(Dz.U.UE L z dnia 5 października 2007 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 8,
uwzględniając zalecenie Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 104 Traktatu państwa członkowskie zobowiązane są unikać nadmiernego deficytu budżetowego.
(2) Pakt na rzecz stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia solidnych finansów państwa jako środka służącego wzmocnieniu warunków dla zapewnienia stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy. Pakt na rzecz stabilności i wzrostu obejmuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(1), które zostało przyjęte celem wsparcia szybkiej korekty nadmiernego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych.
(3) Decyzją Rady 2005/185/WE(2) stwierdzono, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu i na zalecenie Komisji, że w Republice Czeskiej występuje nadmierny deficyt.
(4) Dnia 5 lipca 2004 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97, Rada, na podstawie zalecenia Komisji, przyjęła skierowane do władz czeskich zalecenie jak najszybszego zlikwidowania nadmiernego deficytu oraz podjęcia działań średniookresowych mających na celu obniżenie deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do roku 2008 w sposób wiarygodny i trwały oraz zgodnie ze ścieżką obniżenia deficytu, określoną w programie konwergencji przedstawionym przez władze Republiki Czeskiej w maju 2004 r. i zatwierdzonym opinią Rady z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie programu konwergencji Republiki Czeskiej na lata 2004-2007(3), zakładającą następujące docelowe poziomy: 5,3 % PKB w 2004 r., 4,7 % PKB w 2005 r., 3,8 % PKB w 2006 r. oraz 3,3 % PKB w 2007 r. Termin podjęcia skutecznych działań dotyczących "środków służących osiągnięciu docelowego poziomu deficytu przewidzianego na rok 2005" Rada wyznaczyła na 5 listopada 2004 r. Republika Czeska zgodziła się na podanie zalecenia do publicznej wiadomości.
(5) Po upływie terminu 5 listopada 2004 r. Komisja w skierowanym do Rady komunikacie z dnia 14 grudnia 2004 r.(4) stwierdziła, że nie ma konieczności podjęcia kolejnych kroków w ramach procedury nadmiernego deficytu w stosunku do Republiki Czeskiej, ponieważ rząd czeski podjął skuteczne działania dotyczące środków służących osiągnięciu docelowego poziomu deficytu przewidzianego na rok 2005. W zaktualizowanej wersji programu konwergencji z listopada 2005 r. jako poziom deficytu w roku 2008 przyjęto 2,7 % PKB, co zostało zatwierdzone przez Radę w dniu 24 stycznia 2006 r.
(6) Ocena działań podjętych przez Republikę Czeską celem korekty nadmiernego deficytu do roku 2008 w odpowiedzi na zalecenie Rady na podstawie art. 104 ust. 7 prowadzi do następujących wniosków: - dnia 15 marca 2007 r. Republika Czeska przedłożyła najnowszą aktualizację programu konwergencji, obejmującą okres do roku 2009. Program zawiera następujące prognozy wysokości deficytu budżetowego: 4,0 % PKB w 2007 r., 3,5 % PKB w 2008 r. oraz 3,2 % PKB w roku 2009. Program zawiera również uzupełniające "oświadczenie nowego rządu", zgodnie z którym deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych ma przy pomocy szeregu niesprecyzowanych jeszcze środków politycznych zostać zmniejszony do 3,2 % PKB w roku 2008 i 2,8 % PKB w roku 2009; - opracowana wiosną 2007 r. prognoza gospodarcza służb Komisji, według której deficyt - zakładając niezmienioną politykę - osiągnie 3,9 % PKB w roku 2007 i 3,6 % PKB w roku 2008, potwierdza, że w przypadku kontynuacji dotychczasowej polityki określone w zaleceniu Rady na podstawie art. 104 ust. 7 docelowe poziomy deficytu dla roku 2007 (3,3 % PKB) i 2008 (poniżej 3 % PKB) nie zostaną osiągnięte. W kategoriach strukturalnych (tzn. przy dostosowaniu cyklicznym i bez uwzględnienia środków jednorazowych i innych środków tymczasowych) deficyt miałby w roku 2007 wzrosnąć o blisko 1¼ punktu procentowego, po tym jak saldo finansów publicznych pogarszało się już w latach 2005 i 2006; - zwiększenie deficytu w roku 2007 następuje w kontekście dużo bardziej dynamicznego wzrostu gospodarczego niż prognozowano w chwili formułowania zalecenia Rady; wynika ono głównie ze zwiększenia wydatków socjalnych uchwalonego jeszcze przed wyborami parlamentarnymi w roku 2006. Zwiększenie deficytu w roku 2007 nastąpić ma w kontekście dużo niższych niż zakładano w zaleceniu Rady na podstawie art. 104 ust. 7 deficytów w poprzednich latach. Wynikały one w pierwszym rzędzie z wyższego niż oczekiwano wzrostu gospodarczego, a nie z trwałych cięć w wydatkach.
(7) Prowadzi to do wniosku, że o ile dotychczas Republika Czeska z nadwyżką realizowała cele budżetowe przewidziane na lata 2004-2006 w ścieżce konsolidacji określonej w zaleceniu Rady z dnia 5 lipca 2004 r., to w roku 2007 deficyt znacznie przekroczy poziom docelowy ustalony przez Radę, a w roku 2008 - zakładając kontynuację obecnej polityki - wyraźnie przekroczy próg 3 % PKB. Cele budżetowe władz czeskich są sprzeczne z zaleceniem Rady w sprawie skorygowania nadmiernego deficytu do roku 2008. Od chwili przyjęcia zalecenia nie wystąpiły żadne nieprzewidziane, niekorzystne zdarzenia gospodarcze, niosące poważne, negatywne konsekwencje budżetowe w rozumieniu art. 3 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97. Wręcz przeciwnie: zmiany sytuacji gospodarczej istotne z punktu widzenia finansów publicznych przebiegały dużo korzystniej niż oczekiwano,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 2007 r.
W imieniu Rady | |
J. SILVA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 5).
(2) Dz.U. L 62 z 9.3.2005, str. 20.
(3) Dz.U. C 320 z 24.12.2004, str. 1.
(4) Komunikat Komisji do Rady w sprawie działań podjętych przez Republikę Czeską, Cypr, Maltę, Polskę i Słowację w odpowiedzi na zalecenia Rady w sprawie procedury nadmiernego deficytu, SEK(2004) 1630 z 22.12.2004.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.260.13 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/640/WE stwierdzająca, zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, że działania podjęte przez Republikę Czeską w odpowiedzi na zalecenie Rady skierowane na podstawie art. 104 ust. 7 Traktatu są niewystarczające |
Data aktu: | 10/07/2007 |
Data ogłoszenia: | 05/10/2007 |