uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 866/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie systemu na podstawie art. 2 Protokołu 10 do Aktu Przystąpienia(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 866/2004 stanowi, iż towary, które są w całości uzyskane na obszarach Republiki Cypryjskiej, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli lub zostały poddane ostatniej istotnej, ekonomicznie uzasadnionej obróbce lub przetworzeniu w wyposażonym w tym celu zakładzie na obszarach, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli, nie podlegają opłatom celnym, zgłoszeniu celnemu ani opłatom o skutku równoważnym, kiedy są wprowadzane na obszary, na których Rząd Republiki Cypryjskiej sprawuje efektywną kontrolę, pod warunkiem że nie kwalifikują się do refundacji wywozowych lub środków interwencyjnych.
(2) Artykuł 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 866/2004 został zmieniony rozporządzeniem Rady (WE) nr 293/2005(2) w celu rozszerzenia dostępu do wymienionego powyżej systemu bezcłowego, w odniesieniu do poszczególnych przypadków, na pewne produkty z rodzaju kwalifikujących się do objęcia refundacjami wywozowymi lub środkami interwencyjnymi, jeśli warunki i ustalenia tego dostępu zapewniają skuteczną ochronę interesów finansowych Wspólnoty.
(3) Ułatwienie swobodnego przepływu owoców cytrusowych przyczyni się do rozwoju gospodarczego obszarów, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli, wziąwszy pod uwagę zainteresowanie podmiotów gospodarczych na Cyprze wprowadzaniem do obrotu owoców cytrusowych produkowanych na tych obszarach na rynku wspólnotowym.
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), rozporządzenie Rady (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzające program pomocy wspólnotowej dla producentów niektórych owoców cytrusowych(4) i rozporządzenie Komisji (WE) nr 2111/2003 z dnia 1 grudnia 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 wprowadzającego program pomocy wspólnotowej dla producentów niektórych owoców cytrusowych(5) przewidują kontrole w celu zapewnienia zgodności z zasadami wspólnotowymi w sektorze owoców i warzyw. Zgodnie z tymi rozporządzeniami Rząd Republiki Cypryjskiej powinien zapewnić, za pomocą odpowiednich kontroli, że produkty objęte niniejszym rozporządzeniem nie są przedmiotem refundacji wywozowych i środków interwencyjnych.
(5) W związku z tym, że poziom refundacji za wywóz ze Wspólnoty owoców cytrusowych jest niski, ryzyko nadużyć związanych ze środkami przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu jest ograniczone. Niemniej jednak Rząd Republiki Cypryjskiej powinien zapewnić przestrzeganie zasady pochodzenia wspólnotowego zgodnie z art. 35 ust. 9 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 2200/96 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(6).
(6) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1480/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. określającego szczegółowe zasady dotyczące towarów pochodzących z obszarów niepodlegających skutecznej kontroli Rządu Cypru na obszary, na których Rząd sprawuje efektywną kontrolę(7), Izba Handlowa tureckiej części Cypru oraz władze Republiki Cypryjskiej przekazują Komisji informacje umożliwiające Komisji monitorowanie obrotu handlowego przez "zieloną linię".
(7) W związku z powyższym ustanawianie dodatkowych warunków dla bezcłowego dostępu owoców cytrusowych pochodzących z obszarów, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli nie wydaje się konieczne.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 października 2005 r.
W imieniu Komisji, | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 128. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1283/2005 (Dz.U. L 203 z 4.8.2005, str. 8).
(2) Dz.U. L 50 z 23.2.2005, str. 1.
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003 (Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64).
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(5) Dz.U. L 317 z 2.12.2003, str. 5.
(6) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 671/2004 (Dz.U. L 105 z 14.4.2004, str. 5).
(7) Dz.U. L 272 z 20.8.2004, str. 3.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.259.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1624/2005 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004 w odniesieniu do owoców cytrusowych przekraczających linię demarkacyjną na Cyprze |
Data aktu: | 04/10/2005 |
Data ogłoszenia: | 05/10/2005 |
Data wejścia w życie: | 08/10/2005 |