uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 127 i 179 w związku z art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2077/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. dotyczące organizacji międzybranżowych i porozumień w sektorze tytoniu(2) ma zostać uchylone z dniem 1 lipca 2008 r. na mocy art. 201 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 ("rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku").
(2) Niektóre przepisy określone w rozporządzeniu (EWG) nr 2077/92 nie zostały włączone do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007. Aby umożliwić kontynuację właściwego funkcjonowania sektora tytoniu oraz w interesie jasności i racjonalizacji należy przyjąć nowe rozporządzenie określające wspomniane przepisy oraz obecne przepisy wykonawcze określone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 86/93 z dnia 19 stycznia 1993 r. w sprawie szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2077/92 dotyczącego organizacji międzybranżowych i porozumień w sektorze tytoniu(3).
(3) Należy zatem uchylić rozporządzenie (EWG) nr 86/93.
(4) Organizacje międzybranżowe, tworzone przez osoby fizyczne lub grupy reprezentujące znaczący odsetek różnych kategorii uczestników procesów produkcji, przetwórstwa i marketingu w sektorze tytoniu, mogą sprawić, że sytuacja rynkowa będzie uwzględniana w szerszym zakresie, a w działaniach gospodarczych nastąpią zmiany, mające na celu poprawę poziomu wiedzy na temat produkcji, przetwórstwa i obrotu oraz ich organizacji. Niektóre z działań tych organizacji mogą przyczynić się do poprawy równowagi rynkowej i w ten sposób do osiągnięcia celów art. 33 Traktatu. Należy określić środki, dzięki którym możliwe będzie wniesienie takiego wkładu przez organizacje międzybranżowe.
(5) W związku z powyższym uznaje się za właściwe udzielenie szczególnego uznania tym organizacjom, które mogą udowodnić swoją reprezentatywność na szczeblu regionalnym, międzyregionalnym lub wspólnotowym oraz które mogą podejmować pozytywne działania na rzecz osiągnięcia wyżej wymienionych celów. Takie uznanie winno być udzielane przez państwa członkowskie lub przez Komisję w zależności od zakresu działalności stowarzyszeń handlowych.
(6) W celu wsparcia niektórych działań organizacji międzybranżowych, które są przedmiotem szczególnego zainteresowania w świetle obecnych zasad dotyczących organizacji rynku sektora tytoniu, należy ustanowić przepisy dotyczące zasad przyjmowanych przez organizację branżową w stosunku do swoich członków, które podlegając pewnym warunkom, mogą zostać rozszerzone na wszystkich producentów i grupy niebędące członkami takich organizacji, w jednym lub większej liczbie regionów. Na osoby niebędące członkami organizacji należy również nałożyć obowiązek opłacania całości lub części składek, mających na celu pokrycie ponoszonych w związku z prowadzeniem takich działań kosztów innych niż administracyjne. Procedura ta powinna być wprowadzona w sposób chroniący prawa społecznoekonomiczne zainteresowanych grup, w szczególności prawa konsumenta.
(7) Inne działania uznanych organizacji międzybranżowych mogą stanowić z ogólnogospodarczego lub technicznego punktu widzenia przedmiot zainteresowania sektora tytoniu i w związku z tym mogą przynosić korzyść wszystkim osobom działającym w tych branżach bez względu na to, czy są one członkami organizacji. W takich wypadkach rozsądne wydaje się, aby niebędący członkami podlegali obowiązkowi wpłacania składek, mających pokryć koszty inne niż koszty administracyjne, wynikające z prowadzenia danych działań.
(8) W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania całego systemu należy ustanowić ścisłą współpracę między państwami członkowskimi a Komisją. Komisja powinna mieć stałe prawo monitorowania, w szczególności w odniesieniu do uznawania organizacji międzybranżowych funkcjonujących na szczeblu regionalnym lub międzyregionalnym oraz w odniesieniu do porozumień i uzgodnionych praktyk przyjętych przez te organizacje.
(9) Celem zapewnienia właściwego informowania państw członkowskich oraz innych zainteresowanych stron należy ustanowić przepisy nakładające obowiązek publikowania, przynajmniej raz w roku, wykazu organizacji uznanych w roku poprzednim, wykazu organizacji, których uznanie zostało cofnięte w tym samym okresie oraz zasad, które zostały rozszerzone, ze wskazaniem ich zakresu.
(10) Aby zostać uznaną za reprezentatywną dla swojego regionu organizacja międzybranżowa musi obejmować przynajmniej jedną trzecią ilości produkowanych, przetwarzanych lub nabywanych przez członków każdej spośród branż. Aby zapobiec brakowi równowagi między regionami, jeśli organizacja działa w kilku regionach, musi spełnić ten wymóg w każdym z nich.
(11) Należy określić, iż handel tytoniem obejmuje, poza działalnością kupców tytoniu, bezpośredni zakup tytoniu w belach przez użytkowników końcowych.
(12) W przypadku gdy Komisja jest odpowiedzialna za uznanie organizacji międzybranżowej, należy określić, jakie informacje organizacja ta musi przekazać Komisji.
(13) Wycofanie uznania z reguły nabiera mocy od chwili, gdy wymogi uznania przestają być spełniane.
(14) Należy określić, iż minimalny stopień reprezentacji organizacji międzybranżowych o charakterze międzyregionalnym musi być taki sam jak dla regionalnych organizacji międzybranżowych.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 510/2008 (Dz.U. L 149 z 7.6.2008, s. 61).
(2) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, s. 80. Rozporządzenie uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1234/2007.
(3) Dz.U. L 12 z 20.1.1993, s. 13.
(4) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.197.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 709/2008 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do organizacji międzybranżowych i porozumień w sektorze tytoniu |
Data aktu: | 24/07/2008 |
Data ogłoszenia: | 25/07/2008 |
Data wejścia w życie: | 26/07/2008, 01/07/2008 |