(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/657/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211 tiret drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE(1) wymaga, aby dostęp inwestorów do informacji o emitentach był lepiej zorganizowany na poziomie wspólnotowym w celu wspierania integracji europejskich rynków kapitałowych.
(2) Dyrektywa 2004/109/WE zobowiązuje właściwe organy państw członkowskich do opracowania wytycznych celem dalszego ułatwiania publicznego dostępu do informacji podlegających ujawnieniu na mocy dyrektywy 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wykorzystywania poufnych informacji i manipulacji na rynku (nadużyć na rynku)(2), dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE(3) oraz dyrektywy 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, i stworzenie jednej sieci elektronicznej (zwanej dalej "siecią elektroniczną") lub platformy sieci elektronicznych we wszystkich państwach członkowskich, łączącej różne systemy ustanowione na poziomie krajowym w celu gromadzenia tego rodzaju informacji (zwanych dalej "systemami gromadzenia informacji").
(3) Właściwe organy państw członkowskich przyjęły w dniu 30 czerwca 2006 r., w ramach Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi (CESR) ustanowionego decyzją Komisji 2001/527/WE(4), opinię dla Komisji, w której opowiedziały się za prostą siecią elektroniczną umożliwiającą połączenie systemów gromadzenia informacji. Dostęp do tego rodzaju sieci byłby możliwy za pośrednictwem wspólnego interfejsu, który zawierałby wykaz wszystkich przedsiębiorstw notowanych we Wspólnocie i mógłby przekierowywać użytkownika do strony internetowej odpowiedniego systemu gromadzenia informacji. Tak więc odpowiednie dane byłyby nadal gromadzone na poziomie krajowym, bez konieczności tworzenia wspólnej infrastruktury powielającej wszystkie istotne informacje zgromadzone na poziomie krajowym i bez ponoszenia nadmiernych dodatkowych kosztów.
(4) Na tym etapie właściwe jest wprowadzenie dobrowolnych standardów zapewniających konieczną elastyczność systemów gromadzenia informacji, tak aby możliwe było ich dostosowanie do funkcjonowania sieci elektronicznej.
(5) Wskazane jest, aby systemy gromadzenia informacji były w stanie elektronicznie łączyć się ze sobą tak, aby inwestorzy i zainteresowane strony mogli uzyskać łatwy dostęp do informacji finansowych dotyczących przedsiębiorstw notowanych we Wspólnocie. Aby zapewnić szybkie utworzenie tego rodzaju sieci elektronicznej, należy ją oprzeć na prostych warunkach takich jak proponowane przez właściwe organy państw członkowskich. Prosta sieć powinna również uwzględniać świadczenie usług o wartości dodanej dla inwestorów.
(6) W celu ułatwienia dostępu inwestorów do informacji finansowych dotyczących notowanych przedsiębiorstw należy zadbać o to, aby systemy gromadzenia informacji uwzględniały, w miarę możności, odpowiednie informacje finansowe ujawniane przez emitentów zgodnie z innymi wspólnotowymi lub krajowymi aktami prawnymi.
(7) W celu umożliwienia sprawnego uruchomienia sieci elektronicznej należy zadbać o to, aby właściwe organy państw członkowskich, w ramach CESR i w ścisłym powiązaniu z systemami gromadzenia informacji, przygotowały umowę o zarządzaniu siecią; umowa powinna zawierać podstawowe warunki dotyczące utworzenia, funkcjonowania i finansowania sieci elektronicznej, a zwłaszcza wyznaczenia organu, któremu powinno być powierzone bieżące zarządzanie siecią.
(8) Istotne jest, aby w ramach systemów gromadzenia informacji istniała swoboda podejmowania decyzji w sprawach polityki cenowej, tak aby zapewnić ich rentowność finansową. Jednocześnie w tej polityce cenowej nie powinno mieć miejsca odmienne traktowanie użytkowników sieci elektronicznej i użytkowników mających dostęp do systemu gromadzenia informacji na poziomie krajowym.
(9) Dla właściwego funkcjonowania sieci elektronicznej oraz w celu zapewnienia, że użytkownikom sieci we Wspólnocie oferowane są porównywalne usługi, na poziomie krajowym konieczne są minimalne standardy jakości w zakresie gromadzenia informacji regulowanych. Istotne jest zagwarantowanie przez systemy gromadzenia informacji należytego bezpieczeństwa w zakresie przekazywania i gromadzenia danych oraz w zakresie dostępu do nich. Równie istotne jest utworzenie systemów gwarantujących odpowiedni stopień pewności co do źródła pochodzenia i zawartości informacji przechowywanych w systemach gromadzenia informacji. W celu ułatwienia automatycznego elektronicznego rejestrowania, wprowadzania znaczników daty i czasu oraz dalszego przetwarzania wprowadzonych informacji, w systemach gromadzenia informacji należy rozważyć wymuszenie stosowania właściwych formatów i szablonów. Ponadto w celu ułatwienia dostępu do informacji przechowywanej przez użytkowników końcowych należy zapewnić odpowiednie narzędzia do wyszukiwania oraz pomoc techniczną. Aby zapewnić spójność systemu, standardy powinny być - w możliwym zakresie - jednakowe dla systemów gromadzenia informacji uczestniczących w sieci i dla organu wyznaczonego do bieżącego zarządzania platformą sieciową.
(10) Podejście stopniowe wydaje się konieczne w celu zapewnienia, że sieć elektroniczna systemów gromadzenia informacji będzie w stanie w perspektywie długoterminowej spełnić oczekiwania emitentów i inwestorów, a zwłaszcza że stanie się punktem kompleksowego dostępu do informacji finansowych ujawnianych przez notowane przedsiębiorstwa. Dlatego właściwe jest zapewnienie zbadania możliwych rozwiązań pozwalających na rozwój tej sieci w przyszłości. Aby zagwarantować spójność z początkową fazą tworzenia sieci, tego rodzaju badanie powinno być podjęte przez właściwe organy państw członkowskich w ramach CESR. Prace te powinny przynajmniej obejmować badanie możliwości połączenia tej sieci elektronicznej z siecią elektroniczną budowaną przez krajowe rejestry przedsiębiorstw zgodnie z pierwszą dyrektywą Rady 68/151/EWG z dnia 9 marca 1968 r. w sprawie koordynacji gwarancji, jakie są wymagane w państwach członkowskich od spółek w rozumieniu art. 58 akapit drugi Traktatu, w celu uzyskania ich równoważności w całej Wspólnocie, dla zapewnienia ochrony interesów zarówno wspólników jak osób trzecich(5).
(11) Aby umożliwić Komisji dokładne monitorowanie sytuacji i ocenę konieczności zastosowania dalszych środków, w tym możliwości przyjęcia środków wykonawczych zgodnie z art. 22 ust. 2 dyrektywy 2004/109/WE, państwa członkowskie należy zachęcać do dostarczania Komisji odpowiednich informacji,
NINIEJSZYM ZALECA:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 października 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Charlie McCREEVY | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 390 z 31.12.2004, str. 38.
(2) Dz.U. L 96 z 12.4.2003, str. 16.
(3) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, str. 64.
(4) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 43.
(5) Dz.U. L 65 z 14.3.1968, str. 8. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/99/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 137).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.267.16 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2007/657/WE w sprawie elektronicznej sieci urzędowo ustanowionych systemów scentralizowanego gromadzenia informacji regulowanych, o których mowa w dyrektywie 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 11/10/2007 |
Data ogłoszenia: | 12/10/2007 |
Data wejścia w życie: | 12/10/2007 |