uwzględniając wspólne działanie Rady 2004/551/WPZiB z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Obrony(1), w szczególności jego art. 18 ust. 1,
(1) W dniu 13 września 2004 r. Rada przyjęła decyzję 2004/658/WPZiB w sprawie przepisów finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Europejskiej Agencji Obrony(2).
(2) W dniu 21 listopada 2005 r. Rada przyjęła decyzję 2005/821/WPZiB zmieniającą decyzję 2004/658/WPZiB(3), która przewidywała, że Rada Sterująca agencji dokona przeglądu lub zmiany, zależnie od potrzeby, tych przepisów finansowych przed dniem 31 grudnia 2006 r.
(3) W dniu 13 listopada 2006 r. Rada Sterująca przyjęła decyzję 2006/29 (Cor.), która zmieniała tytuły I, II i IV obowiązujących "przepisów finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego agencji" i zastępowała je "przepisami finansowymi Europejskiej Agencji Obrony".
(4) W dniu 14 grudnia 2006 r. Rada Sterująca przyjęła decyzję 2006/34, która zmieniała tytuł III istniejących "przepisów finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego agencji" i zastępowała je "przepisami dotyczącymi zamówień publicznych i przepisami dotyczącymi wkładów finansowych z budżetu operacyjnego Europejskiej Agencji Obrony".
(5) Przyjmując decyzje, o których mowa powyżej, Rada Sterująca zaproponowała również, aby Rada przyznała Radzie Sterującej stałe uprawnienie do modyfikowania tych przepisów.
(6) Nowe przepisy finansowe przyjęte przez Radę Sterującą agencji należy potwierdzić, a Rada Sterująca agencji powinna uzyskać uprawnienia do dokonywania przeglądu i zmiany tych przepisów, w zależności od potrzeb, w określonych granicach,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Rady | |
R. PEREIRA | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 245 z 17.7.2004, str. 17.
(2) Dz.U. L 300 z 25.9.2004, str. 52.
(3) Dz.U. L 305 z 24.11.2005, str. 43.
(4) Decyzja Rady Sterującej 2005/06 z dnia 21 czerwca 2005 r.
PRZEPISY FINANSOWE EUROPEJSKIEJ AGENCJI OBRONY
Przepisy finansowe Europejskiej Agencji Obrony wykonują i uzupełniają odnośne artykuły dotyczące finansowych aspektów wspólnego działania Rady 2004/551/WPZiB z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Obrony(1) (zwanego dalej WD).
ZASADY BUDŻETU OGÓLNEGO
Budżet ogólny
Budżet operacyjny
Ramy finansowe
Co trzy lata Rada, stanowiąc jednomyślnie, zatwierdza ramy finansowe dla agencji na następne trzy lata. Te ramy finansowe zawierają uzgodnione priorytety oraz określają prawnie wiążący pułap. Pierwsze ramy finansowe obejmują lata 2007-2009.
Przyjęcie budżetu ogólnego
Projekt budżetu ogólnego zawiera linie budżetowe przeznaczone na dochody celowe wraz ze wskazaniem przewidywanych kwot we wszystkich możliwych przypadkach.
Dochody celowe
Zarządzanie przez agencję wydatkami w imieniu uczestniczących państw członkowskich
Wkłady
Nadwyżka budżetowa
Każdą nadwyżkę budżetową pozostałą z roku budżetowego, będącą różnicą między dochodami a wydatkami, uznaje się za środki dostępne uczestniczącym państwom członkowskim i zwraca się im w formie potrącenia z trzeciego wkładu na kolejny rok budżetowy (15 października).
Zasady budżetowe
Zasady rachunkowości
Przeniesienia
Budżet korygujący
Zmieniony budżet
WYKONANIE BUDŻETU OGÓLNEGO
Pracownicy finansowi
Zasada rozdzielenia obowiązków
Obowiązki urzędnika zatwierdzającego i księgowego są rozdzielone i wykluczają się wzajemnie.
Rola urzędnika zatwierdzającego
Obowiązki urzędnika zatwierdzającego
Podział obowiązków wszczęcia i weryfikacji
Zarządzanie i wewnętrzne procedury kontrolne
Zarządzanie oraz systemy i procedury kontroli wewnętrznej są zorganizowane w taki sposób, aby zapewnić:
Rola księgowego
Agencja mianuje księgowego spośród pracowników rekrutowanych bezpośrednio przez agencję na podstawie umów zawieranych na czas określony, wybranych spośród obywateli uczestniczących państw członkowskich, zgodnie z art. 11 ust. 3 pkt 3.1 wspólnego działania Rady 2004/551/WPZiB. Księgowy jest mianowany przez Radę Sterującą na podstawie jego szczególnych kwalifikacji potwierdzonych kwalifikacjami zawodowymi lub równoważnym doświadczeniem zawodowym.
Obowiązki księgowego
Odpowiedzialność pracowników finansowych
Zasady ogólne
Zasady mające zastosowanie do delegowanych urzędników zatwierdzających
Zasady mające zastosowanie do księgowych
Od księgowego można żądać naprawienia, w całości lub w części, szkody poniesionej przez agencję w wyniku poważnego uchybienia z jego strony w trakcie wykonywania swoich obowiązków lub w związku z nimi. Księgowy w szczególności może być pociągnięty do odpowiedzialności, jeżeli dopuszcza się któregokolwiek z niżej wymienionych uchybień:
Dochód
Udostępnianie dochodów agencji
Szacunek dochodów składających się z dochodów różnych oraz wkładów uczestniczących państw członkowskich zapisywany jest w budżecie ogólnym w euro. Wkłady uczestniczących państw członkowskich całkowicie pokrywają środki zapisane w budżecie ogólnym Unii Europejskiej po odliczeniu dochodów różnych.
Szacunek należności
Ustalanie należności
Zezwolenie na odzyskanie środków
Odzyskanie środków finansowych
Księgowy odzyskuje kwoty będące przedmiotem wszelkich roszczeń agencji.
Odsetki z tytułu opóźnionych płatności
Wydatki
Zasady ogólne
Definicja zobowiązania budżetowego
Procedura zaciągania zobowiązań
Z zastrzeżeniem art. 31 ust. 3 indywidualne zobowiązania prawne odnoszące się do indywidualnych lub tymczasowych zobowiązań budżetowych podejmowane są do dnia 31 grudnia roku n.
Pod koniec okresów, o których mowa w akapicie pierwszym i drugim, właściwy urzędnik zatwierdzający umarza niewykorzystane saldo tych zobowiązań budżetowych.
Kwota każdego indywidualnego zobowiązania prawnego przyjętego w następstwie zobowiązania globalnego podlega przed podpisaniem rejestracji przez właściwego urzędnika zatwierdzającego na kontach budżetowych oraz zaksięgowania do zobowiązania globalnego.
Wszelkie części takich zobowiązań, które nie zostały wykonane w ciągu sześciu miesięcy następujących po takim terminie ostatecznym oraz odpowiadające im środki zostają umorzone.
W przypadku gdy zobowiązanie prawne nie doprowadziło następnie do zapłaty w okresie trzech lat, zostaje ono umorzone przez właściwego urzędnika zatwierdzającego.
Zatwierdzenie zobowiązania
Walidacja wydatków
Walidacja wydatków jest czynnością, poprzez którą właściwy urzędnik zatwierdzający:
Zatwierdzenie wydatków
Zatwierdzenie wydatku jest czynnością, poprzez którą właściwy urzędnik zatwierdzający, po stwierdzeniu, że środki są dostępne i wystawieniu zlecenia płatniczego, poleca księgowemu dokonanie płatności z tytułu wydatku, który został przez niego lub przez nią walidowany.
Realizacja wydatków
Terminy płatności
Wniosek o płatność nie jest dopuszczalny, jeżeli niespełniony jest co najmniej jeden z istotnych wymogów.
Termin przyznany na zatwierdzenie nie może przekroczyć:
Pozostały okres na dokonanie płatności ponownie rozpoczyna bieg od dnia, w którym prawidłowo sformułowany wniosek o płatność został po raz pierwszy zarejestrowany.
Nie stosuje się akapitu pierwszego niniejszego ustępu do uczestniczących państw członkowskich.
Systemy informatyczne
Oprogramowanie księgowe
Audyt wewnętrzny
Rola audytora wewnętrznego
Obowiązki audytora wewnętrznego
Audytor wewnętrzny jest odpowiedzialny w szczególności za:
wydanych po przeprowadzeniu audytu. Audytor wewnętrzny składa agencji również roczne sprawozdanie z audytu wewnętrznego wykazujące liczbę i rodzaj przeprowadzonych audytów wewnętrznych, przedstawione zalecenia i działania podjęte na podstawie tych zaleceń.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA I AUDYT ROCZNY
Kalendarz budżetowy i sprawozdawczy
Agencja przedstawia Radzie Sterującej następujące dokumenty:
Sprawozdawczość kwartalna
Co trzy miesiące dyrektor naczelny przedstawia Radzie Sterującej sprawozdanie w sprawie wykonywania dochodów i wydatków w ciągu ostatnich trzech miesięcy oraz od początku roku budżetowego.
Kolegium audytorów
Audyt roczny
Sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Obrony obejmuje różne sekcje, w szczególności:
Artykuł końcowy
Niniejsze przepisy finansowe nie mają wpływu na obowiązujące środki podejmowane przez uczestniczące państwa członkowskie na mocy art. 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską lub na mocy art. 10 i 14 dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi(3).
______
(1) Dz.U. L 245 z 17.7.2004, str. 17.
(2) Dz.U. L 253 z 7.10.1000, str. 42
(3) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/97/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 107).
PRZEPISY DOTYCZĄCE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH I PRZEPISY DOTYCZĄCE WKŁADÓW FINANSOWYCH Z BUDŻETU OPERACYJNEGO EUROPEJSKIEJ AGENCJI OBRONY ("agencji")
PRZEPISY OGÓLNE
Definicje i zakres
Zamówienia publiczne obejmują:
2. a) Zamówienia na nieruchomości obejmują kupno, dzierżawę długoterminową, leasing, najem lub kupno na raty, z opcją zakupu lub bez takiej opcji, terenu, istniejących budynków lub innych nieruchomości.
Zamówienie, którego przedmiotem są usługi, obejmujące roboty budowlane, które są jedynie dodatkowe względem głównego przedmiotu zamówienia, uznaje się za zamówienie na usługi.
Zamówienie, którego przedmiotem są usługi objęte załącznikiem IIA do dyrektywy 2004/18/WE i usługi objęte załącznikiem IIB do tej dyrektywy, uważane jest za objęte załącznikiem IIA, jeżeli wartość usług wymienionych w tym załączniku przekracza wartość usług wymienionych w załączniku IIB.
W przypadku rozbieżności między nomenklaturą CPV i nomenklaturą statystyczną działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (NACE), o której mowa w załączniku I do dyrektywy 2004/18/WE, lub między nomenklaturą CPV i nomenklaturą centralnej klasyfikacji produktów (CPC) (wersja tymczasowa), o której mowa w załączniku II do wymienionej dyrektywy, pierwszeństwo ma odpowiednio nomenklatura NACE lub CPC.
Zasady udzielania zamówień i zamówienia podzielone na części
W przypadku gdy wartość całkowita wszystkich części jest równa progom ustanowionym w art. 36 lub je przekracza, art. 3 i 4 stosuje się do każdej części, z wyjątkiem części, których wartość szacunkowa jest niższa od 80.000 EUR w przypadku zamówień na usługi lub dostawy lub niższa niż 1.000.000 EUR w przypadku zamówień na roboty budowlane, pod warunkiem że łączna kwota tych części nie przekracza 20 % łącznej wartości wszystkich części składających się na dane zamówienie.
Publikacja
Ogłoszenia o zamówieniach publikowane są z wyprzedzeniem, z wyjątkiem przypadków zamówień o niskiej wartości, o których mowa w art. 34, oraz przypadków, gdy niniejsze przepisy stanowią inaczej.
Dopuszczalne jest odstąpienie od publikowania niektórych informacji po udzieleniu zamówienia w przypadkach gdy utrudniłoby to stosowanie prawa, byłoby sprzeczne z interesem publicznym lub interesem agencji lub Unii, naruszałoby uzasadnione interesy gospodarcze przedsiębiorców publicznych lub prywatnych lub mogłoby zakłócić uczciwą konkurencję między nimi.
Procedury udzielania zamówień
Zamówienia są udzielane zgodnie z jedną spośród następujących procedur:
Progi i szacowanie wartości zamówienia
W przypadku gdy zamówienie dopuszcza opcje lub ewentualne odnowienie zamówienia, podstawą obliczenia jest maksymalna dopuszczona kwota, w tym wykorzystanie klauzul dotyczących opcji i odnowienia.
Szacunki te dokonywane są na etapie wysłania ogłoszenia o zamówieniu lub, jeżeli takie ogłoszenie nie jest przewidywane, w chwili rozpoczęcia procedury udzielania zamówienia przez agencję.
Zaproszenie do składania ofert
Dokumenty dotyczące zaproszenia do składania ofert zawierają pełny, jasny i precyzyjny opis przedmiotu zamówienia.
Udział w procedurach przetargowych
Porozumienie WTO w sprawie zamówień publicznych
W przypadkach, w których ma zastosowanie Porozumienie w sprawie zamówień publicznych Światowej Organizacji Handlu, z wyjątkiem zamówień w dziedzinie obronności, zamówienia są dostępne również dla obywateli państw, które ratyfikowały to porozumienie, na warunkach w nim określonych.
Kryteria wykluczenia
Brak konfliktu interesów i nieprawdziwych informacji
Zamówienia nie mogą zostać udzielone kandydatom lub oferentom, którzy w trakcie procedury udzielania zamówienia:
Centralna baza danych
Agencja ustanawia centralną bazę danych zawierającą szczegółowe informacje dotyczące kandydatów i oferentów, których dotyczy jedna z okoliczności określonych w art. 9 i 10. Jedynym celem utworzenia bazy danych jest zapewnienie prawidłowego stosowania art. 9 i 10 zgodnie ze wspólnotowymi przepisami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych.
Sankcje administracyjne lub finansowe
Agencja może nałożyć na kandydatów lub oferentów, których dotyczy jedna z sytuacji wykluczających określonych w art. 9 i 10, po umożliwieniu im przedstawienia uwag, sankcje administracyjne lub finansowe.
Sankcje mogą polegać na:
Nałożone sankcje są proporcjonalne do znaczenia zamówienia oraz wagi popełnionych naruszeń.
Kryteria kwalifikacji i procedury udzielania zamówień
Ogólne zasady przetargów
Kontakty między agencją a kandydatami lub oferentami
Informowanie kandydatów i oferentów
W momencie informowania odrzuconych kandydatów lub oferentów o tym, że ich oferty lub wnioski nie zostały zaakceptowane, agencja informuje wybranego oferenta o decyzji o udzieleniu zamówienia, zaznaczając, że notyfikowana decyzja nie stanowi zobowiązania ze strony agencji.
Anulowanie lub zrezygnowanie z procedury
Przed podpisaniem umowy agencja może zrezygnować z zamówienia albo anulować procedurę udzielania zamówienia, przy czym kandydatom lub oferentom nie przysługuje odszkodowanie. Decyzję taką należy uzasadnić oraz poinformować o niej kandydatów lub oferentów.
Gwarancje
Jeżeli jednak wykonawcą jest instytucja publiczna, właściwy urzędnik zatwierdzający może, na podstawie przeprowadzonej przez siebie oceny ryzyka, znieść taki obowiązek.
Zabezpieczenie zostaje zwrócone po odliczeniu kwoty płatności wstępnej od płatności okresowych lub płatności sald dokonanych na rzecz wykonawcy zgodnie z warunkami zamówienia.
Unieważnienie procedury
PRZEPISY WYKONAWCZE
Umowy ramowe i zamówienia szczegółowe
Umowa ramowa z wieloma wykonawcami może mieć formę umów oddzielnych, ale zawartych na takich samych warunkach.
Okres obowiązywania umowy ramowej nie może przekroczyć czterech lat, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków, w szczególności uzasadnionych przedmiotem umowy ramowej.
Agencja nie może wykorzystywać umów ramowych w sposób nienależyty lub wykorzystywać ich w taki sposób, że ich celem lub skutkiem jest przeciwdziałanie, ograniczanie lub zakłócanie konkurencji.
Do celów procedury udzielania zamówień, w tym ogłoszeń, umowy ramowe traktowane są jak umowy dotyczące zamówień.
Przy udzielaniu zamówień szczegółowych strony nie mogą dokonywać istotnych zmian w warunkach ustanowionych w umowie ramowej, szczególnie w przypadku, o którym mowa w ust. 3.
Dla potrzeb udzielania takich zamówień szczegółowych agencja może w formie pisemnej konsultować się z wykonawcą będącym stroną umowy ramowej, żądając od niego w razie potrzeby uzupełnienia oferty.
W odniesieniu do każdego zamówienia szczegółowego, które ma zostać udzielone zgodnie z zasadami określonymi w akapicie pierwszym lit. b), agencja konsultuje się w formie pisemnej z wykonawcami zdolnymi do wykonania zamówienia, określając termin wystarczający na złożenie ofert. Oferty są składane w formie pisemnej. Agencja udziela każdego zamówienia szczegółowego temu oferentowi, który złożył najlepszą ofertę na podstawie kryteriów udzielenia zamówienia określonych w specyfikacji umowy ramowej.
Ogłaszanie zamówień objętych dyrektywą 2004/18/WE
Wstępne ogłoszenie informacyjne przesyłane jest do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich najwcześniej jak to możliwe i nie później niż do dnia 31 marca każdego roku budżetowego w przypadku zamówień na dostawy i usługi oraz, w przypadku zamówień na roboty budowlane, najwcześniej jak to możliwe po decyzji zatwierdzającej program tych zamówień.
Jeżeli agencja publikuje wstępne ogłoszenie informacyjne o swoim profilu nabywcy, przesyła do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego o profilu nabywcy drogą elektroniczną zgodnie z formatem i szczegółowymi procedurami przesyłania ogłoszeń określonymi w pkt 3 załącznika VIII do dyrektywy 2004/18/WE.
Jeżeli agencja zamierza udzielić zamówienia szczegółowego w ramach dynamicznego systemu zakupów, powiadamia o swoim zamiarze za pomocą uproszczonego ogłoszenia o zamówieniu.
Jeżeli istnieje nieograniczony, bezpośredni i pełny dostęp za pomocą środków elektronicznych do zaproszenia do składania ofert, szczególnie w ramach dynamicznych systemów zakupów, o których mowa w art. 29, w tekście ogłoszenia o zamówieniu należy wskazać adres internetowy, pod którym dokumenty te są dostępne.
W procedurze otwartej ogłoszenie o zamówieniu określa datę, godzinę i miejsce posiedzenia komisji otwierającej, podczas którego oferenci mogą być obecni, poza przypadkiem zamówień w dziedzinie obronności.
Jeżeli agencja zamierza zorganizować konkurs, wydaje ogłoszenie informujące o takim zamiarze.
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia przesyłane jest do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich nie później niż czterdzieści osiem dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy.
Jednakże ogłoszenia o zamówieniach oparte na dynamicznym systemie zakupów mogą być grupowane kwartalnie. W takich przypadkach przesyłane są do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich nie później niż czterdzieści osiem dni po upływie każdego kwartału.
Jeżeli agencja przeprowadziła konkurs, przesyła do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o wynikach konkursu.
Ogłaszanie zamówień nieobjętych dyrektywą 2004/18/WE
Publikacja przewidziana w akapicie pierwszym lit. b) nie jest obowiązkowa w odniesieniu do zamówień szczegółowych udzielanych na podstawie umowy ramowej ani do zamówień w dziedzinie obronności.
Ogłoszenia ex ante i roczna publikacja wykazu wykonawców innych zamówień, z wyjątkiem zamówień tajnych, zamieszczane są na stronach internetowych agencji; publikacja ex post ma miejsce do dnia 31 marca następnego roku finansowego. Publikacja może również zostać zamieszczona w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Publikacja ogłoszeń
Okres wskazany w akapicie pierwszym jest skrócony do pięciu dni kalendarzowych w przypadku procedur przyspieszonych, o których mowa w art. 50.
Inne formy ogłoszenia
Rodzaje procedur udzielania zamówień
Etap selekcji może być przeprowadzany odrębnie w odniesieniu do każdego zamówienia, także w przypadku dialogu konkurencyjnego, lub może obejmować sporządzenie wykazu potencjalnych kandydatów zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 33.
W procedurach negocjacyjnych z publikacją ogłoszenia o zamówieniu, o których mowa w art. 32, agencja równocześnie zaprasza w formie pisemnej wybranych kandydatów do negocjacji.
Liczba kandydatów w procedurze ograniczonej lub negocjacyjnej
W zależności od przedmiotu zamówienia oraz na podstawie obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów kwalifikacji agencja może dopuścić maksymalnie dwudziestu kandydatów. W takich przypadkach zakres i kryteria wskazane są w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania, o których mowa w art. 21 i 22.
W każdym przypadku liczba kandydatów zaproszonych do składania ofert musi być wystarczająca dla zapewnienia rzeczywistej konkurencji.
W każdym przypadku liczba kandydatów zaproszonych do składania ofert musi być wystarczająca dla zapewnienia rzeczywistej konkurencji.
Przepisy akapitu pierwszego i drugiego nie mają zastosowania do:
Uzgodnienia dotyczące procedur negocjacyjnych
W ramach procedur negocjacyjnych agencja negocjuje z oferentami złożone przez nich oferty w celu dostosowania ich do wymogów wymienionych w ogłoszeniu o zamówieniu, o którym mowa w art. 21, lub w specyfikacjach i wszelkich innych dodatkowych dokumentach w celu znalezienia oferty o najkorzystniejszej relacji jakości do ceny. W trakcie negocjacji agencja zapewnia równe traktowanie wszystkich oferentów.
Jeżeli agencja może, zgodnie z art. 32, udzielać zamówień przy użyciu procedury negocjacyjnej po opublikowaniu ogłoszenia o zamówieniu, może przewidzieć, że procedura negocjacyjna toczyć się będzie w etapach, aby ograniczyć liczbę ofert będących przedmiotem negocjacji, z zastosowaniem kryteriów udzielenia zamówienia wskazanych w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji. O zamiarze skorzystania z tej możliwości należy poinformować w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji.
Konkursy
Komisja konkursowa wydaje niezależne opinie. Opiniuje ona projekty przedłożone jej anonimowo przez kandydatów wyłącznie w świetle kryteriów określonych w ogłoszeniu o konkursie.
Dynamiczny system zakupów
W specyfikacji agencja wskazuje, między innymi, charakter zakupów przewidywanych w ramach systemu, jak również wszystkie niezbędne informacje dotyczące systemu zakupów, wykorzystywanego sprzętu elektronicznego oraz uzgodnień i specyfikacji dotyczących połączeń technicznych.
Następnie agencja zaprasza wszystkich oferentów dopuszczonych do systemu, aby złożyli swoje oferty w rozsądnym terminie. Udziela zamówienia oferentowi, który przedstawił ofertę o najkorzystniejszej relacji jakości do ceny według kryteriów udzielenia zamówienia określonych w ogłoszeniu o zamówieniu dotyczącym utworzenia dynamicznego systemu zakupów. W razie potrzeby kryteria mogą zostać dokładniej określone w zaproszeniu do składania ofert.
Agencja nie może korzystać z tego systemu w celu przeciwdziałania, ograniczania lub zakłócania konkurencji.
Od zainteresowanych wykonawców lub stron systemu nie można pobierać żadnych opłat.
Dialog konkurencyjny
Zamówienie jest uważane za "szczególnie złożone", jeżeli agencja nie może w sposób obiektywny określić środków technicznych zdolnych do spełnienia potrzeb lub celów lub nie może określić prawnej lub finansowej treści projektu.
W trakcie dialogu agencja zapewnia równe traktowanie wszystkich oferentów oraz poufny charakter proponowanych rozwiązań lub innych informacji udzielanych przez kandydata biorącego udział w dialogu, chyba że zgodzi się on na ich ujawnienie.
Agencja może przewidzieć, że procedura toczyć się będzie w następujących po sobie etapach, aby ograniczyć liczbę rozwiązań omawianych na etapie dialogu, stosując kryteria udzielenia zamówienia wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumencie opisowym, jeżeli taka możliwość przewidziana jest w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumencie opisowym.
Na żądanie agencji oferty te mogą zostać sprecyzowane, uszczegółowione i dostosowane, o ile działanie takie nie spowoduje zmian istotnych aspektów oferty lub zaproszenia do składania ofert, gdyż zmiany takie mogłyby zakłócić konkurencję lub mieć dyskryminujący skutek.
Na żądanie agencji oferent wyłoniony jako ten, który złożył ofertę o najkorzystniejszej relacji jakości do ceny, może zostać poproszony o udzielenie wyjaśnień dotyczących pewnych jej aspektów lub o potwierdzenie zobowiązań sformułowanych w ofercie, o ile działanie takie nie spowoduje modyfikacji istotnych aspektów oferty lub zaproszenia do składania ofert i nie niesie ryzyka zakłócenia konkurencji ani nie ma charakteru dyskryminującego.
Zastosowanie procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu
Poza przypadkiem zamówień w dziedzinie obronności, łączna wartość zamówień dodatkowych nie może przekroczyć 50 % kwoty zamówienia pierwotnego.
Zastosowanie procedury negocjacyjnej po uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu
Zaproszenia do wyrażenia zainteresowania
Zamówienia o niskiej wartości
Jeżeli po konsultacjach z kandydatami agencja otrzyma tylko jedną ofertę ważną pod względem administracyjnym i technicznym, zamówienie może zostać udzielone pod warunkiem spełnienia kryteriów udzielenia zamówienia.
Progi dla wstępnych ogłoszeń informacyjnych
Progi dla publikacji wstępnych ogłoszeń informacyjnych wynoszą:
Progi obowiązujące dla procedur na mocy dyrektywy 2004/18/WE
Progi, o których mowa w art. 5, wynoszą:
Dokumenty dotyczące zaproszenia do składania ofert
Dokumenty dotyczące zaproszenia do składania ofert zawierają odniesienie do ogłoszeń dokonanych zgodnie z art. 21-24.
Specyfikacje techniczne
Właściwym środkiem może być dokumentacja techniczna producenta lub sprawozdanie z badania przeprowadzonego przez uznaną instytucję.
Oferent musi przy użyciu wszelkich właściwych środków udowodnić w sposób satysfakcjonujący agencję, że oferta odpowiada wymogom w zakresie wykonania lub funkcjonalności ustalonym przez agencję. Właściwym środkiem może być dokumentacja techniczna producenta lub sprawozdanie z badania przeprowadzonego przez uznaną instytucję.
Agencja może zaznaczyć, że produkty lub usługi opatrzone ekoetykietami uznaje się za zgodne ze specyfikacjami technicznymi określonymi w dokumentach dotyczących zamówienia. Agencja akceptuje wszelkie inne właściwe środki dowodowe, takie jak dokumentacja techniczna producenta lub sprawozdanie z badania przeprowadzonego przez uznaną instytucję.
Korekty cen
Sankcje administracyjne i finansowe
Okres ten może być przedłużony do trzech lat w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia.
Na oferentów lub kandydatów, którzy są winni złożenia fałszywych oświadczeń, nakłada się również sankcje finansowe w wysokości od 2 do 10 % całkowitej wartości udzielanego zamówienia.
Na wykonawców, w przypadku których stwierdzono poważne niedopełnienie zobowiązań umownych, nakłada się sankcje finansowe w wysokości od 2 do 10 % całkowitej wartości danego zamówienia.
Stawka sankcji może wynieść od 4 do 20 % w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia.
W przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) i e), kandydaci lub oferenci wykluczani są ze wszystkich zamówień na okres co najmniej jednego roku, lecz nie dłużej niż na okres czterech lat od dnia zawiadomienia o orzeczeniu sądu.
Okres ten może zostać przedłużony do pięciu lat w przypadku kolejnego naruszenia, które miało miejsce w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia lub pierwszego orzeczenia sądu.
Dokumenty potwierdzające
Jeżeli dokument lub zaświadczenie, o których mowa w akapicie pierwszym, nie są wydawane w danym kraju, a także w innych przypadkach wykluczenia, o których mowa w art. 9, można je zastąpić zaprzysiężonym lub, jeżeli jest to niemożliwe, uroczystym oświadczeniem złożonym przez zainteresowaną stronę przed organem sądowym lub administracyjnym, notariuszem lub upoważnioną organizacją zawodową w jego kraju pochodzenia.
W przypadku konsorcjum, bez względu na kwotę zamówienia, agencja może przyjąć, że tylko lider konsorcjum przedstawia dokumenty wymagane na mocy ust. 1 powyżej, pod warunkiem że taki lider weźmie na siebie solidarną odpowiedzialność za wszystkich pozostałych członków konsorcjum podczas procedury przetargowej i wykonywania zamówienia, jeżeli zostanie ono udzielone, oraz pod warunkiem że pozostali członkowie konsorcjum przedstawią agencji honorowe oświadczenie, że nie dotyczy ich żadna z sytuacji, o których mowa w art. 9 i 10.
W takim przypadku kandydat lub oferent składa honorowe oświadczenie, że złożył już wymagane dokumenty potwierdzające w trakcie poprzedniej procedury udzielania zamówienia, oraz potwierdza, że w jego sytuacji nie zaszły od tej pory żadne zmiany.
Kryteria kwalifikacji
Agencja może ustanowić minimalne poziomy zdolności, poniżej których kandydaci nie mogą być wybierani.
Zdolność ekonomiczna i finansowa
Na tych samych warunkach konsorcjum wykonawców, o którym mowa w art. 7 ust. 2, może powoływać się na zdolność innych członków tego konsorcjum lub innych podmiotów.
Zdolność techniczna i zawodowa
W przypadku gdy odbiorcą usług lub dostaw, o których mowa w lit. b) ppkt (i), jest agencja, dowody wykonania mają postać zaświadczeń wydanych lub poświadczonych przez właściwy organ.
Na tych samych warunkach konsorcjum wykonawców, o którym mowa w art. 7 ust. 2, może powoływać się na zdolność innych członków tego konsorcjum lub innych podmiotów.
Ustalenia dotyczące udzielania zamówień i kryteria udzielenia zamówienia
Waga przypisana cenie w odniesieniu do innych kryteriów nie może powodować wyeliminowania znaczenia ceny przy wyborze wykonawcy, bez uszczerbku dla skali ustanowionych przez agencję dla wynagrodzeń za niektóre usługi, takie jak usługi świadczone przez ekspertów w celach oceny.
Jeżeli, w szczególnych przypadkach, zastosowanie wag jest technicznie niemożliwe, w szczególności ze względu na przedmiot zamówienia, agencja określa co najmniej kolejność ważności - od najbardziej do najmniej istotnego - według której kryteria mają być stosowane.
Wykorzystanie aukcji elektronicznych
W takich samych okolicznościach aukcja elektroniczna może zostać przeprowadzona w przypadku ponownego otwarcia procedury konkurencyjnej pomiędzy stronami umowy ramowej, zgodnie z art. 20, oraz w przypadku otwarcia procedury konkurencyjnej dla zamówień udzielanych w ramach dynamicznego systemu zakupów, o którym mowa w art. 29.
Aukcja elektroniczna oparta jest wyłącznie na cenach, w którym to przypadku zamówienie jest udzielane ofercie o najniższej cenie, albo na cenach lub wartości elementów ofert wskazanych w specyfikacji, w którym to przypadku zamówienie jest udzielane ofercie o najkorzystniejszej relacji jakości do ceny.
Specyfikacja zawiera między innymi następujące informacje:
Wszyscy oferenci, którzy przedstawili dopuszczalne oferty, zostają jednocześnie zaproszeni drogą elektroniczną do przedstawienia nowych cen lub nowych wartości; zaproszenie zawiera wszelkie odpowiednie informacje na temat indywidualnego połączenia z używanym urządzeniem elektronicznym oraz określa datę i godzinę rozpoczęcia aukcji elektronicznej. Aukcja elektroniczna może zostać przeprowadzona w kilku kolejnych etapach. Aukcja elektroniczna może rozpocząć się najwcześniej dwa dni robocze po dacie przesłania zaproszeń.
Zaproszenie wskazuje również wzór matematyczny, który podczas aukcji elektronicznej będzie wykorzystywany do automatycznej reklasyfikacji w zależności od nowych przedstawionych cen lub wartości. Wzór będzie uwzględniał wagę wszystkich kryteriów przyjętych do określenia oferty o najkorzystniejszej relacji jakości do ceny, wskazaną w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji; w tym celu należy jednak wcześniej ograniczyć wszelkie przedziały do określonej wartości.
W przypadku dopuszczenia różnych wariantów dla każdego wariantu należy podać odrębny wzór.
Jeżeli agencja podjęła decyzję o zamknięciu aukcji elektronicznej zgodnie z lit. c), ewentualnie w połączeniu z zasadami określonymi w lit. b), w zaproszeniu do udziału w aukcji wskazany jest harmonogram dla każdego etapu aukcji.
Agencja nie może korzystać z aukcji elektronicznych w niewłaściwy sposób ani w sposób uniemożliwiający, ograniczający lub zakłócający konkurencję, ani też w celu zmiany przedmiotu zamówienia, określonego w opublikowanym ogłoszeniu o zamówieniu oraz zdefiniowanego w specyfikacji.
Rażąco niskie oferty
Agencja może w szczególności wziąć pod uwagę wyjaśnienia odnoszące się do:
Terminy przyjmowania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału
W procedurach ograniczonych, w odniesieniu do zamówień o wartości równej progom ustanowionym w art. 36 lub wyższej termin przyjmowania ofert jest nie krótszy niż 40 dni od dnia, w którym przesłano zaproszenie do składania ofert.
Jednakże w procedurach ograniczonych i procedurach negocjacyjnych po zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania, o którym mowa w art. 33, termin przyjmowania ofert jest nie krótszy niż 21 dni od dnia, w którym przesłano zaproszenie do składania ofert.
Skrócone terminy, o których mowa w akapicie pierwszym, dozwolone są tylko wówczas, gdy wstępne ogłoszenie informacyjne spełnia następujące warunki:
Termin na dostęp do dokumentów dotyczących zaproszenia do składania ofert
W takich przypadkach zapewnia się nieograniczony, pełny i bezpośredni dostęp do wszelkich dodatkowych dokumentów i informacji natychmiast po dostarczeniu ich wszystkim wykonawcom, którzy złożyli wniosek o przesłanie im specyfikacji lub wyrazili zainteresowanie złożeniem oferty.
Terminy w nagłych przypadkach
Metody komunikacji
Wybrane środki komunikacji nie mogą mieć charakteru dyskryminacyjnego i nie mogą powodować ograniczenia dostępu wykonawców do procedury udzielania zamówienia.
Przyjęte środki komunikacji gwarantują spełnienie następujących warunków:
Agencja może zażądać, by ofertom elektronicznym towarzyszył zaawansowany podpis elektroniczny w rozumieniu dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(9).
Ponadto urządzenia do elektronicznego odbioru ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału spełniają wymogi załącznika X do dyrektywy nr 2004/18/WE.
"Oferty należy składać w zaklejonej kopercie, umieszczonej w drugiej zaklejonej kopercie. Na kopercie wewnętrznej należy umieścić, poza nazwą działu, do którego jest adresowana, wskazanego w zaproszeniu do składania ofert, adnotację »zaproszenie do składania ofert - nie otwierać przy rozdzielaniu poczty«. W przypadku zastosowania kopert z zamknięciem samoprzylepnym, muszą one być zaklejone taśmą klejącą, a nadawca musi złożyć swój podpis w poprzek taśmy.".
Otwarcie ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału
Komisja otwierająca składa się z co najmniej trzech osób reprezentujących co najmniej dwie jednostki organizacyjne agencji, pomiędzy którymi nie zachodzi stosunek podległości i z których przynajmniej jedna nie podlega właściwemu urzędnikowi zatwierdzającemu. Osoby te unikają sytuacji konfliktu interesów.
Parafują oni również:
W przypadku gdy zamówienie udzielone jest na podstawie automatycznej procedury udzielenia zamówienia zgodnie z art. 45 ust. 1 lit. a), ceny podane w ofertach spełniających wymogi są podawane do wiadomości publicznej.
Członkowie komisji podpisują protokół z otwarcia otrzymanych ofert, który zawiera wyszczególnienie ofert spełniających wymogi i niespełniających wymogów oraz uzasadnienie odrzucenia ofert niespełniających wymogów przez odniesienie do określonych w art. 51 sposobów składania ofert.
Komisja oceniająca oferty i wnioski o dopuszczenie do udziału
Komisja oceniająca wyznaczana jest przez właściwego urzędnika zatwierdzającego w celu wydania opinii w sprawie zamówień, których wartość przekracza próg określony w art. 34 ust. 2.
Komisję mogą wspomagać eksperci zewnętrzni na podstawie decyzji właściwego urzędnika zatwierdzającego. Właściwy urzędnik zatwierdzający dopilnowuje, by eksperci ci nie znajdowali się w sytuacji konfliktu interesów.
Komisja oceniająca lub agencja może jednak poprosić kandydatów lub oferentów o dostarczenie w wyznaczonym terminie dodatkowych materiałów lub o złożenie wyjaśnień dotyczących dokumentów towarzyszących w związku z kryteriami wykluczenia oraz kwalifikacji.
PRZEPISY DOTYCZĄCE WKŁADÓW FINANSOWYCH Z BUDŻETU OPERACYJNEGO
Zakres
Ocena wniosków
Treść zaproszeń do składania wniosków
Wnioski o wkład finansowy
Treść umowy o wkładzie finansowym
Umowa o wkładzie finansowym określa w szczególności:
Dokumenty towarzyszące wnioskom o płatności
Na podstawie wyników analizy ryzyka właściwy urzędnik zatwierdzający może również zwolnić z obowiązku audytu zewnętrznego organy publiczne i inne instytucje europejskie oraz organizacje międzynarodowe.
______
(1) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/97/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 107).
(2) Dz.U. L 340 z 16.12.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/438/WE (Dz.U. L 164 z 26.6.2007, str. 24).
(4) Dz.U. C 316 z 27.11.1995, str. 48.
(5) Dz.U. C 195 z 25.6.1997, str. 1.
(6) Dz.U. L 351 z 29.12.1998, str. 1.
(7) Dz.U. L 166 z 28.6.1991, str. 77. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2001/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 344 z 28.12.2001, str. 76).
(8) Dz.U. L 114 z 24.4.2001, str. 1.
(9) Dz.U. L 13 z 19.1.2000, str. 12.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.269.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/643/WPZiB w sprawie przepisów finansowych Europejskiej Agencji Obrony oraz przepisów dotyczących zamówień publicznych i przepisów dotyczących wkładów finansowych z budżetu operacyjnego Europejskiej Agencji Obrony |
Data aktu: | 18/09/2007 |
Data ogłoszenia: | 12/10/2007 |
Data wejścia w życie: | 18/09/2007 |