Decyzja 2005/614/WE w sprawie przystąpienia Wspólnoty do regulaminu nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego oraz do regulaminu nr 95 w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego

DECYZJA RADY
z dnia 18 lipca 2005 r.
w sprawie przystąpienia Wspólnoty do regulaminu nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego oraz do regulaminu nr 95 w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/614/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 sierpnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.")(1), w szczególności jej art. 3 ust. 3 i art. 4 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Znormalizowane wymogi regulaminu nr 94 i regulaminu nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie dotyczącym ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego i bocznego mają na celu usunięcie barier technicznych w handlu pojazdami silnikowymi pomiędzy umawiającymi się stronami oraz zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa osób przebywających w pojeździe.

(2) Regulamin nr 94 i regulamin nr 95 nie zostały wymienione w załączniku II do decyzji Rady 97/836/WE, ponieważ nie były zgodne z wymaganiami technicznymi oraz specyfikacjami w momencie przystąpienia Wspólnoty do Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r.

(3) W świetle zmian wprowadzonych w między czasie do regulaminu nr 94(3) i regulaminu nr 95(4) należy włączyć te regulaminy do wspólnotowego systemu homologacji pojazdów silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wspólnota stosuje regulamin nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie dotyczcącym ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego.
2.
Wspólnota stosuje regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego.
3.
Teksty regulaminów stanowią załącznik do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Regulamin nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie dotyczącym ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego oraz regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przepisów dotyczących homologacji pojazdów dotyczących ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego zostają włączone do wspólnotowego systemu homologacji pojazdów silnikowych.

Artykuł  3

Komisja powiadamia o niniejszej decyzji Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 2005 r.

W imieniu Rady
M. BECKETT
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, str. 78.

(2) Zgoda wydana dnia 6 lipca 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dokument ONZ E/ECE/324, E/ECE/TRANS/505, Rev. 1/Add. 93, zmieniony Amend. 1, Amend. 2, Amend. 2/Corr. 1, Amend. 3 i Amend. 4

(4) Dokument ONZ E/ECE/324, E/ECE/TRANS/505, Rev. 1/Add. 94, zmieniony Amend. 1, Amend. 1/Corr. 1, Corr. 1, Amend. 2 i Amend. 3.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

ANNEX  1

ANNEX  2

Arrangements of the approval mark

ANNEX  3

Test procedure

ANNEX  4

Determination of performance criteria

ANNEX  5

Arrangement and installation of dummies and adjustment of restraint systems

ANNEX  6

Procedure for determining the 'H' point and the actual torso angle for seating positions in motor vehicles

APPENDIX  1

Description of the three-dimensional 'H' point machine(1)

APPENDIX  2

Three-dimensional reference system

APPENDIX  3

Reference data concerning seat positions

ANNEX  7

Test procedure with trolley

APPENDIX

Equivalence curve - tolerance band for curve ΔV = f(t)

ANNEX  8

Technique of measurement in measurement tests: instrumentation

ANNEX  9

Definition of deformable barrier

ANNEX  10

Certification of procedure for the dummy lower leg and foot

ANNEX  1

ANNEX  2

Arrangements of the approval mark

ANNEX  3

Procedure for determining the 'H' point and the actual torso angle for seating positions in motor vehicles

APPENDIX  1

Description of the three-dimensional 'H' point machine(1)

APPENDIX  2

Three-dimensional reference system

APPENDIX  3

Reference data concerning seating positions

ANNEX  4

Collision test procedure

APPENDIX  1

Determination of performance data

APPENDIX  2

The procedure for calculating the viscous criterion for Eurosid 1

ANNEX  5

Mobile deformable barrier characteristics

APPENDIX  1

Force deflection curves for static tests

APPENDIX  2

Force deflection curves for dynamic tests

ANNEX  6

Technical description of the side impact dummy

ANNEX  7

Installation of the side impact dummy

ANNEX  8

Partial test

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.217.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/614/WE w sprawie przystąpienia Wspólnoty do regulaminu nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego oraz do regulaminu nr 95 w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego
Data aktu: 18/07/2005
Data ogłoszenia: 22/08/2005
Data wejścia w życie: 18/07/2005