uwzględniając decyzję Rady z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością, w szczególności jej art. 37,
uwzględniając decyzję Komisji przyznającą wnioskowane przez Eurojust odstępstwa od rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Eurojust ma osobowość prawną i ponosi pełną odpowiedzialność za sporządzenie i wykonanie swojego budżetu.
(2) Istnieje konieczność określenia zasad sporządzania i wykonywania budżetu Eurojust, a także zasad regulujących prezentację i kontrolę rozliczeń.
(3) Istnieje ponadto konieczność określenia uprawnień i zakresu odpowiedzialności Kolegium Eurojustu, intendenta, księgowego, administratora środków zaliczkowych i audytora wewnętrznego.
(4) Należy ustanowić skuteczne systemy kontroli w celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej.
(5) Zważywszy że Eurojust jest finansowany z subwencji rocznej obciążającej budżet Wspólnoty, harmonogram ustalania budżetu, prezentacji rozliczeń i udzielania absolutorium powinien być dostosowany do równorzędnych przepisów ogólnego rozporządzenia finansowego.
(6) Z tego samego względu Eurojust musi stosować się do tych samych wymagań co instytucje wspólnotowe w udzielaniu zamówień publicznych i dotacji; w tym przypadku wystarczy odniesienie do odpowiednich przepisów ogólnego rozporządzenia finansowego.
(7) Rozporządzenie finansowe musi odzwierciedlać specjalne wymagania Eurojustu jako jednostki ds. współpracy sądowej. Powinno ono w pełni uwzględniać sensytywny charakter operacji przeprowadzanych przez Eurojust, w szczególności w odniesieniu do dochodzenia i ścigania.
(8) Rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu Eurojustu musi być przyjęte jednomyślnie przez Kolegium po konsultacji z Komisją.
(9) Komisja zgodziła się na rozporządzenie wraz z odstępstwem od ramowego rozporządzenia finansowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
PRZEDMIOT
Niniejsze rozporządzenie objaśnia główną zasadę i reguły regulujące ustanowienie i wykonanie budżetu Eurojustu.
Do celów niniejszego rozporządzenia:
1) "decyzja o Eurojust" oznacza decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(1);
2) "Eurojust" oznacza jednostkę ds. współpracy sądowej ustanowioną na mocy decyzji o Eurojust jako organ Unii Europejskiej;
3) "Kolegium" oznacza jednostkę, o której mowa w art. 10 ust. 1 decyzji o Eurojust;
4) "dyrektor administracyjny" oznacza osobę, o której mowa w art. 29 i 36 ust. 1 decyzji o Eurojust;
5) "personel" oznacza dyrektora administracyjnego, a także personel, o którym mowa w art. 30 decyzji o Eurojust;
6) "budżet" oznacza budżet Eurojust, o którym mowa w art. 34 decyzji o Eurojust;
7) "władza budżetowa" oznacza Parlament Europejski oraz Radę Unii Europejskiej;
8) "ogólne rozporządzenie finansowe" oznacza rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2);
9) "ramowe rozporządzenie finansowe" oznacza rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3);
10) "przepisy wykonawcze do ogólnego rozporządzenia finansowego" oznaczają szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002, które zostały ustanowione w rozporządzeniu Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002(4);
11) "przepisy wykonawcze do rozporządzenia finansowego Eurojust" oznaczają przepisy wykonawcze do niniejszego rozporządzenia finansowego;
12) "zasady finansowe Eurojust" oznaczają decyzję Eurojust, niniejsze rozporządzenie finansowe oraz przepisy wykonawcze do rozporządzenia finansowego Eurojust;
13) "regulamin pracowniczy" oznacza wszelkie przepisy i zasady mające zastosowanie do urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich.
ZASADY BUDŻETOWE
Ustanowienie i wykonanie budżetu jest zgodne z zasadami jednolitości i rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji, należytego zarządzania finansami oraz przejrzystości, wymienionymi w niniejszym rozporządzeniu.
Zasady jednolitości i rzetelności budżetowej
Budżet stanowi instrument, który w odniesieniu do każdego roku budżetowego przewiduje i zatwierdza dochody i wydatki uznane za niezbędne dla wykonania decyzji o Eurojust.
Budżet obejmuje:
a) dochód własny obejmujący wszystkie opłaty, należności oraz - bez uszczerbku dla art. 51 - odsetki, które Eurojust może otrzymywać z tytułu usług uzupełniających w stosunku do zadań mu powierzonych, oraz wszelkie inne dochody;
b) dochód składający się z wszelkich wkładów pieniężnych przyjmujących państw członkowskich;
c) subwencję przyznaną przez Wspólnoty Europejskie; d) dochód przypisany do określonych pozycji wydatków zgodnie z art. 19 ust. 1;
e) wydatki Eurojust, łącznie z wydatkami administracyjnymi.
Zasada jednoroczności
Środki przewidziane w budżecie zatwierdzane są na jeden rok budżetowy, który trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia.
Jednakże mogą one, na podstawie decyzji Kolegium podjętej najpóźniej do dnia 15 lutego, zostać przeniesione jedynie na kolejny rok budżetowy zgodnie z ust. 2-7.
Środki przeniesione w ten sposób są określone na rachunkach.
Dostępne środki odpowiadające przeniesionemu przydzielonemu dochodowi muszą zostać wykorzystane w pierwszej kolejności.
Jeżeli środki nie zostały przyznane na skutek całkowitego lub częściowego niewykonania działań, na jakie zostały one przeznaczone, w każdym roku budżetowym następującym po roku, w którym środki zostały przyznane, wymienione środki zostają anulowane.
Środki przewidziane w budżecie mogą zostać przyznane z mocą od dnia 1 stycznia, po tym jak budżet staje się ostateczny.
Płatności mogą być dokonywane co miesiąc według rozdziałów, maksymalnie do jednej dwunastej środków zatwierdzonych na dany rozdział na poprzedni rok budżetowy.
Limit środków przewidzianych w raporcie szacunków dochodów i wydatków nie może zostać przekroczony.
Dodatkowe dwunaste części zostają zatwierdzone w całości i nie podlegają podziałowi.
Zasada równowagi
Różnica między subwencją wspólnotową przewidzianą w budżecie ogólnym a subwencją faktycznie wypłaconą organowi zostaje anulowana.
Zasada jednostki rozliczeniowej
Budżet jest opracowywany i wykonywany w euro, i rozliczenia przedstawiane są w euro.
Jednakże do celów przepływu środków pieniężnych księgowy oraz - w przypadku rachunków zaliczkowych - dysponenci zaliczek są upoważnieni do przeprowadzania operacji w walutach krajowych, jak ustanowiono w przepisach wykonawczych do rozporządzenia finansowego Eurojust.
Zasada uniwersalności
Całkowity dochód pokrywa całkowite środki na płatności z zastrzeżeniem art. 19. Wszystkie dochody i wydatki wpisywane są w całości bez żadnych dostosowań, z zastrzeżeniem art. 21.
a) dochody przeznaczone na szczególne cele, takie jak przychody z fundacji, subwencji, darowizn i spadków;
b) wkłady na działalność Eurojust od państw członkowskich, państw trzecich lub różnych organów w zakresie, w jakim jest to przewidziane w umowie zawartej między Eurojust a państwami członkowskimi, państwami trzecimi lub danymi organami.
Potrącenia, zwroty i rabaty na fakturach i poleceniach zapłaty nie są zapisywane jako przychód Eurojust.
a) przez państwa członkowskie na podstawie Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich; przez państwo przyjmujące na podstawie umowy w sprawie siedziby lub innych odpowiednich umów;
b) lub przez państwo członkowskie lub państwo trzecie na podstawie innych odpowiednich umów.
Wszelkie podatki krajowe, czasowo ponoszone przez Eurojust na podstawie pierwszego akapitu, zostają wpisane na konto przejściowe do chwili, gdy zostaną zwrócone przez dane państwo.
Zasada specyfikacji
Całość środków zostaje przyznana na szczególne cele według tytułu i rozdziału; następnie rozdziały są dzielone dalej na artykuły i pozycje.
Dyrektor administracyjny powiadamia Kolegium jak najszybciej o przeniesieniach dokonanych na podstawie akapitu pierwszego.
Zasada należytego zarządzania finansami
Zasada wydajności związana jest z najkorzystniejszą zależnością między wykorzystanymi zasobami a osiągniętym wynikiem.
Zasada skuteczności związana jest z realizowaniem określonych celów oraz z osiąganiem zaplanowanych skutków.
Zasada przejrzystości
OPRACOWANIE I STRUKTURA BUDŻETU
Opracowanie budżetu
a) plan zakładowy określający liczbę stałych i tymczasowych etatów zatwierdzonych w ramach limitu środków budżetowych, według stopnia i kategorii;
b) w przypadku zwiększenia liczby etatów oświadczenie uzasadniające wniosek o nowe etaty;
c) kwartalne oszacowanie płatności gotówkowych oraz wpływów gotówkowych.
Wszelkie zmiany budżetu, łącznie z wykazem etatów, są przedmiotem budżetu zmieniającego, uchwalonego za pomocą tej samej procedury co budżet początkowy, zgodnie z przepisami decyzji o Eurojust i art. 27.
Struktura i przedstawianie budżetu
Budżet obejmuje rachunki dochodów i wydatków.
W zakresie, w jakim jest to uzasadnione charakterem działalności Eurojust, rachunek wydatków musi być określony na podstawie nomenklatury zawierającej klasyfikację według celu. Nomenklatura ta ustalana jest przez Eurojust i dokonuje wyraźnego rozróżnienia między przyznanymi środkami administracyjnymi i środkami operacyjnymi.
Budżet wykazuje:
1) w przypadku rachunków dochodów:
a) szacowany dochód Eurojust na dany rok budżetowy;
b) szacowany dochód za poprzedni rok budżetowy oraz przychód za rok n-2;
c) właściwe uwagi do każdego wiersza dochodu;
2) w przypadku rachunków wydatków:
a) środki na zobowiązania i środki na płatności na dany rok budżetowy;
b) środki na zobowiązania i środki na płatności za poprzedni rok budżetowy oraz wydatki uznane i wydatki zrealizowane w roku n-2;
c) podsumowanie sprawozdania z harmonogramu płatności należnych w kolejnych latach budżetowych w celu spełnienia zobowiązań przewidzianych w budżecie we wcześniejszych latach budżetowych;
d) właściwe uwagi dotyczące każdego podziału.
Stanowi to bezwzględny limit dla Eurojust; żadne mianowania nie mogą być dokonywane powyżej określonego limitu.
Jednakże z wyjątkiem stopni A*16, A*14, A*15 i A*13 Kolegium może zmodyfikować plan zakładowy o maksymalnie 10 % zatwierdzonych etatów z zastrzeżeniem dwóch warunków:
a) że wysokość środków osobowych odpowiadających pełnemu rokowi budżetowemu nie jest naruszona;
b) że limit całkowitej liczby etatów zatwierdzonych przez plan zakładowy nie jest przekroczony.
WYKONANIE BUDŻETU
Przepisy ogólne
Dyrektor administracyjny wykonuje obowiązki intendenta. Realizuje on dochody i wydatki budżetu zgodnie z zasadami finansowymi Eurojust, na własną odpowiedzialność oraz w ramach limitów zatwierdzonych środków.
Podmioty działające w sferze finansów
Obowiązki intendenta i księgowego są rozdzielone i wzajemnie rozbieżne.
Intendent ustanawia w ramach służb funkcję zapewniającą wiedzę fachową i doradztwo, mającą na celu pomoc w zakresie kontroli zagrożenia związanego ze swoją działalnością.
a) wydatki są prawidłowe i zgodne z odpowiednimi przepisami,
b) zastosowano zasadę należytego zarządzania finansami, o której mowa w art. 25.
Każdy pracownik zaangażowany w zarządzanie finansami i kontrolę operacji, który uzna, że decyzja, którą jego przełożony każe mu zastosować lub na którą każe mu przystać, jest nieprawidłowa lub sprzeczna z zasadami należytego zarządzania finansami lub regułami zawodowymi, których ma przestrzegać, powiadamia na piśmie dyrektora administracyjnego, a jeżeli dyrektor nie podejmie działań w odpowiednim czasie - zespół, o którym mowa w art. 47 ust. 4, oraz Kolegium. W przypadku jakiegokolwiek działania niezgodnego z prawem, nadużycia finansowego lub korupcji, które mogą zaszkodzić interesom Wspólnoty, pracownik powiadamia władze i organy wyznaczone przez obowiązujące prawodawstwo.
W przypadku gdy kompetencje do wykonania budżetu są przekazywane lub subdelegowane zgodnie z art. 34, art. 38 ust. 1, 2 i 3 stosuje się mutatis mutandis do intendentów delegowanych lub subdelegowanych.
a) właściwe wykonywanie płatności, realizację dochodu i windykację kwot określonych jako należne;
b) przygotowanie i prezentację rozliczeń, zgodnie z tytułem VII;
c) prowadzenie rachunkowości, zgodnie z tytułem VII;
d) wykonywanie, zgodnie z tytułem VII, zasad i metod rachunkowości oraz planu kont zgodnie z przepisami przyjętymi przez księgowego Komisji;
e) określanie i sprawdzenie systemów rachunkowości i w miarę potrzeb sprawdzenie systemów określonych przez intendenta w celu dostarczenia i potwierdzenia informacji księgowych;
f) zarządzanie finansami.
W celu wypłaty niewielkich kwot i realizacji dochodów, o których mowa w art. 5, można utworzyć konta zaliczkowe, na których zapisy prowadzone są przez księgowego, a za które odpowiadają administratorzy środków zaliczkowych.
Maksymalna kwota każdego wydatku lub dochodu, która może zostać wypłacona przez administratora środków zaliczkowych osobom trzecim, nie może przekroczyć pewnej kwoty, która ma być określona w przepisach wykonawczych do rozporządzenia finansowego Eurojust w odniesieniu do każdego wydatku lub dochodu.
Odpowiedzialność podmiotów działających w sferze finansów
Intendent może w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę na określoną subdelegację.
Kolegium wyznacza księgowego na okres przejściowy.
Stosuje się to również w przypadku zaniechania wystawienia dokumentu ustalającego należności lub zaniechania wystawienia zlecenia windykacji oraz nieuzasadnionej zwłoki w wystawieniu, jak również w przypadku niewystawienia zlecenia płatniczego lub nieuzasadnionej zwłoki w jego wystawieniu, przez co instytucja została narażona na powództwo ze strony osób trzecich.
Jeżeli Kolegium nie podejmie takiej decyzji, ustanawia on zespół niezależny funkcjonalnie, wyspecjalizowany w tej dziedzinie.
Na podstawie opinii tego zespołu dyrektor administracyjny podejmuje decyzje o wszczęciu postępowania pociągającego za sobą odpowiedzialność dyscyplinarną lub obowiązek zapłaty odszkodowania. Jeżeli zespół rozpozna problemy systemowe, przesyła sprawozdanie wraz z zaleceniami intendentowi i audytorowi wewnętrznemu Komisji. Jeżeli opinia dotyczy również dyrektora administracyjnego, zespół przesyła ją Kolegium i audytorowi wewnętrznemu Komisji.
Organ właściwy do mianowania podejmuje uzasadnioną decyzję po dopełnieniu formalności określonych w regulaminie pracowniczym z uwzględnieniem spraw dyscyplinarnych.
Księgowy może podlegać postępowaniu dyscyplinarnemu i obowiązkowi zapłaty odszkodowania, jak ustanowiono w regulaminie pracowniczym, w szczególności w przypadku gdy:
a) traci lub niszczy środki pieniężne, aktywa i dokumenty znajdujące się w jego posiadaniu lub powoduje przez swoje zaniedbanie ich utratę lub zniszczenie;
b) zmienia rachunki bankowe lub pocztowe rachunki przelewowe (giro) bez uprzedniego powiadomienia intendenta;
c) dokonuje windykacji należności lub realizuje płatności w kwotach niezgodnych z figurującymi na odpowiadających im zleceniach windykacji lub zleceniach płatniczych;
d) nie zdoła zrealizować należnych dochodów.
Administrator środków zaliczkowych podlega postępowaniu dyscyplinarnemu i obowiązkowi zapłaty odszkodowania zgodnie z postanowieniami regulaminu pracowniczego, w szczególności w przypadku gdy:
a) traci lub niszczy środki pieniężne, aktywa i dokumenty znajdujące się w jego posiadaniu lub powoduje przez swoje zaniedbanie ich utratę lub zniszczenie;
b) nie może dostarczyć właściwych dokumentów towarzyszących odnośnie do dokonanych przez siebie płatności;
c) dokonuje płatności na rzecz innej osoby niż uprawniony odbiorca płatności;
d) nie zdoła zrealizować należnych dochodów.
Operacje po stronie dochodów
Eurojust przedstawia Komisji wnioski dotyczące płatności całości lub części subwencji wspólnotowej, uzupełnione prognozą przepływu środków pieniężnych, zgodnie z warunkami i w odstępach czasowych uzgodnionych z Komisją.
Środki finansowe wypłacone Eurojust przez Komisję w formie subwencji są oprocentowane na korzyść budżetu ogólnego.
Wszelkie środki lub sytuacje, które mogą spowodować lub zmienić kwoty należne Eurojust, podlegają wcześniej prognozie należności dokonywanej przez intendenta.
a) weryfikuje istnienie długu;
b) określa lub weryfikuje stan faktyczny i kwotę należności;
c) weryfikuje warunki, na których należność jest wymagalna.
Ustalenie tymczasowe obejmuje uzyskanie kilku poszczególnych kwot, które nie muszą być w związku z tym ustalane indywidualnie.
Przed końcem roku budżetowego intendent zmienia kwoty ustalone tymczasowo w celu zapewnienia, aby odpowiadały one należnościom faktycznie ustalonym.
Zezwolenie na windykację należności jest czynnością, dzięki której właściwy intendent udziela instrukcji księgowemu, poprzez wystawienie zlecenia windykacji w celu uzyskania należności, które ustalił.
Takie odstąpienie dokonywane jest na podstawie decyzji intendenta, która musi zostać uzasadniona. Intendent nie może przekazać uprawnień do podjęcia takiej decyzji.
Decyzja o odstąpieniu określa, jakie działania zostały podjęte w celu zabezpieczenia windykacji, oraz wskazuje względy prawne i faktyczne, na których jest ona oparta.
Księgowy we współpracy z właściwym intendentem może przyznać dodatkowy termin płatności wyłącznie na pisemny wniosek dłużnika, z należnym uzasadnieniem, o ile dwa następujące warunki są spełnione:
a) dłużnik zobowiązuje się zapłacić odsetki według stawki określonej w przepisach wykonawczych do ogólnego rozporządzenia finansowego za cały przyznany dodatkowy okres, począwszy od dnia, w którym płatność stała się wymagalna;
b) w celu ochrony praw Eurojust dłużnik dostarcza gwarancję finansową, obejmującą zarówno kwotę główną, jak i odsetki.
W przypadku gdy Eurojust pobiera opłaty i należności określone w art. 5 lit. a), całościowy tymczasowy preliminarz takich opłat i należności sporządzany jest na początku każdego roku budżetowego. Ustalenie należności i windykacji zostanie przeprowadzone zgodnie z art. 53 i 58.
Operacje po stronie wydatków
Zobowiązanie budżetowe o charakterze tymczasowym wykonywane jest przez zawarcie jednego lub więcej indywidualnych zobowiązań prawnych, stanowiących podstawę uprawnienia do kolejnych płatności lub, w wyjątkowych przypadkach, odnoszących się do wydatków na zarządzanie personelem, bezpośrednio przez dokonanie płatności.
Pod koniec okresów określonych w akapicie pierwszym niewykorzystany bilans tych zobowiązań budżetowych zostaje anulowany przez właściwego intendenta.
Wszystkie części takich zobowiązań, które nie zostały wykonane w ciągu sześciu miesięcy następujących po tym terminie, zostają umorzone zgodnie z art. 11.
Przyjmując zobowiązania budżetowego, właściwy intendent dopilnowuje, aby:
a) wydatek został zaliczony w ciężar prawidłowej pozycji budżetu;
b) środki były dostępne;
c) wydatki były zgodne z zasadami finansowymi Eurojust;
d) przestrzegana była zasada należytego zarządzania finansami.
Stwierdzanie prawidłowości wydatków jest czynnością polegającą na tym, że właściwy intendent:
a) weryfikuje istnienie roszczenia wierzyciela;
b) weryfikuje warunki, na których płatność jest wymagalna;
c) określa lub weryfikuje stan faktyczny i kwotę roszczenia.
a) płatność całej należnej kwoty;
b) płatność należnej kwoty na jeden z następujących sposobów;
i) finansowanie z góry, które może być podzielone na kilka płatności;
ii) jedna lub kilka płatności zaliczkowych;
iii) płatność salda należnych kwot.
Finansowanie z góry obciąża w całości lub w części płatności zaliczkowe.
Całość finansowania z góry i płatności zaliczkowych obciąża płatność sald.
Wydatki dokonywane są przez księgowego w granicach dostępnych środków finansowych.
Uzasadnianie, zatwierdzanie i dokonywanie wydatków musi być realizowane w terminie określonym w przepisach wykonawczych do ogólnego rozporządzenia finansowego i zgodnie z nimi.
Systemy informatyczne
W przypadku gdy operacje po stronie dochodów i wydatków są administrowane za pomocą systemów komputerowych, mogą być podpisywane z wykorzystaniem procedur przetworzonych komputerowo lub elektronicznych.
Audytor wewnętrzny
Eurojust posiada stanowisko audytora wewnętrznego. Audytor wewnętrzny będzie wyznaczany i będzie wypełniać swoje obowiązki zgodnie z art. 38 ust. 2 i ust. 3 decyzji o Eurojust.
Jest on odpowiedzialny za:
a) ocenę stosowności i skuteczności wewnętrznych systemów zarządzania oraz działania służb odnośnie do realizacji programów i działań poprzez odniesienie do związanych z nimi zagrożeń; oraz
b) ocenę stosowności i jakości wewnętrznych systemów kontroli mających zastosowanie w każdej operacji związanej z wykonaniem budżetu.
Odpowiedzialność wewnętrznego audytora za działania podjęte w związku z wykonywaniem obowiązków ustalona jest w przepisach wykonawczych do rozporządzenia finansowego Eurojust zgodnie z art. 87 ogólnego rozporządzenia finansowego.
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
DOTACJE PRZYZNAWANE PRZEZ EUROJUST
W przypadku gdy Eurojust przyznaje dotacje władzom publicznym na wykonanie zadań Eurojust zgodnie z art. 3 decyzji o Eurojust lub na wykonanie zadań Europejskiej Sieci Sądowej zgodnie z art. 26 ust. 2 lit. b) decyzji o Eurojust, zastosowanie mają odpowiednie przepisy ogólnego rozporządzenia finansowego.
PRZEDSTAWIANIE RACHUNKÓW I RACHUNKOWOŚĆ
Przedstawianie rachunków
Roczne rachunki Eurojust obejmują:
a) bilanse finansowe Eurojust;
b) sprawozdania z wykonania budżetu. Rachunkom Eurojust towarzyszy sprawozdanie w sprawie zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku.
Rachunki muszą być zgodne z zasadami, dokładne, wyczerpujące i muszą przedstawiać prawidłowo i rzetelnie:
a) w zakresie bilansów finansowych - aktywa i pasywa, obciążenia i dochody, należności i zobowiązania niewykazane jako aktywa lub pasywa oraz przepływ środków pieniężnych;
b) w zakresie sprawozdań z wykonania budżetu - operacje po stronie dochodów i wydatków.
Bilanse finansowe sporządza się zgodnie z ogólnie przyjętymi podstawowymi zasadami rachunkowości określonymi w przepisach wykonawczych do ogólnego rozporządzenia finansowego, a mianowicie:
a) kontynuacja działalności;
b) ostrożność;
c) jednolite metody rachunkowości;
d) porównywalność informacji;
e) istotność;
f) niestosowanie kompensat;
g) przewaga stanu faktycznego nad stanem pozornym;
h) rozliczanie przyszłych okresów.
a) bilans i rachunek wyniku ekonomicznego, które przedstawiają aktywa i pasywa, sytuację finansową oraz wynik ekonomiczny na dzień 31 grudnia roku poprzedniego; są one sporządzone zgodnie ze strukturą ustaloną w dyrektywie Rady w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych typów spółek, z uwzględnieniem szczególnego charakteru działalności Eurojust;
b) tabelę przepływu środków pieniężnych, wykazującą kwoty otrzymane i wydatkowane w ciągu roku oraz końcową sytuację finansową;
c) sprawozdanie dotyczące zmian w kapitale przedstawiające szczegółowo podwyższenia i zmniejszenia w ciągu roku we wszystkich pozycjach kont kapitałowych.
Sprawozdania z wykonania budżetu sporządzane w euro obejmują:
a) budżetowy rachunek wyniku, który przedstawia wszystkie operacje budżetowe po stronie dochodów i wydatków w danym roku; struktura, w jakiej jest prezentowany, jest taka sama jak struktura budżetu;
b) załącznik do budżetowego rachunku wyniku, który uzupełnia i objaśnia informacje przedstawione w tym rachunku.
Księgowy przesyła księgowemu Komisji najpóźniej do dnia 1 marca następnego roku rachunki tymczasowe wraz ze sprawozdaniem z zarządzania budżetem i finansami za dany rok finansowy, tak aby księgowy Komisji mógł sporządzić skonsolidowane rachunki, jak przewidziano w art. 128 ogólnego rozporządzenia finansowego.
Rachunkowość
Zasady i metody rachunkowości oraz ujednolicony plan kont do zastosowania przez Eurojust przyjmowane są przez księgowego Komisji zgodnie z art. 133 ogólnego rozporządzenia finansowego.
Na kontach ogólnych księgowane są w porządku chronologicznym i przy wykorzystaniu metody podwójnego zapisu wszelkie zdarzenia i operacje wpływające na sytuację ekonomiczną i finansową oraz aktywa i pasywa Eurojust.
Księgowy Eurojust po zamknięciu roku budżetowego i do czasu przedstawienia końcowych rachunków wprowadza wszelkie zapisy korygujące, niepociągające za sobą żadnych wypłat ani wpłat w odniesieniu do tego roku, które są niezbędne do prawdziwego, rzetelnego i zgodnego z zasadami przedstawienia kont.
Spis inwentarza
Eurojust sprawdza, czy zapisy w spisie inwentarza są zgodne ze stanem faktycznym.
KONTROLA ZEWNĘTRZNA I UDZIELENIE ABSOLUTORIUM
Kontrola zewnętrzna
Kontrola prowadzona przez Trybunał Obrachunkowy jest regulowana przez art. 139-144 ogólnego rozporządzenia finansowego. Kontrola będzie przeprowadzana w sposób gwarantujący ochronę danych sensytywnych związanych ze sprawami.
Absolutorium
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Dla lat wcześniejszych terminy te przedstawiają się następująco:
a) 15 września dla art. 83 ust. 3;
b) 30 listopada dla art. 83 ust. 4;
c) 31 października dla art. 83 ust. 5.
Parlament Europejski, Rada i Komisja są uprawnione do uzyskania wszelkich niezbędnych informacji lub wyjaśnień dotyczących spraw budżetowych w dziedzinach podlegających ich kompetencji.
Na wniosek dyrektora administracyjnego Kolegium w zakresie, w jakim jest to niezbędne, przyjmuje szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia finansowego Eurojust.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Przewodniczący Kolegium | |
M. G. KENNEDY |
______
(1) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/659/WSiSW (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 44).
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.226.30 |
Rodzaj: | Rozporządzenie finansowe |
Tytuł: | Rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do Eurojust |
Data aktu: | 20/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 30/08/2007 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2003, 31/08/2007 |