(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) System ubezpieczeń zdrowotnych w Niderlandach będzie zreformowany, począwszy od stycznia 2006 r. Nowy obowiązkowy system zabezpieczenia społecznego pokryje dużą część opieki zdrowotnej dla całości populacji i oczekuje się, że około 37,5 % całości populacji zostanie przeniesione z prywatnych systemów ubezpieczeń do nowego sytemu zabezpieczenia społecznego (dalej jako reforma).
(2) Reforma wprowadza zasadnicze zmiany w organizacji i strukturze instytucjonalnej systemu opieki zdrowotnej. Traktowanie tej reformy w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) powinno być właściwe, spójne z ramami prawnymi ZWCK, w szczególności z następującymi rozporządzeniami:
- rozporządzenie Rady (WE) nr 2449/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(1), w szczególności art. 4, 5 ust. 3, 8 ust. 3, 9 i 12,
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 z dnia 9 września 1996 r. w sprawie wstępnych środków koniecznych do wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(2), art. 2, 4 i załącznik Ia, w szczególności jego przypisy nr 16 i 17,
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 2454/97 z dnia 10 grudnia 1997 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm jakości ważenia zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (HICP)(3),
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1617/1999 z dnia 23 lipca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania ubezpieczenia w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych oraz modyfikujące rozporządzenie Komisji (WE) nr 2214/96(4), art. 2 i 3,
- rozporządzenie Rady (WE) nr 2166/1999 z dnia 8 października 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania produktów w sektorach ochrony zdrowia, edukacji i ochrony socjalnej w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych(5), art. 4,
oraz przyczyniać się do porównywalności, wiarygodności i odpowiedniości ZWCK.
(3) Ramy prawne ZWCK nie regulują w sposób wyraźny i szczegółowy kwestii tej reformy, wprowadzającej zasadnicze zmiany w zasadach kwalifikowania się i dostępu do zabezpieczenia społecznego. Mając na uwadze potencjalny wpływ tej reformy na ZWCK, prowadzący w rezultacie do stanu niepewności wśród użytkowników, Komisja uznaje za niezbędne wydanie zalecenia dotyczącego traktowania tej reformy w ZWCK, w celu wyjaśnienia obowiązujących rozporządzeń ZWCK.
(4) W zakresie pomiaru zmian w cenach konsumpcyjnych ramy prawne ZWCK zawierają wymóg, aby ZWCK uwzględniał zmiany od cen zerowych do cen dodatnich i odwrotnie. Interpretacja tego wymogu w oderwaniu od innych aspektów mogłaby prowadzić do wniosku, że w konsekwencji tej reformy ZWCK powinien odnotować znaczący spadek inflacji. Jednakże w kontekście tej reformy Komisja (Eurostat) uważa, że tego rodzaju traktowanie wykazałoby nieuzasadnioną zmianę cen z powodu zestawienia cen przy zastosowaniu odmiennych pojęć ich wyceny.
(5) Wycena wydatków na opiekę zdrowotną w ZWCK (COICOP/ZWCK 06)(6) jest zależna od traktowania ubezpieczeń zdrowotnych (COICOP/ZWCK 12.5.3).
(6) Zabezpieczenie społeczne nie wchodzi w zakres wydatków gospodarstwa domowego na spożycie ostateczne (WGDSO) zarówno przed, jak i po reformie. Skutkiem reformy będzie znaczące zmniejszenie się liczby osób objętych prywatnymi systemami ubezpieczeń.
(7) Wielkość spożycia w przypadku opieki zdrowotnej, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, zasadniczo nie zmienia się w stosunku do okresu bazowego lub referencyjnego, jednak skład populacji konsumentów oraz pojęcie wyceny zmieniają się w porównywanych okresach z powodu nowych zasad kwalifikowania się i dostępu w systemach ubezpieczeń zdrowotnych.
(8) Dlatego też wpływ, jaki na ZWCK wywrze przejście konsumentów do nowego, społecznego systemu ubezpieczenia zdrowotnego, począwszy od stycznia, kiedy to reforma wchodzi w życie, powinien być mniej więcej neutralny.
(9) Komisja uważa, że takie traktowanie nie podważa traktowania wcześniejszych przykładów zmian z cen zerowych na ceny dodatnie i odwrotnie (np. zniesienie abonamentu TV w 2000 r. i reforma ubezpieczenia zdrowotnego w 2004 r. w Niderlandach lub reforma opieki zdrowotnej w 2004 r. w Niemczech).
(10) Komisja (Eurostat) uwzględniła opinie głównych użytkowników ZWCK i krajowych ekspertów ds. ZWCK wyrażone w związku z powyższym zagadnieniem,
NINIEJSZYM ZALECA:
1) Zmiany w cenach konsumpcyjnych nie powinny być mierzone dla ZWCK jedynie z powodu zmian w zasadach kwalifikowania się i dostępu do społecznego ubezpieczenia zdrowotnego. ZWCK powinny raczej wychwytywać zmiany cen w jednym i tym samym systemie oraz zmiany cen będące wynikiem zmian zasad ustalania cen w jednym i tym samym systemie.
2) Zarówno ceny, jak i wagi dla ubezpieczeń zdrowotnych oraz wydatki na opiekę zdrowotną powinny być w sposób trwały wzajemnie spójne.
3) Aby ZWCK były dokładne i odpowiednie, w odniesieniu do reform o wspomnianym powyżej charakterze powinno się uwzględnić dostosowanie wag i powiązanie wskaźników cenowych dla:
a) ubezpieczeń zdrowotnych lub w ramach tych ubezpieczeń między grudniem poprzedzającym reformę a styczniem, w którym reforma wchodzi w życie;
b) wydatków na opiekę zdrowotną lub w ramach tych wydatków między grudniem poprzedzającym reformę a styczniem, w którym reforma wchodzi w życie. W ten sposób traktowanie to jest spójne z traktowaniem ubezpieczenia zdrowotnego.
4) Niniejsze zalecenie powinno być uwzględnione przez organy zajmujące się gromadzeniem danych do ZWCK, mając na uwadze szczególne okoliczności poszczególnych reform.
5) Niniejsze zalecenie skierowane jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 grudnia 2005 r.
W imieniu Komisji, | |
Joaquín ALMUNIA | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 229 z 10.9.1996, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1708/2005 (Dz.U. L 274 z 20.10.2005, str. 9).
(3) Dz.U. L 340 z 11.12.1997, str. 24.
(4) Dz.U. L 192 z 24.7.1999, str. 9.
(5) Dz.U. L 266 z 14.10.1999, str. 1.
(6) Klasyfikacja spożycia indywidualnego ze względu na cel dostosowana do potrzeb ZWCK (COICOP/ZWCK).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.324.94 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2005/881/WE w sprawie traktowania niektórych zagadnień dotyczacych reform opieki zdrowotnej w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 oraz związanych z tym szczególnych środków wykonawczych |
Data aktu: | 08/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 10/12/2005 |
Data wejścia w życie: | 08/12/2005 |