(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2005/317/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 21 kwietnia 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
mając na uwadze Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 ust. 2 i art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003(2) w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy przewidują, że żadna genetycznie zmodyfikowana żywność ani pasza nie może zostać wprowadzona do obrotu na rynku Wspólnoty, chyba że jest ona objęta zezwoleniem wydanym zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem. Artykuł 4 ust. 3 i art. 16 ust. 3 tego samego rozporządzenia stanowią, że nie należy zatwierdzać żywności i paszy zmodyfikowanej genetycznie, chyba że zostało wykazane w sposób właściwy i wystarczający, iż nie wywiera ona szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego, nie wprowadza konsumenta lub użytkownika w błąd oraz nie odbiega od żywności lub paszy przeznaczonej do zastąpienia w takim zakresie, że jej normalne spożycie nie powoduje niekorzystnych skutków odżywczych dla ludzi lub zwierząt.
(2) Dnia 22 marca 2005 r. władze Stanów Zjednoczonych (zwane dalej władzami USA) poinformowały Komisję, że produkty z kukurydzy zanieczyszczone genetycznie zmodyfikowaną kukurydzą zwaną "Bt10" (zwane dalej produktami zanieczyszczonymi), które nie zostały zatwierdzone do wprowadzenia do obrotu na rynku Wspólnoty, były prawdopodobnie przywożone do Wspólnoty od 2001 r. i będą prawdopodobnie przywożone w dalszym ciągu. Ponadto władze te poinformowały Komisję, że wyżej wspomniane produkty nie były również zatwierdzone do wprowadzania do obrotu w Stanach Zjednoczonych.
(3) Bez uszczerbku dla zobowiązań kontrolnych Państw Członkowskich środki, które zostaną podjęte w odniesieniu do prawdopodobnego przywozu zanieczyszczonych produktów, powinny podlegać kompleksowemu i wspólnemu podejściu pozwalającemu na podjęcie szybkich i skutecznych działań oraz uniknięcie zasadniczych różnic między Państwami Członkowskimi w sposobie podejścia do sytuacji.
(4) Artykuł 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewiduje możliwość przyjęcia odpowiednich wspólnotowych środków nadzwyczajnych dotyczących żywności i paszy przywożonych z kraju trzeciego w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt lub środowiska, w przypadku gdy takie ryzyko nie może być wystarczająco objęte za pomocą środków podjętych przez dane Państwa Członkowskie.
(5) Pomimo że w grudniu 2004 r. firma Syngenta, która stworzyła genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę "Bt10", przekazała informacje o zanieczyszczeniu produktów władzom USA, ani ona, ani władze USA nie dostarczyły żadnych danych umożliwiających dokonanie oceny bezpieczeństwa genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy "Bt10" przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej Urzędem) zgodnie z normami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 1829/2003. Według Urzędu(3) brak takich informacji sprawia, że bezpieczeństwo "Bt10" należy jeszcze potwierdzić.
(6) Zważywszy na brak wystarczających danych umożliwiających dokonanie oceny bezpieczeństwa genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy "Bt10" w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia, do którego dąży Wspólnota, oraz na domniemane ryzyko produktów niezatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003, które uwzględnia zasadę ostrożności ustanowioną w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 178/2002, należy przyjąć środki nadzwyczajne w celu zapobieżenia wprowadzania do obrotu na rynku Wspólnoty zanieczyszczonych produktów.
(7) Zgodnie z ogólnymi wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 podmioty działające na rynku żywności i pasz mają pierwotne prawne zobowiązanie, aby zapewnić, że żywność i pasza w przedsiębiorstwach będących pod ich kontrolą spełniają wymogi prawa żywnościowego oraz aby kontrolować przestrzeganie tych wymogów. Obowiązek udowodnienia, że zanieczyszczone produkty nie zostały wprowadzone do obrotu spoczywa zatem na przedsiębiorstwach odpowiedzialnych za wprowadzanie do obrotu po raz pierwszy. W tym celu środki nadzwyczajne powinny wymagać, aby przesyłki określonych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych mogły być wprowadzone do obrotu jedynie jeśli zostały opatrzone analitycznym sprawozdaniem wykazującym, że produkty te nie są zanieczyszczone genetycznie zmodyfikowaną kukurydzą "Bt10". Analityczne sprawozdanie powinno zostać sporządzone przez licencjonowane laboratorium według międzynarodowych norm.
(8) W celu ułatwienia kontroli wszystkie genetycznie zmodyfikowane produkty żywnościowe i pasza wprowadzone do obrotu powinny zostać poddane sprawdzonej metodzie wykrywania. Firma Syngenta została poproszona o udostępnienie metody wykrywania w zależności od sytuacji genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy "Bt10", jak również próbek kontrolnych. W związku z tym wspólnotowe laboratorium referencyjne, o którym mowa w art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 (zwane dalej WLR), zostało poproszone o zatwierdzenie metody wykrywania tego produktu na podstawie danych dostarczonych przez firmę Syngenta. Metoda wykrywania została udostępniona przez firmę Syngenta i można ją również znaleźć na następującej stronie internetowej: http://gmo-crl.jrc.it.
(9) Biorąc pod uwagę, że środki przewidziane w niniejszej decyzji muszą być proporcjonalne i nieograniczające handlu bardziej niż to konieczne, powinny one objąć jedynie produkty, w przypadku których istnieje znaczne prawdopodobieństwo zanieczyszczenia genetycznie zmodyfikowaną kukurydzą "Bt10". Według informacji otrzymanych od władz USA ani genetycznie zmodyfikowane ziarno kukurydzy, ani żaden inny produkt z niego pochodzący nie są przywożone ze Stanów Zjednoczonych do Wspólnoty, z wyjątkiem paszy z glutenu kukurydzianego oraz wysłodzin wykorzystywanych w paszach. W związku z tym produkty te należy objąć wyżej wspomnianymi środkami.
(10) W związku z tym, że w Stanach Zjednoczonych nie rozdziela się tego typu produktów, ani nie istnieją środki mające na celu odtworzenie historii produktu, pomimo wniosków ze strony Komisji, władze USA nie były w stanie zagwarantować, że pasza z glutenu kukurydzianego oraz wysłodziny zawierające lub wyprodukowane z genetycznie zmodyfikowanych organizmów, które są przywożone do Wspólnoty, nie zawierają "Bt10".
(11) W odniesieniu do produktów spożywczych, zgodnie z informacjami udostępnionymi Komisji, żadna genetycznie zmodyfikowana kukurydza przywożona ze Stanów Zjednoczonych nie jest wykorzystywana do produkcji żywności we Wspólnocie. Państwa Członkowskie powinny jednakże kontrolować, czy produkty żywnościowe z genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy są obecne na rynku oraz czy zostały one zanieczyszczone "Bt10". Na podstawie informacji dostarczanych przez Państwa Członkowskie, Komisja będzie rozważać konieczność podjęcia stosownych środków.
(12) Środki te należy poddać ocenie najpóźniej po sześciu miesiącach w celu sprawdzenia, czy są one w dalszym ciągu konieczne.
(13) Środki przewidziane niniejszą decyzją są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 kwietnia 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1642/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 4).
(2) Dz.U. L 268, 18.10.2003, str. 1.
(3) Oświadczenie Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności wydane dnia 12 kwietnia 2005 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.101.14 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2005/317/WE w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego organizmu "Bt10" w produktach z kukurydzy |
Data aktu: | 18/04/2005 |
Data ogłoszenia: | 21/04/2005 |
Data wejścia w życie: | 21/04/2005 |