uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność(1), w szczególności jego art. 5 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(2), w szczególności jego art. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 ustanawia przepisy przewidujące stosowanie właściwych i efektywnych środków wykrywania i zwalczania salmonelli oraz innych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych na wszystkich istotnych etapach produkcji, przetwórstwa i dystrybucji, w szczególności na poziomie produkcji pierwotnej, w celu ograniczenia częstości ich występowania oraz obniżenia ryzyka, jakie stanowią dla zdrowia publicznego.
(2) Zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003, po upływie 72 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jaja mogą być przeznaczone do celów bezpośredniego spożycia przez ludzi jako jaja konsumpcyjne wyłącznie jeżeli pochodzą ze stada handlowego kur niosek objętego narodowym programem kontroli i nieobjętego ograniczeniami urzędowymi.
(3) Decyzja Komisji 2006/696/WE z dnia 28 sierpnia 2006 r. ustanawiająca wykaz państw trzecich, z których dopuszczalny jest przywóz do i tranzyt przez terytorium Wspólnoty drobiu, jaj wylęgowych, jednodniowych piskląt, mięsa drobiu, ptaków bezgrzebieniowych i dzikich ptaków łownych, jaj i przetworów jajecznych oraz jaj wolnych od określonych czynników chorobotwórczych, oraz stosowne warunki wystawiania świadectw weterynaryjnych oraz zmieniająca decyzje 93/342/EWG, 2000/585/WE i 2003/812/WE(3) określa warunki dotyczące wystawiania świadectw weterynaryjnych przy przywozie do Wspólnoty i tranzycie przez jej terytorium jaj i przetworów jajecznych.
(4) W wyniku badań przeprowadzonych na podstawie decyzji Komisji 2004/665/WE z dnia 22 września 2004 r. dotyczącej badań podstawowych nad występowaniem bakterii Salmonella w stadach niosek gatunku Gallus(4) wykryto wysoką częstość występowania bakterii Salmonella enteritidis oraz Salmonella typhimurium w stadach kur niosek w państwach członkowskich.
(5) Zgodnie ze sprawozdaniem Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w sprawie tendencji i źródeł chorób odzwierzęcych, odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz ognisk chorób przenoszonych przez żywność w Unii Europejskiej w 2005 r.(5), jaja i produkty jajeczne stanowią najpoważniejsze źródło znanych ognisk salmonellozy przenoszonej przez żywność wśród ludzi. Ponadto zgodnie ze wspomnianym sprawozdaniem gatunki Salmonella enteritidis oraz Salmonella typhimurium były odpowiedzialne za 88 % ognisk chorób, w przypadku których określono serotyp.
(6) Ze względu na wysoką częstość występowania Salmonelli enteritidis i Salmonelli typhimurium w niektórych państwach członkowskich, jej wpływ na zdrowie publiczne oraz niechęć podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze do handlu jajami konsumpcyjnymi pochodzącymi z zakażonych stad termin początkowy stosowania ograniczeń dotyczących spożywania jaj konsumpcyjnych powinien zostać przyspieszony, z pozostawieniem podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze wystarczającego czasu na uwzględnienie nowych wymogów, bez powodowania zakłóceń na rynkach.
(7) Jeżeli jednak w wyniku badań epidemiologicznych ognisk chorób przenoszonych przez żywność, przeprowadzonych zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającą decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 92/117/EWG(6), dane stado kur niosek zostało wskazane jako źródło zakażenia chorobą przenoszoną przez żywność, ograniczenia dotyczące spożywania jaj konsumpcyjnych określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 powinny być stosowane bezzwłocznie.
(8) Mając na uwadze zagrożenie, jakie dla zdrowia publicznego stwarzają jaja zakażone salmonellą, należy ustanowić przepisy dotyczące oznaczania jaj w celu zagwarantowania, że jaja pochodzące ze stad objętych ograniczeniami w ramach programu zwalczania salmonelli, przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003, są przed wprowadzeniem ich na rynek oznaczane w sposób łatwo odróżniający je od jaj konsumpcyjnych.
(9) W celu wykluczenia wstępnego wyniku fałszywie pozytywnego właściwy organ powinien posiadać kompetencję do uchylenia ograniczeń przewidzianych w ust. 2 części D załącznika II do niniejszego rozporządzenia, jeżeli zakażenie salmonellą nie jest potwierdzone w stosunku do stad kur niosek w wyniku zastosowania rygorystycznej procedury.
(10) Państwa trzecie, z których dozwolony jest przywóz jaj na teren państw członkowskich, powinny udzielić gwarancji odpowiadających wymogom obowiązującym na obszarze Wspólnoty; wzór świadectwa dla jaj przewidziany w decyzji 2006/696/WE powinien zostać odpowiednio zmieniony.
(11) Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(7), w szczególności jego art. 12, ustanawia przepisy dotyczące żywności i pasz wywożonych lub wywożonych powrotnie ze Wspólnoty w celu wprowadzenia ich na rynek w państwie trzecim. Ponieważ przepisy te mają zastosowanie do jaj konsumpcyjnych, nie istnieje potrzeba ustanowienia w niniejszym rozporządzeniu przepisów szczególnych dotyczących wywozu takich jaj.
(12) W celu uniknięcia wszelkich zakłóceń w handlu używanie świadectw wydanych zgodnie z obecnym wzorem świadectw określonym w decyzji 2006/696/WE powinno być dozwolone w okresie 60 dni następujących po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(13) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 października 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Marsko KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).
(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55, sprostowanie w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 22. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006.
(3) Dz.U. L 295 z 25.10.2006, str. 1.
(4) Dz.U. L 303 z 30.9.2004, str. 30.
(5) Dziennik EFSA (2006), 96.
(6) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 31. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Rady 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).
(7) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 575/2006 (Dz.U. L 100 z 8.4.2006, str. 3).
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.280.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1237/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzję 2006/696/WE w odniesieniu do wprowadzania na rynek jaj pochodzących ze stad kur niosek zakażonych salmonellą |
Data aktu: | 23/10/2007 |
Data ogłoszenia: | 24/10/2007 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2009, 01/11/2007, 27/10/2007 |