(2008/950/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 23 grudnia 2008 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 106 ust. 1 oraz ust. 2,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "statutem ESBC"), w szczególności jego art. 5 oraz 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 106 ust. 1 Traktatu oraz art. 16 statutu ESBC stanowią, że Europejski Bank Centralny (EBC) ma wyłączne prawo wydawania upoważnienia do emisji banknotów we Wspólnocie.
(2) Artykuł 106 ust. 2 Traktatu stanowi, że państwa członkowskie mogą emitować monety, z zastrzeżeniem zgody EBC co do wielkości emisji. Tym samym EBC przyjmuje coroczne decyzje zatwierdzające wielkość emisji monet przez państwa członkowskie, które przyjęły euro (zwane dalej "uczestniczącymi państwami członkowskimi").
(3) Artykuł 5 statutu ESBC stanowi, że w celu realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), EBC, wspomagany przez krajowe banki centralne, zbiera niezbędne informacje statystyczne, które obejmują informacje statystyczne w przedmiocie emisji banknotów oraz monet euro. Ponadto EBC zobowiązany jest gromadzić informacje dla celów art. 237 lit. d) Traktatu, który powierza EBC zadanie monitorowania wykonywania przez krajowe banki centralne ESBC ich zobowiązań wynikających z Traktatu oraz ze statutu. Zobowiązania te obejmują przestrzeganie zakazu określonego w art. 101 Traktatu oraz implementowanego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 3603/93 z dnia 13 grudnia 1993 r. określającego definicje w celu zastosowania zakazów określonych w art. 104 i 104b ust. 1 Traktatu 1 . W szczególności art. 6 rozporządzenia (WE) nr 3603/93 stanowi, że "przechowywanie przez (...) krajowe banki centralne monet wyemitowanych przez sektor publiczny i zapisanych na dobro sektora publicznego nie będzie traktowane jako udogodnienie kredytowe w rozumieniu art. 104 Traktatu tam, gdzie liczba tych aktywów pozostaje na poziomie poniżej 10 % monet w obiegu".
(4) Nie naruszając kompetencji państw członkowskich w zakresie emitowania monet euro oraz mając na uwadze zasadniczą rolę krajowych banków centralnych uczestniczących państw członkowskich (zwanych dalej "KBC") w dystrybuowaniu monet euro, w celu wykonywania określonych powyżej zadań, EBC wraz z KBC powinien zbierać dane dotyczące banknotów i monet euro. Zebrane dane powinny ułatwiać podejmowanie decyzji w przedmiocie emisji banknotów i monet euro, np. poprzez umożliwienie EBC, KBC, Komisji Wspólnot Europejskich oraz władzom krajowym emitującym monety, w ramach przysługujących im odpowiednio kompetencji: (i) planowania produkcji banknotów i monet euro; (ii) koordynowania emisji banknotów i monet euro; oraz (iii) koordynowania transferów banknotów euro pomiędzy KBC, a monet euro pomiędzy uczestniczącymi państwami członkowskimi. Ten zbiór danych powinien również umożliwić EBC monitorowanie przestrzegania jego decyzji odnoszących się do emitowania banknotów i monet euro.
(5) W dniu 16 grudnia 2004 r. Rada Prezesów przyjęła ramowe zasady postępowania z banknotami powracającymi z obiegu (banknote recycling framework, BRF), których ustęp 2.7 nakłada na instytucje kredytowe i inne podmioty zawodowo zajmujące się obsługą gotówki obowiązek sprawozdawczy wobec KBC. W związku z tym zostało również postanowione, że KBC powinny implementować BRF za pomocą dostępnych im środków, takich jak instrumenty legislacyjne lub umowy, do końca 2006 r., który to okres był następnie przedłużany przez późniejsze decyzje Rady Prezesów. Jednakże, najpóźniej od daty implementacji BRF, KBC powinny otrzymywać dane przekazywane na podstawie BRF od instytucji kredytowych i innych podmiotów zajmujących się obsługą gotówki na obszarze ich jurysdykcji oraz być w stanie przekazywać je do EBC.
(6) W celu osiągnięcia określonych powyżej celów dane dotyczące banknotów i monet euro powinny zawierać informacje w przedmiocie: (i) emisji banknotów i monet euro; (ii) ilości i jakości banknotów i monet euro w obiegu; (iii) zapasów banknotów i monet euro przechowywanych przez podmioty biorące udział w ich emisji; (iv) czynności operacyjnych odnoszących się do banknotów i monet euro podmiotów biorących udział w ich emisji, włączając w to instytucje kredytowe prowadzące w imieniu KBC systemy banknotów na zlecenie (ang. notes-to-order scheme) oraz instytucje kredytowe prowadzące poszerzone depozyty powiernicze (ang. extended custodial inventory programme) na rzecz EBC i jednego lub więcej KBC; (v) czynności operacyjnych odnoszących się do banknotów instytucji kredytowych i innych podmiotów zajmujących się zawodowo obsługą gotówki, które dokonują sortowania banknotów według jakości zgodnie z BRF; oraz (vi) infrastruktury dotyczącej gotówki.
(7) Dla usprawnienia zbierania danych oraz w celu umożliwienia przekazywania opartych na nich informacji w dniu 22 listopada 2007 r. Rada Prezesów opowiedziała się za implementacją Systemu Informacji Walutowej 2 (ang. Currency Information System, zwany dalej "systemem CIS 2") który zastępuje System Informacji Walutowej utworzony wraz z wprowadzeniem banknotów i monet euro, a który dostarczał zarówno EBC, jak i KBC odpowiednich danych walutowych od 2002 r., na podstawie odrębnego aktu prawnego EBC w przedmiocie zbierania danych dotyczących Systemu Informacji Walutowej.
(8) Dla efektywnego i sprawnego działania systemu CIS 2 konieczne jest zapewnienie regularnej i terminowej dostępności spójnych danych. Obowiązki sprawozdawcze KBC oraz EBC powinny być tym samym określone w niniejszych wytycznych, w połączeniu z krótkim okresem równoległej sprawozdawczości na podstawie istniejących obecnie ram oraz systemu CIS 2.
(9) Wytyczne EBC/2006/9 z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie niektórych przygotowań do wymiany pieniądza gotówkowego związanych z wprowadzeniem waluty euro oraz w sprawie zaopatrzenia wstępnego i zaopatrzenia wtórnego w banknoty i monety euro podmiotów spoza strefy euro 2 ustanowiły ramy prawne, które umożliwiają przyszłym KBC Eurosystemu pożyczanie, zamawianie lub produkowanie banknotów i monet euro w celu dokonania w nie zaopatrzenia wstępnego i zaopatrzenia wtórnego przed wymianą pieniądza gotówkowego w danym państwie członkowskim. Wytyczne EBC/2006/9 przewidują określone obowiązki sprawozdawcze znajdujące zastosowanie w odniesieniu do takich przyszłych KBC Eurosystemu, które powinny zostać określone bardziej szczegółowo w kontekście systemu CIS 2.
(10) Zarówno EBC, jak i KBC korzystające z systemu CIS 2 powinny mieć dostęp do aplikacji internetowej systemu CIS 2 oraz do modułu sprawozdawczego w celu umożliwienia sprawnego i efektywnego wykorzystania danych systemu CIS 2 oraz zapewnienia wysokiego poziomu transparentności. Kwalifikowane podmioty trzecie powinny otrzymać ograniczony dostęp do danych systemu CIS 2 w celu poprawienia przepływu informacji pomiędzy EBC oraz Komisją Europejską, a także KBC oraz podmiotami krajowymi emitującymi monety.
(11) Mając na uwadze, że system CIS 2 jest systemem dostosowanym do przetwarzania nowych danych, niezbędne jest stworzenie uproszczonej procedury efektywnego wprowadzania technicznych zmian w załącznikach do niniejszych wytycznych. Ponadto, z uwagi na techniczny charakter, wprowadzenie zmian w specyfikacji mechanizmu przekazywania danych systemu CIS 2 powinno być możliwe przy użyciu tej samej uproszczonej procedury. Tym samym kompetencja do wprowadzenia określonych zmian do niniejszych wytycznych oraz załączników do niej powinna zostać delegowana do Zarządu, który o wprowadzonych w ten sposób zmianach powinien informować Radę Prezesów.
(12) W następstwie pozytywnej decyzji Rady Unii Europejskiej podjętej w dniu 8 lipca 2008 r. w przedmiocie uchylenia derogacji dla Słowacji, oraz zgodnie z art. 3 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Prezes Národná banka Slovenska został zaproszony do wzięcia udziału w obradach Rady Prezesów w przedmiocie niniejszych wytycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Prezes EBC | |
Jean-Claude TRICHET |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a wytycznych nr EBC/2016/15 ((UE) 2016/1061) z dnia 26 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.102) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 lipca 2016 r.
- dodana przez art. 1 pkt 1 lit. c wytycznych nr EBC/2016/15 ((UE) 2016/1061) z dnia 26 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.102) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2017/7 ((UE) 2017/469) z dnia 7 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.4) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 1 lit. c wytycznych nr EBC/2016/15 ((UE) 2016/1061) z dnia 26 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.102) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2017/7 ((UE) 2017/469) z dnia 7 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.4) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2016/15 ((UE) 2016/1061) z dnia 26 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.102) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2016/15 ((UE) 2016/1061) z dnia 26 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.102) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a wytycznych nr EBC/2016/15 ((UE) 2016/1061) z dnia 26 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.102) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2017/7 ((UE) 2017/469) z dnia 7 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.4) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
- dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 wytycznych nr EBC/2016/15 ((UE) 2016/1061) z dnia 26 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.102) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a) wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 wytycznych nr EBC/2016/15 ((UE) 2016/1061) z dnia 26 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.102) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a wytycznych nr EBC/2017/7 ((UE) 2017/469) z dnia 7 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.4) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b) wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b wytycznych nr EBC/2017/7 ((UE) 2017/469) z dnia 7 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.4) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 wytycznych nr EBC/2016/15 ((UE) 2016/1061) z dnia 26 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.173.102) zmieniających nin. wytyczną z dniem 1 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 wytycznych nr EBC/2017/7 ((UE) 2017/469) z dnia 7 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.4) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 11 wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 6 wytycznych nr EBC/2017/7 ((UE) 2017/469) z dnia 7 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.4) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 wytycznych nr EBC/2011/9 (2011/509/UE) z dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.217.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 25 sierpnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 wytycznych nr EBC/2017/7 ((UE) 2017/469) z dnia 7 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.4) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.346.89 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2008/8 (2008/950/WE) w sprawie zbierania danych dotyczących euro oraz działania Systemu Informacji Walutowej 2 |
Data aktu: | 11/09/2008 |
Data ogłoszenia: | 23/12/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2008 |