uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 94,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 90/435/EWG(3) wprowadziła wspólne zasady w odniesieniu do płatności z tytułu dywidend i innych form podziału zysku, które powinny być neutralne z punktu widzenia konkurencyjności.
(2) Celem dyrektywy 90/435/EWG jest zwolnienie dywidend i innych form podziału zysku, wypłacanych przez spółki zależne na rzecz ich spółek dominujących, od podatków potrącanych u źródła dochodu i wyeliminowanie podwójnego opodatkowania takiego dochodu na poziomie spółki dominującej.
(3) Doświadczenia uzyskane przy wdrażaniu dyrektywy 90/435/EWG pokazały, że dyrektywa mogłaby zostać poprawiona pod różnym względem a korzystne działanie wspólnych reguł z roku 1990 mogłoby zostać rozszerzone.
(4) art. 2 dyrektywy 90/435/EWG definiuje spółki objęte jej zakresem podmiotowym. Załącznik zawiera wykaz spółek, do których ma zastosowanie dyrektywa. Niektóre formy spółek nie są zawarte w wykazie załącznika, mimo że dla celów podatkowych mają stałą siedzibę w Państwie Członkowskim i podlegają tam podatkowi dochodowemu od osób prawnych. Zakres stosowania dyrektywy 90/435/EWG powinien więc być rozszerzony na inne jednostki, które mogą prowadzić transgraniczną działalność gospodarczą we Wspólnocie i spełniają wszystkie warunki ustanowione w tej dyrektywie.
(5) 1 Dnia 8 października 2001 r. Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 2157/2001 w sprawie statutu spółki europejskiej (SE)(4) i dyrektywę 2001/86/WE uzupełniającą statut spółki europejskiej w odniesieniu do zaangażowania pracowników(5). Podobnie, dnia 22 lipca 2003 r. Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 1435/2003 w sprawie statutu spółdzielni europejskiej (SCE)(6) i dyrektywę 2003/72/WE uzupełniającą statut spółdzielni europejskiej w odniesieniu do zaangażowania pracowników(7). Ponieważ SE ma formę spółki akcyjnej i ponieważ SCE jest spółdzielnią, obydwie są podobne w swojej naturze do innych form spółek już objętych dyrektywą 90/435/EWG, SE i SCE powinny zostać dodane do wykazu przedstawionego w Załączniku do dyrektywy 90/435/EWG.
(6) Nowe jednostki, które mają być włączone do wykazu są płatnikami podatku dochodowego od osób prawnych w Państwach Członkowskich ich siedziby, ale niektóre z nich, na podstawie ich prawnej charakterystyki, są uważane przez inne Państwa Członkowskie jako przejrzyste dla celów podatkowych. Państwa Członkowskie, które na tej podstawie traktują płatników podatku dochodowego od osób prawnych nie posiadających siedziby na ich terytorium jako fiskalnie przejrzystych, powinny przyznać odpowiednie ułatwienia podatkowe w odniesieniu do dochodów, które tworzą część podstawy opodatkowania spółki dominującej.
(7) Aby rozszerzyć korzyści wynikające z dyrektywy 90/435/EWG, minimalny próg udziałów przypadających jednej spółce, aby mogła być uważana jako spółka dominująca, i drugiej, aby mogłaby być uważana jako spółka zależna, powinien być stopniowo obniżany z 25 % do 10 %.
(8) Wypłata zysków podzielonych i ich odbiór przez stały zakład spółki dominującej powinny prowadzić do takiego samego traktowania jakie jest stosowane pomiędzy spółką zależną a dominującą. To powinno również dotyczyć przypadku, gdy spółka dominująca i jej spółka zależna mają siedzibę w tym samym Państwie Członkowskim, a stały zakład położony jest w innym Państwie Członkowskim. Z drugiej strony okazuje się, że w sytuacjach gdy stały zakład i spółka zależna położone są w tym samym Państwie Członkowskim, mogą być traktowane na podstawie krajowego ustawodawstwa danego Państwa Członkowskiego, bez uszczerbku dla stosowania zasad Traktatu.
(9) W odniesieniu do traktowania stałych zakładów Państwa Członkowskie mogą potrzebować określenia warunków i instrumentów prawnych w celu ochrony krajowych dochodów podatkowych i zapobieżenia obchodzenia prawa krajowego, zgodnie z zasadami Traktatu i uwzględniając reguły podatkowe uznawane na poziomie międzynarodowym.
(10) Jeżeli grupy przedsiębiorstw są zorganizowane w formie łańcucha spółek i zyski są wypłacane poprzez taki łańcuch spółek zależnych na rzecz spółki dominującej, podwójne opodatkowanie powinno zostać wyeliminowane albo poprzez zwolnienie, albo zaliczenie podatku. W przypadku zaliczenia podatku, spółka dominująca powinna być uprawniona do potrącenia wszystkich podatków zapłaconych przez jakąkolwiek spółkę zależną zorganizowaną w łańcuchu, pod warunkiem że wymagania przedstawione w dyrektywie 90/435/EWG są spełnione.
(11) Przepisy przejściowe nie mają dłużej zastosowania i dlatego powinny zostać skreślone.
(12) W związku z tym dyrektywa 90/435/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
A. MATTEOLI | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana 16 grudnia 2003 r. (jeszcze nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia wydana 29 października 2003 r. (jeszcze nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona przez Akt Przystąpienia z roku 1994.
(4) Dz.U. L 294 z 10.11.2001, str. 1.
(5) Dz.U. L 294 z 10.11.2001, str. 22.
(6) Dz.U. L 207 z 18.8.2003, str. 1.
(7) Dz.U. L 207 z 18.8.2003, str. 25.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.7.41 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/123/WE zmieniająca dyrektywę 90/435/EWG w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich |
Data aktu: | 22/12/2003 |
Data ogłoszenia: | 13/01/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/02/2004 |