uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym(1), w szczególności jego art. 61 do 63 oraz protokół 26,
uwzględniając Porozumienie pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości(2), w szczególności art. 24, art. 5 ust. 2 lit. b) oraz art. 1 części I protokołu 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
Zgodnie z art. 24 Porozumienia o Nadzorze i Trybunale, Urząd Nadzoru EFTA nadaje moc prawną postanowieniom Porozumienia EOG dotyczącym pomocy państwa.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. b) Porozumienia o Nadzorze i Trybunale, Urząd Nadzoru EFTA wydaje zawiadomienia lub wskazówki w kwestiach objętych Porozumieniem EOG, jeśli Porozumienie to lub Porozumienie o Nadzorze i Trybunale jasno tak stanowi lub jeśli Urząd Nadzoru EFTA uznaje to za konieczne.
Przywołując Zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa(3) przyjęte przez Urząd Nadzoru EFTA(4) w dniu 19 stycznia 1994 r.
W dniu 12 stycznia 2001 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie nr 68/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy szkoleniowej(5).
W dniu 12 stycznia 2001 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie nr 69/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis(6).
W dniu 12 stycznia 2001 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie nr 70/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw(7).
W dniu 12 grudnia 2002 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie nr 2204/2002 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia(8).
Rozporządzenia te mają znaczenie również dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego i zostały, decyzjami Wspólnego Komitetu, włączone do załącznika XV do Porozumienia EOG(9).
Motyw 4 rozporządzeń w sprawie pomocy szkoleniowej, pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz pomocy w zakresie zatrudnienia stanowi jasno, iż istniejące wytyczne oraz ustalenia ramowe w dziedzinach obecnie objętych rozporządzeniami przestają mieć zastosowanie od czasu wejścia w życie tych rozporządzeń.
W świetle powyższego następujące rozdziały Wytycznych w zakresie pomocy państwa: rozdział 10 na temat małych i średnich przedsiębiorstw, rozdział 18 na temat pomocy w zakresie zatrudnienia oraz rozdział 18 A na temat pomocy szkoleniowej, nie mają już zastosowania i należy je skreślić.
Mimo braku jasnego określenia w rozporządzeniu 69/2001 w sprawie pomocy w ramach zasady de minimis, to samo odnosi się do rozdziału 12 Wytycznych w zakresie pomocy państwa, ponieważ rozporządzenie obejmuje wszystkie zasady odnośnie do pomocy w ramach zasady de minimis.
Należy zapewnić jednolite stosowanie zasad EOG dotyczących pomocy państwa na całym Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Skonsultowano z Komisją Europejską.
Przypominając, że Urząd Nadzoru EFTA skonsultował Państwa EFTA podczas spotkania wielostronnego dotyczącego tej kwestii w dniu 20 czerwca 2003 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
– rozdziału 10 na temat pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw,
– rozdziału 12 na temat zasady de minimis oraz jej stosowania,
– rozdziału 18 na temat pomocy w zakresie zatrudnienia,
– rozdziału 18 A na temat pomocy szkoleniowej.
2. Państwa EFTA zostają poinformowane listem zawierającym kopię niniejszej decyzji.
3. Komisja Europejska zostaje poinformowana poprzez przesłanie kopii niniejszej decyzji, zgodnie z lit. d protokołu 27 do Porozumienia EOG.
4. Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG oraz w Suplemencie EOG Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
5. Niniejsza decyzja jest autentyczna w języku angielskim.
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 2003 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA | |
Einar M. BULL | Hannes HAFSTEIN |
Przewodniczący | Członek Kolegium |
______
(1) Zwane dalej Porozumieniem EOG.
(2) Zwane dalej Porozumieniem o Nadzorze i Trybunale.
(3) Zwane dalej Wytycznymi w zakresie pomocy państwa.
(4) Początkowo opublikowane w Dz.U. L 231 z 3.9.1994 oraz w Suplemencie EOG nr 32 do niego z tą samą datą, ostatnio zmienione decyzją Kolegium nr 197/03/COL z dnia 5 listopada 2003 r., dotychczas nieopublikowaną.
(5) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 20. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 363/2004 (Dz.U. L 63 z 28.2.2004, str. 20).
(6) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 30.
(7) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 33. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 363/2004.
(8) Dz. U. L 337 z 13.12.2002, str. 3.
(9)Rozporządzenie (WE) nr 68/2001 w sprawie pomocy szkoleniowej zostało włączone jako pkt 1 lit. d) załącznika XV, rozporządzenie (WE) nr 69/2001 w sprawie pomocy w ramach zasady de minimis zostało włączone jako pkt 1 lit. e) załącznika XV, rozporządzenie (WE) nr 70/2001 w sprawie pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw zostało włączone jako pkt 1 lit. f) załącznika XV - wszystkie na mocy decyzji nr 88/2002 Wspólnego Komitetu (Dz.U. L 266 z 3.10.2002, str. 56 oraz Suplement EOG nr 49 z 3.10.2002, str. 42). Rozporządzenie (WE) nr 2204/2002 w sprawie pomocy w zakresie zatrudnienia zostało włączone jako pkt 1 lit. g) załącznika XV na mocy decyzji nr 83/2003 Wspólnego Komitetu (Dz.U. L 257 z 9.10.2003, str. 39).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.120.39 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 198/03/COL zmieniająca po raz 40. Zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez usunięcie rozdziałów dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, pomocy w ramach zasady de minimis, pomocy szkoleniowej oraz pomocy w zakresie zatrudnienia |
Data aktu: | 05/11/2003 |
Data ogłoszenia: | 12/05/2005 |
Data wejścia w życie: | 05/11/2003 |