uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach wspólnotowych określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG(1), w szczególności jej art. 23,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z dyrektywą 92/65/EWG należy ustanowić, w drodze odstępstwa od ogólnych przepisów w sprawie przemieszczania zwierząt zawartych w rozdziale II dyrektywy, szczególne wymogi dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do przemieszczania zwierząt cyrkowych. Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do wędrownych pokazów z udziałem zwierząt, wędrownych przedstawień lub pokazów tresury, jednak nie do stałych zakładów, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy 92/65/EWG.
(2) Do celów zdrowia zwierząt właściwe władze powinny posiadać stosowne informacje dotyczące cyrków i wędrownych przedstawień z udziałem zwierząt cyrkowych, w szczególności w odniesieniu do ich przemieszczania między Państwami Członkowskimi. W związku z tym należy wymagać, by takie cyrki i wędrowne przedstawienia były rejestrowane w jednym z Państw Członkowskich, a ich trasy odnotowane.
(3) Cyrki i wędrowne przedstawienia odbywają się często poza Państwem Członkowskim pochodzenia. Należy zatem umożliwić im rejestrację w Państwie Członkowskim, w którym zazwyczaj mają swoją siedzibę lub w którym się znajdują, nawet jeśli nie jest to Państwo Członkowskie ich pochodzenia.
(4) Grupy zwierząt tresowanych obejmują pojedyncze zwierzęta lub ograniczoną liczbę zwierząt trzymanych głównie w celu pokazów publicznych lub rozrywkowych, przy czym mogą być one niezależnie zarządzane lub znajdować się w posiadaniu prywatnych właścicieli. Grupy zwierząt tresowanych mogą występować poza Państwem Członkowskim pochodzenia, na przykład gdy należą do cyrku lub w ramach indywidualnych występów, np. w celach rozrywkowych lub w filmie. Grupy zwierząt tresowanych należy zatem objąć zakresem niniejszego rozporządzenia.
(5) Zagrożenie dla zdrowia zwierząt, jakie stanowi występowanie w cyrku lub wędrownym przedstawieniu, jest bezpośrednio związane z gatunkiem zwierząt w nich trzymanych. Podmioty prowadzące cyrki oraz grupy zwierząt tresowanych powinny zatem być zobowiązane do prowadzenia rejestru obejmującego ważne informacje dotyczące zwierząt w nich występujących.
(6) Należy ułatwić przeprowadzanie kontroli dotyczących stanu zdrowia zwierząt cyrkowych. Biorąc pod uwagę różne sposoby przemieszczania zwierząt cyrkowych we Wspólnocie, należy wprowadzić paszporty dla zwierząt cyrkowych, które powinny zawierać wszystkie ważne informacje dotyczące zdrowia zwierząt, w tym informacje dotyczące urzędowych badań oraz szczepień.
(7) Przepisy dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do zwierząt cyrkowych mogą opierać się na tych samych zasadach, na których opiera się prawodawstwo Wspólnoty w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące handlu wewnątrzwspólnotowego zwierzętami domowymi trzymanymi w gospodarstwach, obejmujące dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną(2) oraz dyrektywę Rady 91/68/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy owcami i kozami(3). Przepisy te należy jednakże dostosować do szczególnych problemów związanych z danymi gatunkami zwierząt cyrkowych, gdy są one trzymane w cyrkach i w celu występów w wędrownych przedstawieniach oraz uznane za takie przez urzędowego lekarza weterynarii, określonego w art. 2 ust. 7 dyrektywy Rady 90/425/EWG(4).
(8) W rozporządzeniu (WE) nr 998/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(5) zostały ustanowione wymogi dotyczące zdrowia zwierząt oraz dokumenty towarzyszące lub paszporty w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego przemieszczania kotów, psów i fretek, natomiast w decyzji Komisji 93/623/EWG(6) - w odniesieniu do zwierząt z rodziny koniowatych. Zwierzęta cyrkowe tych gatunków powinny zatem podlegać przepisom dotyczącym paszportów i zdrowia zwierząt ustanowionym w wyżej wspomnianych aktach prawnych.
(9) W interesie spójności należy zezwolić Irlandii, Cyprowi, Malcie i Zjednoczonemu Królestwu na stosowanie, w odniesieniu do zwierząt cyrkowych podatnych na wściekliznę, swoich przepisów krajowych w zakresie kwarantanny, zgodnie z dyrektywą 92/65/EWG.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy stosować bez uszczerbku dla prawodawstwa wprowadzającego w życie rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi(7).
(11) W celu zapewnienia pełnego śledzenia losów zwierząt cyrkowych należy odnotowywać wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie zwierząt cyrkowych przy pomocy systemu TRACES wprowadzonego decyzją Komisji 2004/292/WE(8) oraz stosować wymagania certyfikacji w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego handlu, jak określono w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 599/2004 zdnia 30 marca 2004 r. dotyczącym przyjęcia zharmonizowanego wzoru świadectwa i sprawozdania z kontroli związanych z wewnątrzwspólnotowym handlem zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego(9).
(12) Należy przeznaczyć wystarczającą ilość czasu na wdrożenie nowych wymogów przewidzianych niniejszym rozporządzeniem.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 października 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/68/WE (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 320); sprostowanie w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 128.
(2) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 1977/64. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1/2005 (Dz.U. L 3 z 5.1.2005, str. 1).
(3) Dz.U. L 46 z 19.2.1991, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/554/WE (Dz.U. L 248 z 22.7.2004, str. 1).
(4) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).
(5) Dz.U. L 146 z 13.6.2003, str.1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1193/2005 (Dz.U. L 194 z 26.7.2005, str. 4).
(6) Dz.U. L 298 z 3.12.1993, str. 45. Decyzja zmieniona decyzją 2000/68/WE (Dz.U. L 23 z 28.1.2000, str. 72).
(7) Dz.U. L 61 z 3.3.1997, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1332/2005 (Dz.U. L 215 z 19.8.2005, str. 1).
(8) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 63. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2005/515/WE (Dz.U. L 187 z 19.7.2005, str. 29).
(9) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 44.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.279.47 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1739/2005 ustanawiające wymogi dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do przemieszczania zwierząt cyrkowych między Państwami Członkowskimi |
Data aktu: | 21/10/2005 |
Data ogłoszenia: | 22/10/2005 |
Data wejścia w życie: | 11/11/2005, 01/01/2007 |