Decyzja 2008/784/WE ustanawiająca odrębną odpowiedzialność Czarnogóry i zmniejszająca proporcjonalnie odpowiedzialność Serbii w odniesieniu do pożyczek długoterminowych przyznanych przez Wspólnotę Federacji Serbii i Czarnogóry (byłej Federalnej Republice Jugosławii - FRJ) zgodnie z decyzjami Rady 2001/549/WE i 2002/882/WE

DECYZJA RADY
z dnia 2 października 2008 r.
ustanawiająca odrębną odpowiedzialność Czarnogóry i zmniejszająca proporcjonalnie odpowiedzialność Serbii w odniesieniu do pożyczek długoterminowych przyznanych przez Wspólnotę Federacji Serbii i Czarnogóry (byłej Federalnej Republice Jugosławii - FRJ) zgodnie z decyzjami Rady 2001/549/WE i 2002/882/WE

(2008/784/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 października 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 2001/549/WE z dnia 16 lipca 2001 r. przyznającą pomoc makrofinansową Federalnej Republice Jugosławii(2) Wspólnota przyznała Federalnej Republice Jugosławii pożyczkę długoterminową do wysokości 225 mln EUR w celu zapewnienia zrównoważonego bilansu płatniczego oraz wzmocnienia pozycji kraju w zakresie rezerw. Pożyczka została wypłacona przez Komisję w pełnej wysokości, w jednej transzy w październiku 2001 r.

(2) Zgodnie z decyzją Rady 2002/882/WE z dnia 5 listopada 2002 r. przewidującą dalszą makroekonomiczną pomoc finansową na rzecz Federalnej Republiki Jugosławii(3) Wspólnota przyznała Federalnej Republice Jugosławii pożyczkę do wysokości 55 mln EUR w celu zapewnienia zrównoważonego bilansu płatniczego oraz wzmocnienia pozycji kraju w zakresie rezerw. Pożyczka została wypłacona przez Komisję w pełnej wysokości, w trzech transzach, odpowiednio: 10 mln EUR w lutym 2003 r., 30 mln EUR we wrześniu 2003 r. i 15 mln EUR w kwietniu 2005 r.

(3) Zgodnie z Kartą konstytucyjną Federacji Serbii i Czarnogóry przyjętą w dniu 4 lutego 2003 r. Federalna Republika Jugosławii przekształciła się w Federację Serbii i Czarnogóry.

(4) W dniu 3 czerwca 2006 r., na podstawie art. 60 Karty konstytucyjnej Federacji Serbii i Czarnogóry oraz w następstwie czarnogórskiego referendum z dnia 21 maja 2006 r., parlament Czarnogóry przyjął deklarację niepodległości kraju, która stanowiła, że Czarnogóra jest niepodległym państwem posiadającym pełną osobowość prawną prawa międzynarodowego.

(5) W dniu 5 czerwca 2006 r. parlament Serbii przyjął decyzję określającą Serbię jako państwo sukcesora Federacji Serbii i Czarnogóry.

(6) W swoich konkluzjach z dnia 12 czerwca 2006 r. Rada przyjęła do wiadomości deklarację parlamentu Czarnogóry i decyzję parlamentu Serbii oraz oświadczyła, że Unia Europejska i jej państwa członkowskie postanowiły rozwijać dalsze stosunki z Czarnogórą jako suwerennym i niepodległym państwem.

(7) Dnia 10 lipca 2006 r. Czarnogóra i Serbia zawarły umowę w sprawie uregulowania członkostwa w międzynarodowych organizacjach finansowych oraz podziału aktywów i pasywów finansowych, zgodnie z którą umową pożyczki udzielone Federalnej Republice Jugosławii lub Federacji Serbii i Czarnogóry w ramach pomocy makrofinansowej powinny być nadal obsługiwane w 90 % przez Serbię i 10 % przez Czarnogórę, chyba że zgodnie z zasadą beneficjenta końcowego należy zastosować inny podział procentowy.

(8) Za pośrednictwem Centralnego Banku Czarnogóry i Narodowego Banku Serbii, Czarnogóra i Serbia wypełniają nadal w całości obowiązki związane z obsługą długu wynikającego z operacji pożyczkowych Wspólnoty.

(9) Zgodnie z dodatkiem 4 do umowy między Czarnogórą i Serbią z dnia 10 lipca 2006 r. Czarnogórze przypisany został dług w łącznej wysokości 6.703.388,62 EUR wynikający z pożyczek w ramach pomocy makrofinansowej.

(10) Obydwa kraje wypełniają obowiązki związane z obsługą długu zgodnie z uzgodnionym pomiędzy sobą podziałem: 90:10, z wyjątkiem jednej operacji, która jest obsługiwana zgodnie z zasadą beneficjenta końcowego (obsługa w 99,47 % przez Serbię i w 0,53 % przez Czarnogórę).

(11) Zważywszy na stosunki łączące Unię Europejską i Czarnogórę jako niepodległe państwo, w szczególności partnerstwo europejskie ustanowione decyzją Rady 2007/49/WE w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Czarnogórą(4), oraz długoterminowy charakter spłaty, należy upoważnić Komisję do podjęcia odpowiednich działań w celu zapewnienia, by zobowiązania wynikające z pożyczek udzielonych na mocy decyzji 2001/549/WE i 2002/882/WE zostały podzielone pomiędzy Czarnogórę i Serbię w proporcji wynikającej z dwustronnych uzgodnień między tymi krajami.

(12) Niniejsza decyzja nie uprawnia Czarnogóry ani Serbii do jakiejkolwiek dodatkowej wypłaty pomocy makrofinansowej.

(13) Przed przekazaniem swojego wniosku Komisja zasięgnęła opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego.

(14) Traktat nie określa dla przyjęcia niniejszej decyzji innych kompetencji niż wynikające z art. 308,

STANOWI CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1
1.
Czarnogóra przyjmuje na siebie odrębną odpowiedzialność za spłatę kapitału i odsetek, jak również wszystkich pozostałych kosztów i wydatków odnoszących się do obsługi kwoty 6.703.388,62 EUR stanowiącej część długoterminowej pożyczki w wysokości 280 mln EUR wypłaconej Federacji Serbii i Czarnogóry (byłej Federalnej Republice Jugosławii) zgodnie z decyzjami 2001/549/WE i 2002/882/WE.
2.
W tym celu Komisja zostaje upoważniona, po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym, do podpisania z władzami Czarnogóry odrębnej umowy pożyczki na kwotę przypisaną Czarnogórze, zasadniczo na warunkach przewidzianych w następujących dokumentach:

– Umowa pożyczki z dnia 17 września 2001 r. między Wspólnotą Europejską a Federalną Republiką Jugosławii,

– Umowa pożyczki z dnia 13 grudnia 2002 r. między Wspólnotą Europejską a Federalną Republiką Jugosławii,

– Uzupełniająca umowa pożyczki z dnia 25 lipca 2003 r. między Wspólnotą Europejską a Federacją Serbii i Czarnogóry, oraz

– Uzupełniająca umowa pożyczki z dnia 7 kwietnia 2005 r. między Wspólnotą Europejską a Federacją Serbii i Czarnogóry.

W szczególności stopa oprocentowania i wymagane terminy płatności odsetek oraz spłaty kapitału pozostaną takie same jak te ustalone w umowach pożyczki załączonych do umów, o których mowa w niniejszym paragrafie.

3.
Niniejsza decyzja nie upoważnia Czarnogóry do jakichkolwiek dodatkowych wypłat w ramach pomocy makrofinansowej ze strony Wspólnoty.
Artykuł  2
1.
Po podpisaniu między Wspólnotą a Czarnogórą odrębnej umowy pożyczki, o której mowa w art. 1 ust. 2, zobowiązania, które ma wobec Wspólnoty Serbia jako państwo sukcesor Federacji Serbii i Czarnogóry, zostaną odpowiednio zmniejszone.
2.
Komisja jest upoważniona do zawierania uzgodnień z Serbią w celu dokonania zmian istniejących umów pożyczki, o których mowa w art. 1 ust. 2.
3.
Niniejsza decyzja nie upoważnia Serbii do jakichkolwiek dodatkowych wypłat w ramach pomocy makrofinansowej ze strony Wspólnoty.
Artykuł  3
1.
Wszystkie koszty i wydatki poniesione przez Wspólnotę w związku z zawarciem i wykonaniem uzgodnień określonych w art. 1, ponosi Czarnogóra.
2.
Wszystkie koszty i wydatki poniesione przez Wspólnotę w związku z zawarciem i wykonaniem uzgodnień określonych w art. 2, ponosi Serbia.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 2 października 2008 r.

W imieniu Rady
X. BERTRAND
Przewodniczący

______

(1) Opinia z dnia 2 września 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 38.

(3) Dz.U. L 308 z 9.11.2002, s. 25.

(4) Dz.U. L 20 z 27.1.2007, s. 16.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.269.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/784/WE ustanawiająca odrębną odpowiedzialność Czarnogóry i zmniejszająca proporcjonalnie odpowiedzialność Serbii w odniesieniu do pożyczek długoterminowych przyznanych przez Wspólnotę Federacji Serbii i Czarnogóry (byłej Federalnej Republice Jugosławii - FRJ) zgodnie z decyzjami Rady 2001/549/WE i 2002/882/WE
Data aktu: 02/10/2008
Data ogłoszenia: 10/10/2008
Data wejścia w życie: 13/10/2008