uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,
(1) Dyrektywa Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów 3 stanowi, że państwa członkowskie wspierają się wzajemnie w jej wykonywaniu i mogą wymieniać informacje na poziomie dwu- lub wielostronnym, w szczególności po to, aby przed rejestracją pojazdu sprawdzić jego status prawny w państwie członkowskim, w którym był on wcześniej zarejestrowany. Taka kontrola może obejmować wykorzystanie sieci elektronicznej.
(2) 4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1987/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. oraz decyzja Rady 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) 5 (6 stanowią podstawę prawną SIS II, który jest wspólną bazą danych państw członkowskich zawierającą, między innymi, dane dotyczące pojazdów silnikowych o pojemności silnika przekraczającej 50 cm3, dane dotyczące przyczep i naczep o masie własnej przekraczającej 750 kg oraz przyczep turystycznych, a także dane dotyczące świadectw rejestracji oraz tablic rejestracyjnych pojazdów, które zostały skradzione, przywłaszczone, utracone lub unieważnione.
(3) 7 Rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 i decyzja 2007/533/WSiSW zastępują art. 92-119 Konwencji wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. między rządami państw Unii Gospodarczej Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach 8 (Konwencja z Schengen), z wyjątkiem art. 102a tej konwencji. Artykuł ten dotyczy dostępu organów i służb odpowiedzialnych w państwach członkowskich za wydawanie świadectw rejestracji pojazdów do Systemu Informacyjnego Schengen.
(4) 9 Obecnie konieczne jest przyjęcie na podstawie tytułu V Traktatu trzeciego instrumentu uzupełniającego rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 oraz decyzję 2007/533/WSiSW w celu umożliwienia dostępu do SIS II służbom odpowiedzialnym w państwach członkowskich za wydawanie świadectw rejestracji pojazdów oraz zastąpienia art. 102a Konwencji z Schengen.
(5) 10 Zgodnie z decyzją 2007/533/WSiSW do SIS II wprowadza się wpisy dotyczące przedmiotów, w tym pojazdów silnikowych, do celów ich zajęcia lub użycia w charakterze dowodu w postępowaniu karnym.
(6) 11 Zgodnie z decyzją 2007/533/WSiSW dostęp do wprowadzonych do SIS II wpisów dotyczących przedmiotów przysługuje wyłącznie organom odpowiedzialnym za kontrolę granic oraz inne kontrole policyjne i celne.
(7) Służby rządowe i pozarządowe odpowiedzialne w państwach członkowskich za wydawanie świadectw rejestracji pojazdów i wyznaczone w sposób wyraźny do tego celu powinny mieć dostęp do danych zawartych w SIS II odnoszących się do pojazdów silnikowych o pojemności silnika przekraczającej 50 cm3, przyczep i naczep o masie własnej przekraczającej 750 kg, przyczep turystycznych, świadectw rejestracji oraz tablic rejestracyjnych pojazdów, które zostały skradzione, przywłaszczone, utracone lub unieważnione, w celu sprawdzenia, czy pojazdy zgłoszone do rejestracji zostały skradzione, przywłaszczone lub utracone.
(8) W tym celu niezbędne jest przyznanie tym służbom dostępu do wymienionych danych oraz umożliwienie wykorzystania tych danych w celach administracyjnych związanych z prawidłowym wydawaniem świadectw rejestracji pojazdów.
(9) 12 Jeżeli służby odpowiedzialne w państwach członkowskich za wydawanie świadectw rejestracji pojazdów są organami pozarządowymi, dostęp taki należy przyznać pośrednio, tj. za pośrednictwem organu, któremu przyznano dostęp zgodnie z decyzją 2007/533/WSiSW, odpowiedzialnego za zapewnienie przestrzegania przepisów państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i poufności, o których mowa w tej decyzji.
(10) 13 Decyzja 2007/533/WSiSW określa działania, które należy podjąć w przypadku, gdy w wyniku dostępu do SIS II zostanie ujawniony wprowadzony do SIS II wpis dotyczący danego przedmiotu.
(11) 14 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 15 ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez służby odpowiedzialne w państwach członkowskich za wydawanie świadectw rejestracji pojazdów. Zawarte w decyzji 2007/533/WSiSW przepisy szczegółowe w sprawie ochrony danych osobowych, dotyczące bezpieczeństwa, poufności i prowadzenia rejestrów, uzupełniają lub precyzują określone w tej dyrektywie zasady w odniesieniu do przypadków, gdy dane osobowe przetwarzane są przez wspomniane służby w kontekście SIS II.
(12) Ponieważ cel proponowanych działań, jakim jest umożliwienie dostępu do SIS II służbom odpowiedzialnym w państwach członkowskich za wydawanie świadectw rejestracji pojazdów w celu ułatwienia im wykonywania zadań zgodnie z dyrektywą 1999/37/WE, nie może zostać osiągnięty w wystarczający sposób przez państwa członkowskie - ze względu na szczególny charakter SIS II jako wspólnego systemu informacji - a w związku z tym jego osiągnięcie możliwe jest wyłącznie na szczeblu Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym samym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne dla osiągnięcia tego celu.
(13) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w szczególności w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
(14) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 16 , które wchodzą w zakres obszaru określonego w art. 1 pkt. G decyzji Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r 17 . w sprawie niektórych warunków stosowania tego układu.
(15) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, które wchodzą w zakres obszaru określonego w art. 1 pkt G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 4 ust. 1 decyzji 2004/849/WE 18 i 2004/860/WE 19 .
(16) Niniejsze rozporządzenie stanowi akt oparty, który rozwija dorobek Schengen lub w inny sposób z nim związany, w rozumieniu art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, z dnia 20 grudnia 2006 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J. BORRELL FONTELLES | J. KORKEAOJA |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.381.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1986/2006 w sprawie dostępu służb odpowiedzialnych w państwach członkowskich za wydawanie świadectw rejestracji pojazdów do Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) |
Data aktu: | 20/12/2006 |
Data ogłoszenia: | 28/12/2006 |
Data wejścia w życie: | 09/04/2013 |