Decyzja 2006/653/WE przyznająca Republice Cypryjskiej odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 września 2006 r.
przyznająca Republice Cypryjskiej odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 4177)

(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)

(2006/653/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 września 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającą dyrektywę 96/92/WE(1), w szczególności jej art. 26 ust. 1,

uwzględniając wniosek złożony przez Republikę Cypryjską dnia 28 czerwca 2004 r.,

po uprzednim powiadomieniu państw członkowskich o złożonym wniosku,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 28 czerwca 2004 r. Republika Cypryjska przedłożyła Komisji wniosek o odstępstwo od przepisów art. 21 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2003/54/WE w odniesieniu do okresu, którego koniec przypada na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz od art. 21 ust. 1 lit. c) w odniesieniu do okresu, którego koniec przypada na dzień 31 grudnia 2013 r. Wyraźne upoważnienie dotyczące złożenia takiego wniosku zawarte zostało w art. 26 ust. 1 wspomnianej dyrektywy.

(2) Ponieważ początkowo przekazano niewłaściwe informacje, nie można było przystąpić do oceny wniosku. Ponadto przedstawione dane dotyczące zużycia zawierały informacje dotyczące zużycia w północnej części Cypru. W świetle art. 1 ust. 1 protokołu nr 10 do traktatu o przystąpieniu Cypru, dane dotyczące tej części Cypru zostały uznane za nieistotne dla badania. Po otrzymaniu wniosku w tej sprawie Cypr przekazał dodatkowe informacje.

(3) Republika Cypryjska stanowi "mały system wydzielony" zgodnie z definicją określoną w art. 2 ust. 26 dyrektywy 2003/54/WE. Zgodnie z tym przepisem "mały system wydzielony" oznacza każdy system, który w 1996 r. osiągnął zużycie mniejsze niż 3 000 GWh, w którym mniej niż 5 % rocznego zużycia uzyskuje się poprzez połączenie z innymi systemami. W 1996 r. Republika Cypryjska zużyła 2 315,3 GWh. Republika Cypryjska stanowi wydzielony, niepołączony z innymi, system energetyczny.

(4) Dokumenty załączone do wniosku oraz dokumenty złożone w terminie późniejszym stanowią wystarczające dowody, że obecnie niemożliwe jest osiągnięcie celu konkurencyjnego rynku energii elektrycznej zważywszy na rozmiar i strukturę rynku energii elektrycznej na wyspie oraz fakt, że perspektywa połączenia tego systemu z główną siecią państwa członkowskiego jest odległa. Natychmiastowe otwarcie rynku spowodowałoby powstanie istotnych problemów związanych zwłaszcza z bezpieczeństwem dostaw energii elektrycznej.

(5) Cypryjski Urząd Energetyki (ECA) jest aktualnie jedynym licencjonowanym dostawcą energii elektrycznej na Cyprze. Decyzja rządu spowodowana względami środowiskowymi mająca na celu dywersyfikację paliw, które obecnie obejmują głównie paliwa ciężkie, wywarła znaczną presję na ECA. W związku z tym powstał wymóg wprowadzenia do produkcji energii gazu ziemnego. ECA zgodził się na budowę instalacji pracujących w cyklu kombinowanym, które będą wykorzystywać gaz ziemny w 2010 r. Wymagane inwestycje dodatkowo obciążą ECA stawiając go w sytuacji mniej korzystnej w porównaniu z sytuacją konkurentów.

(6) Ponadto rząd zapewnia bardzo korzystne bodźce dla potencjalnych inwestorów w odnawialne źródła energii, szczególnie energii wiatrowej, fotowoltaicznej i wytwarzanej z biomasy. Zainteresowanie sektora prywatnego jest znaczne. Energia elektryczna z odnawialnych źródeł energii ma preferencyjny dostęp do systemu. Jednak nieograniczone wprowadzanie i funkcjonowanie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii mogłyby spowodować trudności w odniesieniu do stabilności i bezpieczeństwa dostaw.

(7) Z otwarciem rynku z pewnością wiązałoby się kosztowne wzmocnienie systemu przesyłowego w celu uniknięcia niekorzystnego wpływu na niezawodność i bezpieczeństwo sieci. Spowodowałoby to wzrost opłat, co z kolei wpłynęłoby na wzrost cen dla końcowych konsumentów. Obecnie znacząca konkurencja nie byłaby możliwa.

(8) Po zbadaniu uzasadnienia Republiki Cypryjskiej zawartego w złożonym wniosku Komisja ocenia, że odstępstwo i warunki stosowania go nie przeszkodzą w ewentualnym osiągnięciu celów dyrektywy 2003/54/WE.

(9) Należy zatem przyznać Republice Cypryjskiej odstępstwo, o które wystąpiła.

(10) Jednak chociaż wniosek zawiera właściwy opis aktualnej sytuacji, nie bierze pod uwagę możliwego rozwoju średnio- i długoterminowego, który może prowadzić do znacznych zmian. Zatem należy regularnie monitorować sytuację,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyznaje się Republice Cypryjskiej odstępstwo odpowiednio od lit. b) i c) art. 21 ust. 1 dyrektywy 2003/54/WE.

Odstępstwo od art. 21 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2003/54/WE stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 r.

Odstępstwo od art. 21 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2003/54/WE stosuje się do dnia 31 grudnia 2013 r.

Artykuł  2

Komisja może wycofać odstępstwo, jeżeli w sektorze energii elektrycznej Republiki Cypryjskiej nastąpią znaczące zmiany.

W tym celu Cypr monitoruje zmiany sektora energii elektrycznej i składa Komisji sprawozdania dotyczące znaczących zmian w tym sektorze, szczególnie w sprawie koncesji działalności gospodarczej z zakresu energetyki, nowych podmiotów gospodarczych na rynku, zmian cen oraz nowych planów dotyczących infrastruktury, które mogą wymagać przeglądu odstępstwa.

Ponadto Republika Cypryjska co dwa lata przedkłada Komisji ogólne sprawozdanie, zaczynając najpóźniej dnia 31 grudnia 2007 r. Sprawozdania obejmują politykę taryfikacyjną i cenową łącznie ze środkami podejmowanymi w celu ochrony interesów konsumentów w świetle odstępstwa.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 września 2006 r.

W imieniu Komisji
Andris PIEBALGS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Rady 2004/85/WE Dz.U. L 236 z 7.7.2004, str. 10).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.270.72

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/653/WE przyznająca Republice Cypryjskiej odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 25/09/2006
Data ogłoszenia: 29/09/2006
Data wejścia w życie: 29/09/2006