Zalecenie 2005/637/WE w sprawie środków, jakie powinien podjąć posiadacz zezwolenia w celu zapobieżenia powstaniu ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) genetycznie zmodyfikowanego pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 16 sierpnia 2005 r.
w sprawie środków, jakie powinien podjąć posiadacz zezwolenia w celu zapobieżenia powstaniu ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) genetycznie zmodyfikowanego pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 3073)

(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)

(2005/637/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 września 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 16 stycznia 2003 r., zgodnie z przepisami art. 13 ust. 1 akapit trzeci i art. 14 ust. 2 tiret drugie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG(1), Komisja otrzymała wniosek o pozwolenie na wprowadzenie na rynek produktu wytworzonego na bazie genetycznie zmodyfikowanego rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) wraz ze sprawozdaniem z pozytywnej oceny sporządzonym przez właściwe organy Królestwa Niderlandów.

(2) Komisja wysłała sprawozdanie z oceny do pozostałych Państw Członkowskich i niektóre z nich zgłosiły oraz podtrzymały zastrzeżenia wobec tego sprawozdania w odniesieniu do charakterystyki molekularnej, potencjału alergizującego, kontroli, etykietowania oraz wykrywania produktu. W takim przypadku, zgodnie z art. 18 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 2001/18/WE, Komisja musi podjąć decyzję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 30 ust. 2 dyrektywy, do której stosują się art. 5 i 7 decyzji Rady 1999/468/WE(2), zgodnie z przepisami art. 8 tej decyzji.

(3) W lutym 2005 r. Japoński Instytut Badań z zakresu Ochrony Środowiska (Japanese Environmental Studies Institute) opublikował sprawozdanie o przypadkowym pojawieniu się genetycznie zmodyfikowanego rzepaku oleistego, pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat, w pobliżu pięciu z sześciu urządzeń portowych, gdzie pobrane zostały próbki.

(4) Konieczne wydaje się zapobieganie podobnym sytuacjom w Unii Europejskiej, zwłaszcza uniknięcie ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku MON-00073-7 podczas transportu, składowania, obchodzenia się z nim w środowisku i przetwarzania na produkty pochodne.

(5) W tej sytuacji posiadacz zezwolenia jest odpowiednią osobą, która powinna przekazać bezpośrednio operatorom i użytkownikom informacje dotyczące nieszkodliwości i ogólnych właściwości produktu, jak również warunków monitorowania, zwłaszcza środków zarządzania, jakie należy podjąć w wypadku przypadkowego uwolnienia nasion.

(6) Komisja uważa zatem za właściwsze, aby decyzji o wprowadzeniu na rynek rzepaku oleistego MON- 00073-7 towarzyszyły specjalne wytyczne techniczne sporządzone w celu zapobieżenia ewentualnej szkodzie dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia tego produktu,

NINIEJSZYM ZALECA:

Artykuł  1

Podczas stosowania przepisów art. 4 ust. 2 decyzji o wprowadzeniu na rynek rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) genetycznie zmodyfikowanego pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat, należy wziąć pod uwagę środki określone w Załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze zalecenie skierowane jest do Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 sierpnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1830/2003 (Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 24).

(2) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIK

1. Posiadacz zezwolenia informuje rolników ze Wspólnoty, którzy mają do czynienia i przetwarzają przywiezione luzem mieszanki nasion rzepaku oleistego mogące zawierać rzepak oleisty MON-00073-7, o tym, że:

a) wydano zezwolenie na przywóz i wykorzystanie rzepaku oleistego MON-00073-7 zgodnie z definicją podaną w art. 3 decyzji, we Wspólnocie; oraz

b) że sporządzenie planu monitorowania ogólnego, mające na celu określenie ewentualnych szkodliwych skutków wprowadzenia na rynek rzepaku oleistego MON-00073-7 w odniesieniu do wspomnianego wykorzystania, stanowi warunek zezwolenia.

2. Posiadacz zezwolenia podaje rolnikom nazwisko osoby kontaktowej w jego kraju, do której należy się zwracać w sprawie ewentualnych szkodliwych skutków.

3. Posiadacz zezwolenia informuje rolników, że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) ocenił możliwość i konsekwencje przypadkowego uwolnienia rzepaku oleistego MON-00073-7 w kontekście jego przewidzianego zastosowania. Posiadacz zezwolenia powinien utrzymywać systematyczny kontakt z rolnikami, aby zapewnić, że są oni informowani o każdej zmianie aktualnej praktyki, która może zmienić wnioski dotyczące oceny ryzyka dla środowiska.

4. Posiadacz zezwolenia zapewnia, że rolnicy są świadomi, iż skutkiem przypadkowego uwolnienia nasion rzepaku oleistego przywiezionego do portów i wytłaczarni oleju może być kiełkowanie oraz wszczepienie uwolnionych nasion, zwłaszcza uwolnionych nasion rzepaku oleistego MON-00073-7.

5. W przypadku gdy uwolnione nasiona rzepaku oleistego zawierają rzepak oleisty MON-00073-7, posiadacz zezwolenia:

a) informuje rolników, że te rośliny muszą zostać usunięte w celu zmniejszenia do minimum szkodliwych skutków spowodowanych rzepakiem oleistym MON-00073-7; oraz

b) zapewnia rolnikom właściwe plany usuwania dziko rosnącego rzepaku oleistego zawierającego rzepak oleisty MON-00073-7.

6. Na mocy art. 4 ust. 5 dyrektywy 2001/18/WE oraz pkt C.1.6. decyzji Rady 2002/811/WE(1) Państwa Członkowskie mogą przeprowadzać kontrole i/lub dodatkowe monitorowanie przypadkowego uwolnienia nasion rzepaku oleistego MON-00073-7 oraz określenia ewentualnych szkodliwych skutków takiego uwolnienia.

______

(1) Dz.U. L 280 z 18.10.2002, str. 27.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.228.19

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2005/637/WE w sprawie środków, jakie powinien podjąć posiadacz zezwolenia w celu zapobieżenia powstaniu ewentualnej szkody dla zdrowia i środowiska w wypadku przypadkowego uwolnienia rzepaku oleistego (Brassica napus L., linia GT73 - MON-00073-7) genetycznie zmodyfikowanego pod kątem tolerancji na herbicyd glifosat
Data aktu: 16/08/2005
Data ogłoszenia: 03/09/2005