(Dz.U.UE L z dnia 6 grudnia 2006 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- uwzględniając końcowe sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004(1),
- uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004, wraz z odpowiedziami Agencji(2),
- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 14 marca 2006 r. (5972/2006 - C6-0093/2006),
- uwzględniając Traktat WE, a w szczególności jego art. 276,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), a w szczególności jego art. 185,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy(4), a w szczególności jego art. 14,
- uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), a w szczególności jego art. 94,
- uwzględniając art. 71 Regulaminu oraz załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej i opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A6-0099/2006),
1. odnotowuje następujące dane liczbowe pochodzące ze sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za lata budżetowe 2004 i 2003:
Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2004 i 2003
grafika
2. zatwierdza zamknięcie ksiąg rachunkowych Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004;
3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją stanowiącą jej część integralną, dyrektorowi Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Josep BORRELL FONTELLES | Julian PRIESTLEY |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 269 z 28.10.2005, str. 1.
(2) Dz.U. C 332 z 28.12.2005, str. 23.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(4) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1112/2005 (Dz.U. L 184 z 15.7.2005, str. 5).
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005 (Dz.U. L 201 z 2.8.2005, str. 3).
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy na rok budżetowy 2004
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając końcowe sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Miejscu Pracy na rok budżetowy 2004(1),
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004, wraz z odpowiedziami Agencji(2),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 14 marca 2006 r. (5972/2006 - C6-0093/2006),
– uwzględniając Traktat WE, a w szczególności jego art. 276,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), a w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy(4), a w szczególności jego art. 14,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), a w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 71 Regulaminu oraz załącznik V do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej i opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A6-0099/2006),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oznajmił, iż uzyskał wystarczającą pewność co do wiarygodności rocznego sprawozdania finansowego za rok budżetowy zakończony z dniem 31 grudnia 2004 r. oraz zgodności z prawem i prawidłowości operacji leżących u jego podstaw, traktowanych jako całość,
B. mając na uwadze oświadczenie Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którym uzyskał on wystarczające zapewnienia ze strony wszystkich agencji, z wyjątkiem wyraźnych zastrzeżeń dotyczących roku budżetowego 2004 sformułowanych wobec Europejskiej Agencji Odbudowy, Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Europejskiej Fundacji Kształcenia, Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii oraz Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA),
1. przypomina, że zgodnie z art. 185 rozporządzenia finansowego Parlament udziela absolutorium z wykonania budżetów organów utworzonych przez Wspólnoty i posiadających osobowość prawną, które otrzymują dotacje pokrywane z budżetu; zauważa jednak, że w rzeczywistości Parlament jest zobowiązany do udzielenia absolutorium organom Unii posiadającym osobowość prawną, które otrzymują dotacje pokrywane z budżetu; podkreśla także, że nie wszystkie z tych organów są w pełni czy też częściowo finansowane poprzez dotacje z budżetu; podkreśla, że decyzja w sprawie absolutorium dotyczy zatem zarówno finansowania tych organów ze środków budżetowych, jak i niepochodzących z budżetu; uważa za nie do przyjęcia fakt, że niektóre z organów utworzonych przez Unię są odpowiedzialne za wydatki z dochodów uzyskiwanych ze źródeł innych niż budżet, podczas gdy inne, które nie otrzymują dotacji z budżetu, takiej odpowiedzialności nie ponoszą; potwierdza zasadę, zgodnie z którą wszystkie agencje wspólnotowe, korzystające bądź nie z dotacji, podlegają Parlamentowi jeżeli chodzi o udzielenie absolutorium, nawet w przypadkach gdy na mocy tekstu je ustanawiającego interweniuje inna władza udzielająca absolutorium; przyjmuje pogląd, że należy zmienić wszystkie teksty pozostające w sprzeczności z tą zasadą;
2. uważa za niezwykle istotną tabelę 1 sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, przedstawioną po raz pierwszy podczas udzielania absolutorium za rok 2003, zawierającą opis praw i obowiązków Agencji, jej zarządzania, zasobów, działań i świadczonych przez nią usług; zauważa, że informacje zawarte w tabeli 1 są przedstawiane przez Agencję; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o sprawdzenie treści tabeli 1;
3. podkreśla, że agencje powinny starać się dokonywać wydatków w sposób nie tylko prawidłowy, ale również jak najbardziej wydajny i skuteczny; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego z prośbą o rozważenie możliwości rozszerzenia sporządzanych przezeń szczegółowych sprawozdań rocznych dotyczących agencji o analizę realizacji określonych przez nie celów; nalega, w związku z powyższym i zgodnie z treścią swoich rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium za rok budżetowy 2003, aby uwzględniane były następujące elementy: unikanie w możliwie największym stopniu dublowania się zadań oraz szczegółowe przedstawienie środków mających na celu poprawę stosowania zasady przejrzystości w komunikacji z obywatelami, a także wspólnotowych środków pozytywnego działania na rzecz równouprawnienia kobiet i mężczyzn na wszystkich poziomach rekrutacji, szkolenia zawodowego i podziału obowiązków;
4. stwierdza, że agencje wspólnotowe nie zawsze cieszą się dobrym wizerunkiem i opinią, że wiele z nich nie zasługuje na ten negatywny wizerunek i że należy informować o tym obywateli Unii Europejskiej, uzasadniając tak często, jak to konieczne, odpowiednimi środkami, rację istnienia tych agencji i ich osiągnięcia; wnosi, aby Komisja podjęła w tym celu działania, wykorzystując środki, jakie uzna za konieczne;
5. stwierdza, że rozszerzenie Unii Europejskiej w 2004 r. pociągnęło za sobą liczne skutki dla struktur i sposobów działania agencji wspólnotowych; wiele agencji sygnalizuje takie skutki w swoich sprawozdaniach z działalności, zwłaszcza co do wzrostu liczby administratorów; zwraca się do Komisji o przeanalizowanie napotykanych lub spodziewanych trudności i o zalecenie niezbędnych zmian w przepisach;
6. stwierdza, że Komisja dołożyła starań, aby ujednolicić sposób prezentacji sprawozdań z działalności składanych przez jej dyrekcje generalne; pragnie, by w podobny sposób rozważono kwestię sprawozdań z działalności agencji wspólnotowych, których zawartość jest skrajnie zróżnicowana; wzywa Komisję do wyraźnego wskazania agencjom wspólnotowym, jakie szczegółowe informacje i wskaźniki dotyczące działalności należy podawać obowiązkowo;
7. z zadowoleniem przyjmuje zmniejszenie liczby przeniesień oraz zachęca Agencję do kontynuowania wysiłków w celu dalszego zmniejszenia ich liczby;
8. zachęca Agencję do jak najszybszego ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących wdrożenia nowego rozporządzenia finansowego i procedur kontroli wewnętrznej opartych na analizie ryzyka;
9. nalega, by Agencja przestrzegała przepisów dotyczących czasu obowiązywania umów ramowych;
10. oczekuje, że w przyszłości Agencja uwzględni ujemne salda roczne w budżecie rocznym i korygującym na kolejny rok budżetowy;
11. wzywa Komisję, by pomagała agencjom w jak najściślejszym stosowaniu się do planu prac ustalonego z rocznym wyprzedzeniem, co pozwoli na prawidłowe planowanie i realizację działań, a w szczególności na uniknięcie znacznych zmian obciążenia pracą w ostatniej chwili;
12. wzywa Komisję do udzielenia agencjom pomocy, aby mogły one jak najdokładniej przestrzegać planu pracy ustalonego na kolejny rok, umożliwiając tym samym właściwe planowanie i realizację działań, a w szczególności unikanie istotnych i wprowadzanych w ostatniej chwili zmian w harmonogramie pracy.
______
(1) Dz.U. C 269 z 28.10.2005, str. 1.
(2) Dz.U. C 332 z 28.12.2005, str. 23.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(4) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1112/2005 (Dz.U. L 184 z 15.7.2005, str. 5).
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005 (Dz.U. L 201 z 2.8.2005, str. 3).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.340.97 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2006/833/WE w sprawie zamknięcia ksiąg rachunkowych Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004 |
Data aktu: | 27/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 06/12/2006 |