Rozporządzenie 1041/2006 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych u owiec

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1041/2006
z dnia 7 lipca 2006 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych u owiec
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii(1), w szczególności jego art. 23 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 ustanawia zasady monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u owiec.

(2) W dniu 8 marca 2006 r. grupa ekspertów w dziedzinie TSE u małych przeżuwaczy pod przewodnictwem wspólnotowego laboratorium referencyjnego dla TSE potwierdziła, że nie można wykluczyć występowania encefalopatii gąbczastej bydła (BSE) u tych zwierząt w obliczu wyników drugiego etapu badań odróżniających próbek mózgu dwóch owiec z Francji i jednej z Cypru. Dla wykluczenia obecności BSE u tego rodzaju zwierząt konieczne są dalsze badania.

(3) W kwietniu 2002 r. dawny Naukowy Komitet Sterujący (SSC) Komisji Europejskiej przyjął opinię w sprawie bezpiecznego pozyskiwania materiałów pochodzących od małych przeżuwaczy na wypadek prawdopodobieństwa występowania u nich BSE. W opinii z listopada 2003 r. panel naukowy ds. zagrożeń biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) potwierdził zalecenia zawarte w opinii SSC dotyczące bezpieczeństwa niektórych produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w związku z TSE.

(4) Należy ocenić znaczenie wspomnianych przypadków TSE stwierdzonych we Francji i na Cyprze, w których nie można wykluczyć BSE. Dla przeprowadzenia tej oceny niezbędne są wyniki wzmożonego monitorowania TSE u owiec. W związku z tym, a także zgodnie ze wspomnianymi opiniami wydanymi przez SSC i EFSA, należy rozszerzyć monitorowanie owiec w celu poprawy wspólnotowych programów zwalczania chorób. Ponadto programy te zwiększają poziom ochrony konsumentów, stanowiąc uzupełnienie obecnych środków zapewniających bezpieczne pozyskiwanie produktów z owiec, w szczególności przepisów rozporządzenia (WE) nr 999/2001 dotyczących usuwania określonych materiałów szczególnego ryzyka.

(5) Rozszerzone monitorowanie powinno odbywać się w oparciu o potwierdzone statystycznie badania w celu jak najwcześniejszego określenia prawdopodobieństwa wystąpienia BSE u owiec, a także poszerzenia wiedzy na temat rozmieszczenia geograficznego choroby.

(6) Z uwagi na wysoki poziom TSE w populacji owiec i kóz na Cyprze rozszerzone monitorowanie owiec może zostać ograniczone do stad niezakażonych.

(7) Program monitorowania owiec powinien zostać poddany przeglądowi po upływie co najmniej sześciu miesięcy efektywnego monitorowania.

(8) W związku z powyższym rozporządzenie (WE) nr 999/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(9) W celu zapewnienia najwyższego możliwego poziomu ochrony konsumentów poprzez ocenę występowania BSE u owiec zmiany wprowadzone w niniejszym rozporządzeniu powinny bezzwłocznie wejść w życie.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 lipca 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 688/2006 (Dz.U. L 120 z 5.5.2006, str. 10).

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, w rozdziale A, w części II, punkty 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Monitorowanie owiec i kóz poddanych ubojowi do celów spożycia przez ludzi

a) Owce

Państwa członkowskie przeprowadzają badania zdrowych owiec poddanych ubojowi zgodnie z minimalnymi rozmiarami próbek określonymi w tabeli A niniejszego punktu oraz zgodnie z zasadami pobierania próbek określonymi w pkt 4.

Tabela A

Państwo członkowskie Minimalny rozmiar próbki zdrowych owiec poddanych ubojowi(1)
Niemcy 37.500
Grecja 23.000
Hiszpania 41.800
Francja 42.400
Irlandia 40.500
Włochy 43.700
Niderlandy 23.300
Austria 14.300
Polska 23.300
Portugalia 14.300
Zjednoczone Królestwo 44.000
Inne państwa członkowskie wszystkie
(1) Minimalne rozmiary próbek są ustalane z uwzględnieniem liczby zdrowych

owiec poddanych ubojowi i w taki sposób, aby zapewnić osiągalne cele.

Minimalne rozmiary próbek o wielkości powyżej 30 000 sztuk zwierząt

umożliwiają wykrycie chorobowości wynoszącej 0,003 % przy poziomie

ufności wynoszącym 95 %.

W drodze odstępstwa od minimalnych rozmiarów próbek określonych w tabeli A, Cypr może postanowić o badaniu minimalnej ilości wynoszącej jedynie dwie owce przeznaczone na ubój do spożycia przez ludzi z każdego stada, w którym nie zarejestrowano przypadków TSE.

b) Kozy

Państwa członkowskie przeprowadzają badania zdrowych kóz poddanych ubojowi zgodnie z minimalnymi rozmiarami próbek określonymi w tabeli B niniejszego punktu oraz zgodnie z zasadami pobierania próbek określonymi w pkt 4.

Tabela B

Państwo członkowskie Minimalny rozmiar próbki zdrowych kóz poddanych ubojowi(1)
Grecja 20.000
Hiszpania 125.500
Francja 93.000
Włochy 60.000
Cypr 5.000
Austria 5.000
Inne państwa członkowskie wszystkie
(1) Minimalne rozmiary próbek są ustalane z uwzględnieniem liczby zdrowych

kóz poddanych ubojowi oraz chorobowości BSE w danym państwie

członkowskim. Są one również ustalane w sposób mający zapewnić

osiągalne cele. Minimalne rozmiary próbek o wielkości powyżej 60.000

sztuk zwierząt umożliwiają wykrycie chorobowości wynoszącej 0,0017 %

przy poziomie ufności wynoszącym 95 %.

c) W przypadku gdy w danym państwie członkowskim wystąpią trudności ze zgromadzeniem wystarczającej liczby zdrowych owiec lub kóz poddanych ubojowi dla osiągnięcia przydzielonego minimalnego rozmiaru próbki ustanowionego w lit. a) i b), państwo członkowskie może zdecydować o zastąpieniu maksymalnie 50 % swojego minimalnego rozmiaru próbki badaniem martwych owiec lub kóz powyżej 18 miesiąca życia, w stosunku 1 do 1 i jako uzupełnienie minimalnego rozmiaru próbki określonego w pkt 3. Ponadto państwo członkowskie może zdecydować o zastąpieniu maksymalnie 10 % swojego minimalnego rozmiaru próbki badaniem owiec lub kóz powyżej 18 miesiąca życia, zabitych w ramach kampanii zwalczania choroby, w stosunku 1 do 1.

3. Monitorowanie owiec i kóz niepoddanych ubojowi do celów spożycia przez ludzi

Państwa członkowskie, zgodnie z zasadami pobierania próbek określonymi w pkt 4 oraz minimalnymi rozmiarami próbek podanymi w tabelach C i D, poddają badaniom owce i kozy, które padły lub zostały poddane ubojowi, ale które:

- nie zostały zabite w ramach kampanii zwalczania choroby, ani

- nie zostały poddane ubojowi do celów spożycia przez ludzi.

Tabela C

Pogłowie maciorek i jarek dopuszczonych do tryka w państwie członkowskim Minimalny rozmiar próbki martwych owiec(1)
> 750.000 20.000
100.000-750.000 3.000
40.000-100.000 100 % do 1.000
< 40.000 100 % do 200
(1) Minimalne rozmiary próbek są obliczane w zależności od wielkości

pogłowia owiec i kóz w danym państwie członkowskim i w taki sposób, aby

zapewnić osiągalne cele.

Tabela D

Pogłowie kóz, które się kociły, oraz kóz krytych w państwie członkowskim Minimalny rozmiar próbki martwych kóz(1)
> 750.000 10.000
250.000-750.000 3.000
40.000-250.000 100 % do 1.000
< 40.000 100 % do 200
(1) Minimalne rozmiary próbek są obliczane w zależności od wielkości

pogłowia owiec i kóz w danym państwie członkowskim i w taki sposób,

aby zapewnić osiągalne cele."

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.187.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1041/2006 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych u owiec
Data aktu: 07/07/2006
Data ogłoszenia: 08/07/2006
Data wejścia w życie: 09/07/2006