(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)
(2008/664/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 sierpnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(1), w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli ilość nawozu naturalnego, które państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różni się od ilości określonej w załączniku III pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze i jego lit. a) do dyrektywy 91/676/EWG, musi ona być ustalona tak, by nie stanowić przeszkody w realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy i musi być uzasadniona na podstawie obiektywnych kryteriów, na przykład tak, jak w omawianym przypadku, długich okresów wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu.
(2) W dniu 18 listopada 2002 r. Komisja przyjęła decyzję 2002/915/WE(2) pozwalającą na stosowanie w niektórych hodowlach bydła odchodów zwierzęcych pochodzących od zwierząt gospodarskich, zawierających do 230 kg azotu na hektar rocznie, w ramach duńskiego programu działań na lata 1999-2003. Stosowanie odstępstwa zostało przedłużone decyzją Komisji 2005/294/WE(3) w związku z duńskim programem działań na lata 2004-2007.
(3) W dniu 17 kwietnia 2008 r. Dania wystąpiła z wnioskiem o ponowne przedłużenie stosowania odstępstwa. Do wniosku zostało dołączone szczegółowe uzasadnienie techniczne.
(4) Duńskie przepisy prawne transponujące dyrektywę 91/676/EWG można uznać za zgodne z dyrektywą, której przepisy stosuje się w takim samym stopniu do odstępstwa.
(5) W grudniu 2003 r. Dania zakończyła ocenę swojego drugiego planu działania dotyczącego środowiska wodnego, wykazując, iż w okresie od 1985 r. do 2003 r. osiągnięto cel ograniczenia wypłukiwania azotanów z gleby o 48 %.
(6) Porozumienie parlamentu duńskiego w sprawie trzeciego duńskiego planu działania dotyczącego środowiska wodnego na lata 2005-2015 miało na celu ograniczenie o kolejne 13 % wypłukiwania azotanów oraz zredukowanie o 50 % nadwyżki fosforanów w okresie od 2005 r. do 2015 r. W 2007 r. platforma rządowa uzgodniła opracowanie do 2009 r. czwartego planu działania dotyczącego środowiska wodnego, który służyć będzie ocenie funkcjonowania trzeciego planu działania oraz obejmie dostosowanie krajowego ustawodawstwa, aby zapewnić realizację celów do 2015 r.
(7) Dania ustanowiła program działań na lata 2008-2011 zgodnie z art. 5 dyrektywy 91/676/EWG. Środki przewidziane w programie działań stanowią integralną część trzeciego planu działania dotyczącego środowiska wodnego.
(8) Wyniki monitorowania i kontroli przeprowadzonych w latach 2005-2006 wskazują, że odstępstwem objęto 1 779 hodowli bydła, 220.839 dużych jednostek przeliczeniowych i 115.336 hektarów, stanowiących odpowiednio 3,4 %, 10,3 % i 4,2 % ich całkowitej ilości w Danii.
(9) Obliczenia dotyczące wypłukiwania azotanów, dokonane na podstawie badań i analiz składników pokarmowych w zlewniach rolniczych, wskazują, iż w okresie od 1990 r. do 2006 r. wypłukiwanie azotanów zostało zredukowane o 40 % w glebach piaszczysto-ilastych oraz o 49 % w glebach piaskowych. Począwszy od 2002-2003 r., poziomy wypłukiwania są prawie stałe.
(10) Analiza tendencji na podstawie pomiarów stężenia azotanów w wodzie odprowadzanej ze strefy korzeniowej w okresie 1990-2006 wskazuje na jego zmniejszenie odpowiednio o 29 % i 45 % dla gleb piaszczysto-ilastych i piaskowych. W roku 2006 średnie stężenie azotanów w zwierciadle wód gruntowych w wyznaczonych zlewniach wynosiło poniżej 50 mg/l zarówno dla gleb piaskowych, jak i piaszczysto-ilastych. W latach 1990-2006 stężenie azotanów w strumieniach w wyznaczonych zlewniach rolniczych zmniejszyło się o 31 %, przy czym średnie stężenie azotanów wyniosło poniżej 20 mg/l w przypadku gleb piaskowych oraz około 30 mg/l w przypadku gleb piaszczysto-ilastych.
(11) Komisja, po zbadaniu wniosku Danii oraz w świetle doświadczeń zebranych w wyniku stosowania odstępstwa, zgodnie z decyzjami 2002/915/WE i 2005/294/WE, uznaje, że jeżeli spełnione zostaną ścisłe warunki ustanowione decyzją 2005/294/WE, ilość odchodów zwierzęcych przewidziana przez Danię -230 kg azotu na hektar rocznie - pozostanie bez uszczerbku dla realizacji celów dyrektywy 91/676/EWG.
(12) Decyzja 2005/294/WE wygasła w dniu 31 lipca 2008 r. W celu zapewnienia poszczególnym hodowcom bydła możliwości dalszego korzystania z odstępstwa właściwym jest przedłużenie okresu obowiązywania decyzji 2005/294/WE. Należy również dostosować obowiązki sprawozdawcze ustanowione decyzją 2005/294/WE.
(13) Artykuły przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 sierpnia 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
(2) Dz.U. L 319 z 23.11.2002, s. 24.
(3) Dz.U. L 94 z 13.4.2005, s. 34.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.217.16 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/664/WE zmieniająca decyzję 2005/294/WE dotyczącą wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego |
Data aktu: | 08/08/2008 |
Data ogłoszenia: | 13/08/2008 |
Data wejścia w życie: | 13/08/2008 |