uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,
uwzględniając wniosek Komisji,
(1) Stosunki między Unią Europejską (UE) a Republiką Mołdowy (zwaną dalej "Mołdawią") są oparte na umowie o partnerstwie i współpracy 1 , która weszła w życie dnia 1 lipca 1998 r. Jednym z jej głównych celów jest promowanie handlu i inwestycji oraz harmonijnych stosunków gospodarczych między stronami w celu wspierania ich zrównoważonego rozwoju gospodarczego.
(2) W planie działania europejskiej polityki sąsiedztwa (plan działania EPS) dla Mołdawii przyjętym w 2005 r. UE zobowiązała się, że rozważy możliwość przyznania Mołdawii dodatkowych autonomicznych preferencji handlowych (ATP), jeśli Mołdawia znacznie poprawi swój system kontroli i wydawania świadectw pochodzenia towarów. W 2006 r. Mołdawia zreformowała swoje przepisy celne i z początkiem 2007 r. osiągnęła zadowalający poziom wdrożenia nowych przepisów.
(3) Do czasu przystąpienia Rumunii do UE w dniu 1 stycznia 2007 r. między Mołdawią a Rumunią obowiązywała strefa wolnego handlu. Chociaż generalnie skutki rozszerzenia 2007 r. nie były dla Mołdawii zbyt odczuwalne, miało ono negatywny wpływ na kilka głównych produktów eksportowych Mołdawii.
(4) Na mocy decyzji Komisji 2005/924/WE 2 Mołdawia korzysta już ze szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów (GSP+) przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 980/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. wprowadzającym plan ogólnych preferencji taryfowych 3 (GSP).
(5) Ogólny poziom przywozu z Mołdawii stanowi zaledwie 0,03 % całkowitego przywozu wspólnotowego. Dalsze otwarcie rynku powinno wesprzeć rozwój mołdawskiej gospodarki dzięki lepszym wynikom w wywozie, a jednocześnie nie powinno mieć negatywnych skutków dla Wspólnoty.
(6) W związku z tym właściwe jest rozszerzenie zakresu autonomicznych preferencji handlowych dla Mołdawii poprzez likwidację wszystkich obowiązujących plafonów taryfowych na produkty przemysłowe i poprawę dostępu do rynku wspólnotowego dla produktów rolnych.
(7) Zgodnie z planem działania EPS osiągnięcie ambitnych celów w stosunkach między UE a Mołdawią będzie zależeć od stopnia zaangażowania Mołdawii w odniesieniu do wspólnych wartości oraz od jej zdolności do realizacji wspólnie uzgodnionych priorytetów, w tym gotowości do przeprowadzenia skutecznych reform gospodarczych. Ponadto, aby skorzystać z dodatkowych preferencji taryfowych w ramach systemu GSP+, Mołdawia spełniła warunek ratyfikacji i skutecznego wdrożenia głównych konwencji międzynarodowych z zakresu praw człowieka i praw pracowniczych, ochrony środowiska i dobrych rządów. Aby zapewnić utrzymanie przez Mołdawię osiągniętego postępu na obecnym poziomie, przyznanie Mołdawii dodatkowych autonomicznych preferencji handlowych będzie uzależnione od realizacji priorytetów i warunków ustanowionych w planie działania i GSP+.
(8) Ponadto uprawnienie do korzystania z autonomicznych preferencji handlowych jest uwarunkowane od przestrzegania przez Mołdawię odpowiednich reguł pochodzenia produktów i odnośnych procedur oraz jej zaangażowania w efektywną współpracę administracyjną ze Wspólnotą w celu zapobiegania ryzyku nadużyć.
(9) Jednym z powodów czasowego zawieszenia preferencji powinno być poważne i systematyczne naruszanie warunków, których spełnienie uprawnia do korzystania z uzgodnień preferencyjnych, nadużycia lub niezagwarantowanie współpracy administracyjnej w zakresie weryfikacji pochodzenia towarów i brak stałego zaangażowania ze strony Mołdawii w realizację priorytetów ustalonych w planie działania EPS i w paktach, konwencjach i protokołach wymienionych w załączniku II.
(10) Konieczne jest przewidzenie ponownego wprowadzenia ceł pobieranych na podstawie Wspólnej Taryfy Celnej na wszystkie produkty, które powodują lub mogą spowodować poważne trudności dla producenta wspólnotowego produktu podobnego lub bezpośrednio konkurującego, co podlega dochodzeniu Komisji.
(11) Dla celów zdefiniowania pojęcia produktów pochodzących, procedur wydawania świadectwa pochodzenia i współpracy administracyjnej zastosowanie będzie mieć tytuł IV, rozdział 2, sekcja 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy kodeks celny 4 .
(12) Ze względu na racjonalizację i uproszczenie należy zagwarantować Komisji możliwość wprowadzenia, po konsultacji z Komitetem Kodeksu Celnego i bez naruszania szczególnych procedur przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, koniecznych zmian i poprawek technicznych niezbędnych dla niniejszego rozporządzenia.
(13) Należy przyjąć środki konieczne dla wykonania niniejszego rozporządzenia zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 5 .
(14) Wprowadzenie proponowanych środków w odniesieniu do produktów pochodzących z Mołdawii sprawi, że włączenie Mołdawii do wspólnotowego systemu ogólnych preferencji taryfowych stanie się zbyteczne. Zatem właściwe jest usunięcie Mołdawii z wykazu krajów korzystających z preferencji w ramach rozporządzenia (WE) nr 980/2005 i z wykazu krajów korzystających z preferencji, które to kraje kwalifikują się do GSP+ zgodnie z decyzją 2005/924/WE.
(15) Przewidziane w niniejszym rozporządzeniu uzgodnienia dotyczące przywozu powinny zostać odnowione na podstawie warunków ustanowionych przez Radę oraz w świetle zdobytego doświadczenia. Należy zatem ograniczyć czas obowiązywania tych uzgodnień do dnia 31 grudnia 2012 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 stycznia 2008 r.
W imieniu Rady | |
I. JARC | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 581/2011 z dnia 8 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.165.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1384/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.354.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1210/2008 z dnia 20 listopada 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.328.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 581/2011 z dnia 8 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.165.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1384/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.354.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1383/2014 z dnia 18 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.372.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2014 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.20.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 55/2008 wprowadzające autonomiczne preferencje handlowe dla Republiki Mołdowy i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 980/2005 i decyzję Komisji 2005/924/WE |
Data aktu: | 21/01/2008 |
Data ogłoszenia: | 24/01/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/03/2008, 31/01/2008 |