ZDECYDOWANE wprowadzić w życie Konwencję w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości,
UZNAJĄC, że emisje wielu trwałych zanieczyszczeń organicznych są przenoszone przez granice państw i deponowane na terenie Europy, Ameryki Północnej oraz Arktyki, z daleka od miejsc ich pochodzenia, oraz, że powietrze jest głównym sposobem ich przenoszenia,
ŚWIADOME, że trwałe zanieczyszczenia organiczne są odporne na degradację w warunkach naturalnych oraz, że mają one niekorzystny wpływ na zdrowie ludzkie i środowisko,
ZANIEPOKOJONE, iż trwałe zanieczyszczenia organiczne mogą zwiększać swoje stężenie na wyższych poziomach troficznych do poziomu, który mógłby niekorzystnie wpływać na zdrowie narażonych na nie zwierząt i ludzi, 2
UZNAJĄC, że ekosystemy arktyczne, a szczególnie ich rodowici mieszkańcy, których przetrwanie uzależnione jest od istnienia arktycznych ryb i ssaków, ponoszą szczególne ryzyko związane ze zwiększaniem się stężenia trwałych zanieczyszczeń organicznych, 3
ŚWIADOME, że środki, które należy przedsięwziąć w celu zapobieżenia lub minimalizacji emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych, przyczyniłyby się także do ochrony środowiska i ludzkiego zdrowia również poza regionem działania Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, włączając w to Arktykę oraz międzynarodowe akweny wodne,
POSTANOWIŁY przedsięwziąć odpowiednie środki w celu przewidywania, zapobiegania lub minimalizacji emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych, biorąc pod uwagę zastosowane wcześniej środki opisane w punkcie 15 Deklaracji o Środowisku i Rozwoju z Rio,
ZAPEWNIAJĄC, że państwa, zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych oraz zasadami prawa międzynarodowego, mają suwerenne prawo do eksploatacji swoich własnych zasobów naturalnych zgodnie ze swoją własną polityką dotyczącą środowiska i rozwoju, oraz odpowiedzialność za to, że ich działania będące pod ich jurysdykcją lub kontrolą nie powodują szkód środowiska innych państw lub rejonów poza granicami narodowej jurysdykcji,
UWZGLĘDNIAJĄC potrzebę globalnego działania przeciwko trwałym zanieczyszczeniom organicznym oraz przypominając rolę przewidzianą w rozdziale 9 zapisu 21 dla regionalnych porozumień w sprawie redukcji globalnego transgranicznego zanieczyszczania powietrza oraz, w szczególności potrzebę dzielenia się doświadczeniem regionalnym z innymi częściami świata przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych, 4
ŚWIADOME, że istnieją subregionalne, regionalne oraz globalne uregulowania, włączając w to instrumenty międzynarodowe regulujące zarządzanie niebezpiecznymi odpadami, ich transgraniczne przemieszczanie się i usuwanie, w szczególności Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych,
BIORĄC POD UWAGĘ, że głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza przyczyniającego się do akumulacji trwałych zanieczyszczeń organicznych jest używanie niektórych pestycydów, wytwarzanie niektórych chemikaliów oraz niezamierzone tworzenie się niektórych substancji "...podczas spalania odpadów i paliw, produkcji metalu oraz ze źródeł mobilnych, 5
ŚWIADOME, że dostępne są techniki oraz sposoby redukcji emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych,
ŚWIADOME potrzeby opłacalnego regionalnego podejścia w celu zwalczania zanieczyszczenia powietrza,
UWZGLĘDNIAJĄC istotny wkład sektorów prywatnych i pozarządowych w uświadamianie o skutkach związanych z trwałymi zanieczyszczeniami organicznymi, dostępne alternatywy i techniki zwalczania oraz rolę tych sektorów w redukcji emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych,
ŚWIADOME, że przedsięwzięte środki w celu zredukowania emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych nie powinny polegać na arbitralnej lub nieuzasadnionej dyskryminacji lub ukrytych restrykcjach w międzynarodowej konkurencji i handlu,
BIORĄC POD UWAGĘ istniejące obecnie naukowe i techniczne dane dotyczące emisji, procesów atmosferycznych oraz wpływu trwałych zanieczyszczeń organicznych na zdrowie ludzkie i środowisko, oraz biorąc pod uwagę koszty zwalczania oraz potrzebę dalszej współpracy naukowej i technicznej w celu lepszego zrozumienia tychże zagadnień,
UWZGLĘDNIAJĄC środki w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych już podjęte przez niektóre Strony na poziomie krajowym i/lub w oparciu o międzynarodowe konwencje,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Definicje
Do celów niniejszego Protokołu,
Cel
Celem niniejszego Protokołu jest kontrola, redukcja lub eliminowanie wydzielania, emisji i strat trwałych zanieczyszczeń organicznych.
Podstawowe zobowiązania
Odstępstwa
Wymiana informacji i technologii
Strony, w sposób zgodny ze swoimi przepisami ustawowymi, rozporządzeniami i praktykami, stworzą sprzyjające warunki dla umożliwienia wymiany informacji i technologii w celu zredukowania powstawania emisji trwałych zanieczyszczeń organicznych oraz w celu stworzenia opłacalnych rozwiązań alternatywnych, poprzez promowanie, inter alia:
Świadomość społeczna
Strony, w sposób zgodny ze swoimi przepisami prawnymi, rozporządzeniami i praktykami, wspierają dostęp informacji dla ogółu społeczeństwa, włączając osoby, które są bezpośrednimi użytkownikami trwałych zanieczyszczeń organicznych. Informacje te mogą zawierać między innymi:
Strategie, polityki, programy, środki i informacje
Badania naukowe, rozwój i monitoring
Strony wspierają badania naukowe, rozwój, monitoring i współpracę, między innymi w odniesieniu do:
Jako priorytetowe należy traktować badania w odniesieniu do substancji, u których prawdopodobieństwo, że muszą być poddane procedurom określonym w artykule 14 ustęp 6, jest największe.
Składanie sprawozdań
Weryfikacja przez Strony na sesjach Organu Wykonawczego
Przestrzeganie zobowiązań
Przestrzeganie zobowiązań niniejszego Protokołu przez każdą ze Stron będzie regularnie weryfikowane. Komitet Wdrażający ustanowiony decyzją 1997/2 Organu Wykonawczego na swoim 15-tym posiedzeniu przeprowadzi takie weryfikacje oraz przedłoży sprawozdanie Stronom zebranym w ramach Organu Wykonawczego zgodnie z Załącznikiem do tej decyzji, uwzględniając wszelkie poprawki do niej.
Rozstrzyganie sporów
Strona, która jest organizacją regionalnej integracji gospodarczej, może w odniesieniu do postępowania arbitrażowego, zgodnie z procedurami określonymi w literze b), złożyć oświadczenie z podobnym skutkiem.
Załączniki
Załączniki do niniejszego Protokołu stanowią jego integralną część. Załączniki V i VII mają charakter zaleceń.
Zmiany
Podpisanie
Ratyfikacja, akceptacja, zatwierdzenie i przystąpienie
Depozytariusz
Dokumenty ratyfikacyjne, akceptujące, zatwierdzające lub dotyczące przystąpienia zostają złożone u Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych, który pełni funkcję depozytariusza.
Wejście w życie
Wypowiedzenie
W każdej chwili po upływie pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego Protokołu w odniesieniu do danej Strony, Strona ta może w drodze złożenia pisemnej notyfikacji depozytariuszowi, wypowiedzieć niniejszy Protokół. Wypowiedzenie takie zaczyna obowiązywać 90. dnia następującego po dniu jego otrzymania przez depozytariusza lub w innym, późniejszym terminie określonym w notyfikacji o wypowiedzeniu.
Teksty autentyczne
Oryginalny tekst niniejszego Protokołu, którego angielska, francuska oraz rosyjska wersja są na równi autentyczne, zostaje złożony u Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Sporządzono w Aarhus, w Danii, dnia dwudziestego czwartego czerwca tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego ósmego roku.
41 SUBSTANCJE PRZEZNACZONE DO ELIMINACJI
Wymagania dotyczące wprowadzenia w życie | ||
Substancja | Zakończenie | Warunki |
Aldryna | Produkcji | Brak |
CAS: 309-00-2 | Wykorzystania | Brak |
Chlordan | Produkcji | Brak |
CAS: 57-74-9 | Wykorzystania | Brak |
Chlordekon | Produkcji | Brak |
CAS: 143-50-0 | Wykorzystania | Brak |
DDT CAS: 50-29-3 |
Produkcji | 1. Zakończenie produkcji w ciągu 1 roku od osiągnięcia przez Strony konsensusu mówiącego, że dla ochrony zdrowia publicznego dostępne będą odpowiednie alternatywy dla DDT, aby chronić przed takimi chorobami, jak malaria oraz zapalenie mózgu. |
2. Mając na uwadze jak najszybsze pełne zakończenie produkcji DDT, Strony, nie dłużej niż w ciągu roku, po wejściu w życie niniejszego Protokołu oraz, jeśli będzie to konieczne, okresowo w późniejszym terminie, oraz w konsultacji ze Światową Organizacją Zdrowia, Organizacją Żywności i Rolnictwa ONZ oraz Programem Ochrony Środowiska ONZ, będą sprawdzały dostępność lub możliwość przeprowadzenia alternatyw oraz, w odpowiednim przypadku, wspierały przemysłowe wykorzystanie bezpieczniejszych oraz realnych z gospodarczego punktu widzenia alternatyw dla DDT. | ||
Wykorzystania | Brak, poza tymi wymienionymi w Załączniku II. | |
Dieldryna | Produkcji | Brak |
CAS: 60-57-1 | Wykorzystania | Brak |
Endryna | Produkcji | Brak |
CAS: 72-20-8 | Wykorzystania | Brak |
Heptachlor | Produkcji | Brak |
CAS: 76-44-8 | Wykorzystania | Brak, z wyjątkiem wykorzystania przez urzędowo uprawnione osoby w celach owadobójczych (mrówki ogniste) w zamkniętych przemysłowych elektrycznych skrzynkach przyłączowych. Takie wykorzystanie jest ponownie oceniane na podstawie niniejszego Protokołu nie później niż dwa lata od jego wejścia w życie. |
Heksabromobifenyl | Produkcji | Brak |
CAS: 36355-01-8 | Wykorzystania | Brak |
Heksachlorobenzen CAS: 118-74-1 |
Produkcji | Brak, z wyjątkiem produkcji do ograniczonych celów określonych w oświadczeniu przedłożonym przez dane państwo, którego gospodarka jest w okresie przejściowym przy podpisaniu lub przystąpieniu do Protokołu. |
Wykorzystania | Brak, z wyjątkiem wykorzystania do ograniczonych celów określonych w oświadczeniu przedłożonym przez dane państwo, którego gospodarka jest w okresie przejściowym przy podpisaniu lub przystąpieniu do Protokołu. | |
Mirex | Produkcji | Brak |
CAS:2385-85-5 | Wykorzystania | Brak |
Polichlorowane bifenyle (PCB) a) | Produkcji | Brak, poza krajami, których gospodarki są w okresie przejściowym, które zakończą produkcję tak szybko jak jest możliwe, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2005 i które potwierdzą zamiary tego zakończenia w oświadczeniu, które ma być złożone wraz z dokumentami ratyfikacyjnymi, akceptującymi, zatwierdzającymi lub dotyczącymi przystąpienia. |
Wykorzystania | Brak, z wyjątkiem tych określonych w Załączniku II | |
Toksafen | Produkcji | Brak |
CAS: 8001-35-2 | Wykorzystania | Brak |
a): Na mocy Protokołu, Strony zgadzają się ponownie poddać ocenie produkcję i wykorzystanie terfenyli polichlorowanych oraz "ugilec" do dnia 31 grudnia 2004 r. |
42 SUBSTANCJE, KTÓRYCH WYKORZYSTANIE MA ZOSTAĆ OGRANICZONE
Wymagania dotyczące wprowadzenia w życie | ||
Substancja | Ograniczone do zastosowań | Warunki |
DDT CAS: 50-29-3 |
1. Do ochrony zdrowia publicznego przed chorobami takimi, jak malaria i zapalenie mózgu. | 1. Jedynie jako składnik zintegrowanej strategii walki ze szkodnikami i tylko w stopniu koniecznym do osiągnięcia tego celu oraz jedynie w przeciągu jednego roku po dacie zakończenia produkcji zgodnie z Załącznikiem I. |
2. Jako chemiczny półprodukt do produkcji Dikofolu. | 2. Takie wykorzystanie musi zostać ponownie ocenione nie później niż dwa lata po wejściu w życie niniejszego Protokołu. | |
HCH CAS: 608-73-1 |
Wykorzystanie technicznego HCH (tzn. mieszanych izomerów HCH) jest ograniczone tylko do użycia jako półproduktu w produkcji chemicznej. | |
Wykorzystanie produktów, w których przynajmniej 99 % izomeru HCH jest w formie gamma (tzn. lindan, CAS: 58-89-9) jest ograniczone do następujących rodzajów użycia: | Wszelkie ograniczone wykorzystanie lindanu musi zgodnie z niniejszym Protokołem zostać ponownie ocenione nie później niż po dwóch latach od jego wejścia w życie. | |
1. Zaprawianie nasion. | ||
2. Zastosowanie w glebie, po którym bezpośrednio następuje wchłonięcie w warstwę wierzchnią gleby. | ||
3. Profesjonalna zapobiegawcza lub przemysłowa obróbka tarcicy, drewna oraz dłużyc. | ||
4. Kontaktowy środek owadobójczy dla potrzeb zdrowia publicznego i weterynarii. | ||
5. Zastosowanie na rozsadach drzew w sposób nieopryskowy, użycie na małą skalę na trawnikach oraz w zamkniętych pomieszczeniach i na wolnym powietrzu w szkółkach drzew i roślin ozdobnych. | ||
6. Przemysłowe i domowe zastosowanie w zamkniętych pomieszczeniach. | ||
Polichlorowane bifenyle (PCB) a) | PCB wykorzystywane od momentu wejściaw życie Protokołu lub | Strony podejmą zdecydowane wysiłki mające na celu: |
wyprodukowane do 31 grudnia 2005 zgodnie z przepisami Załącznika I. | a) Zakończenie korzystania z identyfikowalnego PCB w urządzeniach (np. w transformatorach, kondensatorach oraz innych urządzeniach zawierających szczątkowe materiały ciekłe) zawierających PCB w ilościach większych niż 5 dm3 i posiadających stężenie PCB 0,05 % lub większe, tak szybko, jak to możliwe, lecz nie później niż do 31 grudnia 2010 roku lub 31 grudnia 2015 roku dla państw, których gospodarki są w okresie przejściowym; | |
b) Zniszczenie lub dekontaminacja w sposób przyjazny dla środowiska wszystkich ciekłych PCB wymienionych w punkcie a) oraz innych ciekłych PCB zawierających ponad 0,005 % PCB nie w urządzeniach tak szybko, jak to możliwe, lecz nie później niż do 31 grudnia 2015 roku lub 31 grudnia 2020 roku dla państw, których gospodarki są w okresie przejściowym; oraz | ||
c) Dekontaminacja lub likwidacja urządzeń określonych w podpunkcie a) w sposób przyjazny dla środowiska. | ||
a): Strony zgadzają się, w ramach Protokołu, ponownie ocenić produkcję i wykorzystanie terfenyli polichlorowanych oraz substancji o nazwie "ugilec" do dnia 31 grudnia 2004 roku. |
43 SUBSTANCJE OKREŚLONE W ARTYKULE 3 UST. 5 ITL. a) ORAZ ROK REFERENCYJNY DLA ZOBOWIĄZANIA
Substancja | Rok referencyjny |
Policykliczne węglowodory aromatyczne (PAH) a) | 1990; lub inny rok w okresie od 1985 do 1995 roku włącznie, określony przez Stronę w momencie ratyfikacji, akceptacji, zatwierdzenia lub akcesji. |
Dioksyny/Furany b) | 1990; lub inny rok w okresie od 1985 do 1995 roku włącznie, określony przez Stronę w momencie ratyfikacji, akceptacji, zatwierdzenia lub akcesji. |
Heksachlorobenzen | 1990; lub inny rok w okresie od 1985 do 1995 roku włącznie, określony przez Stronę w momencie ratyfikacji, akceptacji, zatwierdzenia lub akcesji. |
a) Policykliczne węglowodory aromatyczne (PAH): Dla celów określenia emisji należy wykorzystać cztery następujące związki chemiczne: benzo(a)piren, benzo(b)fluoraten, benzo(k)fluoraten oraz indeno(1,2,3-cd)piren. | |
b) Dioksyny i furany (PCDD/F): Polichlorowane dibenzo-p-dioksyny (PCDD) oraz polichlorowane dibenzofurany (PCDF) to tricykliczne, aromatyczne związki tworzone przez dwa pierścienie benzenowe połączone przez dwa atomy tlenu w PCDD oraz jeden atom tlenu w PCDF, których atomy wodoru mogą zostać zastąpione przez maksymalnie osiem atomów chloru. |
44 WARTOŚCI DOPUSZCZALNE DLA DIOKSYN I FURANÓW (PCDD/F) Z GŁÓWNYCH ŹRÓDEŁ STACJONARNYCH
0,1 ng TE/m3
0,5 ng TE/m3
0,2 ng TE/m3
45 NAJLEPSZE DOSTĘPNE TECHNIKI OGRANICZANIA EMISJI TRWAŁYCH ZANIECZYSZCZEŃ ORGANICZNYCH Z GŁÓWNYCH ŹRÓDEŁ STACJONARNYCH
Podczas ustalania najlepszych dostępnych technik, należy zwrócić szczególną uwagę - ogólnie lub w konkretnych przypadkach - na poniższe czynniki, pamiętając o prawdopodobnych kosztach i korzyściach danego środka oraz o zasadach ostrożności i działaniach zapobiegawczych:
Pojęcie najlepszych dostępnych technik nie ma na celu zalecenia jakiejkolwiek szczególnej techniki lub technologii, lecz uwzględnienie charakterystyki technicznej danej instalacji, jej położenia geograficznego oraz lokalnych warunków środowiskowych.
Odpowiednie definicje znajdują się w Załączniku III do niniejszego Protokołu.
Tabela 1
Porównanie różnych metod oczyszczania gazów spalinowych oraz modyfikacje procesowe w spalarniach odpadów w celu ograniczenia emisji PCDD/F
Możliwe rozwiązania (sposoby postępowania) |
Poziom emisji (%)a) | Szacowane koszty | Zagrożenia związane z metodą |
Środki podstawowe polegające na modyfikacji materiałów wsadowych: | Wstępne sortowanie materiału podawanego nieskuteczne; można było zebrać tylko części; nie można uniknąć innych materiałów | ||
- eliminacja prekursorów i materiałów zawierających chlor, oraz |
Osiągany poziom emisji nie określony ilościowo; wydaje się nie być liniowo zależny od ilości materiału podawanego do spalania. | zawierających chlor, np. sól kuchenna, papier itd. Rozwiązanie nie jest wskazane dla niebezpiecznych odpadów chemicznych. | |
- zarządzanie strumieniami odpadów. |
-"- | Użyteczny środek ograniczenia emisji przydatny w specjalnych przypadkach (np. odpady olejowe, części elektryczne itd.), mający dodatkową zaletę związaną z możliwością recyklingu materiałów. | |
Modyfikacja technologii procesu: | |||
- zoptymalizowane warunki spalania, |
Wymagana modernizacja całego procesu | ||
- unikanie temperatur poniżej 850 °C oraz zimnych obszarów w gazach spalinowych, |
|||
- odpowiednia zawartość tlenu; regulacja doprowadzenia tlenu w zależności od ciepła spalania oraz konsystencji materiału podawanego, oraz |
|||
- odpowiedni czas przebywania i przepływ burzliwy. |
|||
Środki dotyczące gazów spalinowych: | |||
Zapobieganie osadzaniu się cząstek przez stosowanie: | |||
- urządzeń do usuwania sadzy, w tym urządzeń mechanicznych, dźwiękowych lub parowych zdmuchiwaczy sadzy. |
Parowe zdmuchiwanie sadzy może zwiększyć szybkość formowania się PCDD/F. | ||
Usuwanie pyłu, ogólnie w spalarniach odpadów: | < 10 | Średnie | Usuwanie PCDD/F zaadsorbowanych na cząstkach pyłu. Metody usuwania cząstek ze strumieni gorących gazów spalinowych są wykorzystywane tylko w instalacjach doświadczalnych. |
- filtry tkaninowe, | 1 - 0,1 | Wyższe | Stosowanie przy temperaturach < 150 °C. |
- filtry ceramiczne, | Niska skuteczność | Średnie | Stosowanie przy temperaturach 800-1.000 °C. |
- odpylacze cyklonowe, oraz | Niska skuteczność | ||
- elektrofiltracja. | Średnia skuteczność | Stosowanie przy temperaturze 450 °C; warunki sprzyjające syntezie de novo PCDD/F, wyższe emisje NOx, ograniczenie odzysku ciepła. | |
Utlenianie katalityczne. | Stosowanie przy temperaturach 800 - 1.000 °C. Konieczne oddzielne oczyszczanie fazy gazowej. | ||
Chłodzenie gazu. | |||
Wysokowydajna jednostka adsorpcyjna z sorbentem zawierającym cząstki aktywnego węgla drzewnego (typu Venturi). | |||
Selektywna redukcja katalityczna. | Duże koszty inwestycyjne i niskie eksploatacyjne. | Redukcja NOx, o ile dodane zostanie NH3; wysokie wymagania przestrzenne, zużyte katalizatory i pozostałości aktywowanego węgla (AC) oraz koksu z węgla brunatnego (ALC) mogą być usuwane, katalizatory mogą być, w większości przypadków, ponownie przetwarzane przez producentów, AC oraz ALC mogą być spalane w rygorystycznie kontrolowanych warunkach. | |
Różne rodzaje metod wilgotnej i suchej adsorpcji z mieszankami aktywowanego węgla drzewnego, koksu martenowskiego oraz roztworów wapna i wapienia w reaktorach ze złożem stacjonarnym, ruchomym oraz fluidalnym: | |||
- reaktor ze złożem stacjonarnym, adsorpcja za pomocą aktywnego węgla drzewnego oraz koksu martenowskiego; oraz |
< 2 (0,1 ng TE/m3) |
Duże koszty inwestycyjne i średnie eksploatacyjne. | Usuwanie pozostałości; duże wymagania przestrzenne. |
- reaktor przepływowy (ruchome złoże) lub reaktor z cyrkulującym złożem fluidalnym z dodatkiem aktywnego koksu/wapna lub roztworów wapienia (mleko wapienne), w sekwencji z filtrem tkaninowym. |
< 10 (0,1 ng TE/m3) |
Niskie koszty inwestycyjne i średnie eksploatacyjne. | Usuwanie pozostałości. |
Dodanie H2O2 |
2-5 (0,1 ng TE/m3) |
Niskie koszty inwestycyjne i niskie eksploatacyjne. | |
a): Resztkowa emisja porównana do emisji przed zastosowaniem środków redukcji |
Podsumowanie różnych środków ograniczania emisji PCDD/F w przemyśle metalurgicznym przedstawiono w tabeli 2.
Tabela 2
Redukcja emisji PCDD/F w przemyśle metalurgicznym
Możliwe rozwiązania (sposoby postępowania) | Poziom emisji (%) a) | Szacowane koszty | Zagrożenia związane z metodą |
Spiekalnie | |||
Środki podstawowe: | |||
- Optymalizacja/obudowa przenośników spieku; | Niskie | Nieosiągalne w 100 % | |
- Recyrkulacja gazów odlotowych, np. spiekanie z zoptymalizowaną emisją (EOS) redukujące przepływ gazów odlotowych o około 35 % (zmniejszone koszty dalszych środków wtórnych poprzez zmniejszony przepływ gazów odlotowych), wydajność 1 milion Nm3/godz.; | 40 | Niskie | |
Środki wtórne: | |||
- Elektrofiltracja + sito molekularne | Średnia wydajność | Średnie | |
- Dodanie mieszanek wapienia/węgla aktywnego; |
Wysoka wydajność (0,1 ng TE/m3) |
Średnie | |
- Wysoko-wydajne płuczki - istniejąca instalacja: AIRFINE (Voest Alpine Stahl Linz) od 1993 dla 600.000 Nm3/godz.; druga instalacja planowana w Holandii (Hoogoven) na rok 1998. |
Wysoko-wydajna redukcja emisji do (0,2-0,4 ng TE/m3) |
Średnie | Można osiągnąć wartość 0,1 ng TE/m3 przy wyższym zapotrzebowaniu energii; brak istniejącej instalacji. |
Produkcja metali nieżelaznych (np. miedź): | |||
Środki podstawowe: | |||
- Wstępne sortowanie złomu, unikanie materiałów wsadowych typu plastik oraz złomu zanieczyszczonego PCV, usuwanie powłok oraz korzystanie z materiałów izolujących niezawierających chloru; | Niskie | ||
Środki wtórne: | |||
- Chłodzenie gorących gazów odlotowych; | Wysoka wydajność | Niskie | |
- Wykorzystanie tlenu lub powietrza wzbogaconego tlenem do zasilania paleniska, wstrzykiwanie tlenu do pieca (zapewniające pełne spalanie oraz minimalizację objętości gazów odlotowych); | 5 - 7 (1,5 - 2 TE/m3) | Wysokie | |
- Reaktor ze złożem stacjonarnym lub reaktor z fluidalnym strumieniem wtryskowym działający na zasadzie adsorpcji na węglu aktywnym drzewnym lub martenowskim pyle węglowym; | (0,1 ng TE/m3) | Wysokie | |
- Utlenianie katalityczne; oraz | (0,1 ng TE/m3) | Wysokie | |
- Redukcja czasu przebywania w krytycznym zakresie temperatury w układzie gazów odlotowych. | |||
Produkcja żelaza i stali | < 1 | ||
Środki pierwotne: | |||
- Czyszczenie złomu z oleju przed załadowaniem urządzeń produkcyjnych; | Niskie | Należy użyć rozpuszczalników czyszczących. | |
- Eliminacja przypadkowych organicznych domieszek, np. oleju, emulsji, smaru, farby oraz plastiku z procesu czyszczenia materiału wsadowego; | Niskie | ||
- Zmniejszenie wysokich objętościowych przepływów gazów odlotowych; | Średnie | ||
- Oddzielne zbieranie i oczyszczanie emisji z załadunku i opróżniania; | Niskie | ||
Środki wtórne: | |||
- Oddzielne zbieranie i oczyszczanie emisji z załadunku i opróżniania; oraz | Niskie | ||
- Filtr tkaninowy w połączeniu z wtryskiwaniem koksu. | Średnie | ||
Wtórna produkcja aluminium | < 1 (0,1 ng TE/m3) | ||
Środki pierwotne: | |||
- Unikanie materiału chlorowcowanego (heksachloroetan); | Niskie | ||
- Unikanie smarów zawierających chlor (np. chlorowane parafiny); oraz | Niskie | ||
- Czyszczenie i sortowanie zabrudzonych partii złomu, np. przy pomocy usuwania zanieczyszczeń z powierzchni i suszenie, metod separacji z wykorzystaniem zjawiska pływanie - tonięcie w celu oddzielenia ciężkich cząstek oraz wytrącanie przy pomocy wirującego strumienia; | |||
Środki wtórne | |||
- jedno- lub wielostopniowy filtr tkaninowy z dodatkowym stopniem aktywnym wapienia/węgla aktywnego przed filtrem; | Średnie/Wysokie | ||
- Minimalizacja oraz oddzielne usuwanie i oczyszczanie strumieni gazowych zanieczyszczonych w różny sposób; | Średnie/Wysokie | ||
- Unikanie wytrącania się cząstek stałych z gazów odlotowych oraz stosowanie szybkiego przechodzenia gazów przez krytyczne zakresy temperatur; oraz | Średnie/Wysokie | ||
- Ulepszone oczyszczanie wstępne rozdrobnionego złomu aluminiowego poprzez stosowanie metod separacji z wykorzystaniem zjawiska pływanie - tonięcie, oraz sortowanie przy pomocy strumienia wirowego. | Średnie/Wysokie | ||
a): Resztkowa emisja porównana do emisji przed zastosowaniem środków redukcji. |
Spiekalnie
Pierwotna i wtórna produkcja miedzi
Produkcja stali
Zakłady wytapiania metalu w przemyśle aluminiowym (produkcja wtórna)
Tabela 3
Stężenia i jednostkowe wskaźniki emisji dla instalacji opalanych drewnem
Paliwo | Stężenie emisyjne (ng TE/m3) |
Wskaźnik emisji (ng TE/kg) |
Wskaźnik emisji (ng/Gl) |
Drewno naturalne (bukowe) | 0,02-0,10 | 0,23-1,3 | 12-70 |
Naturalne wióry drewniane z lasów | 0,07-0,21 | 0,79-2,6 | 43-140 |
Płyty wiórowe | 0,02-0,08 | 0,29-0,9 | 16-50 |
Miejskie drewno odpadowe | 2,7-14,4 | 26-173 | 1.400-9.400 |
Odpady domowe | 114 | 3.230 | |
Węgiel drzewny | 0,03 |
Tabela 4
Ograniczanie emisji PAH przy produkcji koksu
Możliwe rozwiązania (sposoby postępowania) |
Poziom emisji (%) a) | Szacowane koszty | Zagrożenia związane z metodą |
Modernizacja starych zakładów z systemem kondensacji emitowanych gazów spalinowych ze wszystkich źródeł obejmuje następujące środki: | Razem < 10 (z wyłączeniem ścieków) | Wysokie | Bardzo wysokie emisje ścieków pochodzące z mokrego chłodzenia. Metoda powinna być stosowana tylko wtedy, gdy woda jest recyrkulowana w obiegu zamkniętym |
- usuwanie i dopalanie gazów wydzielanych podczas zasypywania pieców lub przesyłanie gazów do sąsiednich pieców, | 5 | (Amortyzacja kosztów inwestycji, biorąc pod uwagę odzysk energii, podgrzana wodę, gaz do syntezy oraz zaoszczędzoną wodę chłodzącą, może nastąpić po pięciu latach.) | |
- możliwie jak największe zapobieganie emisji przy pokrywach otworów załadowczych, np. poprzez użycie specjalnych konstrukcji pokryw i wysoce skutecznych metod uszczelniania. Należy stosować drzwi pieców koksowniczych wyposażone w wysoce skuteczne uszczelnienia. Czyszczenie pokryw i futryn drzwi załadowczych przed zamknięciem otworów, | < 5 | ||
- gazy odlotowe powstające podczas załadunku powinny być zbierane i przesyłane do urządzenia odpylającego, | < 5 | ||
- stosowanie mokrych metod chłodzenia koksu tylko wtedy, gdy są one odpowiednio prowadzone bez wytwarzania ścieków. | |||
Procedury sprzyjające niskiej emisji przy chłodzeniu koksu, np. suche chłodzenie koksu. | Brak emisji do wody | Wyższe koszty inwestycyjne niż w przypadku chłodzenia mokrego (lecz niższe koszty energii uzyskane dzięki wstępnemu podgrzewaniu koksu oraz wykorzystaniu ciepła odpadowego) | |
Większe wykorzystanie pieców o dużej objętości w celu zmniejszenia ilości otworów oraz powierzchni wymagających uszczelnień. | Znaczny | Nakłady inwestycyjne o około 10 % wyższe niż w przypadku instalacji konwencjonalnych | W większości przypadków niezbędna jest całkowita modernizacja instalacji lub budowa nowej koksowni. |
a): Pozostała emisja porównana do emisji przed zastosowaniem środków redukcji. |
Tabela 5
Środki ograniczania emisji PAH dla produkcji anody
Możliwe rozwiązania (sposoby postępowania) |
Poziom emisji (%) a) | Szacowane koszty | Zagrożenia związane z metodą |
Modernizacja starych instalacji poprzez redukcje rozproszonych emisji przy pomocy następujących środków: | 3-10 | Wysokie | |
- redukcja wycieków, | |||
- instalacja elastycznych uszczelnień w drzwiach pieców, | |||
- usuwanie gazów wypełniających piece oraz ich dalsze przetwarzanie poprzez przesyłanie do pobliskiego pieca lub przesyłanie gazów za pośrednictwem rurociągu zbiorczego do pieca do spalania i następnie do urządzenia odpylającego, | |||
- systemy eksploatacji oraz chłodzenia pieca koksowniczego, oraz | |||
- usuwanie i oczyszczanie emisji cząstek stałych z koksu. | |||
Istniejące technologie produkcji anody w Holandii: | 45-50 | Wdrożone w Holandii w 1990 roku. | |
- nowy piec z instalacją do metody półsuchej (z wapieniem/koksem naftowym lub z aluminium), | Stosowanie wapienia lub koksu naftowego skutecznie obniża emisje PAH; w przypadku aluminium brak danych. | ||
- recykling ścieków w pastownicy. | |||
BAT: | |||
- elektrofiltracja kurzu, oraz | 2-5 | Niższe koszty eksploatacyjne w trybie autotermicznym | Wymagane regularne czyszczenie smoły. |
- dopalanie termiczne. | 15 | Praca w trybie autotermicznym tylko, gdy stężenie PAH w gazach odlotowych jest wysokie. | |
a): Pozostała emisja porównana do emisji przed zastosowaniem środków redukcji. |
Tabela 6
Środki ograniczania emisji PAH dla produkcji aluminium z zastosowaniem procesu Soederberga
Możliwe rozwiązania (sposoby postępowania) |
Poziom emisji (%) a) | Szacowane koszty | Zagrożenia związane z metodą |
Wymiana elektrod Soederberga na: | 3-30 | Wyższe koszty elektrod - około 800 milionów USD. | Elektrody Soederberga są tańsze od tych wstępnie prażonych, ponieważ |
- elektrody wstępnie prażone (bez spoiwa smołowego), |
niepotrzebna jest instalacja prażenia anody. Obecnie prowadzone są badania, lecz oczekiwania są niewielkie. Skuteczna praca oraz | ||
- anody obojętne. | monitorowanie emisji to istotne elementy ograniczania emisji. Złe | ||
Zamknięte instalacje Prebake z podawaniem punktowym tlenku glinu, skuteczną regulacją procesu, pełnym okapturzeniem elektrolizera oraz umożliwiające skuteczne zbieranie substancji zanieczyszczających powietrze. | 1-5 | działanie instalacji może powodować duże emisje rozproszone. | |
Elektrolizer Soedergerga z pionowymi śrubami stykowymi oraz systemami zbierania gazów odlotowych. | > 10 | Modernizacja technologii Soederberga poprzez hermetyzację oraz zmodyfikowany punkt podawania: od 50.000 do 100.000 USD na jeden piec | Emisje rozproszone występują podczas podawania, rozbijania skorupy oraz umieszczania żelaznych śrub kontaktowych w wyższym położeniu. |
Technologia Sumitomo (brykiety anody dla procesu VSS): | Niskie/średnie | ||
Oczyszczanie gazów: | |||
- filtry elektrostatyczne do usuwania smoły, | 2-5 | Niskie | Wysoki poziom iskrzenia elektrycznego i wyładowań łukowych; |
połączenie konwencjonalnych elektrofiltrów smołowych z elektrostatycznym oczyszczaniem gazów na mokro; | < 1 | Średnie | mokre oczyszczanie gazów generuje ścieki.- |
- dopalanie termiczne. | |||
Wykorzystanie smoły posiadającej wyższą temperaturę topnienia (HSS + VSS). | Wysoki | Niskie/średnie | |
Wykorzystanie suchego wtrysku w istniejących instalacjach HSS + VSS). | Średnie/wysokie | ||
a): Pozostała emisja porównana do emisji przed zastosowaniem środków redukcji. |
Tabela 7
Projekt norm CEN z roku 1997
Klasa | Moc | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 |
(kW) | CO | THC | Cząstki stałe | |||||||
Ręczne | < 50 | 5.000 | 8.000 | 25.000 | 150 | 300 | 2.000 | 150/125 | 180/150 | 200/180 |
> 50-150 | 2.500 | 5.000 | 12.500 | 100 | 200 | 1.500 | 150/125 | 180/150 | 200/180 | |
> 150-300 | 1.200 | 2.000 | 12.500 | 100 | 200 | 1.500 | 150/125 | 180/150 | 200/180 | |
Automatyczne | < 50 | 3.000 | 5.000 | 15.000 | 100 | 200 | 1.750 | 150/125 | 180/150 | 200/180 |
> 50-150 | 2.500 | 4.500 | 12.500 | 80 | 150 | 1.250 | 150/125 | 180/150 | 200/180 | |
> 150-300 | 1.200 | 2.000 | 12.500 | 80 | 150 | 1.250 | 150/125 | 180/150 | 200/180 | |
Uwaga: Poziomy emisji podane w mg/m3 przy 10 % O2. |
Tabela 8
Kontrola emisji PAH w przypadku spalania domowego
Możliwe rozwiązania (sposoby postępowania) |
Poziom emisji (%) a) | Szacowane koszty | Zagrożenia związane z metodą |
Wykorzystanie suchego węgla i drewna (wysuszone drewno to drewno magazynowane przez okres od 18 do 24 miesięcy). | Wysoka skuteczność | ||
Wykorzystanie suchego węgla | Wysoka skuteczność | ||
Konstrukcja systemów ogrzewania dla paliw stałych, aby zapewnić zoptymalizowane warunki zupełnego spalania: | 55 | Średnie | Należy przeprowadzić negocjacje z producentami pieców w celu wdrożenia procedury zatwierdzania pieców. |
- strefa gazyfikacji; | |||
- spalanie w strefie z wyposażeniem ceramicznym; |
|||
- wydajna strefa konwekcyjna. | |||
Zbiornik do gromadzenia wody | |||
Instrukcje techniczne dla efektywnej eksploatacji | 30 do 40 | Niskie | Można to także osiągnąć poprzez intensywną edukację społeczeństwa połączoną z |
Publiczna kampania informacyjna dotycząca pieców opalanych drewnem. | praktycznymi instrukcjami oraz przepisami dotyczącymi rodzajów pieców. | ||
a): Pozostała emisja porównana do emisji przed zastosowaniem środków redukcji. |
Tabela 9
Możliwe alternatywy do metod zabezpieczania drewna wykorzystujących produkty oparte na PAH
Możliwe rozwiązania (sposoby postępowania) | Zagrożenia związane z metodą |
Wykorzystanie materiałów alternatywnych w budownictwie: | Należy ocenić inne problemy dotyczące ochrony środowiska, takie jak: |
- twarde drewno liściaste produkowane w sposób zrównoważony (nabrzeża rzek, |
- dostępność odpowiednio produkowanego drewna, |
ogrodzenia, bramy) - tworzywa sztuczne (słupy dla ogrodnictwa) |
- emisje powodowane przez produkcję i usuwanie tworzyw sztucznych, szczególnie PCV. |
- beton (podkłady kolejowe) | |
- wymiana konstrukcji sztucznych na naturalne (nabrzeża rzeki, ogrodzenia itd.) |
|
- wykorzystanie nieprzetworzonego drewna. |
|
W trakcie rozwoju znajduje się kilka alternatywnych technik zabezpieczania drewna, które nie przewidują impregnacji z wykorzystaniem produktów opartych na PAH. |
TERMINY DLA WPROWADZENIA WARTOŚCI DOPUSZCZALNYCH ORAZ NAJLEPSZYCH DOSTĘPNYCH TECHNIK DLA NOWYCH I ISTNIEJĄCYCH ŹRÓDEŁ STACJONARNYCH
46 ZALECANE SPOSOBY OGRANICZANIA EMISJI TRWAŁYCH ZANIECZYSZCZEŃ ORGANICZNYCH ZE ŹRÓDEŁ MOBILNYCH
Osiągalne poziomy emisji dla nowych pojazdów oraz parametry paliwa
Masa odniesienia | Wartości dopuszczalne | ||
Rok | Masa węglowodorów oraz NOX | Masa cząstek stałych | |
1.1.2000 | Wszystkie | 0,56 g/km | 0,05 g/km |
1.1.2005 (o charakterze informacyjnym) |
Wszystkie | 0,3 g/km | 0,25 g/km |
Rok/cykl testowy | Wartości dopuszczalne | |
Masa węglowodorów | Masa cząstek stałych | |
1.1.2000/cykl ESC | 0,66 g/kWh | 0,1 g/kWh |
1.1.2000/cykl ETC | 0,85 g/kWh | 0,16 g/kWh |
Krok 1 (odniesienie: Rozporządzenie (EWG) nr 96(*)
Moc netto (P) (kW) | Masa węglowodorów | Masa cząstek stałych |
P ≥ 130 | 1,3 g/kWh | 0,54 g/kWh |
75 ≤ P < 130 | 1,3 g/kWh | 0,70 g/kWh |
37 ≤ P < 75 | 1,3 g/kWh | 0,85 g/kWh |
(*) "Jednolite przepisy dotyczące homologacji silników wysokoprężnych w ciągnikach rolniczych i leśnych ze względu na emisje zanieczyszczeń przez te silniki." Rozporządzenie weszło w życie 15 grudnia 1995 roku, a poprawka weszła w życie 5 marca 1997. |
Krok 2
Moc netto (P) (kW) | Masa węglowodorów | Masa cząstek stałych |
0 ≤ P <18 | ||
18 ≤ P < 37 | 1,5 g/kWh | 0,8 g/kWh |
37 ≤ P < 75 | 1,3 g/kWh | 0,4 g/kWh |
75 ≤ P <130 | 1,0 g/kWh | 0,3 g/kWh |
130 ≤ P < 560 | 1,0 g/kWh | 0,2 g/kWh |
Parametr | Jednostka | Ograniczenia (limity) | Metoda | |
Wartość min. (2000/2005)(*) | Wartość maks. (2000/2005)(*) | testowania | ||
Liczba cetanowa | - | 51/n.o. | - | ISO 5165 |
Gęstość przy 15 °C | kg/m3 | - | 845/n.o. | ISO 3675 |
Temperatura oddestylowania 95 % objętości | °C | - | 360/n.o. | ISO 3405 |
PAH | % masy | - | 11/n.o. | prIP 391 |
Siarka | ppm (części na milion) | - | 350/50(**) | ISO 14956 |
(*) Określone na 1 stycznia danego roku. | ||||
(**) Wartość o charakterze informacyjnym. | ||||
n.o.: nieokreślone. |
Ograniczenia dotyczące chlorowcowanych zmiataczy, dodatków do paliw i smarów
Tabela 1
Środki ograniczania emisji PCDD/F z układów wydechowych pojazdów silnikowych do transportu drogowego
Możliwe rozwiązania (sposoby postępowania) | Zagrożenia związane z metodą |
Należy unikać dodawania związków chlorowcowanych do paliw: | Produkcja chlorowcowanych zmiataczy będzie stopniowo zmniejszana, co jest spowodowane kurczeniem się rynku paliw |
- 1,2-dibromometan | ołowiowych z powodu wzrastającego wykorzystywania w silnikach z zapłonem |
- 1,2-dichlorometan oraz odpowiadające mu związki bromu jako zmiatacze w paliwach ołowiowych stosowanych w silnikach z zapłonem iskrowym |
iskrowym katalizatorów trójdrożnych pracujących w układzie zamkniętym. |
(związki te mogą doprowadzić do tworzenia się bromowanych dioksyn lub furanów) |
|
Należy unikać chlorowcowanych dodatków w paliwach i smarach. |
Środki ograniczające emisje trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) ze źródeł mobilnych
Tabela 2
Środki ograniczania emisji PAH zawartych w spalinach pojazdów silnikowych używanych w transporcie drogowym
Możliwe rozwiązania (sposoby postępowania) |
Poziom emisji | Zagrożenia związane z metodą |
Silnik z zapłonem iskrowym: | 10 do 20 | Dostępność benzyny bezołowiowej. |
- trójdrożny katalityczny konwertor o obwodzie zamkniętym | 5 do 15 | Dostępny na rynku w niektórych krajach. |
- katalizatory do redukcji emisji podczas startu zimnego. | Odpowiednia wydajność rafinerii. | |
Paliwo dla silników z zapłonem iskrowym: | ||
- zmniejszenie zawartości związków aromatycznych | ||
- zmniejszenie zawartości siarki. | ||
Silniki Diesla: | 20 do 70 | |
- katalizator utleniający, | Dostępność wydajności rafinerii. | |
- pochłaniacz utleniający/filtr cząstek stałych. | ||
Modyfikacja oleju napędowego: | ||
- redukcja zawartości siarki, w celu zmniejszenia emisji cząstek stałych. | ||
Ulepszenie specyfikacji silników Diesla: | Istniejące technologie. | |
- elektroniczny system kontroli, regulowana prędkość wtrysku oraz wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, | ||
- turbodoładowanie oraz chłodzenie międzystopniowe, | ||
- recyrkulacja spalin. |
47 KATEGORIE GŁÓWNYCH ŹRÓDEŁ STACJONARNYCH
Wstęp
Lista kategorii
Kategoria | Opis kategorii |
1 | Spalanie, łącznie ze współspalaniem, odpadów komunalnych, niebezpiecznych lub medycznych, lub osadów ściekowych |
2 | Spiekalnie |
3 | Pierwotna i wtórna produkcja miedzi |
4 | Produkcja stali |
5 | Instalacje wytapiania metali w wtórnym przemyśle aluminiowym |
6 | Spalanie paliw kopalnych w kotłach komunalnych i przemysłowych o mocy cieplnej powyżej 50 MWth |
7 | Spalanie domowe |
8 | Instalacje opalane drewnem o mocy cieplnej poniżej 50 MWth |
9 | Produkcja koksu |
10 | Produkcja anod |
11 | Produkcja aluminium przy wykorzystaniu procesu Soederberga |
12 | Instalacje do impregnacji drewna, z wyjątkiem Stron, dla których kategoria ta nie wykazuje znaczącego udziału w ogólnej emisji PAH (jak to określono w Załączniku III) |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.81.37 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Protokół do Konwencji z 1979 roku w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczący trwałych zanieczyszczeń organicznych. Aarhus.1998.06.24. |
Data aktu: | 24/06/1998 |
Data ogłoszenia: | 19/03/2004 |
Data wejścia w życie: | 23/10/2003 |