Decyzja 2007/647/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 października 2007 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 4477)

(Jedynie teksty w językach hiszpańskim, duńskim, niemieckim, greckim, angielskim, francuskim, włoskim, niderlandzkim, portugalskim i szwedzkim są autentyczne)

(2007/647/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 października 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do krajów trzecich oraz działania interwencyjne, mające na celu ustabilizowanie rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub podejmowane zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, których kwot Sekcja Gwarancji EFOGR nie uznała za kwalifikujące się do zwrotu. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 30 kwietnia 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Portugalskiej, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 października 2007 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

ZAŁĄCZNIK

Korekty ogółem - Pozycja budżetu 6 7 01
PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
BE Audyt finansowy - zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR -45.406,30 -45.406,30 0,00
Ogółem BE EUR - 45.406,30 -45.406,30 0,00
DE Nadzwyczajne środki rynkowe 2001 Luki w dokumentacji i fizycznych kontrolach na miejscu zryczałtowana 5% EUR -1.182.038,83 0,00 -1.182.038,83
DE Nadzwyczajne środki rynkowe 2002 Luki w dokumentacji i fizycznych kontrolach na miejscu zryczałtowana 5% EUR -284.869,30 0,00 -284.869,30
DE Płatności bezpośrednie 2005 Niewłaściwa kontrola oczywistych przekroczeń stwierdzonych po ustanowieniu GIS określona kwota EUR -32.236,96 0,00 -32.236,96
Ogółem DE EUR -1.499.145,09 0,00 - 1.499.145,09
DK Rozliczenie rachunków 2005 Rozliczenie finansowe określona kwota DKK -96.741,70 -23.951,90 -72.789,80
DK Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR -125.996,55 -125.996,55 0,00
Ogółem DK DKK - 96.741,70 -23.951,90 - 72.789,80
Ogółem DK EUR -125.996,55 -125.996,55 0,00
ES Kwota mleczna 1997 Niezgłoszone dostawy mleka określona kwota EUR -1.350.020,32 0,00 -1.350.020,32
ES Rośliny uprawne 2004 Nie stosuje się sankcji i wyłączeń ze względu na celową niezgodność, przewidzianych w art. 33 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 zryczałtowana 2% EUR -276.716,91 0,00 -276.716,91
ES Rośliny uprawne 2005 Nie stosuje się sankcji i wyłączeń ze względu na celową niezgodność, przewidzianych w art. 33 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001 zryczałtowana 2% EUR -274.130,08 0,00 -274.130,08
ES Owoce i warzywa - przetwarzanie owoców cytrusowych 1998 Zwrot w wyniku częściowego unieważnienia decyzji Komisji 2004/136/WE wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-220/04 określona kwota EUR 532.684,56 0,00 532.684,56
ES Owoce i warzywa - przetwarzanie owoców cytrusowych 1999 Zwrot w wyniku częściowego unieważnienia decyzji 2004/136/WE wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-220/04 określona kwota EUR 435.837,70 0,00 435.837,70
ES Owoce i warzywa - przetwarzanie owoców cytrusowych 2000 Zwrot w wyniku częściowego unieważnienia decyzji 2004/136/WE wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-220/04 określona kwota EUR 11.032,22 0,00 11.032,22
ES Premie za mięso - bydło 2002 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -30.407,71 0,00 -30.407,71
ES Premie za mięso - bydło 2003 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -159.064,73 0,00 -159.064,73
ES Premie za mięso - bydło 2004 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -232.483,16 0,00 -232.483,16
ES Składowanie masła w magazynach państwowych 2002 Nienależne koszty finansowania określona kwota EUR -141.002,61 0,00 -141.002,61
ES Składowanie masła w magazynach państwowych 2003 Nienależne koszty finansowania określona kwota EUR -67.250,22 0,00 -67.250,22
Ogółem ES EUR -1.551.521,26 0,00 - 1.551.521,26
FR Audyt finansowy - zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR -696.062,71 -934.532,21 238.469,50
FR Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR -501,92 -501,92 0,00
FR Owoce i warzywa - organizacje producentów 2003 Nieprzestrzeganie kryteriów uznawania określona kwota EUR -24.478.123,67 0,00 -24478 123,67
FR Owoce i warzywa - organizacje producentów 2004 Nieprzestrzeganie kryteriów uznawania określona kwota EUR -25.243.299,77 0,00 -25.243.299,77
PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
FR Premie za mięso - bydło 2003 Luki w kontroli zwierząt identyfikowanych wyłącznie za pomocą tatuaży zryczałtowana 2% EUR -168.812,00 0,00 -168.812,00
FR Premie za mięso - bydło 2004 Luki w kontroli zwierząt identyfikowanych wyłącznie za pomocą tatuaży zryczałtowana 2% EUR -115.584,00 0,00 -115.584,00
FR Premie za mięso - bydło 2005 Luki w kontroli zwierząt identyfikowanych wyłącznie za pomocą tatuaży zryczałtowana 2% EUR -65.764,00 0,00 -65.764,00
Ogółem FR EUR - 50.768.148,07 -935.034,13 -49.833.113,94
GB Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR -795.921,45 0,00 -795.921,45
Ogółem GB EUR - 795.921,45 0,00 - 795.921,45
IT Susz paszowy 2002 Nieprzestrzeganie kontroli w przedsiębiorstwach przetwarzania paszy zryczałtowana 5% EUR -1.828.877,58 0,00 -1.828.877,58
IT Susz paszowy 2003 Nieprzestrzeganie kontroli w przedsiębiorstwach przetwarzania paszy zryczałtowana 2% EUR -44.421,46 0,00 -44.421,46
IT Susz paszowy 2003 Nieprzestrzeganie kontroli w przedsiębiorstwach przetwarzania paszy zryczałtowana 5% EUR -2.399.395,34 0,00 -2.399.395,34
IT Susz paszowy 2004 Luki w kontrolach podmiotów działających w sektorze zryczałtowana 2% EUR -512.153,03 0,00 -512.153,03
IT Susz paszowy 2004 Luki w kontrolach podmiotów działających w sektorze zryczałtowana 5% EUR -9.132,02 0,00 -9.132,02
IT Susz paszowy 2004 Nieprzestrzeganie kontroli w przedsiębiorstwach przetwarzania paszy zryczałtowana 5% EUR -645.442,92 0,00 - 645.442,92
IT Susz paszowy 2005 Luki w kontrolach podmiotów działających w sektorze zryczałtowana 2% EUR -774.140,65 0,00 -774.140,65
IT Susz paszowy 2005 Luki w kontrolach podmiotów działających w sektorze zryczałtowana 5% EUR -1.552,69 0,00 -1.552,69
PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
IT Premie za mięso - bydło 2003 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -456.327,00 0,00 -456.327,00
IT Premie za mięso - bydło 2004 Systematyczne spóźnione kontrole na miejscu zryczałtowana 5% EUR -295.911,00 0,00 -295.911,00
IT Oliwa z oliwek - Pomoc produkcyjna 2001 Luki w kontrolach olejarni, drzew oliwnych i zysków zryczałtowana 5% EUR -40.284.269,55 0,00 -40.284.269,55
IT Oliwa z oliwek - Pomoc produkcyjna 2002 Luki w kontrolach olejarni, drzew oliwnych i zysków zryczałtowana 5% EUR -34.743.757,29 0,00 -34.743.757,29
IT Oliwa z oliwek - Pomoc produkcyjna 2003 Luki w kontrolach olejarni, drzew oliwnych i zysków zryczałtowana 5% EUR -113.946,89 0,00 -113.946,89
IT Oliwa z oliwek - Pomoc produkcyjna 2004 Luki w kontrolach olejarni, drzew oliwnych i zysków zryczałtowana 5% EUR -1.289.091,84 0,00 -1.289.091,84
Ogółem IT EUR - 83.398.419,26 0,00 -83.398.419,26
NL Audyt finansowy - zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR -206.100,68 -206.100,68 0,00
NL Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR -60.859,36 -60.859,36 0,00
Ogółem NL EUR - 266.960,04 - 266.960,04 0,00
PT Wino - restrukturyzacja 2001 Luki w kluczowych kontrolach na miejscu i w ustalaniu kwalifikujących się obszarów zryczałtowana 2% EUR - 77.342,02 0,00 - 77.342,02
PT Wino - restrukturyzacja 2002 Luki w kluczowych kontrolach na miejscu i w ustalaniu kwalifikujących się obszarów zryczałtowana 2% EUR -649.828,57 0,00 -649.828,57
PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
PT Wino - restrukturyzacja 2003 Luki w kluczowych kontrolach na miejscu i w ustalaniu kwalifikujących się obszarów zryczałtowana 2% EUR -673.890,89 0,00 -673.890,89
PT Wino - restrukturyzacja 2004 Luki w kluczowych kontrolach na miejscu i w ustalaniu kwalifikujących się obszarów zryczałtowana 2% EUR -565.733,93 0,00 -565.733,93
Ogółem PT EUR -1.966.795,41 0,00 - 1.966.795,41
SE Rośliny uprawne 2004 Liczba przeprowadzonych kontroli na miejscu (szybkie wizyty terenowe) poniżej wymaganego minimum zryczałtowana 5% SEK -12.198.084,10 0,00 -12.198.084,10
SE Płatności bezpośrednie 2005 Liczba przeprowadzonych kontroli na miejscu (szybkie wizyty terenowe) poniżej wymaganego minimum zryczałtowana 5% SEK -12.640.336,05 0,00 -12.640.336,05
SE Płatności bezpośrednie 2005 Niska jakość kontroli za pomocą teledetekcji zryczałtowana 2% SEK -9.280.142,64 0,00 -9.280.142,64
Ogółem SE SEK - 34.118.562,79 0,00 -34118 562,79

Korekty ogółem - Pozycja budżetu 05 07 01 07

PC Środek RB Powód Rodzaj % Waluta Kwota Dokonane odliczenia Skutki finansowe
GR Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych określona kwota EUR 0,00 -348.181,42 348.181,42
Ogółem GR EUR 0,00 - 348.181,42 348.181,42
IE Audyt finansowy - zaległe płatności 2005 Nieprzestrzeganie terminów płatności określona kwota EUR -1.064.668,75 -3.495.598,23 2.430.929,48
Ogółem IE EUR -1.064.668,75 - 3.495.598,23 2.430.929,48

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.261.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/647/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 03/10/2007
Data ogłoszenia: 06/10/2007