uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego(1), a w szczególności jego art. 53 ust. 1,
po skonsultowaniu się z Zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego,
(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 488/2005(2) ustanowiono opłaty i honoraria pobierane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (zwaną dalej "Agencją").
(2) Przychody Agencji składają się z wpływów ze Wspólnoty i z europejskich krajów trzecich, będących stroną umów, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, opłat wnoszonych przez składających wnioski o certyfikaty i zatwierdzenia wydawane, zachowywane i zmieniane przez Agencję, honorariów z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.
(3) Równowaga pomiędzy przychodami i wydatkami Agencji musi być utrzymana.
(4) Honoraria i opłaty określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być wymagane i pobierane wyłącznie przez Agencję, w euro. Powinny one zostać ustalone w sposób przejrzysty, sprawiedliwy i jednolity.
(5) Opłaty pobierane przez Agencję nie powinny negatywnie wpływać na konkurencyjność przedmiotowego przemysłu europejskiego. Ponadto powinny opierać się na podstawach w należyty sposób uwzględniających zdolność wnoszenia wkładów przez małe przedsiębiorstwa.
(6) Podstawowym celem Agencji powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, jednakże, wykonując powierzone jej zadania, powinna ona również w pełni uwzględniać ich efektywność pod względem kosztów.
(7) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym. W związku z tym koszty podróży związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na rzecz takich przedsiębiorstw powinny być sumowane, a następnie dzielone między wnioskodawców.
(8) W miarę możliwości wnioskodawca powinien zostać poinformowany o przewidywalnej kwocie do zapłaty za usługę, która będzie świadczona na jego rzecz, a także o zasadach płatności przed rozpoczęciem wykonywania danej usługi. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i publiczne. W przypadku, gdy niemożliwe jest określenie tej kwoty z góry, wnioskodawca powinien być o tym poinformowany przed rozpoczęciem wykonywania usługi. W takim przypadku jasno sformułowane procedury oceny kwoty, jaką należy zapłacić w miarę wykonywania usługi, powinny zostać ustalone przed jej wykonaniem.
(9) Przemysł powinien mieć zapewnioną dobrą przejrzystość finansową i być w stanie przewidzieć koszty opłat, jakie będzie musiał ponieść. Jednocześnie musi być zachowana równowaga między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w celu przeprowadzenia procedur certyfikacyjnych a ogólną sumą wpływów z opłat przez nią pobieranych. Należy zezwolić zatem na przeprowadzenie rocznej rewizji stawek opłat, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.
(10) Przed jakąkolwiek zmianą opłat należy skonsultować się z zainteresowanymi stronami. Ponadto Agencja powinna regularnie przedstawiać zainteresowanym stronom informacje o tym, w jaki sposób i na jakiej podstawie obliczane są opłaty. Informacje takie powinny zapewniać zainteresowanym stronom pojęcie zarówno o kosztach poniesionych przez Agencję, jak i o jej produktywności.
(11) Taryfy opłat i honorariów ustanowionych w tym rozporządzeniu powinny być oparte na prognozach Agencji dotyczących nakładu pracy i kosztów z nim związanych.
(12) Niniejsze rozporządzenie należy poddać przeglądowi w ciągu pięciu lat od jego wejścia w życie.
(13) Rozporządzenie (WE) nr 488/2005 powinno zostać uchylone.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu powołanego w art. 54 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1701/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 5).
(2) Dz.U. L 81 z 30.3.2005, str. 7. Rozporządzenie z zmienione rozporządzeniem (WE) nr 779/2006 (Dz.U. L 137 z 25.5.2006, str. 3).
(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
(4) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
- skreślony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1356/2008 z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.350.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1356/2008 z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.350.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.140.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 593/2007 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego |
Data aktu: | 31/05/2007 |
Data ogłoszenia: | 01/06/2007 |
Data wejścia w życie: | 01/06/2007 |