uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 15 ust. 1 lit. b), art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1,
(1) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinien zawierać, dla produktów określonych w załączniku I do tego rozporządzenia, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) przewidziane w dyrektywie Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(2), w dyrektywie Rady 86/363/EEC z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3) oraz w dyrektywie Rady 90/642/EEC z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(4). Dyrektywy te zostały zmienione dyrektywami Komisji 2007/73/WE(5) i 2008/17/WE. Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinien zatem zawierać NDP określone w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG zmienionych dyrektywami 2007/73/WE i 2008/17/WE.
(2) NDP dla permetryny zostały ustalone w dyrektywach 86/362/EWG i 90/642/EWG zmienionych dyrektywą Komisji 2002/66/WE(6) oraz w dyrektywie Komisji 86/363/EWG zmienionej dyrektywą Komisji 98/82/WE(7). NDP dla profamu zostały ustalone w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG zmienionych dyrektywą Komisji 2000/82/WE(8). Należy włączyć te NDP do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 załącznik III do tego rozporządzenia powinien ustanawiać przejściowe NDP dla substancji czynnych, w przypadku których decyzja w sprawie umieszczenia ich w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(9) nie została jeszcze podjęta. Ustanawiając wymienione NDP, należy wziąć pod uwagę dotychczas niezharmonizowane krajowe NDP. Wspomniane NDP muszą spełniać określone wymagania.
(4) Artykuł 15 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 przewiduje natomiast, że w przypadku gdy substancje czynne nie zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG i gdy nie zostały one włączone do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, przejściowe NDP mogą być ustalone i wymienione w załączniku III.
(5) Z kolei art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 przewiduje, że załącznik III może zawierać inne kategorie NDP. Dotyczy to NDP dla nowych produktów rolniczych włączonych do załącznika I do rozporządzenia, dla których nie ustalono NDP w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.
(6) Odnośnie do krajowych NDP, o których powiadomiły państwa członkowskie, zainteresowane państwa członkowskie przekazały informacje wymagane zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Zgodnie z art. 23 i 24 tego rozporządzenia przedmiotowe NDP dla każdej kombinacji zbóż/pestycydów zostały przedłożone w Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd"). Urząd opublikował uzasadnione opinie(10) na temat krajowych NDP dla substancji aktywnych niewłączonych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie których można ustalić przejściowe NDP, które nie stanowią niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Przedmiotowe NDP należy zatem włączyć do załącznika III do tego rozporządzenia.
(7) Niektóre państwa członkowskie wystąpiły o włączenie dodatkowych substancji czynnych do załącznika IV. Dostarczone na ten temat informacje zostały poddane ocenie, na podstawie czego ustalono, że należy włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 299/2008 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 67).
(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2008/17/WE (Dz.U. L 50 z 23.2.2008, s. 17).
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2008/17/WE.
(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, s. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2008/17/WE.
(5) Dz.U. L 329 z 14.12.2007, s. 40.
(6) Dz.U. L 197 z 20.7.2002, s. 47.
(7) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, s. 25.
(8) Dz.U. L 3 z 6.1.2000, s. 18.
(9) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2008/45/WE (Dz.U. L 94 z 5.4.2008, s. 21).
(10)http://efsa.europa.eu/EFSA/Scientific_Opinion/Reasoned_opinion,0.pdf
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.234.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 839/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do załączników II, III i IV dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 31/07/2008 |
Data ogłoszenia: | 30/08/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/09/2008, 31/08/2008 |