propozycji, procedury oceny i negocjacji oraz zasady dotyczące IPR (ulga z tytułu obrotu uszlachetniającego) i kontraktów dotacyjnych są opisane w sekcjach 3, 4, 5, 6 oraz 7 poniżej. W odniesieniu do zaproszeń do składania ofert stosowane będą standardowe procedury i kontrakty.

Komisja może wyznaczyć niezależnych ekspertów, których zadaniem będzie pomoc w rozwijaniu programu badawczego dotyczącego bezpieczeństwa europejskiego, w ocenie propozycji; oraz monitorowanie działań łącznie z całościowym wynikiem działania przygotowawczego. Eksperci mianowani są decyzją intendenta Komisji na podstawie zaproszenia do ubiegania się poprzez składanie wniosków.

2. Uczestnictwo

2.1. Zasady ogólne

Osoby prawne ustanowione w Państwach Członkowskich(2) kwalifikują się do uczestniczenia i otrzymania Wspólnotowego wkładu finansowego. Uczestnikami będą organy władz publicznych, organizacje przemysłowe, publiczne i prywatne (włączając SME), instytucje szkolnictwa wyższego oraz organizacje badawcze.

W wyjątkowych przypadkach i poza minimalną liczbą uczestników dopuszcza się uczestnictwo osób prawnych ustanowionych w państwach trzecich lub organizacji międzynarodowych. W takich przypadkach Wspólnota może wyjątkowo zapewnić wkład finansowy. Zaangażowanie ze strony państw trzecich jest uwarunkowane uzgodnieniami o charakterze wzajemnym z takim państwem.

Przyjęte zostaną właściwe środki w celu zapewnienia, że informacje niejawne będą traktowane zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi bezpieczeństwa(3). Ponadto uczestniczący w konsorcjum zapewniają, że sposób traktowania informacji niejawnych jest zgodny z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa.

2.2. Minimalna liczba uczestników

Projekty są wykonywane przez konsorcja składające się z co najmniej dwóch niezależnych osób prawnych z różnych Państw Członkowskich(4). Należy zauważyć, że oparta na współdziałaniu współpraca między jednostkami pochodzącymi z różnych Państw Członkowskich, włączając organizacje bezpieczeństwa publicznego, cieszy się silnym poparciem i stanowi jeden z głównych celów niniejszego działania przygotowawczego.

Działania wspierające mogą być prowadzone przez pojedynczego uczestnika lub konsorcjum.

Konsorcja reprezentować będzie koordynator, który zapewnia skoordynowanie prac i zarządza wkładem wspólnotowym w zakresie jego podziału pomiędzy uczestników.

2.3. Kompetencje techniczne i środki

Uczestnicy mają wiedzę i kompetencje techniczne niezbędne do prowadzenia danego działania. W toku prac uczestnicy dysponują zasobami, w terminie i wysokości niezbędnej do prowadzenia danego działania. Przez zasoby niezbędne do prowadzenia danego działania rozumie się zasoby ludzkie, infrastrukturę, zasoby finansowe oraz, jeżeli jest to niezbędne, własność niematerialną i inne zasoby udostępnione przez stronę trzecią na podstawie wcześniejszego zobowiązania.

3. Ocena propozycji projektów

3.1. Ocena i procedura selekcyjna

Propozycje projektów zgłoszone w odpowiedzi na wezwanie do składania propozycji będą oceniane zgodnie z opisaną poniżej procedurą. Dokumentacja niejawna będzie traktowana zgodnie z obowiązującymi zasadami dotyczącymi dokumentów niejawnych.

3.2. Sprawdzanie kwalifikowalności

Służby Komisji będą weryfikować propozycje pod kątem spełnienia następujących kryteriów kwalifikacyjnych:

– otrzymanie propozycji przez Komisję z lub przed datą upływu nieprzekraczalnego terminu i czasu określonego w wezwaniu do składania propozycji,

– minimalna liczby uczestników, jaka została określona w wezwaniu do składania propozycji,

– kompletność propozycji, tj. obecność wszystkich wymaganych form administracyjnych i opis propozycji.

Tylko propozycje spełniające kryteria kwalifikacyjne zostaną zachowane w celu poddania ocenie.

3.3. Kryteria oceny

Każda propozycja będzie oceniana w oparciu o następujące kryteria:

– przydatność propozycji dla programu pracy nad działaniem przygotowawczym,

– wzmocnienie konkurencyjności przemysłu europejskiego oraz możliwego do wykorzystania potencjału,

– naukowa i/lub techniczna wybitność i wkład w materialną i dającą się udowodnić poprawę bezpieczeństwa,

– tworzenie skutecznego partnerstwa między użytkownikami (publicznymi), przemysłem i środowiskiem badawczym,

– zdolność konsorcjum do skutecznego wykonania projektu i zapewnienia sprawnego zarządzania projektem, włącznie ze zdolnością do ochrony informacji niejawnych, jeżeli konieczne, oraz przedstawienie jasnego planu zarządzania własnością intelektualną.

3.4. Punktowanie, progi i waga kryteriów oceny

Każdemu kryterium oceny będzie przyznawana ocena w sześciopunktowej skali od 0 do 5, gdzie poszczególne punkty oznaczają:

0 - propozycja nie odnosi się do badanej kwestii lub nie może być poddana ocenie według danego kryterium z powodu brakującej lub niepełnej informacji;

1 - słaba; 2 - umiarkowana; 3 - dobra; 4 - bardzo dobra; 5 - doskonała.

Minimalnym progiem ustalonym dla wszystkich kryteriów są 3 punkty. Wszelkie propozycje punktowane poniżej jednego z progów zostaną odrzucone. Punktacja łączna projektów, które osiągną wszystkie progi zostanie obliczona przy nadaniu jednakowej wagi wszystkim kryteriom. Minimalny próg ustalony dla punktacji łącznej wynosi 18/25.

3.5. Opis oceny propozycji

Każdą propozycję oceniać będzie przynajmniej trzech oceniających (personel Komisji albo zewnętrzni eksperci lub razem) pracujący niezależnie i bez konfliktu interesów. Za każde kryterium będą oni przyznawać punkty wraz z komentarzem.

Po zakończeniu indywidualnej oceny przez wszystkich oceniających, którym przydzielono dany projekt, może zostać zorganizowana dyskusja w celu uzgodnienia wspólnej opinii, w trakcie której omawiane będą przyznane punkty i ustalana będzie zgodna, wspólna ocena każdego kryterium.

Panel oceniający dokona ostatecznego zbadania propozycji, ujednolici punktację i uzgodni w drodze konsensusu raport. Z każdego spotkania panelu sporządzany jest raport zawierający dla każdej propozycji przyznaną punktację i stanowiący podstawę punktacji uwagi do każdego kryterium oraz lista propozycji, które przekroczyły próg punktacyjny, jeżeli takie będą, opatrzona ostateczną oceną każdej propozycji, która przekroczyła próg punktacyjny wraz z rekomendacją panelu dotyczącą uszeregowania projektów pod względem priorytetu.

3.6. Informacja zwrotna dla oferentów

Koordynatorzy poszczególnych propozycji otrzymują raport z oceny. W przypadku propozycji odrzuconych ze względu na brak osiągnięcia progu punktacyjnego uwagi zostaną uzupełnione tylko w zakresie kryteriów zbadanych do momentu braku osiągnięcia progu punktacyjnego.

4. Zakończenie oceny

4.1. Lista rankingowa przygotowana przez Komisję

Służby Komisji przygotują listę wszystkich ocenionych propozycji, które przeszły przez próg punktacyjny, uszeregowane pod względem priorytetu w oparciu o punktację ostateczną. W przypadku gdy dwie propozycje osiągną taką samą punktacje ostateczną, służby Komisji uwzględnią cele działania przygotowawczego, zgodność propozycji z określonymi celami Wspólnoty oraz dostępny budżet.

4.2. Lista rezerwowa Komisji

Lista propozycji zatrzymanych przez Komisję w celu negocjowania jest tworzona z uwzględnieniem dostępnego budżetu (który jest wymieniony w wezwaniu do składania propozycji). Tam, gdzie to konieczne, trzyma się w rezerwie pewną liczbę propozycji na wypadek załamania się negocjacji, wycofania propozycji oraz konieczności dokonania oszczędności, jakie mogą zaistnieć podczas negocjowania kontraktów.

Koordynatorzy propozycji trzymanych w rezerwie otrzymują potwierdzenie, że można rozpocząć negocjacje w celu zawarcia kontraktu, ale tylko wówczas, gdy zapewniona została dostępność funduszy na sfinansowanie.

Po wyczerpaniu budżetu przeznaczonego na wezwania do składania propozycji wszelkie propozycje zachowane jako "rezerwa", które nie mogą być sfinansowane, zostają odrzucone, a koordynatorzy odpowiednio poinformowani.

4.3. Decyzja o odrzuceniu

Propozycje uznane za niekwalifikujące się, niemieszczące się w zakresie, te, które nie osiągnęły progu punktacyjnego w którymkolwiek z kryteriów, a także te, które z powodu zajmowanej przez nie pozycji na liście nie mogą być sfinansowane ze względów budżetowych, zostają odrzucone decyzją intendenta Komisji.

5. Negocjacje i procedura selekcyjna

Niezwłocznie po przygotowaniu przez służby Komisji ostatecznej listy rankingowej koordynatorzy propozycji, które nie zostały odrzucone i na których sfinansowanie są fundusze zostają zaproszeni do rozpoczęcia negocjacji.

Negocjacje mogą obejmować wszelkie naukowe, prawne lub finansowe aspekty propozycji, w oparciu o wszelkie kwestie podniesione w trakcie oceny lub jakiekolwiek inne zagadnienia, które były brane pod uwagę w trakcie etapu tworzenia rankingu.

Przyszli kontrahenci muszą wykazać zgodność z przepisami finansowymi(5). Ponadto każdy potencjalny wykonawca, którego dotyczy konflikt interesów albo którego uznano winnym wprowadzenia w błąd w trakcie dostarczania informacji stanowiących wymóg uczestniczenia w kontrakcie albo który nie był w stanie informacji takich dostarczyć, zostanie wykluczony z udziału w jakichkolwiek przyszłych kontraktach dotacyjnych(6).

Gdyby osiągniecie porozumienia z oferentami w rozsądnym, nieprzekraczalnym terminie, jaki Komisja może wyznaczyć, okazało się niemożliwe, negocjacje dotyczące przygotowania kontraktu mogą zostać zakończone, a propozycja odrzucona. Służby Komisji będą negocjować wyselekcjonowane propozycje z uwzględnieniem rankingu selekcyjnego, do wartości dostępnej w ramach decyzji finansowej.

W przypadku gdy negocjacje zakończą się powodzeniem, zostaje przyznany kontrakt dotacyjny.

6. Raportowanie i rewizja księgowa

Komisja będzie regularnie otrzymywać raporty z projektów i czynności wspierających w celu umożliwienia prawidłowego ich monitorowania. W wykonywaniu monitorowania działań Komisja może korzystać z pomocy niezależnych ekspertów (jeśli to konieczne, odpowiednio zweryfikowanych). Komisja, lub każdy upoważniony przez nią przedstawiciel, ma prawo prowadzić kontrolę naukową, technologiczną lub finansową uczestnika, w celu zapewnienia, że działania są lub zostały wykonane zgodnie z określonymi warunkami i zgodnie z zasadami umowy.

7. Kontrakt a prawa własności intelektualnej

7.1. Zasady ogólne

Kontrakty dotacyjne na projekty i czynności wspierające będą oparte na kontrakcie modelowym dla szóstego programu ramowego. Kontrakt dotacyjny będzie podpisywany przez intendenta Komisji i wszystkich członków konsorcjum.

Mogą zostać dodane specjalne klauzule dotyczące własności wiedzy, ochrony wiedzy, wykorzystania i poufności oraz praw dostępu w celu zbadania specyficznych kwestii, jakie mogą powstać w trakcie czynności objętych działaniem przygotowawczym.

7.2. Wspólnotowe wsparcie finansowe

Udział wspólnotowy ma formę przyznania dotacji do budżetu, obliczonych jako wyrażona procentowo część budżetu ustalonego przez uczestników dla realizacji projektu lub czynności wspierających. Wydatki konieczne do realizacji działania projektu lub czynności wspierającej są potwierdzone przez zewnętrznego audytora lub -w przypadku instytucji publicznych - właściwego urzędnika publicznego.

Koszty kwalifikowane muszą spełniać następujące warunki:

1) muszą być faktycznie poniesione, ekonomiczne i konieczne dla realizacji danego projektu lub czynności wspierającej;

2) muszą być ustalone zgodnie ze zwyczajnymi zasadami rachunkowości danego uczestnika;

3) muszą być zarejestrowane w dokumentacji księgowej uczestnika, a w przypadku środków pochodzących od stron trzecich - odpowiednio w dokumentach finansowych tych stron;

4) nie mogą podlegać podatkom pośrednim, cłom i oprocentowaniu, a także nie mogą przynosić zysków.

7.3. Programy finansowe

W odniesieniu do projektów wyróżnia się dwa programy finansowe zgodnie z kategoriami działań badawczych wymienionymi we wspólnotowych ramach pomocy państwa przeznaczonej na badania i rozwój(7):

1. Badania przemysłowe

2. Działalność rozwojowa fazy przedkonkurencyjnej.

Uzupełniająco dodaje się trzeci program:

3. Zarządzanie działaniami.

Poniższa tabela podaje maksymalne stawki finansowego wkładu Wspólnoty w projekty funkcjonujące w ramach wymienionych programów:

Maksymalna stawka zwrotu kosztów kwalifikowanych Badania przemysłowe Działalność rozwojowa fazy przedkonkurencyjnej Zarządzanie działaniami
Projekty do 75 % do 50 % 100 % (do 7 % wielkości wkładu)

W przypadkach kiedy finansowanie wspólnotowe jest łączone z finansowaniem krajowym w formie pomocy państwa, całkowite oficjalne wsparcie, zgodnie ze wspólnotowymi ramami pomocy państwa przeznaczonej na badania i rozwój, nie może przekroczyć 75 % w przypadku badań przemysłowych i 50 % w przypadku działalności rozwojowej fazy przedkonkurencyjnej.

Dotacje przyznawane na czynności wspierające nie podlegają przepisom o pomocy państwa i będą zwracane w wysokości do 75 % kosztów kwalifikowanych, które mogą zawierać do 10 % całkowitego wkładu przeznaczonego na zarządzanie działaniami.

7.4. Prawa własności intelektualnej

Wiedza stanowi własność kontrahentów, którzy ją stworzyli. Wszelki transfer wiedzy dokonywany na mocy kontraktów dotacyjnych lub wszelkie udzielanie praw dostępu do takiej wiedzy organizacji spoza konsorcjum musi być zatwierdzone przez Komisję, Państwa Członkowskie, których uczestnicy są rezydentami, oraz pozostałych kontrahentów.

Komisja i Państwa Członkowskie mogą odmówić zatwierdzenia na gruncie zasadniczych interesów europejskich lub krajowych lub poprzez zastosowanie obowiązującego prawa krajowego. Pozostali członkowie mogą odmówić zatwierdzenia, jeżeli wykażą, że może to znacznie zaszkodzić ich interesom handlowym lub branżowym albo że oznaczałoby to pogwałcenie jakichkolwiek zobowiązań prawnych.

______

(1) W terminie publikacji wezwania do składania propozycji Komisja wyda szczegółowy przewodnik dla oferentów.

(2) Państwa Członkowskie oznaczają wszystkie 25 państw UE, włączając państwa kandydujące.

(3) Dz.U. L 317 z 3.12.2001.

(4) Jeżeli skład partnerów projektowych w EZIG jest porównywalny z tymi warunkami, EZIG również się kwalifikuje.

(5) Rozporządzenie finansowe art. 114 i art. 93.

(6) Rozporządzenie finansowe art. 114 i art. 94.

(7) Dz.U. C 45 z 17.2.1996, str. 5.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.67.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/213/WE w sprawie realizacji działania przygotowawczego dotyczącego wzmocnienia europejskiego potencjału przemysłowego w zakresie badań nad bezpieczeństwem
Data aktu: 03/02/2004
Data ogłoszenia: 05/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/02/2004