(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/27/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 stycznia 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 4 ust. 3,
uwzględniając Akt Przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 42,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(1) ustanawia ogólne zasady dla przedsiębiorstw sektora spożywczego dotyczące higieny środków spożywczych, oparte na zasadach analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli. Rozporządzenie przewiduje, że podmioty działające na rynku żywności spełniają wymagania strukturalne oparte na wspomnianych zasadach. Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne zasady higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(2) uzupełnia zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004. Zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 obejmują specyficzne wymagania dla zakładów mleczarskich, a także wymogów higieny dotyczących surowego mleka i przetworów mlecznych.
(2) Rumunia ma przystąpić do Wspólnoty w dniu 1 stycznia 2007 r. Przygotowując się do przystąpienia, zakłady mleczarskie przechodzą niezbędne reformy strukturalne w celu spełnienia wymagań strukturalnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004. Od 2004 r. liczba zakładów spełniających wspólnotowe wymagania strukturalne wzrosła z 12 do 123.
(3) Jednakże wartość procentowa surowego mleka, które spełnia wymogi higieny ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004, dostarczanego do zakładów przetwórczych, które spełniają wymagania strukturalne rozporządzenia (WE) nr 852/2004, wzrosła tylko nieznacznie. W 2005 r. z łącznej produkcji surowego mleka krowiego wynoszącej 5,6 mln ton rocznie dostarczono do zakładów przetwórczych 0,38 mln ton surowego mleka spełniającego wymagania UE.
(4) Z uwagi na obecną sytuację stosowne jest ustanowienie środków przejściowych w odniesieniu do organizacji sektora mleczarskiego w Rumunii.
(5) W tym zakresie załącznik VII rozdział 5 podsekcja I lit. c) Aktu Przystąpienia Bułgarii i Rumunii uprawnia tymczasowo niektóre zakłady mleczarskie, które nie spełniają wymagań strukturalnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 do odbioru dostaw surowego mleka niespełniającego odpowiednich wymogów higieny ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ("mleko niespełniające wymagań UE").
(6) Gospodarstwa produkujące mleko, które nie spełniają wymogów higieny określonych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 i zakłady mleczarskie, które nie spełniają wymagań strukturalnych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 są rozproszone po całym terytorium Rumunii. W związku z tym, niektóre z zakładów spełniających wymagania odbierają zarówno surowe mleko spełniające odpowiednie wymogi higieny określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ("mleko spełniające wymagania UE"), jak i mleko niespełniające wymagań UE. Dlatego wprowadzanie do obrotu produktów końcowych przez zakłady spełniające wymagania powinno być ograniczone do terytorium Rumunii. Ponadto wykaz takich zakładów spełniających wymagania należy określić w niniejszej decyzji.
(7) Niektóre zakłady spełniające wymagania zamierzają oddzielnie przetwarzać mleko spełniające wymagania i mleko niespełniające wymagań UE. Konieczne jest zatem ustanowienie warunków odbioru i przetwarzania takiego mleka oraz wprowadzania do obrotu jego produktów końcowych. Wykaz tych spełniających wymagania zakładów przetwarzających oba rodzaje mleka również należy określić w niniejszej decyzji.
(8) Przyznany okres przejściowy powinien ograniczać się do 18 miesięcy. Sytuacja sektora mleczarskiego w Rumunii ma być poddana przeglądowi przed upływem tego okresu. W związku z tym, stosowne jest, by Rumunia przedkładała Komisji roczne sprawozdania dotyczące postępów w zakresie modernizacji gospodarstw mlecznych, które dostarczają surowe mleko do zakładów spełniających wymagania.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2006 r.
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1.
(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1662/2006 (Dz.U. L 320 z 18.11.2006, str. 1).
(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1913/2005 (Dz.U. L 307 z 25.11.2005, str. 2).
-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/557/WE z dnia 2 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.212.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/452/WE z dnia 6 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.158.58) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/663/WE z dnia 8 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.215.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.8.45 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/27/WE Przyjmująca niektóre środki przejściowe dotyczące dostaw surowego mleka do zakładów przetwórczych oraz przetwórstwa tego surowego mleka w Rumunii w odniesieniu do wymagań rozporządzeń (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 22/12/2006 |
Data ogłoszenia: | 13/01/2007 |
Data wejścia w życie: | 13/01/2007, 01/01/2007 |