(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2005/381/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 19 maja 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Kwestionariusz, którego Państwa Członkowskie mają używać przy opracowywaniu rocznych sprawozdań ze stosowania dyrektywy 2003/87/WE, powinien ustalać dokładne informacje dotyczące stosowania przez Państwa Członkowskie najważniejszych środków wymienionych w tej dyrektywie, a także następujących środków w stopniu, w jakim są one ściśle powiązane z wdrażaniem dyrektywy 2003/87/WE: dyrektywy Rady 96/61/WE z dnia 24 września 1996 r. dotyczącej zintegrowanego zapobiegania i kontroli zanieczyszczeń 2 , decyzji Komisji 2004/156/WE z dnia 29 stycznia 2004 r. ustanawiającej wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2216/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie ujednoliconego i zabezpieczonego systemu rejestrów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz z decyzją nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . Właściwa jest weryfikacja kwestionariusza w regularnych odstępach czasu.
(2) Pierwsze sprawozdanie ma zostać złożone do dnia 30 czerwca 2005 r. Jest jednakże pożądane posiadanie jednego sprawozdania rocznego obejmującego cały pierwszy rok działania systemu. Pierwsze sprawozdanie powinno zatem obejmować okres od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 30 kwietnia 2005 r., drugie zaś, z terminem złożenia dnia 30 czerwca 2006 r., powinno obejmować okres od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. Kolejne sprawozdania powinny być składane Komisji dnia 30 czerwca każdego roku i powinny one obejmować cały poprzedzający je rok kalendarzowy, od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia.
(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 91/692/EWG z dnia 23 grudnia 1991 r. normalizującej i racjonalizującej sprawozdania dotyczące wykonywania niektórych dyrektyw odnoszących się do środowiska 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Państwa Członkowskie stosują kwestionariusz zawarty w Załączniku do sporządzania sprawozdań rocznych, które należy przesyłać do Komisji zgodnie z art. 21 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE.
Pierwsze sprawozdanie, które należy złożyć do dnia 30 czerwca 2005 r., obejmuje czteromiesięczny okres od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 30 kwietnia 2005 r.
Kolejne sprawozdania przesyłane są do Komisji do dnia 30 czerwca każdego roku i obejmują one cały poprzedzający je rok kalendarzowy, od 1 dnia stycznia do dnia 31 grudnia, począwszy od roku kalendarzowego 2005.
Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.
W imieniu Komisji | |
Stavros DIMAS | |
Członek Komisji |
KWESTIONARIUSZ DOTYCZĄCY STOSOWANIA DYREKTYWY 2003/87/WE
Nazwa instytucji i jej odpowiedniego departamentu:
Imię i nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów:
Stanowisko osoby wyznaczonej do kontaktów:
Adres:
Numer telefonu w formacie międzynarodowym:
Adres e-mail:
Na pytania wyszczególnione w niniejszej sekcji należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
Nazwa | Nazwa skrócona | Nazwa właściwego organu (1) | Liczba (2) | Dane kontaktowe (3) |
(1) Proszę wybrać z rozwijanej listy: właściwy organ centralny, właściwy organ regionalny, właściwy organ lokalny, inne. Jeżeli właściwy organ jest właściwym organem centralnym, nie trzeba podawać liczby właściwych organów. (2) Proszę podać liczbę właściwych organów w przypadku wyboru właściwych organów regionalnych lub lokalnych w lewej kolumnie. (3) Proszę podać numer telefonu, adres e-mail i adres strony internetowej. |
Czy korzystają Państwo z krajowej jednostki akredytującej wyznaczonej na podstawie art. 4 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008(7 ) w celu akredytacji weryfikatorów, którzy przeprowadzają weryfikację raportów na temat wielkości emisji, raportów dotyczących danych podstawowych, raportów dotyczących danych nowej instalacji lub rocznych raportów dotyczących poziomu działalności? Tak/Nie
Jeśli tak, proszę podać nazwę, nazwę skróconą i dane kontaktowe tej krajowej jednostki akredytującej.
Nazwa | Nazwa skrócona | Dane kontaktowe (1) |
(1) Proszę podać numer telefonu, adres e-mail i adres strony internetowej. |
Czy w Państwa kraju ustanowiono krajowy organ certyfikujący, który zajmuje się certyfikacją weryfikatorów zgodnie z art. 55 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2067(8 )? Tak/Nie
Jeśli tak, w poniższej tabeli proszę podać nazwę, nazwę skróconą i dane kontaktowe krajowego organu certyfikującego.
Nazwa | Nazwa skrócona | Dane kontaktowe (1) |
(1) Proszę podać numer telefonu, adres e-mail i adres strony internetowej. |
W tabeli poniżej proszę podać nazwę, nazwę skróconą i dane kontaktowe administratora rejestru w danym państwie członkowskim.
Nazwa | Nazwa skrócona | Dane kontaktowe (1) |
(1) Proszę podać numer telefonu, adres e-mail i adres strony internetowej. |
Uwaga: jeżeli pole w tabeli poniżej jest szare, dane zadanie dotyczy tylko instalacji lub tylko lotnictwa.
Właściwy organ odpowiedzialny za: | Instalacje | Lotnictwo | ||
Wydawanie zezwoleń | ||||
Zatwierdzanie planu metodyki monitorowania instalacji oraz istotnych zmian w tym planie | ||||
Rozpatrywanie wniosków o bezpłatne uprawnienia na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1) i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/331 (2) | ||||
Ocenianie rocznych raportów dotyczących poziomu działalności i dostosowania uprawnień na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1842 (3) | ||||
Przydział bezpłatnych uprawnień na mocy art. 3e i 3f dyrektywy 2003/87/WE | ||||
Działania związane ze sprzedażą na aukcji (prowadzący aukcje zdefiniowany w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1031/2010 (4)) | ||||
Wydawanie uprawnień | ||||
Zatwierdzanie planu monitorowania i istotnych zmian w planie monitorowania | ||||
Przyjmowanie i ocena zweryfikowanych rocznych raportów na temat wielkości emisji oraz raportów z weryfikacji | ||||
Zatwierdzanie raportów dotyczących udoskonaleń zgodnie z art. 69 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 (5) | ||||
Inspekcje i egzekwowanie | ||||
Administrowanie jednostronnym włączaniem dodatkowych działań oraz gazów zgodnie z art. 24 dyrektywy 2003/87/WE (6) | ||||
Administrowanie instalacjami wyłączonymi na podstawie art. 27 i 27a dyrektywy 2003/87/WE (7) | ||||
Inne, proszę określić: | ||||
(1) | Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32). | |||
(2) | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/331 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 59 z 27.2.2019, s. 8). | |||
(3) | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1842 z dnia 31 października 2019 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dalszych ustaleń dotyczących dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności (Dz.U. L 282 z 4.11.2019, s. 20). | |||
(4) | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii (Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1). | |||
(5) | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1). | |||
(6) | To pole należy wypełnić wyłącznie w przypadku, gdy dane państwo członkowskie dokonało włączenia działań lub gazów zgodnie z art. 24 dyrektywy 2003/87/WE. | |||
(7) | To pole należy wypełnić wyłącznie w przypadku, gdy dane państwo członkowskie dokonało wyłączenia instalacji na podstawie art. 27 i 27a dyrektywy 2003/87/WE. |
Nazwa właściwego organu będącego punktem kontaktowym, o którym mowa w art. 70 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 | Nazwa skrócona |
W przypadku gdy w danym państwie członkowskim do realizacji działań określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/2066 wyznaczono więcej niż jeden właściwy organ, jakie środki podjęto w celu skoordynowania prac tych właściwych organów zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066? Proszę udzielić odpowiedzi w poniższej tabeli. W razie potrzeby proszę dodać rubryki.
Koordynacja działań zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 | Tak/Nie | Uwagi (opcjonalnie): |
Czy obok władz lokalnych i regionalnych również właściwy organ centralny dokonuje regularnie przeglądu planów monitorowania, rocznych raportów na temat wielkości emisji i raportów dotyczących udoskonaleń? | ||
Czy właściwy organ centralny udziela porad lub instrukcji właściwym organom lokalnym lub regionalnym? | ||
Czy te porady lub instrukcje są wiążące? | ||
Czy organizowane są regularne spotkania między właściwymi organami? | ||
Czy dla wszystkich właściwych organów organizowane są wspólne szkolenia, aby zapewnić spójne wdrażanie wymogów? | ||
Czy ustanowiono zorganizowaną grupę roboczą lub ds. koordynacji, na forum którejpracownicy właściwego organu omawiają kwestie dotyczące monitorowania i raportowania oraz opracowują wspólne metody? | ||
Czy prowadzone są inne działania koordynacyjne? Jeżeli tak, proszę określić: |
Koordynacja działań zgodnie z art. 70 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 | Tak/Nie | Uwagi (opcjonalnie): |
Czy organizuje się regularne spotkania krajowejjednostki akredytującej/krajowego organu certyfikującego (jeżeli ma to zastosowanie) z właściwym organem odpowiedzialnym za koordynację? | ||
Czy ustanowiono grupę roboczą, w którejkrajowa jednostka akredytująca/krajowy organ certyfikujący (jeżeli ma to zastosowanie), właściwy organ oraz weryfikatorzy omawiają kwestie związane z akredytacją i weryfikacją? | ||
Czy właściwy organ może towarzyszyć krajowejjednostce akredytującej w działalności akredytacyjnej jako obserwator? | ||
Czy prowadzone są inne działania koordynacyjne? Jeżeli tak, proszę określić: |
3.A. Instalacje
Instalacje | Liczba |
Całkowita liczba instalacji | |
Instalacje kategorii A | |
Instalacje kategorii B | |
Instalacje kategorii C | |
Ile instalacji kategorii A jest instalacjami o niskim poziomie emisji? |
Jakie działania wymienione w załączniku I są prowadzone przez instalacje w danym państwie członkowskim? Proszę udzielić odpowiedzi w poniższej tabeli.
Działania wymienione w załączniku I | Tak/Nie |
Spalanie paliw określone w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Rafinowanie olejów mineralnych | |
Produkcja koksu | |
Instalacje prażenia lub spiekania rud metali (łącznie z rudą siarczkową), w tym grudkowania | |
Produkcja surówki odlewniczej lub stali określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja lub obróbka metali żelaznych określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja pierwotnego aluminium | |
Produkcja wtórnego aluminium określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja lub obróbka metali nieżelaznych określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja klinkieru cementowego w piecach obrotowych określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja wapna lub kalcynacja dolomitu i magnezytu określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Wytwarzanie szkła określone w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja wyrobów ceramicznych określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Wytwarzanie materiałów izolacyjnych z wełny mineralnej z wykorzystaniem szkła, surowców skalnych lub żużlu, określone w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Osuszanie lub kalcynacja gipsu lub produkcja płyt gipsowo-kartonowych i innych wyrobów gipsowych, określone w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja pulpy drzewnej określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja papieru lub tektury określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja sadzy określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja kwasu azotowego | |
Produkcja kwasu adypinowego | |
Produkcja kwasu glioksalowego i glioksylowego | |
Produkcja amoniaku | |
Produkcja chemikaliów organicznych luzem określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja wodoru (H2) i gazu do syntezy określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Produkcja węglanu sodowego (Na2CO3) oraz wodorowęglanu sodu (NaHCO3) określona w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Wychwytywanie gazów cieplarnianych z instalacji określone w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Transport gazów cieplarnianych rurociągami w celu ich geologicznego składowania w składowisku dopuszczonym na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE (1) | |
Geologiczne składowanie gazów cieplarnianych w składowisku dopuszczonym na mocy dyrektywy 2009/31/WE | |
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114). |
Jeśli tak, proszę wypełnić poniższą tabelę:
Wyłączenie na mocy art. 27, art. 27a ust. 1 lub art. 27a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE (1) | Całkowita wielkość emisji z instalacji wyłączonych zgodnie z art. 27, art. 27a ust. 1 lub art. 27a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE | Liczba instalacji lub jednostek, które przekroczyły obowiązujące progi i muszą ponownie wejść do systemu handlu uprawnieniami do emisji |
(1) Proszę wybrać art. 27, art. 27a ust. 1 lub art. 27a ust. 3. |
Ile instalacji wyłączonych na mocy art. 27 i 27a dyrektywy 2003/87/WE zamknięto w okresie raportowania?
Liczba zamkniętych instalacji | |
Wyłączenie na mocy art. 27 dyrektywy 2003/87/WE | |
Wyłączenie na mocy art. 27a dyrektywy 2003/87/WE |
3.B. Operatorzy statków powietrznych
Typ operatorów statków powietrznych | Liczba komercyjnych operatorów statków powietrznych | Liczba niekomercyjnych operatorów statków powietrznych | Całkowita liczba |
Operatorzy statków powietrznych (niebędący małymi podmiotami uczestniczącymi w systemie) | |||
Operatorzy statków powietrznych będący małymi podmiotami uczestniczącymi w systemie | |||
Całkowita liczba |
Na pytanie 4.1 i pierwszą część pytania 4.2 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany. Na wszystkie pozostałe pytania należy odpowiadać co roku.
Integracja i koordynacja zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych (zezwolenie ETS) oraz zezwolenia udzielanego na podstawie dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (IED) | Tak/Nie/ Częściowo | Uwagi (opcjonalnie): | |||
Czy zezwolenie ETS jest częścią zezwolenia IED? | |||||
Jeśli nie, czy procedury wydawania zezwoleń na podstawie dyrektywy IED i zezwoleń ETS są zintegrowane? | |||||
Jeśli nie, czy organy regulacyjne IED sprawdzają, czy zezwolenie ETS ma zastosowanie i jeśli jest konieczne, informują o tym właściwy organ odpowiedzialny za działania w ramach EU ETS? | |||||
Czy plany monitorowania i oceny rocznych raportów na temat wielkości emisji są zatwierdzane przez organy regulacyjne IED? | |||||
Czy kontrola działań w ramach EU ETS jest prowadzona przez organy regulacyjne IED? | |||||
Czy organ regulacyjny IED jest proszony o udzielenie porad lub instrukcji dotyczących działań w zakresie monitorowania, sprawozdawczości i weryfikacji prowadzonych przez właściwy organ w ramach EU ETS? | |||||
Jeśli tak, czy porady lub instrukcje są wiążące? | |||||
Czy integracja lub koordynacja wydawania zezwoleń odbywa się w inny sposób? Jeżeli tak, proszę określić: |
Kategoria zmian | Szczegóły dotyczące przepisów prawa krajowego | |
Kiedy właściwy organ może cofnąć zezwolenie? | ||
Czy na mocy przepisów prawa krajowego zezwolenie może wygasnąć? Jeżeli tak, to w jakich okolicznościach? | ||
Kiedy zezwolenie jest zmieniane w wyniku zwiększenia zdolności produkcyjnych? | ||
Kiedy zezwolenie jest zmieniane w wyniku zmniejszenia zdolności produkcyjnych? | ||
Kiedy zezwolenie jest zmieniane w wyniku zmian planu monitorowania? | ||
Czy istnieją inne rodzaje aktualizacji zezwolenia? Jeśli tak, proszę podać szczegółowe informacje na ten temat: | ||
Jaka jest łączna liczba aktualizacji zezwoleń, które miały miejsce w okresie raportowania? Proszę podać w poniższej tabeli liczbę znanych właściwemu organowi aktualizacji zezwoleń. | ||
Całkowita liczba zezwoleń zaktualizowanych w okresie raportowania |
5.A. Informacje ogólne
Na pytania 5.1, 5.2, 5.3 i 5.4 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
Jeśli tak, proszę określić poniżej, dla których obszarów wdrożono lub obecnie wdraża się dodatkowe przepisy krajowe.
Czy opracowano dodatkowe krajowe wskazówki, które mają ułatwić zrozumienie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066? Tak/Nie |
Jeśli tak, proszę określić poniżej, których obszarów dotyczą dodatkowo opracowane krajowe wskazówki. |
Środki mające na celu usprawnienie wymogów w zakresie raportowania | Tak/Nie | Uwagi (opcjonalnie): |
Dane EU ETS są wykorzystywane do sporządzania sprawozdania dotyczącego wykazu gazów cieplarnianych. | ||
Raport na temat wielkości emisji w ramach EU ETS jest wykorzystywany przez organy odpowiedzialne za wykazy gazów cieplarnianych i urząd statystyczny do dokonywania porównań z krajowym bilansem energetycznym. | ||
Raport na temat wielkości emisji w ramach EU ETS jest wykorzystywany przez organy odpowiedzialne za sporządzanie sprawozdań E-PRTR na potrzeby kontroli wiarygodności lub walidacji. | ||
Dane EU ETS są wykorzystywane jako walidacja i zapewnianie jakości w sprawozdaniach dotyczących wykazów gazów cieplarnianych | ||
Istnieje internetowy portal lub platforma do składania sprawozdań do celów EU ETS, E-PRTR lub innych celów | ||
Istnieje ustrukturyzowana koordynacja między E-PRTR, wykazem gazów cieplarnianych i właściwymi organami w ramach EU ETS | ||
Czy istnieją inne środki mające na celu usprawnienie wymogów w zakresie sprawozdawczości w ramach EU ETS z innymi wymogami w zakresie sprawozdawczości? Jeżeli tak, proszę określić: |
Jeśli nie, proszę określić w poniższej tabeli, czy w danym państwie członkowskim opracowano dostosowane do indywidualnych potrzeb wzory elektroniczne lub specjalne formaty plików na potrzeby planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji, raportów z weryfikacji lub raportów dotyczących udoskonaleń, a także proszę wskazać, które elementy różnią się od wzoru opracowanego przez Komisję.
Specjalny krajowy wzór lub format pliku (1) | Które elementy różnią się od elementów wzorów i formatów plików opublikowanych przez Komisję? | |
Plan monitorowania dla instalacji | ||
Raport na temat wielkości emisji dla instalacji | ||
Raport z weryfikacji dla instalacji | ||
Raport dotyczący udoskonaleń dla instalacji | ||
(1) Proszę określić, czy chodzi o specjalny krajowy wzór lub specjalny krajowy format pliku. |
Specjalny krajowy wzór lub format pliku (1) | Które elementy różnią się od elementów wzorów i formatów plików opublikowanych przez Komisję? | |
Plan monitorowania dla operatorów statków powietrznych | ||
Raport na temat wielkości emisji dla operatorów statków powietrznych | ||
Raport z weryfikacji dla operatorów statków powietrznych | ||
Raport dotyczący udoskonaleń dla operatorów statków powietrznych | ||
(1) Proszę określić, czy chodzi o specjalny krajowy wzór lub specjalny krajowy format pliku. | ||
Jakie środki zostały wdrożone w celu zapewnienia zgodności z wymogami określonymi w art. 74 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066? Proszę określić poniżej. |
Jeśli tak, proszę opisać, jakie środki zostały wdrożone w celu zapewnienia zgodności z wymogami określonymi w art. 75 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066.
5.B. Instalacje
Na pytanie 5.17 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
Opis typu paliwa | Całkowite zużycie paliwa (TJ) | Całkowite emisje roczne (t CO2) |
Węgiel kamienny | ||
Lignit i węgiel subbitumiczny | ||
Torf | ||
Koks | ||
Gaz ziemny | ||
Gaz koksowniczy | ||
Gaz wielkopiecowy | ||
Gaz rafineryjny i inne gazy powstałe w wyniku procesu technologicznego | ||
Olej opałowy | ||
Skroplony gaz ropopochodny | ||
Koks naftowy | ||
Inne paliwa kopalne (1) | ||
(1) Uwaga: pytanie to nie obejmuje biomasy (ani biopaliw, biopłynów i biopaliwa stałego niespełniających kryteriów zrównoważonego rozwoju). Informacje dotyczące spalania biomasy są objęte pytaniem 5.15. |
Kategoria 1 CRF (Energia) | Kategoria 2 CRF (Emisje procesowe) |
Całkowita wielkość emisji (t CO2(e)) |
Całkowite emisje ze spalania (t CO2(e)) |
Całkowite emisje procesowe (t CO2(e)) |
Kategoria instalacji (1) | Typ paliwa lub materiału | Liczba instalacji stosujących wartość domyślną |
(1) Proszę wybrać instalację kategorii A, instalację kategorii B, instalację kategorii C lub instalację o niskim poziomie emisji. |
Nazwa paliwa lub materiału | Liczba instalacji, dla których właściwy organ zatwierdził inną częstotliwość analiz | Liczba głównych strumieni materiałów wsadowych, w odniesieniu do których stosowana jest inna częstotliwość analiz | Potwierdzenie, że plan pobierania próbek jest w pełni udokumentowany i przestrzegany Tak/Nie Jeśli nie, proszę podać powody |
Kod identyfikacyjny instalacji (1) | Odnośny strumień materiałów wsadowych w metodyce opartej na obliczeniach | Odnośne źródło emisji w metodyce opartej na pomiarach | Odnośny parametr monitorowania (2) | Najwyższy poziom dokładności wymagany zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 | Poziom dokładności zastosowany w praktyce |
(1) Kod identyfikacyjny instalacji uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1122. zdnia 12 marca 2019 r. uzupełniającym dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii (2) W rubryce dotyczącej odnośnego parametru monitorowania należy wybrać spośród następujących parametrów: ilość paliwa, ilość materiału, wartość opałowa, współczynnik emisji, wstępny współczynnik emisji, współczynnik utlenienia, współczynnik konwersji, zawartość węgla pierwiastkowego lub frakcja biomasy lub w przypadku metodyki opartej na pomiarach: roczne średnie godzinowe emisje w kg/h ze źródła emisji. |
Metodyka monitorowania (1) | Główne działanie wg załącznika I | Liczba instalacji, których to dotyczy |
(1) Proszę wskazać: metodyka oparta na obliczeniach lub metodyka oparta na pomiarach. |
Jeśli tak, proszę wypełnić poniższą tabelę.
Kod identyfikacyjny instalacji (1) | Powód stosowania "metodyki rezerwowej" (2) | Parametr, w odniesieniu do którego nie osiągnięto co najmniej poziomu dokładności 1 (3) | Szacunkowa wielkość emisji, na które miał wpływ ten parametr |
(1) Kod identyfikacyjny instalacji uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1122. (2) Proszę określić: a) zastosowanie poziomu dokładności 1 do jednego głównego strumienia materiałów wsadowych nie jest technicznie wykonalne lub pociągałoby za sobą nieracjonalne koszty; b) zastosowanie poziomu dokładności 1 do jednego pomniejszego strumienia materiałów wsadowych nie jest technicznie wykonalne lub pociągałoby za sobą nieracjonalne koszty; c) zastosowanie poziomu dokładności 1 do większej liczby głównych lub pomniejszych strumieni materiałów wsadowych nie jest technicznie wykonalne lub pociągałoby za sobą nieracjonalne koszty; lub d) zastosowanie poziomu dokładności 1 w metodyce opartej na pomiarach nie jest technicznie wykonalne lub pociągałoby za sobą nieracjonalne koszty, o których mowa w art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066. (3) Proszę wskazać: ilość paliwa, ilość materiału, wartość opałowa, współczynnik emisji, wstępny współczynnik emisji, współczynnik utlenienia, współczynnik konwersji, zawartość węgla pierwiastkowego lub frakcja biomasy lub w przypadku metodyki opartej na pomiarach: roczne średnie godzinowe emisje w kg/h ze źródła emisji. |
Kategoria instalacji | Główne działanie wg załącznika I | Rodzaj raportu dotyczącego udoskonaleń (1) | Liczba instalacji, które miały obowiązek złożyć raport dotyczący udoskonaleń | Liczba instalacji, które złożyły raport dotyczący udoskonaleń |
(1) Proszę wybrać: raport dotyczący udoskonaleń zgodnie z art. 69 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066, raport dotyczący udoskonaleń zgodnie z art. 69 ust. 3 tego rozporządzenia lub raport dotyczący udoskonaleń zgodnie z art. 69 ust. 4 tego rozporządzenia. |
Jeśli tak, proszę wypełnić poniższą tabelę.
Rodzaj przenoszenia (1) | Kod identyfikacyjny (2) instalacji przenoszącej (3) | Kod identyfikacyjny (4) instalacji odbierającej |
Ilość przeniesionego CO2 lub N2O (5) (t CO2 lub t N2O) |
Emisje odbieranego CO2 związanego w paliwie (t CO2) |
Główne działanie wg załącznika I instalacji odbierającej w przypadku przeniesienia CO2 (art. 49) lub przeniesienia N2O (art. 50) | Numer zezwolenia dla składowiska (zezwolenie na mocy dyrektywy 2009/31/WE) w przypadku przeniesienia do instalacji wychwytującej i składującej dwutlenek węgla |
(1) Proszę wybrać: przenoszenie CO2 związanego w paliwie (art. 48), przenoszenie CO2 do instalacji wychwytującej i składującej dwutlenek węgla (art. 49 ust. 1 lit. a)), przenoszenie CO2 do produkcji wytrąconego węglanu wapnia (art. 49 ust. 1 lit. b)), przenoszenie N2O (art. 50). (2) Kod identyfikacyjny instalacji uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1122. (3) Instalacja przenosząca CO2 związany w paliwie na podstawie art. 48 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066, instalacja przenosząca CO2 na podstawie art. 49 wspomnianego rozporządzenia, instalacja przenosząca N2O na podstawie art. 50 tego rozporządzenia (4) Proszę podać kod identyfikacyjny instalacji odbierającej CO2 związany w paliwie, kod identyfikacyjny instalacji odbierającej CO2 zgodnie z art. 49 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 lub odbierającej N2O zgodnie z art. 50 tego rozporządzenia. Jeżeli strona odbierająca jest konsumentem spoza EU ETS, proszę wpisać "konsument spoza EU ETS". (5) Proszę podać ilość CO2 związanego w paliwie lub CO2 przeniesionego zgodnie z art. 49 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 lub N2O przeniesionego zgodnie z art. 50 tego rozporządzenia wykonawczego. |
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli całkowitą wielkość emisji z każdej instalacji, emisje objęte ciągłym pomiarem emisji oraz określić, czy objęty pomiarami gaz zawiera CO2 pochodzący z biomasy.
Kod identyfikacyjny instalacji (1) emitujących CO2 | Kod identyfikacyjny instalacji (1) emitujących N2O |
Całkowita roczna wielkość emisji (t CO2(e)) |
Emisje objęte ciągłym pomiarem emisji (t CO2(e)) |
Czy w spalinach objętych pomiarami zawarta jest biomasa? Tak/Nie |
(1) Kod identyfikacyjny instalacji uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1122. |
Główne działanie wg załącznika I | Kategoria instalacji | Liczba instalacji kategorii A, B i C wykorzystujących biomasę |
Emisje z biomasy, do których kryteria zrównoważonego rozwoju lub kryteria ograniczenia emisji gazów cieplarnianych mają zastosowanie i zostały spełnione, oraz emisje z biomasy, do których nie mają zastosowania żadne kryteria zrównoważonego rozwoju (t CO2(e)) |
Emisje z biomasy, do których kryteria zrównoważonego rozwoju lub kryteria ograniczenia emisji gazów cieplarnianych mają zastosowanie, ale nie zostały spełnione (t CO2(e)) |
Emisje z paliw kopalnych (t CO2(e)) |
Zawartość energii w biomasie objętej zerowym współczynnikiem emisji (TJ) |
Zawartość energii w biomasie nieobjętej zerowym współczynnikiem emisji (TJ) |
Zawartość energii w paliwach/ materiałach kopalnych (TJ) |
|
Którą z metod wykazania zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju lub kryteriami ograniczenia emisji gazów cieplarnianych stosuje się zazwyczaj w danym państwie członkowskim? Jeżeli do wykazania wspomnianej zgodności stosuje się systemy krajowe, proszę opisać poniżej ich główne elementy. |
Emisje (t CO2(e)) | |
Odpady wykorzystywane przez instalacje zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE |
Jeżeli tak, proszę określić w poniższej tabeli, jakiego rodzaju ocenę ryzyka przeprowadzono i zgodnie z jakimi zasadami została ona skonfigurowana.
Typ oceny ryzyka (1) | Ogólne zasady oceny ryzyka |
(1) Proszę określić: ocena ryzyka przeprowadzona przez właściwy organ lub ocena ryzyka przeprowadzona przez operatora. |
5.C. Operatorzy statków powietrznych
Na pytanie 5.23 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
Metoda określania zużycia paliwa | Liczba operatorów statków powietrznych | Udział (w %) małych podmiotów uczestniczących w systemie (w stosunku do całkowitej liczby operatorów statków powietrznych w drugiej kolumnie) określających zużycie paliwa |
Metoda A | ||
Metoda B | ||
Metoda A i B |
Całkowite emisje (t CO2) | |
Całkowita wielkość emisji z lotów wykonywanych przez operatorów statków powietrznych, dla których są Państwo administrującym państwem członkowskim | |
Całkowita wielkość emisji z lotów krajowych wykonywanych przez operatorów statków powietrznych, dla których są Państwo administrującym państwem członkowskim | |
Całkowita wielkość emisji z lotów w ramach mechanizmu CORSIA wykonywanych przez operatorów statków powietrznych, dla których są Państwo administrującym państwem członkowskim | |
Całkowita wielkość emisji podlegających wymogom kompensacji CORSIA z lotów wykonywanych przez operatorów statków powietrznych, dla których są Państwo administrującym państwem członkowskim | |
Całkowita wielkość emisji z lotów w ramach szwajcarskiego systemu handlu emisjami wykonywanych przez operatorów statków powietrznych, dla których są Państwo administrującym państwem członkowskim |
Ilu operatorów statków powietrznych zgłosiło loty między lotniskami znajdującymi się w dwóch różnych państwach trzecich zgodnie z art. 2 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1603(11 )?
Ogólna liczba operatorów statków powietrznych zgłaszających loty z państw trzecich w raporcie operatora statku powietrznego na temat wielkości emisji |
Liczba operatorów statków powietrznych stosujących biopaliwa |
Emisje z biopaliw, do których kryteria zrównoważonego rozwoju lub kryteria ograniczenia emisji gazów cieplarnianych mają zastosowanie i są spełnione (t CO2) |
Emisje z biopaliw, do których mają zastosowanie kryteria zrównoważonego rozwoju lub kryteria ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, ale nie zostały spełnione (t CO2) |
Liczba małych podmiotów uczestniczących w systemie, które w celu określenia swojego zużycia paliwa korzystają z narzędzia dla małych podmiotów uczestniczących w systemie (SET) | |
Liczba operatorów statków powietrznych generujących emisje poniżej 25 000 ton CO2 lub operatorów statków powietrznych generujących całkowite emisje poniżej 3 000 ton CO2, których raport na temat wielkości emisji jest generowany za pomocą mechanizmu wspierającego EU ETS niezależnie od informacji dostarczanych przez operatora statku powietrznego | |
Liczba operatorów statków powietrznych, którzy w odniesieniu do brakujących danych dotyczących lotów stosują alternatywną metodę ustalania wielkości emisji | |
Liczba operatorów statków powietrznych, którzy w odniesieniu do brakujących danych dotyczących lotów korzystają z narzędzia dla małych podmiotów uczestniczących w systemie (SET), o którym mowa w art. 55 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/2066 w celu ustalenia wielkości emisji. |
Liczba operatorów statków powietrznych, którzy byli zobowiązani do złożenia raportu dotyczącego udoskonaleń | Liczba operatorów statków powietrznych, którzy złożyli raport dotyczący udoskonaleń |
Jeżeli tak, proszę określić w poniższej tabeli, jakiego typu ocenę ryzyka przeprowadzono i zgodnie z jakimi zasadami została ona skonfigurowana.
Typ oceny ryzyka (1) | Ogólne zasady oceny ryzyka |
(1) Proszę określić: ocena ryzyka przeprowadzona przez właściwy organ lub ocena ryzyka przeprowadzona przez operatora statków powietrznych. |
6.A. Informacje ogólne
Dla instalacji | Dla lotnictwa | |||
Liczba | Państwo członkowskie akredytacji | Liczba | Państwo członkowskie akredytacji | |
Łączna liczba weryfikatorów akredytowanych w danym państwie członkowskim | ||||
Łączna liczba weryfikatorów certyfikowanych w danym państwie członkowskim | ||||
Liczba weryfikatorów akredytowanych przez krajową jednostkę akredytującą w innym państwie członkowskim, którzy przeprowadzali weryfikację w Państwa kraju | ||||
Liczba weryfikatorów certyfikowanych przez krajowy organ certyfikujący w innym państwie członkowskim, którzy przeprowadzali weryfikację w Państwa kraju (jeżeli ma to zastosowanie) |
W poniższej tabeli proszę podać liczbę weryfikatorów akredytowanych w odniesieniu do określonego zakresu akredytacji, o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067. Jeżeli państwa członkowskie dopuszczają certyfikację weryfikatorów będących osobami fizycznymi zgodnie z art. 55 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067, proszę podać również liczbę weryfikatorów będących osobami fizycznymi, certyfikowanych w odniesieniu do określonego zakresu certyfikacji, o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067.
Zakresy akredytacji lub certyfikacji wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 | Liczba weryfikatorów akredytowanych w danym państwie członkowskim | Liczba weryfikatorów certyfikowanych w danym państwie członkowskim |
Informacje na temat stosowania wymogów dotyczących wymiany informacji określonych w rozdziale VI rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 | |||||||
Czy złożone zostały wszystkie programy prac zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067? | Od krajowej jednostki akredytującej w danym państwie członkowskim (1) | Od krajowej jednostki akredytującej w innym państwie członkowskim (1) | |||||
Czy złożone zostały wszystkie sprawozdania z wykonywanych zadań zgodnie z art. 71 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067? | Od krajowej jednostki akredytującej w danym państwie członkowskim (1) | Od krajowej jednostki akredytującej w innym państwie członkowskim (1) | |||||
Czy złożone zostały wszystkie sprawozdania z wymiany informacji zgodnie z art. 73 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067? | Do krajowej jednostki akredytującej w danym państwie członkowskim (1) | Do krajowej jednostki akredytującej w innym państwie członkowskim (1) | |||||
Liczba środków administracyjnych nałożonych na weryfikatorów akredytowanych przez dane państwo członkowskie | Zawieszenie | Cofnięcie akredytacji | Ograniczenie zakresu | ||||
Liczba środków administracyjnych nałożonych na weryfikatorów certyfikowanych przez dane państwo członkowskie (jeżeli ma to zastosowanie) | Zawieszenie | Cofnięcie akredytacji | Ograniczenie zakresu | ||||
Ile razy krajowa jednostka akredytująca w danym państwie członkowskim wystąpiła do krajowej jednostki akredytującejw innym państwie członkowskim o przeprowadzenie działań nadzorczych w jej imieniu zgodnie z art. 50 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067? | |||||||
Liczba skarg na weryfikatorów akredytowanych przez dane państwo członkowskie oraz liczba skarg, które zostały rozpatrzone | Liczba wniesionych skarg | Liczba rozpatrzonych skarg z lewej kolumny | Liczba rozpatrzonych skarg z poprzedniego okresu raportowania (2) | ||||
W stosownych przypadkach liczba skarg na weryfikatorów certyfikowanych przez dane państwo członkowskie oraz liczba skarg, które zostały rozpatrzone | Liczba wniesionych skarg | Liczba rozpatrzonych skarg z lewej kolumny | Liczba rozpatrzonych skarg z poprzedniego okresu raportowania (2) | ||||
Liczba nieuregulowanych niezgodności zgłoszonych w odniesieniu do weryfikatorów w ramach wymiany informacji oraz liczba niezgodności, które zostały wyjaśnione |
Liczba niezgodności | Liczba rozpatrzonych niezgodności z lewej kolumny | Liczba rozpatrzonych niezgodności z poprzedniego okresu raportowania (2) | ||||
(1) Proszę wskazać tak/nie/częściowo. (2) I nie zgłoszonych jako rozpatrzone w poprzednich raportach. |
6.B. Instalacje
Kod identyfikacyjny instalacji (1) | Całkowite roczne emisje z instalacji (t CO2(e)) | Przyczyna dokonania oszacowania zachowawczego (2) | Udział (w %) zachowawczo oszacowanych emisji z instalacji | Metoda zastosowana w celu zachowawczego oszacowania emisji | Dalsze podjęte lub zaproponowane działania (3) |
(1) Kod identyfikacyjny instalacji uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1122. (2) Proszę określić: nieprzedłożenie raportu na temat wielkości emisji do 31 marca, brak pozytywnych wniosków z weryfikacji z powodu istotnych nieprawidłowości, nieudzielenie pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na ograniczenie zakresu (art. 27 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067), brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na art. 27 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia, raport na temat wielkości emisji odrzucony, ponieważ był niezgodny z rozporządzeniem wykonawczym (EU) 2018/2066, lub raport na temat wielkości emisji nie został zweryfikowany zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (EU) 2018/2067. (3) Proszę określić, które z poniższych działań zostały podjęte lub zaproponowane: upomnienie lub formalne ostrzeżenie dotyczące nałożenia sankcji wysłane do operatorów, zablokowanie rachunku posiadania operatora, nałożenie kar finansowych lub inne (proszę określić). Możliwe jest połączenie różnych działań. |
Ile instalacji otrzymało negatywne wnioski z weryfikacji lub nie przedłożyło raportu na temat wielkości emisji w wymaganym terminie?
Wybierz opcję (1) | Całkowita liczba instalacji |
(1) Proszę określić: nieprzedłożenie raportu na temat wielkości emisji do 31 marca, brak pozytywnych wniosków z weryfikacji z powodu istotnych nieprawidłowości (art. 27 ust. 1 lit. b)) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067, brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na ograniczenie zakresu (art. 27 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia), brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na art. 27 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia. |
Jeżeli tak, proszę podać informacje w poniższej tabeli:
Główne działanie wg załącznika I | Rodzaj wykrytego problemu (1) | Liczba instalacji | Liczba problemów | Udział (w %) zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji, na podstawie których właściwy organ dokonał zachowawczego oszacowania emisji |
(1) Proszę określić: nieistotne nieprawidłowości, niezgodności, które nie doprowadziły do sformułowania negatywnych wniosków z weryfikacji, niezgodność z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 lub zaleceniami dotyczącymi udoskonaleń. |
Jeśli tak, proszę wyszczególnić kontrole w poniższej tabeli:
Kontrole zweryfikowanych raportów z weryfikacji | |||
Udział raportów na temat wielkości emisji sprawdzonych pod względem kompletności i spójności wewnętrznej | % | ||
Udział raportów na temat wielkości emisji sprawdzonych pod względem spójności z planem monitorowania | % | ||
Udział raportów na temat wielkości emisji, które poddano kontroli krzyżowej z danymi dotyczącymi przydziałów uprawnień | % | ||
Udział raportów na temat wielkości emisji, które poddano kontroli krzyżowej z innymi rodzajami danych Informacje o danych, jakich użyto w kontroli krzyżowej, należy podać w trzeciej kolumnie |
% | ||
Udział raportów na temat wielkości emisji, które poddano szczegółowej analizie Informacje na temat kryteriów wyboru raportów na temat wielkości emisji do szczegółowej analizy należy podać w trzeciej kolumnie (1) |
% | ||
Liczba zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji, które odrzucono z powodu niezgodności z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 | |||
Liczba zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji, które odrzucono z innych powodów Powody odrzucenia raportów na temat wielkości emisji należy wskazać w trzeciej kolumnie. |
|||
Działania podjęte w wyniku odrzucenia zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji | |||
Inne działania podjęte w wyniku kontroli raportów na temat wielkości emisji | |||
(1) Proszę określić: ocena na podstawie ryzyka, % instalacji, instalacje kategorii C ogółem, dobór losowy lub inne (jeśli inne, proszę określić). |
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli liczbę instalacji, w stosunku do których odstąpiono od kontroli na miejscu zgodnie z określonymi warunkami. W razie potrzeby proszę dodać rubryki.
Warunek odstąpienia od kontroli na miejscu (1) | Główne działanie wg załącznika I | Liczba instalacji |
(1) Proszę wybrać warunki, o których mowa w art. 32 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067. |
Czy odstąpiono od wizyt w obiektach w instalacjach o niskim poziomie emisji, o których mowa w art. 47 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066? Tak/Nie
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli liczbę instalacji, w stosunku do których odstąpiono od kontroli na miejscu.
Całkowita liczba wizyt w obiektach, od których odstąpiono w przypadku instalacji o niskim poziomie emisji. |
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli:
Rodzaj siły wyższej | Liczba instalacji, dla których przeprowadzono wirtualne wizyty na miejscu | Zatwierdzenie przez właściwy organ lub zastosowanie art. 34a ust. 4 (1) | Potwierdzenie spełnienia warunków określonych w art. 34a |
(1) Proszę wybrać zatwierdzenie przez właściwy organ lub upoważnienie ogólne zgodnie z art. 34a ust. 4 rozporządzenia wykonawczego 2018/2067. |
6.C. Operatorzy statków powietrznych
Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych (1) | Całkowite roczne emisje operatora statków powietrznych (t CO2(e)) | Przyczyna dokonania oszacowania zachowawczego (2) | Udział (w %) zachowawczo oszacowanych emisji operatora statków powietrznych | Metoda zastosowana w celu zachowawczego oszacowania emisji | Dalsze podjęte lub zaproponowane działania (3) |
(1) Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1122. (2) Proszę określić: nieprzedłożenie raportu na temat wielkości emisji do 31 marca, brak pozytywnych wniosków z weryfikacji z powodu istotnych nieprawidłowości, nieudzielenie pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na ograniczenie zakresu (art. 27 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067), brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na art. 27 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia, raport na temat wielkości emisji odrzucony, ponieważ był niezgodny z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066, raport na temat wielkości emisji nie został zweryfikowany zgodnie z tym rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2067. (3) Proszę określić, które z poniższych działań zostały podjęte lub zaproponowane: upomnienie lub formalne ostrzeżenie dotyczące nałożenia sankcji wysłane do operatorów statków powietrznych, zablokowanie rachunku posiadania operatora statków powietrznych, nałożenie kar finansowych lub inne (proszę określić). Możliwe jest połączenie różnych działań. |
Ilu operatorów statków powietrznych otrzymało negatywne wnioski z weryfikacji lub nie przedłożyło raportu na temat wielkości emisji w wymaganym terminie?
Wybierz opcję (1) | Całkowita liczba operatorów statków powietrznych |
(1) Proszę określić: nieprzedłożenie raportu na temat wielkości emisji do 31 marca, brak pozytywnych wniosków z weryfikacji z powodu istotnych nieprawidłowości, brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na ograniczenie zakresu (art. 27 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067), brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na art. 27 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia. |
Jeżeli tak, proszę w poniższych tabelach podać informacje odpowiednio w odniesieniu do emisji oraz danych dotyczących tonokilometrów.
Tabela danych odnoszących się do raportów na temat wielkości emisji
Rodzaj wykrytego problemu (1) | Liczba operatorów statków powietrznych | Liczba problemów | Udział (w %) zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji, na podstawie których właściwy organ dokonał zachowawczego oszacowania emisji |
(1) Proszę określić: nieistotne nieprawidłowości, niezgodności, które nie doprowadziły do sformułowania negatywnych wniosków z weryfikacji, niezgodności z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 lub zaleceniami dotyczącymi udoskonaleń. |
Tabela danych odnoszących się do raportów dotyczących tonokilometrów
Rodzaj wykrytego problemu (1) | Liczba operatorów statków powietrznych | Liczba problemów |
(1) Proszę określić: nieistotne nieprawidłowości, niezgodności, które nie doprowadziły do sformułowania negatywnych wniosków z weryfikacji, niezgodności z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 lub zaleceniami dotyczącymi udoskonaleń. |
Jeżeli tak, proszę określić w poniższych tabelach, jakie kontrole przeprowadzono, w odniesieniu do emisji oraz danych dotyczących tonokilometrów.
Tabela danych odnoszących się do raportów na temat wielkości emisji
Kontrole zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji | ||
Udział raportów na temat wielkości emisji sprawdzonych pod względem kompletności i spójności wewnętrznej | % | |
Udział raportów na temat wielkości emisji sprawdzonych pod względem spójności z planem monitorowania | % | |
Udział raportów na temat wielkości emisji, które poddano kontroli krzyżowej z innymi rodzajami danych Informacje o danych, jakich użyto w kontroli krzyżowej, należy podać w trzeciej kolumnie |
% | |
Udział raportów na temat wielkości emisji, które poddano szczegółowej analizie Informacje na temat kryteriów wyboru raportów na temat wielkości emisji do szczegółowej analizy należy podać w trzeciej kolumnie (1) |
% | |
Liczba zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji, które odrzucono z powodu niezgodności z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 | ||
Liczba zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji, które odrzucono z innych powodów Powody odrzucenia raportów na temat wielkości emisji należy wskazać w trzeciej kolumnie. |
||
Działania podjęte w wyniku odrzucenia zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji | ||
Inne działania podjęte w wyniku kontroli raportów na temat wielkości emisji | ||
(1) Proszę określić: ocena na podstawie ryzyka, % operatorów statków powietrznych, wszyscy duzi operatorzy statków powietrznych, dobór losowy lub inne (proszę określić). |
Tabela danych odnoszących się do raportów dotyczących tonokilometrów
Kontrole raportów dotyczących tonokilometrów | |||
Udział raportów dotyczących tonokilometrów sprawdzonych pod względem kompletności i spójności wewnętrznej | % | ||
Udział raportów dotyczących tonokilometrów sprawdzonych pod względem spójności z planem monitorowania | % | ||
Udział raportów dotyczących tonokilometrów, które poddano kontroli krzyżowej z innymi rodzajami danych Informacje o danych, jakich użyto w kontroli krzyżowej, należy podać w trzeciej kolumnie |
% | ||
Udział raportów dotyczących tonokilometrów, które poddano szczegółowej analizie Informacje na temat kryteriów wyboru raportów dotyczących tonokilometrów do szczegółowejanalizy należy podać w trzeciej kolumnie (1) |
% | ||
Liczba zweryfikowanych raportów dotyczących tonokilometrów, które odrzucono z powodu niezgodności z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 | |||
Liczba zweryfikowanych raportów dotyczących tonokilometrów, które odrzucono z innych powodów Powody odrzucenia raportów dotyczących tonokilometrów należy wskazać w trzeciej kolumnie. |
|||
Działania podjęte w wyniku kontroli raportów dotyczących tonokilometrów | |||
(1) Proszę określić: ocena na podstawie ryzyka, % operatorów statków powietrznych, duzi operatorzy statków powietrznych, dobór losowy lub inne (proszę określić). |
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli liczbę małych podmiotów uczestniczących w systemie, w stosunku do których odstąpiono od kontroli na miejscu.
Całkowita liczba wizyt w obiektach, od których odstąpiono w przypadku małych podmiotów uczestniczących w systemie |
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli:
Rodzaj siły wyższej | Liczba operatorów statków powietrznych, dla których przeprowadzono wirtualne wizyty w obiektach | Zatwierdzenie przez właściwy organ lub zastosowanie art. 34a ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 (1) | Potwierdzenie spełnienia warunków określonych w art. 34a |
(1) Proszę wybrać zatwierdzenie przez właściwy organ lub pozwolenie ogólne zgodnie z art. 34a ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067. |
Instalacja/Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych (1) | Podmiot Nazwa | Nazwa instalacji | Liczba pozostałych uprawnień | Przyczyna braku dalszych realnych perspektyw |
(1) Kod identyfikacyjny instalacji uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1122. |
Liczba przypadków skorzystania z upoważnienia w danym okresie raportowania |
Którzy operatorzy statków powietrznych skorzystali z upoważnienia w okresie raportowania zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122? Proszę udzielić odpowiedzi w poniższej tabeli. W razie potrzeby proszę dodać rubryki.
Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych (1) | Nazwa operatora statków powietrznych |
(1) Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1122. |
Na pytania 8.1, 8.2, 8.3, 8.10, 8.11 i 8.17 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
8.A. Informacje ogólne
Jeśli nie, proszę określić w poniższej tabeli, czy w danym państwie członkowskim opracowano specjalne formularze elektroniczne lub szczególne formaty plików na potrzeby planów metodyki monitorowania, raportów dotyczących danych podstawowych, rocznych raportów dotyczących poziomu działalności i raportów z weryfikacji, a także wskazać, które elementy różnią się od wzoru opracowanego przez Komisję.
Specjalny krajowy wzór lub format pliku (1) | Jakie elementy wzoru lub formatu pliku są charakterystyczne dla danego państwa członkowskiego (2)? | |
Plan metodyki monitorowania | ||
Raport dotyczący danych podstawowych | ||
Raport dotyczący poziomu działalności | ||
Raport z weryfikacji | ||
(1) Proszę określić, czy chodzi o specjalny krajowy wzór lub specjalny krajowy format pliku. (2) W porównaniu z wymogami dotyczącymi wzoru i specjalnych formatów plików opublikowanych przez Komisję. |
Jeśli tak, w poniższej tabeli proszę podać szczegółowe informacje dotyczące tych opłat:
Powód opłaty/opis | Kwota w EUR |
Zatwierdzenie planu metodyki monitorowania |
Zatwierdzenie istotnych zmian w planie metodyki monitorowania | |
Inne, proszę określić: |
Liczba instalacji | |
Ile instalacji zrzekło się przydziału bezpłatnych uprawnień dla wszystkich lub niektórych podinstalacji na podstawie art. 24 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331? | |
W odniesieniu do ilu instalacji właściwy organ zawiesił wydawanie bezpłatnych uprawnień zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1842? | |
W odniesieniu do ilu instalacji właściwy organ odzyskał nadwyżkę uprawnień wynikającą z nadmiernego przydziału uprawnień zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1842? |
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli liczbę odnośnych podinstalacji:
Liczba odnośnych podinstalacji stosujących wskaźnik emisyjności oparty na paliwie | Liczba odnośnych podinstalacji stosujących wskaźnik emisyjności oparty na cieple |
Czy istniały podinstalacje, w przypadku których właściwy organ odrzucił stosowanie art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1842? Tak/Nie
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli liczbę podinstalacji:
Liczba odnośnych podinstalacji stosujących wskaźnik emisyjności oparty na paliwie | Liczba odnośnych podinstalacji stosujących wskaźnik emisyjności oparty na cieple |
Czy istnieją podinstalacje stosujące wskaźnik emisyjności oparty na paliwie lub wskaźnik emisyjności oparty na cieple, do których miał zastosowanie art. 6 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1842? Tak/Nie
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli liczbę odnośnych podinstalacji:
Liczba odnośnych podinstalacji stosujących wskaźnik emisyjności oparty na paliwie | Liczba odnośnych podinstalacji stosujących wskaźnik emisyjności oparty na cieple |
Powód | Liczba instalacji |
Zaprzestanie działalności instalacji | |
Zmniejszenie zdolności produkcyjnych powodujące, że działalność instalacji w zakresie spalania wynosi poniżej 20 MW | |
Zmniejszenie zdolności produkcyjnych powodujące, że instalacja znajduje się poniżej progu zdolności produkcyjnejwymienionego w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Sprzedaż lub przekazanie części instalacji innemu podmiotowi prawnemu, w wyniku czego instalacja znajduje się poniżej progu wymienionego w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Zmiana w granicach lub zezwoleniu instalacji, w wyniku której instalacja znajduje się poniżej progu wymienionego w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE | |
Inne powody (proszę określić) |
Jeśli tak, proszę podać w poniższej tabeli całkowitą liczbę uprawnień do emisji oraz całkowitą wartość inwestycji dokonanych w okresie raportowania.
W okresie raportowania | |
Całkowita liczba uprawnień do emisji wydanych na mocy art. 10c dyrektywy 2003/87/WE | |
Całkowita wartość inwestycji na mocy art. 10c dyrektywy 2003/87/WE |
8.B. Raporty dotyczące danych podstawowych
Wybierz opcję (1) | Całkowita liczba instalacji |
(1) Proszę określić: brak pozytywnych wniosków z weryfikacji z powodu istotnych nieprawidłowości (art. 27 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067), brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na ograniczenie zakresu (art. 27 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia), brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na art. 27 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia. |
Jeżeli tak, proszę podać informacje w poniższej tabeli:
Główne działanie wg załącznika I | Rodzaj wykrytego problemu (1) | Liczba instalacji | Liczba problemów | Liczba instalacji, dla których właściwy organ określił historyczne poziomy działalności zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, ponieważ luki w danych, które doprowadziły do wydania opinii przez weryfikatora, wynikały z wyjątkowych i nieprzewidywalnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo zachowania należytej staranności. |
(1) Proszę określić: nieistotne nieprawidłowości, niezgodności, które nie doprowadziły do sformułowania negatywnych wniosków z weryfikacji, niezgodność z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/331 lub zaleceniami dotyczącymi udoskonaleń. |
8.C. Dane dotyczące poziomu działalności
Jeśli tak, proszę określić rodzaj dodatkowych parametrów:
Rodzaj dodatkowych parametrów |
Jeśli tak, jaki jest termin składania wstępnego raportu dotyczącego poziomu działalności?
Termin składania wstępnego raportu dotyczącego poziomu działalności? |
Wybierz opcję (1) | Całkowita liczba instalacji | Liczba instalacji, dla których właściwy organ dokonał ostrożnego oszacowania danych dotyczących przydziałów uprawnień |
(1) Proszę określić: nieprzedłożenie rocznego raportu dotyczącego poziomu działalności do 31 marca, brak pozytywnych wniosków z weryfikacji z powodu istotnych nieprawidłowości (art. 27 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067), brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na ograniczenie zakresu (art. 27 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067), brak pozytywnych wniosków z weryfikacji ze względu na art. 27 ust. 1 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067. |
Jeżeli tak, proszę podać informacje w poniższej tabeli:
Główne działanie wg załącznika I | Rodzaj wykrytego problemu (1) | Liczba instalacji | Liczba problemów | Liczba instalacji, dla których właściwy organ dokonał ostrożnego oszacowania danych dotyczących przydziałów uprawnień |
(1) Proszę określić: nieistotne nieprawidłowości, niezgodności, które nie doprowadziły do sformułowania negatywnych wniosków z weryfikacji, niezgodność z rozporządzeniem delegeowanym (UE) 2019/331 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1842 lub zaleceniami dotyczącymi udoskonaleń. |
Jeżeli tak, należy wypełnić poniższą tabelę:
Odrzucenie rocznych raportów dotyczących poziomów działalności | |||
Liczba zweryfikowanych rocznych raportów dotyczących poziomu działalności, które zostały odrzucone z powodu niezgodności z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/331 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1842 | |||
Liczba zweryfikowanych rocznych raportów dotyczących poziomu działalności, które odrzucono z innych powodów Powody odrzucenia rocznych raportów dotyczących poziomu działalności należy wskazać w trzeciej kolumnie. |
|||
Działania podjęte w wyniku odrzucenia zweryfikowanych rocznych raportów dotyczących poziomu działalności | |||
Inne działania podjęte w wyniku kontroli zweryfikowanych rocznych raportów dotyczących poziomu działalności |
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli liczbę instalacji, w stosunku do których odstąpiono od kontroli na miejscu zgodnie z określonymi warunkami. W razie potrzeby proszę dodać rubryki.
Kryteria odstąpienia od wizyt w obiektach (1) | Liczba instalacji |
(1) Proszę wybrać kryteria, o których mowa w art. 32 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067. |
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli:
Rodzaj siły wyższej | Liczba instalacji, dla których przeprowadzono wirtualne wizyty w obiektach | Zatwierdzenie przez właściwy organ lub zastosowanie art. 34a ust. 4 (1) | Potwierdzenie spełnienia warunków określonych w art. 34a |
(1) Proszę wybrać zatwierdzenie przez właściwy organ lub pozwolenie ogólne zgodnie z art. 34a rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067. |
Rodzaj naruszenia | Kary w EUR | Kara pozbawienia wolności w miesiącach | Inne | ||
Min. | Maks. | Min. | Maks. | ||
Nieposiadanie planu metodyki monitorowania zatwierdzonego przez właściwy organ | |||||
Brak monitorowania i wdrożenia procedur zgodnie z zatwierdzonym planem metodyki monitorowania oraz rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/331 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1842 | |||||
Niedopełnienie obowiązku powiadomienia o zmianach w planie metodyki monitorowania oraz zaktualizowania planu metodyki monitorowania zgodnie z art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 | |||||
Nieprzedłożenie rocznego raportu dotyczącego poziomu działalności w wymaganym terminie | |||||
Inne, proszę określić: |
Rodzaj naruszenia | Rzeczywiste nałożone kary w okresie raportowania |
Czy toczą się postępowania dotyczące nałożenia kar? Tak/Nie |
Czy kara została wykonana w tym samym okresie raportowania? Tak/Nie |
||
Kary w EUR | Kara pozbawienia wolności w miesiącach | Inne | |||
Rodzaj naruszenia należy wybrać z wykazu w odpowiedzi na pytanie 8.17. Każdą nałożoną karę należy podać w oddzielnym wierszu. |
|||||
Czy kary nałożone w poprzednich okresach raportowania były egzekwowane w bieżącym okresie raportowania?
Jeśli tak, proszę wypełnić tabelę:
Rodzaj naruszenia | Rodzaj kary (1) | Rok raportowania, w którym zgłoszono karę |
(1) Proszę wybrać grzywny, karę pozbawienia wolności lub inne. |
Na pytania 9.1, 9.2 i 9.3 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
9.A. Instalacje
Jeśli tak, w tabeli poniżej proszę podać szczegółowe informacje dotyczące opłat pobieranych z tytułu wydawania i aktualizowania zezwoleń oraz zatwierdzania i aktualizowania planów monitorowania.
Powód opłaty/opis | Kwota w EUR |
Wydanie zezwolenia/zatwierdzenie planu monitorowania | |
Aktualizacja zezwolenia | |
Przeniesienie zezwolenia | |
Zwrot zezwolenia | |
Złożenie wniosku dotyczącego rezerwy dla nowych instalacji | |
Inne, proszę określić: |
Jeśli tak, w poniższej tabeli proszę podać szczegółowe informacje dotyczące rocznych opłat na pokrycie kosztów funkcjonowania.
Powód opłaty/opis | Kwota w EUR |
Roczna opłata na pokrycie kosztów funkcjonowania | |
Inne, proszę określić: |
9.B. Operatorzy statków powietrznych
Jeśli tak, w tabeli poniżej proszę podać szczegółowe informacje dotyczące opłat pobieranych z tytułu zatwierdzania i aktualizowania planów monitorowania.
Powód opłaty/opis | Kwota w EUR |
Zatwierdzenie planu monitorowania emisji | |
Zatwierdzenie zmiany planu monitorowania emisji | |
Zatwierdzenie planu monitorowania danych dotyczących tonokilometrów | |
Zatwierdzenie zmiany planu monitorowania danych dotyczących tonokilometrów | |
Przeniesienie planu monitorowania | |
Zwrot planu monitorowania | |
Inne, proszę określić: |
Jeśli tak, proszę podać w poniższej tabeli szczegółowe informacje dotyczące rocznych opłat na pokrycie kosztów funkcjonowania.
Powód opłaty/opis | Kwota w EUR |
Roczna opłata na pokrycie kosztów funkcjonowania | |
Inne, proszę określić: |
9.C. Instalacje i operatorzy statków powietrznych
Tabela dotycząca opłat jednorazowych
Powód opłaty/opis | Kwota w EUR |
Tabela dotycząca opłat rocznych
Powód opłaty/opis | Kwota w EUR |
10.A. Instalacje
Na pytanie 10.2 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
Środki zastosowane, aby zapewnić przestrzeganie przepisów | Tak/Nie | Uwagi |
Czy właściwy organ przeprowadził inspekcje instalacji? Proszę podać liczbę inspekcji na miejscu w kolumnie "Uwagi". | ||
Czy sprzedaż uprawnień do emisji była zakazana w przypadku nieprawidłowości? | ||
Czy zastosowano środki zapobiegawcze w celu zapewnienia przestrzegania przepisów przez operatora? Jeśli tak, proszę podać rodzaj środków w polu przeznaczonym na uwagi. |
||
Czy w wyniku zastosowania środków zapobiegawczych i inspekcji stwierdzono jakiekolwiek powtarzające się uchybienia? | ||
Inne, proszę określić: |
Rodzaj naruszenia | Kary w EUR | Kara pozbawienia wolności w miesiącach | Inne | ||
Min. | Maks. | Min. | Maks. | ||
Działalność bez zezwolenia | |||||
Nieprzestrzeganie warunków zezwolenia | |||||
Nieposiadanie planu monitorowania zatwierdzonego przez właściwy organ | |||||
Niezłożenie dokumentów uzupełniających zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 | |||||
Nieposiadanie wymaganego planu pobierania próbek zatwierdzonego przez właściwy organ | |||||
Nieprowadzenie monitorowania i wdrożenia procedur zgodnie z zatwierdzonym planem monitorowania oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2066 | |||||
Niedopełnienie obowiązku powiadomienia o zmianach w planie monitorowania oraz zaktualizowania planu monitorowania zgodnie z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 | |||||
Nieprzedłożenie zweryfikowanego raportu na temat wielkości emisji do 31 marca lub wcześniej, jeżeli właściwy organ wyznaczy wcześniejszy termin | |||||
Niezłożenie raportu(-ów) dotyczącego(-ych) udoskonaleń zgodnie z art. 69 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 | |||||
Nieprzedstawienie weryfikatorowi odpowiednich informacji zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 | |||||
Zweryfikowany raport na temat wielkości emisji był niezgodny z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 | |||||
Inne, proszę określić: | |||||
W jakich przepisach prawa krajowego określono naruszenia i kary? | |||||
Rodzaj naruszenia | Rzeczywiste nałożone kary w okresie raportowania | Czy toczą się postępowania dotyczące nałożenia kar? Tak/Nie |
Czy kara została wykonana w tym samym okresie raportowania? Tak/Nie |
||
Kary w EUR | Kara pozbawienia wolności w miesiącach | Inne | |||
Rodzaj naruszenia należy wybrać z wykazu w odpowiedzi na pytanie 10.2. Każdą nałożoną karę należy podać w oddzielnym wierszu. |
|||||
Czy kary nałożone w poprzednich okresach raportowania były egzekwowane w bieżącym okresie raportowania? Jeśli tak, proszę wypełnić tabelę:
Rodzaj naruszenia | Rodzaj kary (1) | Rok raportowania, w którym zgłoszono karę |
(1) Proszę wybrać grzywny, karę pozbawienia wolności lub inne. |
Kod identyfikacyjny instalacji (1) | Nazwa operatora |
(1) Kod identyfikacyjny instalacji uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1122. |
10.B. Operatorzy statków powietrznych
Na pytania 10.6 i 10.9 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
Zastosowane środki | Tak/Nie | Uwagi |
Czy właściwy organ przeprowadził inspekcje operatorów statków powietrznych? Proszę podać liczbę inspekcji na miejscu w kolumnie "Uwagi". | ||
Czy sprzedaż uprawnień do emisji była zakazana w przypadku nieprawidłowości? | ||
Czy zastosowano środki zapobiegawcze w celu zapewnienia przestrzegania przepisów przez operatora statków powietrznych? Jeśli tak, proszę podać rodzaj środków w polu przeznaczonym na uwagi. |
||
Czy w wyniku zastosowania środków zapobiegawczych i inspekcji stwierdzono jakiekolwiek powtarzające się uchybienia? | ||
Inne, proszę określić: |
Rodzaj naruszenia | Kary w EUR | Kara pozbawienia wolności w miesiącach | Inne | ||
Min. | Maks. | Min. | Maks. | ||
Nieposiadanie planu monitorowania zatwierdzonego przez właściwy organ | |||||
Niezłożenie dokumentów uzupełniających zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 | |||||
Nieprowadzenie monitorowania i wdrożenia procedur zgodnie z zatwierdzonym planem monitorowania oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2066 | |||||
Niedopełnienie obowiązku powiadomienia o zmianach w planie monitorowania oraz zaktualizowania planu monitorowania zgodnie z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 | |||||
Brak korekty rozbieżności w zgłoszonych kompletnych danych dotyczących lotów | |||||
Nieprzedłożenie zweryfikowanego raportu na temat wielkości emisji do 31 marca lub wcześniej, jeżeli właściwy organ wyznaczy wcześniejszy termin | |||||
Niezłożenie raportu(-ów) dotyczącego(-ych) udoskonaleń zgodnie z art. 69 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 | |||||
Nieprzedstawienie weryfikatorowi odpowiednich informacji zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 | |||||
Zweryfikowany raport na temat wielkości emisji był niezgodny z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 | |||||
Zweryfikowany raport dotyczący tonokilometrów był niezgodny z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2066 | |||||
Nadwyżka uprawnień niezwrócona przez operatora statku powietrznego pomimo żądania zwrotu przez właściwy organ | |||||
Inne, proszę określić: | |||||
W jakich przepisach prawa krajowego określono naruszenia i kary? | |||||
Rodzaj naruszenia | Rzeczywiste nałożone kary w okresie raportowania | Czy toczą się postępowania dotyczące nałożenia kar? Tak/Nie |
Czy kara została wykonana w tym samym okresie raportowania? Tak/Nie |
||
Kary w EUR | Kara pozbawienia wolności w miesiącach | Inne | |||
Rodzaj naruszenia należy wybrać z wykazu w odpowiedzi na pytanie 10.6. Każdą nałożoną karę należy podać w oddzielnym wierszu. |
|||||
Czy kary nałożone w poprzednich okresach raportowania były egzekwowane w bieżącym okresie raportowania?
Jeśli tak, proszę wypełnić poniższą tabelę.
Rodzaj naruszenia | Rodzaj kary (1) | Rok raportowania, w którym zgłoszono karę |
(1) Proszę wybrać grzywny, karę pozbawienia wolności lub inne. |
Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych (1) | Nazwa operatora statku powietrznego |
(1) Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych uznany zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1122. |
Na pytania 11.1, 11.2, 11.3 i 11.4 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
Jeśli tak, czy dane państwo członkowskie stosuje mechanizm odwrotnego obciążenia? Tak/Nie
Jeśli tak, proszę wskazać w poniższej tabeli rodzaj podatku i obowiązujące stawki podatkowe. W razie potrzeby proszę dodać rubryki.
Rodzaj podatku | Obowiązujące stawki podatkowe |
Na pytania 12.1 i 12.2 należy odpowiedzieć w raporcie, który należy złożyć do 30 czerwca 2022 r., oraz w kolejnych raportach, jeśli w okresie raportowania zajdą zmiany.
Zasady postępowania w przypadku oszustw | Szczegółowe informacje o zasadach postępowania i procedurach przewidzianych w przepisach krajowych |
Czy wprowadzono procedury lub procesy dla operatorów, operatorów statków powietrznych lub osób trzecich dotyczące zgłaszania potencjalnych przypadków oszustw związanych z przydziałem bezpłatnych uprawnień? Jeśli tak, proszę określić, jakie procedury. | |
Czy te same przepisy dotyczą oszustw związanych z przydziałem bezpłatnych uprawnień oraz innych rodzajów oszustw? Jeśli nie, proszę podać odpowiednie przepisy. | |
Jakie organy są odpowiedzialne za prowadzenie dochodzeń w sprawie oszustw dotyczących przydziału bezpłatnych uprawnień? | |
Czy te same procedury mają zastosowanie do dochodzeń w sprawie oszustw związanych z przydziałem bezpłatnych uprawnień w ramach EU ETS, jak i innych rodzajów oszustw w danym państwie członkowskim? Tak/Nie Jeśli nie, proszę opisać procedury i rolę właściwego organu EU ETS w tych procedurach. |
|
Czy te same procedury mają zastosowanie do ścigania oszustw związanych z przydziałem bezpłatnych uprawnień w ramach EU ETS, jak i innych rodzajów oszustw w danym państwie członkowskim? Tak/Nie Jeśli nie, proszę opisać procedury i rolę właściwego organu EU ETS w tych procedurach. |
|
Jakie są maksymalne kary w sprawach dotyczących oszustw? Proszę opisać kary pieniężne i kary pozbawienia wolności. |
Zasady postępowania dotyczące przekazywania informacji o oszustwach właściwemu organowi | Szczegółowe informacje o zasadach postępowania i procedurach |
Czy właściwy organ w ramach EU ETS jest informowany o tym, że organy odpowiedzialne za dochodzenie i ściganie nadużyć finansowych przeprowadziły dochodzenie w sprawie oszustw operatora lub operatora statku powietrznego w ramach EU ETS? Jeśli tak, proszę określić w jaki sposób. | |
Czy właściwy organ jest powiadamiany o wniesieniu sprawy dotyczącej oszustwa do sądu? Jeśli tak, proszę określić w jaki sposób. | |
Czy właściwy organ jest powiadamiany o sprawach dotyczących oszustw, które zostały rozwiązane na drodze pozasądowej? Jeśli tak, proszę określić w jaki sposób. | |
Czy właściwy organ jest powiadamiany o wyrokach w sprawach dotyczących oszustw? Jeśli tak, proszę określić w jaki sposób. |
Informacje o oszustwach | Liczba |
Liczba przeprowadzonych dochodzeń | |
Liczba spraw wniesionych do sądu | |
Liczba spraw rozstrzygniętych pozasądowo bez wyroku skazującego oraz liczba spraw, które zakończyły się uniewinnieniem | |
Liczba spraw, w których zapadł wyrok potwierdzający, że popełniono oszustwo |
Sekcja | Inne informacje lub kwestie budzące obawy |
Informacje ogólne | |
Sekcja 2 | |
Sekcja 3 | |
Sekcja 4 | |
Sekcja 5 | |
Sekcja 6 | |
Sekcja 7 | |
Sekcja 8 | |
Sekcja 9 | |
Sekcja 10 | |
Sekcja 11 | |
Sekcja 12 |
Jeśli nie, prosimy o ponowne przeanalizowanie pominiętych pytań i udzielenie na nie odpowiedzi.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/803/WE z dnia 23 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.329.38) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/166/UE z dnia 21 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.89.45) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/919 z dnia 8 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.159.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.126.43 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2005/381/WE ustanawiająca kwestionariusz do składania sprawozdań ze stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE |
Data aktu: | 04/05/2005 |
Data ogłoszenia: | 19/05/2005 |
Data wejścia w życie: | 19/05/2005 |