Decyzja 2005/646/WE w sprawie ustanowienia rejestru miejsc przewidzianych do stworzenia sieci interkalibracji zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 sierpnia 2005 r.
w sprawie ustanowienia rejestru miejsc przewidzianych do stworzenia sieci interkalibracji zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 3140)

(2005/646/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej(1), w szczególności ppkt vii) sekcji 1.4.1 załącznika V,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 4 ust. 1 lit. a) ppkt ii) dyrektywy 2000/60/WE nakłada na Państwa Członkowskie obowiązek ochrony, poprawy i przywrócenia wszystkich części wód powierzchniowych w celu osiągnięcia dobrego stanu wód powierzchniowych najpóźniej w ciągu 15 lat od dnia wejścia w życie dyrektywy, z zastrzeżeniem niektórych wyjątków, zgodnie z przepisami ustanowionymi w załączniku V do dyrektywy. Artykuł 4 ust. 1 lit. a) ppkt iii) dyrektywy 2000/60/WE nakłada na Państwa Członkowskie obowiązek ochrony i poprawy wszystkich sztucznych i silnie zmienionych części wód w celu osiągnięcia dobrego potencjału ekologicznego i dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych najpóźniej w ciągu 15 lat od dnia wejścia w życie dyrektywy, z zastrzeżeniem niektórych wyjątków, zgodnie z przepisami ustanowionymi w załączniku V do dyrektywy. Zgodnie z ppkt i) sekcji 1.4.1 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE w przypadku silnie zmienionych lub sztucznych części wód odniesienia do stanu ekologicznego powinny być konstruowane jako odniesienia do potencjału ekologicznego.

(2) Sekcja 1.4.1 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE ustanawia proces zapewnienia porównywalności wyników monitorowania biologicznego między Państwami Członkowskimi, będącego centralną częścią klasyfikacji stanu ekologicznego. W tym celu konieczne jest porównanie wyników systemów monitorowania i klasyfikacji Państw Członkowskich w ramach sieci interkalibracji składającej się z miejsc monitorowania w każdym Państwie Członkowskim i w każdym ekoregionie Wspólnoty. Dyrektywa nakłada na Państwa Członkowskie obowiązek zebrania, w miarę potrzeby, niezbędnych informacji w odniesieniu do miejsc włączonych do sieci interkalibracji w celu umożliwienia oceny zgodności krajowych systemów klasyfikacji z normatywnymi definicjami zawartymi w załączniku V do dyrektywy 2000/60/WE oraz porównywalności systemów klasyfikacji między Państwami Członkowskimi.

(3) W celu ustanowienia rejestru miejsc przewidzianych do stworzenia sieci interkalibracji, o której mowa w ppkt vii) sekcji 1.4.1 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE, Państwa Członkowskie zostały poproszone o wybranie miejsc w oparciu o własną interpretację normatywnych definicji granic między klasami bardzo dobrą i dobrą oraz między dobrą i umiarkowaną. W odniesieniu do tych miejsc wymagane było podanie obecnego tymczasowego stanu klasyfikacji. Każde Państwo Członkowskie zostało poproszone o dostarczenie, jeśli to możliwe, istotnych informacji w odniesieniu do przynajmniej dwóch miejsc dla każdej z dwóch granic między klasami dla każdego wspólnego typu części wód powierzchniowych wybranych do celów stworzenia sieci interkalibracji obecnego na jego terytorium. Państwa Członkowskie zostały również poproszone o wskazanie miejsc, które zgodnie z tymczasową klasyfikacją opartą na obecnych krajowych metodach oceny znajdują się w pobliżu wyżej wymienionych granic klasyfikacji, ale niekoniecznie dokładnie na granicach.

(4) W ramach procesu selekcji Państwa Członkowskie zostały poproszone o uwzględnienie wszystkich dostępnych informacji na temat oddziaływań oraz biologicznych elementów jakości. Wybrane oddziaływania oraz elementy jakości, na których ma skupić się interkalibracja, to te, które uważa się za najczęściej monitorowane.

(5) Istotne dane i informacje związane z każdym miejscem dostarczone przez Państwo Członkowskie w celu ustanowienia rejestru miejsc obejmują między innymi opis miejsca i kryteria typu, informacje o oddziaływaniach, dostępność danych dotyczących wszystkich elementów biologicznych i wspierających elementów fizykochemicznych, dostępność warunków referencyjnych, tymczasowy stan klasyfikacji miejsc, kryteria wykorzystane przy wyborze miejsc oraz opis metodologii wykorzystanej przy ocenie jakości elementów biologicznych.

(6) Działania przeprowadzane w obszarze klasyfikacji stanu ekologicznego powinny przyczynić się do przezwyciężenia niektórych ograniczeń oraz braku pewności obecnego podejścia i mogą, w szczególności w oparciu o wyniki ćwiczenia interkalibracyjnego, doprowadzić do przeglądu rejestru miejsc w przyszłości. Taki przegląd zapewniłby większą wiarygodność wyników interkalibracji, a także większą dokładność, przyczyniając się w ten sposób do pełniejszego osiągnięcia celów dyrektywy 2000/60/WE. Dalsze przeglądy mogą się również okazać konieczne na początkowych etapach cyklu planu gospodarowania wodami w dorzeczu w związku z możliwym pojawieniem się nowych dowodów podczas powtarzającego się procesu planowania przewidzianego w art. 13 dyrektywy 2000/60/WE.

(7) Podpunkt v) sekcji 1.4.1 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE wymaga, aby sieć składała się z miejsc wybranych przez Państwa Członkowskie spośród zakresu typów części wód powierzchniowych obecnych w każdym ekoregionie. W celu zapewnienia porównywalności wód powierzchniowych między Państwami Członkowskimi z podobnymi typami części wód konieczne jest, w związku z ustanowieniem rejestru miejsc, dokonanie podziału miejsc zgodnie z ich Geograficzną grupą interkalibracji, obejmującą grupy Państw Członkowskich, dla których dane typy części wód powierzchniowych są wspólne. To pozwoliłoby każdej grupie na dokonanie porównania swoich wyników i wykonanie ćwiczenia interkalibracyjnego pośród swoich członków.

(8) Ponieważ Bułgaria, Norwegia i Rumunia posiadają wiele transgranicznych dorzeczy rzek wspólnych z Państwami Członkowskimi, kraje te będą dobrowolnie uczestniczyć w ćwiczeniu interkalibracyjnym i przedłożyły w związku z tym wykaz miejsc zgodnie z tą samą procedurą co Państwa Członkowskie.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 dyrektywy 2000/60/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Rejestr miejsc przewidzianych do stworzenia sieci interkalibracji, o której mowa w ppkt vii) sekcji 1.4.1 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE, przedstawiono w sekcji 1 Załącznika do niniejszej decyzji. Rejestr obejmuje również miejsca w Bułgarii, Norwegii i Rumunii, które uczestniczą w sieci interkalibracji na zasadzie dobrowolności.
2.
Do celów ustanowienia rejestru i ćwiczenia interkalibracji Państwa Członkowskie są podzielone, zgodnie z sekcją 2 Załącznika, na Geograficzne grupy interkalibracji obejmujące grupy Państw Członkowskich, dla których dane typy części wód powierzchniowych są wspólne.
Artykuł  2

Jeśli będzie to konieczne, Państwa Członkowskie przedłożą Komisji aktualizacje istotnych danych i informacji związanych z każdym miejscem wymienionym w Załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 sierpnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, str. 1. Dyrektywa zmieniona decyzją nr 2455/2001/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2001, str. 1).

ZAŁĄCZNIK 

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.243.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/646/WE w sprawie ustanowienia rejestru miejsc przewidzianych do stworzenia sieci interkalibracji zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 17/08/2005
Data ogłoszenia: 19/09/2005
Data wejścia w życie: 19/09/2005