Rozporządzenie 1062/2008 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 dotyczącego statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie w odniesieniu do procedur sezonowego dostosowywania i sprawozdań dotyczących jakości

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1062/2008
z dnia 28 października 2008 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 dotyczącego statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie w odniesieniu do procedur sezonowego dostosowywania i sprawozdań dotyczących jakości
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 3 i art. 6 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 453/2008 ustanowiono jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk kwartalnych dotyczących wolnych miejsc pracy we Wspólnocie.

(2) Sezonowe dostosowywanie stanowi zasadniczy element zestawiania krótkookresowych danych statystycznych. Dostosowane szeregi danych ułatwiają porównanie i interpretację wyników w czasie. Przekazywanie dostosowanych szeregów zwiększa spójność danych rozpowszechnianych na poziomie krajowym i międzynarodowym.

(3) Do celów stosowania aspektów oceny jakości przedstawionych w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 należy określić zasady, strukturę i okresowość sprawozdań dotyczących jakości składanych przez państwa członkowskie.

(4) Przeprowadzono konsultacje z Europejskim Bankiem Centralnym.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE

Artykuł  1 2

Procedury sezonowego dostosowywania

Do celów stosowania art. 3 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 przekazywanie sezonowo dostosowanych danych rozpoczyna się najpóźniej w chwili, gdy dostępne są szeregi czasowe obejmujące co najmniej 16 badanych okresów na poziomie agregacji NACE 3  określonym w załączniku 1. Liczbę okresów ustala się, rozpoczynając od pierwszych niedostosowanych sezonowo danych wymaganych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 453/2008.

Artykuł  2

Sprawozdania dotyczące jakości

1. 
Zasady i struktura sprawozdań dotyczących jakości przedkładanych zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 określone są w załączniku 2.
2. 
Sprawozdania dotyczące jakości przekazywane są Komisji najpóźniej do dnia 31 sierpnia każdego roku i dotyczą poprzedniego roku kalendarzowego. Pierwsze sprawozdanie przekazuje się najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2011 r.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 października 2008 r.
W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

  4

Poziom agregacji NACE 5

Sekcje NACE Opis
A Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo
B, C, D oraz E Górnictwo i wydobywanie; przetwórstwo przemysłowe; wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i powietrze do układów klimatyzacyjnych; dostawa wody; gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją
F Budownictwo
G, H oraz I Handel hurtowy i detaliczny; transport i gospodarka magazynowa; działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
J Działalność wydawnicza i nadawcza oraz związana z produkcją i dystrybucją treści
K Działalność usługowa w zakresie telekomunikacji, programowania komputerowego, doradztwa, infrastruktury obliczeniowej oraz pozostała działalność usługowa w zakresie informacji
L Działalność finansowa i ubezpieczeniowa
M Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości
N oraz O Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna; działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca
P, Q oraz R Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe ubezpieczenia społeczne; edukacja; opieka zdrowotna i pomoc społeczna
S oraz T Działalność związana z kulturą, sportem i rekreacją; pozostała działalność usługowa

ZAŁĄCZNIK  2

  6

Zasady i struktura sprawozdań dotyczących jakości przedkładanych przez państwa członkowskie

PREAMBUŁA

Europejski system statystyczny (ESS) w ramach starań podejmowanych w celu ciągłej poprawy jakości swoich produktów i usług przyjął ogólną definicję jakości jako "wszystkich cech i właściwości produktu lub usługi, które mają wpływ na jego zdolność do zaspokojenia stwierdzonych lub domniemanych potrzeb". Aby ta definicja mogła być stosowana w praktyce, określono sześć aspektów, które składają się na jakość produktów i usług statystycznych:

1.
trafność;
2.
dokładność;
3.
terminowość i punktualność;
4.
dostępność i przejrzystość;
5.
porównywalność;
6.
spójność.

Sprawozdania dotyczące jakości są odpowiednim narzędziem do gromadzenia w ujednolicony sposób informacji na temat jakości różnych produktów i usług. Zawierają one informacje na temat wszystkich sześciu aspektów definicji jakości ESS oraz ogólny przegląd dotyczący gromadzenia danych krajowych na temat wolnych miejsc pracy. Informacje przedstawia się zgodnie z następującym schematem:

OPIS OGÓLNY

Opis ogólny zawiera, w stosownych przypadkach, następujące elementy:

A. Źródła, zakres i okresowość

- Określenie źródła danych,

- Zakres (geograficzny, odnoszący się do klasyfikacji NACE i do wielkości przedsiębiorstw),

- Daty odniesienia,

- Okresowość publikacji krajowej,

- Definicja jednostki statystycznej.

B. Badanie próby

B.1. Plan doboru próby

- Podstawa wykorzystywana do próby,

- Plan doboru próby,

- Zachowywanie/odnawianie jednostek próby,

- Liczebność próby,

- Stratyfikacja.

B.2. Ważenie

- Krótki opis metody ważenia,

- Kryteria ważenia.

B.3. Gromadzenie danych

- Krótki opis metody (metod) gromadzenia danych.

C. Pozostałe źródła

Krótki opis źródła (źródeł) zawierający:

- Wskazanie podmiotu odpowiadającego za utrzymanie,

- Częstotliwość aktualizacji,

- Zasady usuwania (nieaktualnych informacji),

- Informacje dotyczące dobrowolnego/obowiązkowego przekazywania danych oraz dotyczące sankcji.

D. Zasady ujawniania

Krótki opis sytuacji, w których należy usunąć dane ze względu na poufność.

E. Sezonowe dostosowywanie

Krótki opis procedur sezonowego dostosowywania, uwzględniający w szczególności wytyczne europejskiego systemu statystycznego w sprawie sezonowego dostosowywania, które zostały zatwierdzone i poparte przez Komitet ds. Programu Statystycznego.

1.
TRAFNOŚĆ

"Trafność" odnosi się do tego, czy tworzone są wszystkie potrzebne statystyki, oraz do stopnia, w jakim użyte pojęcia (definicje, klasyfikacje itp.) odzwierciedlają potrzeby użytkowników.

Sprawozdanie dotyczące jakości zawiera:

- opis brakujących zmiennych i brakujących podziałów zmiennych,

- sprawozdanie z postępów w zakresie środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 453/2008 odnoszących się do statystyk kwartalnych dotyczących wolnych miejsc pracy wraz ze szczegółowym planem i harmonogramem ukończenia wykonania oraz podsumowaniem utrzymujących się odstępstw od pojęć UE.

Sprawozdanie może dodatkowo zawierać:

- podsumowanie zawierające opis użytkowników krajowych, ich głównych potrzeb oraz stopnia, w jakim ich potrzeby są zaspokojone.

2.
DOKŁADNOŚĆ

"Dokładność" w ogólnym znaczeniu statystycznym odnosi się do zbieżności ocen z nieznanymi rzeczywistymi wartościami badanej zmiennej.

2.1. Błędy próby

Jako wskaźnik dokładności oblicza się i przekazuje uwzględniający plan doboru próby współczynnik zmienności dla liczby wolnych miejsc pracy w odniesieniu do ostatniej wersji NACE na poziomie sekcji i z podziałem według klas wielkości (1-9/10 i więcej pracowników).

Jeśli nie można obliczyć współczynnika zmienności, podaje się w zamian szacunkowy błąd próby wyrażony jako liczba bezwzględna wolnych stanowisk.

2.2. Błędy niezwiązane z próbą

2.2.1. Błędy dotyczące zakresu

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają, w stosownych przypadkach, następujące informacje dotyczące zakresu:

- Tabelę przedstawiającą liczbę jednostek gospodarczych objętych próbą i odsetek jednostek gospodarczych reprezentowanych w próbie(próbach)/rejestrze(rejestrach), z podziałem według klasy wielkości (warstwy),

- Opis różnic między populacją odniesienia i populacją badaną,

- Opis błędów klasyfikacji,

- Opis różnic między datami odniesienia i kwartałem odniesienia,

- Wszelkie inne istotne informacje.

Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych przedkłada się podobną analizę w oparciu o administracyjną dokumentację referencyjną, włącznie z błędami dotyczącymi sprawozdawczości i wyrejestrowania.

2.2.2. Błędy pomiaru i przetwarzania

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają:

- Informacje na temat zmiennych zawierających inne niż nieistotne błędy pomiaru i przetwarzania,

- Informacje na temat głównych źródeł błędów pomiaru i przetwarzania (innych niż nieistotne) oraz, jeżeli są dostępne, na temat metod stosowanych w celu ich skorygowania.

2.2.3. Błędy braku odpowiedzi

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają, w stosownych przypadkach, następujące informacje dotyczące błędów braku odpowiedzi:

- Całkowity wskaźnik odpowiedzi,

- Jednostkowy wskaźnik imputacji oraz metody i, w miarę możliwości, wpływ imputacji na oceny odnoszące się do przekazywanych zmiennych.

Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych niedostępność administracyjnej ewidencji lub pozycji danych wprowadza się w miejsce braku odpowiedzi.

2.2.4. Błędy założeń modelowych

W przypadku korzystania z modeli sprawozdania dotyczące jakości zawierają opis stosowanych modeli. Szczególną uwagę należy zwrócić na modele służące korygowaniu błędów niezwiązanych z próbą, jak zakres jednostek ze wszystkich wymaganych klas wielkości lub podziałów NACE, imputacja lub ekstrapolacja w celu skorygowania całkowitego braku odpowiedzi.

Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych należy przedstawić uwagi na temat zgodności pojęć administracyjnych i teoretycznych pojęć statystycznych. Należy zgłaszać wszelkie zmiany przepisów krajowych powodujące zmiany w stosowanych definicjach oraz, w miarę możliwości, ich wpływ na wyniki.

2.2.5. Zmiany

Państwa członkowskie mogą przedkładać historię zmian, w tym zmian opublikowanej liczby wolnych miejsc pracy oraz podsumowanie przyczyn zmian.

2.2.6. Estymacja błędu systematycznego

Przekazuje się ocenę błędów niezwiązanych z próbą, wyrażoną jako liczba bezwzględna wolnych stanowisk, w odniesieniu do całkowitej liczby wolnych miejsc pracy oraz, tam gdzie jest to możliwe, do poziomu agregacji NACE 7  określonego w załączniku 1 do niniejszego rozporządzenia i do klas wielkości (1-9, 10 i więcej pracowników).

3.
TERMINOWOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ

3.1. Terminowość

"Terminowość" informacji odzwierciedla okres pomiędzy jej udostępnieniem a wydarzeniem lub zjawiskiem, którego informacja dotyczy.

Sprawozdania dotyczące jakości powinny zawierać informacje na temat czasu dzielącego udostępnienie danych na poziomie krajowym i okres odniesienia danych.

3.2. Punktualność

"Punktualność" odnosi się do odstępu czasu pomiędzy momentem udostępnienia danych a momentem, w którym miały być dostarczone, np. w odniesieniu do dat wyznaczonych w kalendarzach publikacji urzędowych, określonych w rozporządzeniach lub uzgodnionych wcześniej z partnerami.

Aby zrozumieć problemy związane z punktualnością i aby ich uniknąć, powinno się dostarczyć następujące informacje na temat procesu wykonania badania na poziomie krajowym odnoszące się do czterech ostatnich kwartałów, ze szczególnym naciskiem na zgodność między zaplanowanymi a rzeczywistymi datami:

- Terminy na udzielenie odpowiedzi przez respondentów, włącznie z przypomnieniami i uzupełnieniami,

- Okres pracy w terenie,

- Okres przetwarzania danych,

- Daty publikacji pierwszych wyników.

4.
DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ

4.1. Dostępność

"Dostępność" odnosi się do fizycznych warunków uzyskania przez użytkowników informacji dotyczących źródła danych i sposobu uzyskania dostępu do nich, czasu ich dostarczenia, dogodnych warunków marketingowych (prawa autorskie itp.), dostępności danych makro i mikro, różnych formatów i nośników danych (wersja papierowa, pliki, CD-ROM/DVD, Internet...) itp.

Sprawozdania dotyczące jakości powinny zawierać następujące informacje na temat metod rozpowszechniania wyników:

- Plan rozpowszechniania, ze wskazaniem, do kogo są wysyłane wyniki,

- Odesłania do publikacji wyników podstawowych, włącznie z tymi, którym towarzyszą komentarze w postaci tekstu, wykresów, map itp,

- Informacja o tym, jakie, jeżeli jakiekolwiek, wyniki są wysyłane do jednostek sprawozdawczych objętych próbą.

4.2. Przejrzystość

"Przejrzystość" odnosi się do poziomu zrozumiałości i obejmuje informacje o środowisku informacyjnym danych, a zatem czy danym towarzyszą odpowiednie metadane i ilustracje, takie jak wykresy i mapy, czy dostępne są informacje na temat jakości danych (w tym dotyczące ograniczenia ich wykorzystania) i w jakim zakresie udzielana jest dodatkowa pomoc.

Sprawozdania dotyczące jakości powinny zawierać następujące informacje na temat zrozumiałości wyników i dostępności metadanych:

- Opis i źródła dostarczonych metadanych,

- Odesłania do podstawowych dokumentów metodologicznych odnoszących się do dostarczonych danych statystycznych,

- Opis głównych działań podejmowanych przez krajowe służby statystyczne w celu poinformowania użytkowników o danych.

5.
PORÓWNYWALNOŚĆ

5.1. Porównywalność geograficzna

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają informacje na temat różnic między krajowymi i europejskimi pojęciami oraz, w możliwym stopniu, na temat wpływu tych różnic na estymację.

5.2. Porównywalność w czasie

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają informacje na temat zmian w definicjach, zakresie i metodach, które zaszły w dwóch kolejnych kwartałach, oraz na temat wpływu tych zmian na estymację.

6.
SPÓJNOŚĆ

"Spójność" danych statystycznych odnosi się do możliwości łączenia ich na różne sposoby i do różnych celów, przy zachowaniu ich wiarygodności. Przeważnie jest jednak łatwiej wykazać przypadki niespójności niż dowieść spójności.

Sprawozdania dotyczące jakości zawierają porównanie danych dotyczących liczby wolnych miejsc pracy, pochodzących z innych istotnych źródeł, o ile dane takie są dostępne, przedstawione łącznie i z podziałem na sekcje NACE w odpowiednich przypadkach, oraz, jeżeli wartości różnią się istotnie, wskazują przyczyny tych różnic.

Pierwsze sprawozdanie dotyczące jakości zawiera również następujące pozycje dla danych retrospektywnych:

- Opis źródeł wykorzystywanych dla danych retrospektywnych i stosowana metodologia,

- Opis wszelkich różnic między zakresem (rodzaje działalności gospodarczej, pracownicy, zmienne) danych retrospektywnych i danych bieżących,

- Opis porównywalności danych retrospektywnych i danych bieżących.

1 Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 234.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 6 pkt 1 rozporządzenia nr 2025/447 z dnia 7 marca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.447) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2025 r.
3 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1893/oj).
4 Załącznik 1zmieniony przez art. 6 pkt 2rozporządzenia nr 2025/447 z dnia 7 marca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.447) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2025 r.
5 Rozporządzenie(WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1893/oj).
6 Załącznik 2zmieniony przez art. 6 pkt 2rozporządzenia nr 2025/447 z dnia 7 marca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.447) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2025 r.
7 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1893/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.285.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1062/2008 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 dotyczącego statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie w odniesieniu do procedur sezonowego dostosowywania i sprawozdań dotyczących jakości
Data aktu: 28/10/2008
Data ogłoszenia: 29/10/2008
Data wejścia w życie: 18/11/2008