uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 865/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 827/68(1), w szczególności jego art. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu zapewnienia, że zatwierdzone organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek są skuteczne, zatwierdzanie musi odnosić się do różnych kategorii podmiotów gospodarczych mających duży wpływ w sektorach oliwy z oliwek lub oliwek stołowych, z jednoczesnym zapewnieniem, że organizacje te będą w stanie spełniać pewne minimalne wymagania wystarczające do osiągania znaczących wyników ekonomicznych.
(2) W celu umożliwienia Państwom Członkowskim będącym producentami wprowadzenia skutecznego zarządzania administracyjnego systemem zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek należy ustanowić procedury i nieprzekraczalne terminy zatwierdzania takich organizacji, kryteria selekcji ich programów działania i uzgodnienia dotyczące przekazywania i rozdzielania finansowania wspólnotowego.
(3) Artykuł 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 rozporządzenia Rady(2) ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników przewiduje, że Państwa Członkowskie mogą zatrzymać do 10 % składnika oliwy z oliwek z pułapu krajowego określonego w art. 41 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w celu zapewnienia finansowania wspólnotowego programów pracy przygotowanych przez organizacje podmiotów gospodarczych zatwierdzonych w jednym lub kilku obszarach działań określonych w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 865/2004.
(4) Zgodnie ze wspólnymi zasadami finansowania pomocy bezpośredniej oraz w celu umożliwienia wykorzystania wspomnianej udostępnionej kwoty niezbędne jest, by roczne wydatki przeznaczone na wykonanie programów prac nie przewyższały kwot zatrzymywanych co roku przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(5) W celu zapewnienia całkowitej spójności działań organizacji podmiotów gospodarczych zatwierdzonych w sektorze oliwek niezbędne jest ustalenie rodzajów działań kwalifikujących się i rodzajów działań niekwalifikujących się. Należy również określić warunki przedstawiania programów i kryteria ich selekcji. Zainteresowane Państwa Członkowskie powinny jednakże mieć możliwość ustanawiania dodatkowych warunków kwalifikacji, co pozwalałoby im na ściślejsze przystosowanie działań do krajowych realiów w sektorze oliwek.
(6) Biorąc pod uwagę nabyte doświadczenie, należy ustalić progi finansowania wspólnotowego przynajmniej w dziedzinach poprawy skutków środowiskowych uprawy oliwek i identyfikacji pochodzenia, certyfikacji i ochrony przez organy władzy krajowej jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych za pośrednictwem, między innymi, kontroli jakościowej oliwy z oliwek sprzedawanej konsumentowi końcowemu tak, aby zapewnić wykonywanie minimum działań w delikatnych i jednocześnie priorytetowych obszarach.
(7) W celu zapewnienia realizacji programów pracy w określonych terminach i zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 oraz skutecznego zarządzania administracyjnego systemem zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek należy określić warunki dotyczące selekcji i zatwierdzania programów pracy.
(8) W celu umożliwienia poprawnego wykorzystania przez Państwo Członkowskie dostępnego finansowania niezbędne jest ustanowienie procedury corocznej modyfikacji programów pracy zatwierdzanych na następny rok z uwzględnieniem możliwych zmian, odpowiednio uzasadnionych w stosunku do początkowych warunków. Niezbędne jest również, by Państwa Członkowskie mogły określić warunki konieczne do dokonania zmiany w programach pracy oraz redystrybucji przyznanych kwot w taki sposób, aby nie nastąpiło przekroczenie rocznych kwot zatrzymywanych przez Państwa Członkowskie będące producentami w zastosowaniu art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr1782/2003.
(9) Aby umożliwić rozpoczęcie prac we właściwym czasie, organizacje podmiotów gospodarczych sektora oliwek mogą otrzymywać, poprzez ustanowienie gwarancji na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu (EWG) nr 2220/85 Komisji z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych(3), maksymalną zaliczkę w wysokości 90 % rocznych wydatków kwalifikowanych zatwierdzonego programu pracy.
(10) Do celów zapewnienia właściwego zarządzania zasadami funkcjonowania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek zainteresowane Państwa Członkowskie powinny sporządzić plan kontroli i określić system kar za wszelkie dokonane nieprawidłowości. Należy również ustanowić przepis w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w celu powiadamiania władz krajowych w zainteresowanych Państwach Członkowskich o wynikach ich działalności oraz dalszego przekazywania tych wyników do Komisji.
(11) W trosce o zachowanie jasności i przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 1334/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 w zakresie programów działania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze 2002/03, 2003/04 i 2004/05(4) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.
(12) Komitet Zarządzający ds. Oliwy z Oliwek i Oliwek Stołowych nie wydał opinii w terminie ustalonym przez przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 97; sprostowanie w Dz.U. L 206 z 9.6.2004, str. 37.
(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 118/2005 (Dz.U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).
(3) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 673/2004 (Dz.U. L 105 z 14.4.2004, str. 17).
(4) Dz.U. L 195 z 24.7.2002, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1331/2004 (Dz.U. L 247 z 21.7.2004, str. 5).
(5) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(6) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.333.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2080/2005 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 865/2004 w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, ich programów pracy i ich finansowania |
Data aktu: | 19/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 20/12/2005 |
Data wejścia w życie: | 27/12/2005 |