uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(1), w szczególności jego art. 9,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(2), w szczególności jego art. 16,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(3), w szczególności jego art. 63 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wejście w życie z dniem 1 stycznia 2006 r. rozporządzeń (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(4), (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 882/2004 pociągnie za sobą znaczne zmiany zasad i procedur, zgodnie z którymi mają postępować przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego oraz właściwe organy w Państwach Członkowskich. W określonych przypadkach stosowanie niektórych spośród tych środków ze skutkiem natychmiastowym, począwszy od dnia 1 stycznia 2006 r., spowodowałoby trudności natury praktycznej. Aby pełne wprowadzenie w życie nowych zasad i procedur odbyło się w sposób łagodny, należy zastosować okres przejściowy.
(2) Właściwe jest, aby czas trwania okresu przejściowego został ustalony z uwzględnieniem pierwszego przeglądu nowych ram prawnych w sprawie higieny, planowanego w ciągu pierwszych czterech lat.
(3) Należy zatem wprowadzić przepisy dotyczące okresu przejściowego, podczas którego można będzie stopniowo wdrażać niektóre z wymogów ustanowionych w wyżej wymienionych rozporządzeniach. Dla uzyskania zharmonizowanego podejścia okres przejściowy powinien z zasady trwać cztery lata, lecz w uzasadnionych przypadkach może być krótszy. Należy również wprowadzić przepisy dotyczące możliwości dokonania przeglądu każdego ze wspomnianych środków w oparciu o nabyte doświadczenia.
(4) Nadal powinno być możliwe wprowadzanie na rynek produktów wytworzonych przed wprowadzeniem w życie nowych zasad, co stanowi standardowy środek przejściowy. Środek ten powinien mieć zastosowanie w odniesieniu do całego okresu przejściowego, chyba że dopuszczalny okres przechowywania danego produktu jest krótszy.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 wyklucza ze swojego zakresu bezpośrednie dostawy niewielkich ilości mięsa drobiu i zajęczaków przez producenta konsumentom końcowym lub do lokalnego punktu sprzedaży detalicznej, w którym konsumenci końcowi zaopatrują się w świeże mięso. Dyrektywa Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel świeżym mięsem drobiowym(5) oraz dyrektywa Rady 91/495/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. dotycząca zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu mięsa króliczego oraz dziczyzny hodowlanej(6) również zezwoliły Państwom Członkowskim na stosowanie odstępstw od wymagań ogólnych w tym zakresie, nie ograniczając ich jedynie do mięsa świeżego. W okresie przejściowym należy utrzymać taką możliwość.
(6) Zadanie polegające na zatwierdzaniu zakładów, zwłaszcza tych, które zgodnie z poprzednim systemem nie wymagały zatwierdzenia, lecz miały prawo do wprowadzania do obrotu swoich produktów wyłącznie na rynku krajowym, jest dużym ciężarem dla właściwych organów. Należy zatem wprowadzić przepisy dotyczące środków przejściowych w odniesieniu do tego rodzaju zakładów, aby te nadal korzystały z prawa do wprowadzania swoich produktów do obrotu na rynku krajowym, aż do chwili rzeczywistego zatwierdzenia.
(7) W celu zaostrzenia wcześniejszych zasad dotyczących stosowania urządzeń do znakowania i przy poświęceniu należnej uwagi oczekiwaniom przedsiębiorstwom sektora spożywczego w zakresie tolerancji odnośnie do zastosowania materiałów do znakowania zakupionych przed wdrożeniem nowych ram prawnych, należy dokonać przeglądu środków przejściowych obejmujących stosowanie materiałów służących do pakowania jednostkowego i zbiorczego oraz urządzeń do znakowania, o których mowa w pkt 6 sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. Należy zatem skreślić właściwe przepisy wspomnianego rozporządzenia, a na mocy niniejszego rozporządzenia przyjąć nowe środki. Biorąc pod uwagę ryzyko nadużyć, które może za sobą pociągać zastosowanie tego rodzaju środka przejściowego, jego czas trwania powinien być ograniczony. Należy również zadbać o to, by stare urządzenia do znakowania, niezgodne z nowymi zasadami, zostały wycofane z użycia jak najszybciej i nie później niż z upływem okresu przejściowego. Załącznik II do rozporządzenia (EWG) nr 853/2004 i załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 powinny zostać odpowiednio zmienione.
(8) W przypadku niektórych produktów wymogi sanitarne w zakresie przywozu żywności pochodzenia zwierzęcego nie będą w pełni zharmonizowane, a warunki przywozu mające zastosowanie do takich produktów w okresie przejściowym muszą być jasno sformułowane.
(9) Dostarczanie informacji dotyczących łańcucha żywnościowego stanowi nowy wymóg nałożony na przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego. Należy wprowadzić okres przejściowy dla celów pełnego wdrożenia wymogów w zakresie informacji dotyczących łańcucha żywnościowego. Środek przejściowy polegający na złagodzeniu wymogu dostarczania informacji 24 godziny przed przybyciem zwierząt do ubojni powinien umożliwić płynny przepływ informacji z gospodarstwa do ubojni.
(10) Sekcja III załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 zawiera wymóg, aby urzędowy lub zatwierdzony lekarz weterynarii złożył swój podpis na świadectwie, które towarzyszy dzikim zwierzętom parzystokopytnym utrzymywanym w warunkach fermowych podczas transportu z gospodarstwa do ubojni. Dyrektywa 91/295/EWG stanowi, że wymagany jest podpis służb weterynaryjnych. W okresie przejściowym należy utrzymać ten przepis.
(11) Świadectwo wymagane na mocy rozporządzenia (WE) nr 854/2004 w rozdziale X część B załącznika I jest bardziej szczegółowe niż wcześniej wymagane świadectwo. Wokresie przejściowym należy dopuścić stosowanie wzoru świadectwa przedstawionego w załączniku III do dyrektywy 91/495/EWG.
(12) Sekcja V załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 wymaga, aby surowce do produkcji mięsa mielonego spełniały określone wymogi i ustanawia wymagania związane z etykietowaniem. Należy dokonać oceny zgodności z kryteriami dotyczącymi zawartości mięsa mielonego, zwłaszcza pod względem zawartości tłuszczu oraz proporcji mięsa do białka w tkance łącznej. W oczekiwaniu na wyniki wspomnianej oceny należy nadal stosować aktualne kryteria ustanowione dyrektywą Rady 94/65/WE z dnia 14 grudnia 1994 r. ustanawiająca wymagania w odniesieniu do produkcji i wprowadzania na rynek mięsa mielonego i przetworów mięsnych(7).
(13) Bez uszczerbku dla ogólnej zasady ustanowionej w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 853/2004, zgodnie z którą przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego nie mogą używać, zgodnie z wymogami higieny, substancji innej niż woda pitna, w rozdziale VII załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 oraz w części II rozdziału I oraz w rozdziałach III oraz IV sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono przepisy dopuszczające stosowanie czystej wody przy przeładunku ryb, zwłaszcza na pokładzie statków rybackich. Ponieważ stosowanie czystej wody nie stanowi zagrożenia dla zdrowia publicznego, jeżeli jest zgodne z definicją ustaloną w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004, oraz w celu umożliwienia przedsiębiorstwom dokonującym przeładunku ryb na lądzie stopniowego dostosowywania się do nowych wymogów, zakres odnośnych przepisów rozporządzenia (WE) nr 853/2004 powinien zostać rozszerzony na tego rodzaju przedsiębiorstwa na czas trwania okresu przejściowego.
(14) Część III ust. 1 lit. a) rozdziału II sekcji IX załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 stanowi, że przedsiębiorstwa sektora spożywczego wytwarzające przetwory mleczne zobowiązane są zagwarantować, że surowe mleko krowie przed procesem przetwórczym zawiera liczbę drobnoustrojów zgodną z wyznaczonym limitem. Przestrzeganie ustalonej normy ma szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa żywności, jeżeli mleko ma być poddane obróbce termicznej i nie zostanie przetworzone w uprzednio ustalonym okresie. Sprawdzenie zgodności z powyższym kryterium bezpośrednio przed przetwarzaniem, stosowane jako środek przejściowy, powinno być ograniczone do tego rodzaju sytuacji.
(15) Sekcja X załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanawia szczególne wymogi higieniczne dotyczące jaj i produktów jajecznych. Zgodnie z rozdziałem I ust. 2 jaja należy przechowywać i transportować w stałej temperaturze zapewniającej optymalne zachowanie ich właściwości higienicznych. Do dnia 1 stycznia 2006 r. Państwa Członkowskie miały prawo stosować na swoim terytorium kontrolowane normy dotyczące temperatury w pomieszczeniach służących do składowania jaj oraz przy transporcie z jednego zakładu do drugiego. Należy wyraźnie stwierdzić, że normy te mogą być nadal przejściowo stosowane, jeżeli właściwy organ na to zezwoli. Zapewni to przedsiębiorstwom czas na dostosowanie swojej działalności oraz stosowanych procedur do nowych wymogów w odniesieniu do temperatury, które mogą wprowadzić właściwe organy.
(16) Zgodnie z częścią II ust. 1 sekcji X załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, jeżeli spełnione są odpowiednie warunki, do wytwarzania produktów jajecznych można używać jaj pękniętych. Należy wprowadzić przepis rozszerzający tę możliwość, jako środek przejściowy, na inne zakłady wytwarzające płynną masę jajową, jeżeli spełniają one te same warunki.
(17) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 wymaga, by pracownicy ubojni, którym właściwy organ przyznał uprawnienia do wykonywania zadań wykonywanych przez urzędowych pracowników pomocniczych, posiadali takie wyszkolenie i kwalifikacje, jak urzędowi pracownicy pomocniczy. W okresie przejściowym właściwe jest zapewnienie właściwemu organowi czasu potrzebnego na zaplanowanie i zorganizowanie dodatkowych szkoleń dla pracowników ubojni pełniących funkcję pomocników przy kontrolach urzędowych, a następnie ograniczenie wymogu, zgodnie z którym personel ubojni ma być szkolony dla potrzeb szczegółowych zadań, do których wykonywania został uprawniony.
(18) Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 stanowi, że laboratoria przeprowadzające analizę próbek pobranych w trakcie kontroli urzędowych muszą posiadać akredytację. Laboratoria, które zgodnie z wcześniejszym prawodawstwem wspólnotowym nie musiały posiadać akredytacji, mogą potrzebować dodatkowego przedziału czasu na uzyskanie pełnej akredytacji, ponieważ jej przyznawanie jest procesem złożonym i pracochłonnym. Właściwe jest zapewnienie takim laboratoriom takiego okresu czasu, który umożliwiłby im uzyskanie akredytacji.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55; sprostowanie w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 22.
(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 206; sprostowanie w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 83.
(3) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1; sprostowanie w Dz.U. L 191 z 28.5.2004, str. 1.
(4) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 1; sprostowanie w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 1.
(5) Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23.
(6) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 41.
(7) Dz.U. L 368 z 31.12.1994, str. 10.
(8) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29.
(9) Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 33; sprostowanie w Dz.U. L 195 z 2.6.2004, str. 12.
(10) Dz.U. L 277 z 18.10.2008, s. 8.
- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1666/2006 z dnia 6 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.320.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1246/2007 z dnia 24 października 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.281.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 listopada 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1023/2008 z dnia 17 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.277.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 2008 r.
- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1666/2006 z dnia 6 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.320.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 479/2007 z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.111.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2007 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1246/2007 z dnia 24 października 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.281.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 listopada 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1023/2008 z dnia 17 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.277.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 2008 r.
-dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1666/2006 z dnia 6 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.320.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 439/2008 z dnia 21 maja 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.132.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 146/2009 z dnia 20 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.50.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lutego 2009 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.338.83 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2076/2005 ustanawiające środki przejściowe do celów wdrożenia rozporządzeń (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004 |
Data aktu: | 05/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2005 |
Data wejścia w życie: | 11/01/2006, 01/01/2006 |