uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 34 ust. 2 akapit drugi oraz art. 142 lit. c), d) i g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 ustanowiło nowe zasady w stosunku do systemu płatności jednolitych, stosowane od dnia 1 stycznia 2009 r. W związku z tym należy dostosować przepisy wykonawcze zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 795/2004(2).
(2) Definicje określone w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 powinny odzwierciedlać rozszerzoną kwalifikowalność obszarów w ramach systemu płatności jedno-litej.
(3) Przepisy dotyczące kryteriów kwalifikowalności, określone w art. 3b rozporządzenia (WE) nr 795/2004, są nieaktualne i należy je w związku z tym usunąć. Jednakże art. 34 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 dotyczy również wykorzystywania hektarów kwalifikujących się do prowadzenia działalności pozarolniczej. Należy określić kryteria ramowe dla wszystkich państw członkowskich.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 znosi obowiązek odłogowania i niektóre ograniczenia związane z uprawnieniami do płatności z rezerwy krajowej, co powoduje, że przepisy dotyczące tych kwestii stają się nieaktualne.
(5) Należy wyjaśnić art. 7 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 w zakresie odniesień do rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003(3) i rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 nie zawiera już szczególnych zasad dotyczących procedury składania wniosków do systemu płatności jednolitej w pierwszym roku jego wdrażania. Należy w związku z tym zaktualizować odnośne zasady w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004.
(7) W przypadku gdy dzierżawa, o której mowa w art. 20 i 22, lub programy, o których mowa w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wygasają po upływie ostatecznego terminu na złożenie wniosku w ramach systemu płatności jednolitej w pierwszym roku wdrażania, termin występowania o określenie uprawnień do płatności powinien zostać przedłużony, aby rolnicy dysponowali odpowiednim czasem na złożenie wniosku, który odzwierciedla faktyczną sytuację gospodarstwa.
(8) Ograniczenia regionalne, określone w art. 26 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, powinny zostać dostosowane do art. 43 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(9) Przepisy dotyczące obowiązkowego odłogowania stają się nieaktualne, należy jednak umożliwić w 2009 r. dobro-wolne odłogowanie zgodnie z przepisami art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(10) W przypadku gdy państwa członkowskie postanawiają stosować art. 72 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, należy określić termin i treść przesyłanego do Komisji wniosku.
(11) Należy przyjąć przepisy określające zasady obowiązujące nowe państwa członkowskie przechodzące z systemu jednolitej płatności obszarowej do systemu płatności jednolitej. Zasady te powinny dotyczyć przede wszystkim wstępnego przyznawania uprawnień do płatności, szczególnych uprawnień oraz powiadamiania o decyzji.
(12) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 przewiduje przyznanie bezpośredniego wsparcia w ramach systemu płatności jednolitej na rzecz producentów wina, zwłaszcza w drodze przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina do systemu płatności jednolitej. Należy zatem przyjąć odnośne szczegółowe zasady przyznawania uprawnień do płatności. Te zasady szczegółowe powinny opierać się na tych samych wytycznych co zasady określone już w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw.
(13) W przypadku rolników, którym zostało już przyznane uprawnienie do płatności lub którzy nabyli je bądź otrzymali przed ostateczną datą składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności, określonych zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wartość i liczba ich uprawnień do płatności powinna zostać ponownie obliczona. Uprawnienia do płatności podlegające specjalnym warunkom nie powinny być uwzględniane w tym obliczeniu.
(14) Państwa członkowskie, które stosują model regionalny ustanowiony w art. 59 ust. 1 i 3 lub art. 71f rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, powinny mieć możliwość ustalenia przypadającej na rolnika liczby uprawnień do płatności, wynikających z przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina zgodnie z częścią C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(15) Należy przyjąć przepisy dotyczące średniej regionalnej w kontekście określania wartości uprawnień do płatności w zastosowaniu części B załącznika IX (karczowanie) do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(16) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 ustala się datę, z którą można zezwolić tymczasowo na uprawę poplonów w regionach, w których zbiór zbóż odbywa się zwykle wcześniej ze względu na warunki klimatyczne, zgodnie z przepisami art. 38 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 73/2009. Na wniosek Hiszpanii należy ustalić odrębne daty dla poszczególnych regionów tego państwa członkowskiego ze względu na odmienne warunki agronomiczne i klimatyczne. Załącznik powinien być również zaktualizowany w celu uwzględnienia kwalifikowalności owoców i warzyw w tych państwach członkowskich, które nie korzystają z opóźnionego włączenia tego sektora do systemu płatności jednolitej.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 795/2004.
(18) Proponowane zmiany powinny być stosowane od dnia stosowania rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 maja 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.114.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 370/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 |
Data aktu: | 06/05/2009 |
Data ogłoszenia: | 07/05/2009 |
Data wejścia w życie: | 07/05/2009, 01/01/2009 |