(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/563/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 18 sierpnia 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt ii),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2006/504/WE(2) ustanawia specjalne warunki dotyczące niektórych środków spożywczych przywiezionych z niektórych krajów trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów aflatoksynami.
(2) Komitet Naukowy ds. Żywności stwierdził, że aflatoksyna B1 jest silnie genotoksyczną substancją rakotwórczą i nawet bardzo niskie stężenie powoduje ryzyko wystąpienia nowotworu wątroby. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(3) ustanawia najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyn w środkach spożywczych. Jednakże w latach 2005 i 2006 znacznie częściej powiadamiano poprzez system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), że ustanowione najwyższe dopuszczalne poziomy tej substancji są regularnie przekraczane w migdałach i produktach z nich otrzymanych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
(3) Zanieczyszczenie to stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego we Wspólnocie. W związku z tym należy przyjąć środki specjalne na szczeblu wspólnotowym.
(4) W dniach od 11 do 15 września 2006 r. Biuro ds. Żywności i Weterynarii ("FVO") Komisji udało się do Stanów Zjednoczonych Ameryki z misją dokonania oceny obowiązujących tam systemów kontroli, aby zapobiec zanieczyszczeniu aflatoksynami migdałów przeznaczonych na wywóz do Wspólnoty(4). Misja ta ujawniła, że nie istnieją jakiekolwiek obowiązkowe wymagania dotyczące kontroli poziomów aflatoksyn w produkcji i przetwarzaniu migdałów oraz że obecny system kontroli jest nieodpowiedni do zagwarantowania zgodności produktów wywożonych z normami obowiązującymi we Wspólnocie. Ponadto wykazano, że wizytowane laboratoria nie są w stanie zapewnić gwarancji na wywóz oraz nie spełniają prawie żadnych wymogów normy EN ISO/IEC 17025 "Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących".
(5) W odpowiedzi na sprawozdanie FVO Stany Zjednoczone Ameryki wyraziły zamiar podjęcia działań w celu usunięcia tych niedociągnięć. Zaproponowane działania są jednak niewystarczające do zagwarantowania, że migdały wysyłane w przyszłości będą zgodne z prawodawstwem wspólnotowym w zakresie aflatoksyn, zwłaszcza z uwagi na dobrowolny charakter systemu kontroli aflatoksyn. W związku z tym migdały i produkty z nich otrzymane pochodzące lub wysyłane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki muszą podlegać ściśle określonym warunkom w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego.
(6) Z uwagi na konieczność ochrony zdrowia publicznego właściwe organy przywożącego państwa członkowskiego powinny pobierać próbki wszystkich dostaw migdałów i produktów pochodnych przywiezionych do Wspólnoty ze Stanów Zjednoczonych Ameryki i poddawać je analizie na obecność aflatoksyn przed wprowadzeniem produktów na rynek, o ile nie są one objęte planem dobrowolnego badania na obecność aflatoksyn (VASP) ustanowionego przez Kalifornijską Radę Producentów Migdałów w maju 2006 r. Dostawom objętym VASP powinno towarzyszyć świadectwo zdrowia oraz należy je poddawać wyrywkowym kontrolom w miejscu przywozu do Wspólnoty. Po upływie roku nastąpi przegląd stosowanych środków na podstawie sprawozdań złożonych przez państwa członkowskie, a właściwe organy Stanów Zjednoczonych Ameryki wprowadzą dodatkowe gwarancje.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2006/504/WE.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 sierpnia 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 575/2006 (Dz.U. L 100 z 8.4.2006, str. 3).
(2) Dz.U. L 199 z 21.7.2006, str. 21. Decyzja zmieniona decyzją 2007/459/WE (Dz.U. L 174 z 4.7.2007, str. 8).
(3) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, str. 5.
(4) Sprawozdanie z misji przeprowadzonej w Stanach Zjednoczonych Ameryki w dniach od 11 do 15 września 2006 r. w celu dokonania oceny obowiązujących tam systemów kontroli, aby skontrolować zanieczyszczenie aflatoksyną migdałów przeznaczonych na wywóz do Wspólnoty (DG (SANCO)/8300/2006 - MR).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.215.18 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/563/WE zmieniająca decyzję 2006/504/WE w sprawie specjalnych warunków dotyczących niektórych środków spożywczych z niektórych krajów trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów aflatoksynami w odniesieniu do migdałów i produktów z nich otrzymanych pochodzących lub wysyłanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki |
Data aktu: | 01/08/2007 |
Data ogłoszenia: | 18/08/2007 |
Data wejścia w życie: | 18/08/2007, 01/09/2007 |