uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 103 ust. 2 akapit trzeci w związku z art. 4,
(1) Zgodnie z art. 201 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 rozporządzenie Rady (WE) nr 865/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 827/68(2) uchyla się z dniem 1 lipca 2008 r. Zważywszy na liczne odniesienia do szczegółowych przepisów rozporządzenia (WE) nr 865/2004 zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2080/2005(3), które ustanawia zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 865/2004, oraz w celu zachowania jasności i racjonalizacji rozporządzenie (WE) nr 2080/2005 należy uchylić i zastąpić nowym rozporządzeniem odwołującym się do nowej podstawy prawnej oraz zawierającym odniesienia do właściwych przepisów podstawowych. Nowe rozporządzenie powinno również uwzględnić niektóre zmiany, które w świetle doświadczenia nabytego w trakcie dwóch lat realizacji programów prac wydają się niezbędne.
(2) W celu zapewnienia skuteczności zatwierdzonych organizacji podmiotów gospodarczych zatwierdzane powinny być różne kategorie podmiotów gospodarczych mające duży wpływ w sektorach oliwy z oliwek lub oliwek stołowych, przy jednoczesnym upewnieniu się, że organizacje te będą w stanie spełniać pewne minimalne wymagania niezbędne do osiągania znaczących wyników gospodarczych.
(3) Aby umożliwić państwom członkowskim będącym producentami oliwek wdrożenie skutecznego zarządzania systemem zatwierdzonych organizacji podmiotów gospodarczych w tym sektorze, należy ustanowić procedury i nieprzekraczalne terminy zatwierdzania takich organizacji oraz kryteria selekcji ich programów prac, a także poczynić uzgodnienia dotyczące przekazywania i rozdzielania finansowania wspólnotowego.
(4) Artykuł 110i ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003(4) ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników przewiduje, że państwa członkowskie mogą zatrzymać do 10 % kwoty pomocy odnoszącej się do oliwy z oliwek z pułapu krajowego określonego w art. 41 wymienionego rozporządzenia w celu zapewnienia finansowania przez Wspólnotę programów prac opracowanych przez organizacje podmiotów gospodarczych zatwierdzone w jednym lub kilku obszarach działań określonych w art. 103 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007.
(5) Zgodnie ze wspólnymi zasadami finansowania programów pomocy bezpośredniej oraz w celu umożliwienia wykorzystania przez państwo członkowskie wspomnianej kwoty niezbędne jest, by roczne wydatki przeznaczone na realizację programów prac nie przewyższały kwot zatrzymywanych co roku przez państwa członkowskie zgodnie z art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(6) Aby zapewnienić spójność działań prowadzonych przez poszczególne zatwierdzone organizacje podmiotów gospodarczych, należy ustalić rodzaje działań kwalifikujących się do wsparcia oraz do niego niekwalifikujących się. Należy również określić warunki przedstawiania programów i kryteria ich selekcji. Biorąc pod uwagę wpływ nowych technologii na wzrost wydajności, należałoby rozważyć uznanie za kwalifikujące się ulepszenia z zakresu przechowywania lub przetwarzania, które również mogą pośrednio prowadzić do zwiększenia wydajności. Zainteresowane państwa członkowskie powinny jednak mieć możliwość ustanawiania dodatkowych warunków kwalifikacji, co pozwalałoby im na precyzyjniejsze dostosowanie działań do krajowych realiów w sektorze oliwek.
(7) Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia, należy ustalić progi finansowania wspólnotowego przynajmniej w odniesieniu do obszarów działań związanych z poprawą skutków środowiskowych uprawy oliwek i identyfikacją pochodzenia, certyfikacją i ochroną przez organy władzy krajowej jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych za pośrednictwem, między innymi, kontroli jakościowej oliwy z oliwek sprzedawanej konsumentowi końcowemu, tak aby w newralgicznych obszarach uznawanych za priorytetowe zapewnić realizację minimum działań. Uwzględniając dotychczasowe doświadczenia, należy dostosować odpowiedni próg w obszarze działań związanym z poprawą skutków środowiskowych uprawy oliwek, tak aby odzwierciedlał on ewolucję w tym obszarze. Mając na uwadze odnośne programy prac oraz ich łatwiejszą realizację, właściwe jest ustanowienie kosztów ogólnych na wyższym poziomie.
(8) W celu zapewnienia realizacji programów prac w określonych terminach i zgodnie z art. 103 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 oraz aby zapewnić skuteczne zarządzanie systemem zatwierdzonych organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, należy określić procedury dotyczące składania wniosków o zatwierdzenie oraz selekcji i zatwierdzania programów prac. Przy selekcji programów prac państwa członkowskie powinny również wziąć pod uwagę ocenę progamów zrealizowanych przez organizacje podmiotów gospodarczych w ramach niniejszego rozporządzenia, rozporządzenia Komisji (WE) nr 1334/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 w zakresie programów działań podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze 2002/2003, 2003/2004 i 2004/2005(5) oraz rozporządzenia (WE) nr 2080/2005.
(9) Aby zapewnić prawidłową i pełną realizację zatwierdzonych programów prac, nieodzowne jest zwiększenie kwoty zabezpieczenia bankowego, warunkującego zatwierdzenie wniosku, oraz zezwolenie na jego zwolnienie dopiero po udanym zakończeniu realizacji całego programu prac.
(10) W celu umożliwienia poprawnego wykorzystania przez państwo członkowskie dostępnego finansowania niezbędne jest ustanowienie procedury corocznej modyfikacji programów prac zatwierdzanych na następny rok, która pozwoliłaby uwzględnić ewentualne odpowiednio uzasadnione zmiany w stosunku do warunków początkowych. Niezbędne jest również, by państwa członkowskie mogły określić warunki wprowadzania zmian do programów prac oraz ponownego przydzielania przyznanych kwot w taki sposób, aby nie nastąpiło przekroczenie rocznych kwot zatrzymywanych przez państwa członkowskie będące producentami oliwek w zastosowaniu art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003. W przypadku wystąpienia o wprowadzenie zmian do programu przez organizacje podmiotów gospodarczych, mając na uwadze sprawną realizację programów prac, należałoby skrócić wymagany termin zgłoszenia tego faktu właściwym organom.
(11) Aby umożliwić rozpoczęcie prac we właściwym czasie, organizacje podmiotów gospodarczych powinny mieć możliwość otrzymania, pod warunkiem ustanowienia zabezpieczenia na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych(6), maksymalnej zaliczki w wysokości 90 % rocznych wydatków kwalifikowanych zatwierdzonego programu prac. Aby ułatwić i przyśpieszyć realizację programu prac, należałoby wprowadzić bardziej zrównoważony podział kwot zaliczek.
(12) Aby zwiększyć ogólny wpływ programów prac realizowanych w dziedzinie monitorowania rynku i zarządzania w sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych, należy ustanowić przepisy nakładające na organizacje podmiotów gospodarczych i państwa członkowskie obowiązek zamieszczania na swoich stronach internetowych wyników podjętych działań.
(13) W celu zapewnienia właściwego zarządzania zasadami funkcjonowania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek zainteresowane państwa członkowskie powinny sporządzić plan kontroli i określić system kar za wszelkie popełnione nieprawidłowości. Należy również ustanowić przepis nakładający na organizacje podmiotów gospodarczych obowiązek powiadamiania organów krajowych w zainteresowanych państwach członkowskich o wynikach ich działalności oraz dalszego przekazywania tych wyników do Komisji. Biorąc pod uwagę ostateczny termin, w którym organizacje podmiotów gospodarczych mogą składać wnioski o dofinansowanie, a państwa członkowskie przeprowadzić niezbędne kontorole, należy ustalić nowy termin przekazywania informacji przez państwa członkowskie.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 września 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, s. 97.
(3) Dz.U. L 333 z 20.12.2005, s. 8.
(4) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
(5) Dz.U. L 195 z 24.7.2002, s. 16. Rozporządzenie uchylone rozporządzeniem (WE) nr 2080/2005.
(6) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, s. 5.
(7) Dz.U. 172 z 30.9.1966, s. 3025/66.
(8) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, s. 32.
(9) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.
(10) Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 3.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.237.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 867/2008 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, ich programów prac oraz ich finansowania |
Data aktu: | 03/09/2008 |
Data ogłoszenia: | 04/09/2008 |
Data wejścia w życie: | 07/09/2008, 01/04/2009 |