(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)
(2007/307/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 5 maja 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 6 i art. 20 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W odniesieniu do nasion rzepaku (Brassica napus L. oleifera) otrzymanego w drodze tradycyjnego krzyżowania rzepaku genetycznie niezmodyfikowanego i linii pochodzącej z modyfikacji Topas 19/2 (ACS-BNØØ7-1) udzielono zezwolenia na mocy dyrektywy Rady 90/220/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie 2 , decyzją Komisji 98/291/WE z dnia z dnia 22 kwietnia 1998 r. dotyczącą wprowadzenia do obrotu genetycznie zmodyfikowanego rzepaku jarego (Brassica napus L. ssp. oleifera) zgodnie z dyrektywą Rady 90/220/EWG 3 , na stosowanie w środowisku podczas przywozu oraz przed i podczas składowania i przetwarzania.
(2) Pozwolenia udzielono na podstawie opinii wydanej dnia 10 lutego 1998 r. przez Komitet Naukowy ds. Roślin ustanowiony decyzją Komisji 97/579/WE 4 .
(3) Przetworzony olej z nasion rzepaku ACS-BNØØ7-1 wszystkich tradycyjnych krzyżówek został dopuszczony do obrotu zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczącego nowej żywności i nowych składników żywności 5 .
(4) Rzepak ACS-BNØØ7-1 oraz jego produkty pochodne zostały następnie zgłoszone przez Bayer CropScience AG (dalej zwany "zgłaszającym") jako istniejące produkty w ramach art. 8 ust. 1 lit. a) i art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 (dalej zwanego "rozporządzeniem") i wprowadzone do wspólnotowego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy. Zgłoszenie to obejmowało żywność (przetworzony olej) wyprodukowaną z nasion rzepaku ACS-BNØØ7-1 i wszystkich tradycyjnych krzyżówek oraz paszę zawierającą rzepak ACS-BNØØ7-1 lub składającą się z niego, lub z niego wyprodukowaną, w odniesieniu do wprowadzenia produktu do obrotu lub stosowania w środowisku przed i podczas przetwarzania na frakcje niezdolne do życia.
(5) Zgłaszający rzepak ACS-BNØØ7-1 w piśmie z dnia 15 listopada 2005 r. skierowanym do Komisji poinformował, że odmiany zawierające wspomniany materiał nie są już oferowane do sprzedaży w skali światowej, a cały zapas materiału siewnego został wycofany i zniszczony po sezonie sprzedaży w 2003 r.
(6) Zgłaszający poinformował następnie Komisję, że nie zamierza składać wniosku o odnowienie zezwolenia na rzepak ACS-BNØØ7-1 na podstawie rozporządzenia zgodnie z odpowiednio akapitem pierwszym art. 8 ust. 4, art. 11, art. 20 ust. 4 i art. 23. W związku z tym rzepak ACS-BNØØ7-1 i jego produkty pochodne nie mogą być wprowadzane na rynek wspólnotowy po dniu 18 kwietnia 2007 r.
(7) Środki zapewniające skuteczne wycofanie z obrotu nasion rzepaku ACS-BNØØ7-1 wykorzystywanych do uprawy nie są konieczne, ponieważ nasiona te nigdy nie mogły być legalnie wprowadzone na rynek Wspólnoty. Ponieważ zgłaszający wstrzymał sprzedaż nasion rzepaku ACS-BNØØ7-1 po sezonie sadzenia w 2003 r., zapasy produktów pochodzących od rzepaku ACS-BNØØ7-1 zostały zużyte i nie oczekuje się, aby były obecne na rynku po dacie 18 kwietnia 2007 r. Jednak śladowe ilości rzepaku ACS-BNØØ7-1 nadal mogą występować w żywności i produktach paszowych przez pewien okres czasu.
(8) Do celów pewności prawnej jest zatem konieczne wprowadzenie okresu przejściowego, w którym żywność i produkty paszowe mogą zawierać wspomniany materiał, a jego obecność nie jest uważana za naruszenie art. 4 ust. 2 lub art. 16 ust. 2 rozporządzenia, tam gdzie jest ona przypadkowa lub nieunikniona technicznie.
(9) Tolerowany poziom i okres czasu powinny zostać ustalone z uwzględnieniem czasu niezbędnego do skutecznego wycofania z obrotu nasion w odniesieniu do całego łańcucha żywnościowego i paszowego. We wszystkich przypadkach tolerowany poziom powinien pozostać poniżej wartości progowej etykietowania i identyfikowalności nie większej niż 0,9 % przewidzianej w rozporządzeniu dla przypadkowego lub nieuniknionego technicznie występowania genetycznie zmodyfikowanego materiału w żywności i paszy.
(10) Wpisy do wspólnotowego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy dotyczące rzepaku ACSBNØØ7- 1, przewidziane w art. 28 rozporządzenia, należy zmienić w celu uwzględnienia przepisów niniejszej decyzji.
(11) Przeprowadzono konsultacje ze zgłaszającym w sprawie środków przewidzianych w niniejszej decyzji.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 ust. 3 decyzji nr 2012/69/UE z dnia 3 lutego 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.34.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 3 decyzji nr (UE) 2016/2268 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.342.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 3 decyzji nr 1562/2019 z dnia 16 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.240.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 3 decyzji nr 2022/736 z dnia 11 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.136.108) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.117.23 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/307/WE w sprawie wycofania z obrotu rzepaku Topas 19/2 (ACS-BNOO7-1) i jego produktów pochodnych |
Data aktu: | 25/04/2007 |
Data ogłoszenia: | 05/05/2007 |