(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/131/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 23 lutego 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki widma radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada Europejska uznała, że budowanie w pełni integracyjnego społeczeństwa informacyjnego w oparciu o powszechne wykorzystanie technologii teleinformatycznych w usługach publicznych, małych i średnich przedsiębiorstwach oraz gospodarstwach domowych w znaczącym stopniu przyczynia się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy 2 . Podejmując inicjatywę i2010, Komisja podkreśliła rolę technologii teleinformatycznych jako istotnego czynnika napędowego konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy 3 .
(2) Stworzenie otwartego i konkurencyjnego wspólnego rynku urządzeń i usług mediów na potrzeby społeczeństwa informacyjnego we Wspólnocie ma zasadnicze znaczenie dla upowszechnienia technologii teleinformatycznych. Wspólnotowe ramy regulacyjne w zakresie usług i urządzeń łączności elektronicznej mogą przyczyniać się do zwiększenia konkurencyjności i wzmocnienia konkurencji w branży teleinformatycznej, między innymi poprzez zapewnienie szybkiego wprowadzania nowych technologii.
(3) Technologia ultraszerokopasmowa (ang. ultra-wideband, dalej "UWB"), charakteryzująca się zwykle bardzo niskim poziomem mocy promieniowanej w bardzo szerokim paśmie częstotliwości radiowych, może zapewnić szereg zastosowań w łączności, pomiarach, lokalizacji, medycynie, nadzorze i obrazowaniu, z korzyścią dla wielu obszarów wspólnotowej polityki, w tym dla polityki w zakresie społeczeństwa informacyjnego i rynku wewnętrznego. W związku z tym ważne jest określenie warunków regulacyjnych, które będą sprzyjać rozwojowi ekonomicznie opłacalnych rynków zastosowań technologii UWB w miarę pojawiania się możliwości rynkowych.
(4) W szybkim wdrażaniu i upowszechnianiu zastosowań wykorzystujących technologię UWB na terytorium Wspólnoty pomoże harmonizacja zasad wykorzystania widma radiowego we Wspólnocie, prowadząc do utworzenia skutecznego wspólnego rynku tych zastosowań, co z kolei doprowadzi do pojawienia się efektu skali oraz korzyści dla użytkowników.
(5) Pomimo bardzo niskiej mocy sygnałów wykorzystywanych w technologii UWB mogą one zakłócać funkcjonowanie istniejących usług radiokomunikacyjnych, co należy odpowiednio uwzględnić. Z tego względu ramy regulacyjne wykorzystania widma radiowego na potrzeby technologii UWB muszą uwzględniać prawo do ochrony przed szkodliwymi zakłóceniami (w tym dostępność widma radiowego na potrzeby radioastronomii oraz satelitarnych systemów badań Ziemi i badania kosmosu) oraz zapewniać równowagę pomiędzy interesem dotychczas funkcjonujących usług radiokomunikacyjnych a ogólnym celem politycznym, jakim jest tworzenie korzystnych warunków dla wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych z korzyścią dla społeczeństwa.
(6) Wykorzystanie widma podlega przepisom prawa wspólnotowego w dziedzinie ochrony zdrowia publicznego, w szczególności przepisom dyrektywy 2004/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących narażenia pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (polami elektromagnetycznymi) 4 oraz zalecenia Rady 1999/519/WE z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia narażenia populacji na działanie pól elektromagnetycznych (0 Hz do 300 GHz) 5 . Dla zapewnienia ochrony zdrowia urządzenia radiowe muszą spełniać zasadnicze wymagania dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności ("dyrektywa RTTE") 6 .
(7) Na mocy art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (dalej zwanej "CEPT") trzech mandatów 7 , upoważniając ją do podjęcia wszelkich niezbędnych prac celem określenia najbardziej odpowiednich kryteriów techniczno-eksploatacyjnych na potrzeby zharmonizowanego wprowadzenia zastosowań wykorzystujących technologię UWB w Unii Europejskiej.
(8) Niniejsza decyzja oparta jest na technicznych analizach kompatybilności elektromagnetycznej opracowanych przez CEPT w ramach mandatów udzielonych przez WE. W analizach tych przyjęto między innymi założenie, że urządzenia wykorzystujące technologię UWB eksploatowane będą głównie wewnątrz pomieszczeń oraz że będą przerywać nadawanie po upływie 10 sekund, jeżeli nie otrzymają od odpowiedniego odbiornika potwierdzenia odbioru transmisji. Ponadto sygnał wizyjny będzie nadawany przede wszystkim z zastosowaniem wysoko wydajnego kodowania.
(9) Niniejsza decyzja dotyczy również eksploatacji urządzeń korzystających z technologii UWB na zewnątrz pomieszczeń, z wyjątkiem eksploatacji w punktach o stałej lokalizacji, w połączeniu ze stałą anteną zewnętrzną lub w pojazdach. Możliwe zakłócenia wynikające z takiej eksploatacji wymagają dalszej analizy.
(10) Urządzenia wykorzystujące technologię UWB, których dotyczy niniejsza decyzja, wchodzą w zakres dyrektywy RTTE. W zakres tej dyrektywy nie wchodzi natomiast wykorzystanie zakresów częstotliwości przez urządzenia korzystające z technologii UWB do celów łączności na potrzeby zarządzania ruchem lotniczym w statkach powietrznych oraz do celów zastosowań związanych z ochroną życia ludzkiego na statkach, a wszelkie użycie takich urządzeń w tego rodzaju zastosowaniach związanych z ochroną życia ludzkiego podlega odpowiednim przepisom branżowym.
(11) Na mocy dyrektywy RTTE Komisja Europejska udzieliła mandatu (M/329) europejskim organizacjom normalizacyjnym, upoważniając je do opracowania zbioru zharmonizowanych norm dotyczących zastosowania technologii UWB, które mają zostać uznane na mocy tej dyrektywy i których spełnienie skutkuje założeniem zgodności z jej wymaganiami.
(12) Na mocy udzielonego przez WE mandatu M/329 Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych ETSI prowadzi prace nad normami europejskimi, takimi jak norma zharmonizowana EN 302.065 dla technologii UWB, które uwzględniać będą możliwe skutki ogólne, jeśli mogłyby one prowadzić do powstania szkodliwych zakłóceń, oraz opracowane przez CEPT analizy kompatybilności. Konieczna jest bieżąca aktualizacja norm zharmonizowanych celem zapewnienia ochrony nowych usług radiokomunikacyjnych, którym nie przydzielono jeszcze zakresów częstotliwości.
(13) Ponadto w przypadku, gdy państwo członkowskie uzna, że urządzenia korzystające z technologii UWB, objęte zakresem dyrektywy RTTE oraz przyjętych na jej podstawie norm zharmonizowanych, nie spełniają wymagań tej dyrektywy, mogą zostać zastosowane odpowiednie środki bezpieczeństwa, zgodnie z art. 9 i 5 dyrektywy.
(14) Wykorzystanie widma radiowego przez urządzenia korzystające z technologii UWB na mocy niniejszej decyzji dozwolone jest przy uwzględnieniu zasady niepowodowania zakłóceń oraz braku ochrony przed zakłóceniami, w związku z czym podlega przepisom art. 5 ust. 1 dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej 8 .
(15) W celu zapewnienia regularnego dostosowywania warunków określonych w niniejszej decyzji oraz wobec szybkich zmian w dziedzinie widma radiowego krajowe organy administracji powinny w miarę możliwości monitorować wykorzystanie widma radiowego przez urządzenia korzystające z technologii UWB, na potrzeby aktywnego przeglądu niniejszej decyzji. W przeglądzie należy uwzględnić postęp techniki i zmiany sytuacji rynkowej oraz zweryfikować aktualność pierwotnych założeń dotyczących funkcjonowania urządzeń korzystających z technologii UWB w zakresie częstotliwości określonym w niniejszej decyzji.
(16) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony istniejących usług radiokomunikacyjnych w niniejszej decyzji należy określić warunki, które uznaje się za odpowiednie do tego celu.
(17) Odpowiednie techniki osłabiania zakłóceń (w tym detectand- avoid oraz low-duty-cycle), będące przedmiotem badań CEPT i ETSI oraz specyfikacji opracowywanych przez te instytucje w ramach odpowiednich mandatów udzielonych przez WE, po uzyskaniu stabilnych wyników oraz wykazaniu, że zapewniają odpowiednią ochronę przed zakłóceniami na poziomach określonych w niniejszej decyzji, powinny zostać uwzględnione w normach zharmonizowanych na mocy dyrektywy RTTE.
(18) Warunki dotyczące urządzeń korzystających z technologii UWB bez odpowiednich technik osłabiania zakłóceń w zakresie częstotliwości od 4,2 do 4,8 GHz powinny obowiązywać przez czas ograniczony, a po dniu 31 grudnia 2010 r. powinny zostać zastąpione bardziej rygorystycznymi, ponieważ w dłuższej perspektywie przewiduje się, że urządzenia tego rodzaju powinny pracować wyłącznie w zakresie powyżej 6 GHz.
(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Viviane REDING | |
Członek Komisji |
- dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/343/WE z dnia 21 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.105.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/1438 z dnia 4 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.205.89) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2009/343/WE z dnia 21 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.105.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2014/702/UE z dnia 7 października 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.293.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/1438 z dnia 4 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.205.89) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.55.33 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/131/WE w sprawie udostępnienia w sposób zharmonizowany widma radiowego na potrzeby urządzeń wykorzystujących technologię ultraszerokopasmową na terytorium Wspólnoty |
Data aktu: | 21/02/2007 |
Data ogłoszenia: | 23/02/2007 |
Data wejścia w życie: | 23/02/2007 |