Rozporządzenie 107/2009 w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla prostych set-top boksów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 107/2009
z dnia 4 lutego 2009 r.
w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla prostych set-top boksów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 2005 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię oraz zmieniającą dyrektywę Rady 92/42/EWG, oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 96/57/WE i 2000/55/WE 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,

po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2005/32/WE wymogi dotyczące ekoprojektu powinny być określane przez Komisję dla produktów wykorzystujących energię, których wielkość sprzedaży we Wspólnocie jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko naturalne i które posiadają znaczący potencjał w zakresie poprawy ich ekologiczności bez pociągania za sobą nadmiernych kosztów.

(2) Artykuł 16 ust. 2 tiret pierwsze dyrektywy 2005/32/WE stanowi, że Komisja odpowiednio wprowadza z wyprzedzeniem środki wykonawcze dotyczące elektroniki użytkowej zgodnie z procedurą określoną w art. 19 ust. 3 i z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 15 ust. 2 oraz po konsultacji z Forum Konsultacyjnym.

(3) Komisja wykonała badanie przygotowawcze, w ramach którego przeanalizowano techniczne, ekologiczne i ekonomiczne aspekty prostych set-top boksów (zwanych dalej "SSTB"). Badanie przeprowadzono przy udziale zainteresowanych stron z UE i krajów trzecich, a jego wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.

(4) W badaniu przygotowawczym stwierdzono, że liczba SSTB wprowadzanych na rynek Wspólnoty wzrośnie z 28 mln w 2008 r. do 56 mln w 2014 r., podczas gdy roczne zużycie energii przez te urządzenia wzrośnie z 6 TWh w 2010 r. do 14 TWh w 2014 r.; w badaniu stwierdzono również, że możliwe jest znaczne ograniczenie zużycia energii elektrycznej przez SSTB w oszczędny sposób.

(5) Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przez SSTB można osiągnąć poprzez zastosowanie istniejących, niezastrzeżonych rozwiązań technicznych, które mimo że prowadzą do oszczędności, nie są w wystarczającej mierze wprowadzane na rynek, ponieważ konsumenci nie są świadomi bieżących kosztów eksploatacji SSTB, w związku z czym producentom brakuje zachęty do wyposażania urządzeń w tego rodzaju rozwiązania służące obniżeniu zużycia energii podczas ich eksploatacji.

(6) Ustanawiając wymogi dotyczące ekoprojektu w odniesieniu do zużycia energii przez SSTB, należy mieć na uwadze harmonizację wymogów dotyczących ekoprojektu dla tych urządzeń w całej Wspólnocie, a także wkład w funkcjonowanie rynku wewnętrznego i mniejsze oddziaływanie tych produktów na środowisko.

(7) Niniejsze rozporządzenie powinno zwiększyć penetrację rynku przez technologie służące poprawie energooszczędności SSTB, prowadząc do rocznych oszczędności energii rzędu 9 TWh w 2014 r. w porównaniu ze scenariuszem zakładającym niepodejmowanie żadnych działań.

(8) Wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć negatywnego wpływu na funkcjonalność produktu i nie powinny nieść za sobą negatywnych skutków dla zdrowia, bezpieczeństwa oraz środowiska naturalnego.

(9) Wymogi dotyczące ekoprojektu wchodzą w życie etapowo, dzięki czemu producenci powinni mieć wystarczająco dużo czasu na zmodyfikowanie projektów swoich produktów. Harmonogram tych etapów należy określić tak, aby uniknąć negatywnych skutków dla funkcjonalności urządzeń znajdujących się na rynku oraz uwzględnić wpływ na koszty ponoszone przez producentów (w szczególności MŚP), przy jednoczesnym zapewnieniu terminowego osiągnięcia celów polityki.

(10) Pomiary zużycia energii należy przeprowadzać przy uwzględnieniu powszechnie uznanych najnowocześniejszych metod; producenci mogą stosować zharmonizowane normy ustanowione zgodnie z art. 9 dyrektywy 2005/32/WE.

(11) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć pierwszeństwo przed wymogami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1275/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia 2 .

(12) Zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2005/32/WE niniejsze rozporządzenie powinno stanowić, że mające zastosowanie procedury oceny zgodności to wewnętrzna kontrola projektu określona w załączniku IV do dyrektywy 2005/32/WE oraz system zarządzania określony w załączniku V do dyrektywy 2005/32/WE.

(13) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni mieć obowiązek przedstawiania informacji w postaci dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2005/32/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one wymogów określonych w niniejszym środku wykonawczym.

(14) Należy określić poziomy odniesienia dla obecnie dostępnych SSTB o niskim zużyciu energii. Wyposażenie SSTB w tryb wyłączenia, w którym urządzenia nie zużywają energii, może pozytywnie wpływać na zachowanie konsumentów i podejmowanie przez nich decyzji o ograniczeniu niepotrzebnych strat energii. Poziomy odniesienia przyczyniają się do zapewnienia powszechnego i łatwego dostępu do informacji, szczególnie dla MŚP i bardzo małych przedsiębiorstw, co z kolei ułatwia wykorzystanie najlepiej zaprojektowanych technologii zmniejszania zużycia energii przez SSTB.

(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2005/32/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące ekoprojektu dla prostych set-top boksów.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w dyrektywie 2005/32/WE. Stosuje się również następujące definicje:

1)
"prosty set-top boks" (SSTB) oznacza samodzielne urządzenie, które - niezależnie od zastosowanego interfejsu:
a)
służy głównie do konwersji niekodowanych cyfrowych sygnałów telewizyjnych zwykłej (SD) lub wysokiej (HD) rozdzielczości na analogowe sygnały telewizyjne dostosowane do analogowych odbiorników telewizyjnych;
b)
nie posiada funkcji warunkowego dostępu;
c)
nie oferuje funkcji zapisu na przenośnym nośniku w standardowym formacie bibliotecznym.

SSTB może być wyposażony w następujące dodatkowe funkcje lub moduły, które nie wchodzą w skład podstawowej konfiguracji SSTB:

a)
funkcje wstrzymywania (time-shift) i zapisu programu przy użyciu wbudowanego dysku twardego;
b)
konwersja wejściowego sygnału telewizyjnego HD na wyjściowy sygnał wideo HD lub SD;
c)
drugi tuner;
2)
"tryb(-y) czuwania" oznacza(-ją) stan, gdy urządzenie jest podłączone do sieci zasilania elektrycznego, musi pobierać energię z sieci zasilania elektrycznego, aby działać zgodnie z przeznaczeniem oraz wykonuje tylko poniższe funkcje przez dowolnie długi czas:
a)
sama funkcja ponownego włączenia lub funkcja ponownego włączenia ze wskazaniem aktywowania funkcji ponownego włączenia; oraz/lub
b)
wyświetlanie informacji lub statusu;
3)
"funkcja ponownego włączenia" oznacza funkcję umożliwiającą włączanie innych trybów, w tym trybu aktywnego, przez zdalnie sterowany przełącznik, jak np. urządzenie zdalnego sterowania, czujnik wewnętrzny lub licznik czasu, służący do przełączenia w tryb, w którym dostępne są dodatkowe funkcje urządzenia, w tym jego główna funkcja;
4)
"wyświetlanie informacji lub statusu" oznacza stale włączoną funkcję wyświetlania na wyświetlaczu informacji lub wskazywania statusu urządzenia, w tym zegary;
5)
"tryb(-y) aktywny(-e)" oznacza(-ją) stan, gdy urządzenie jest podłączone do sieci zasilania elektrycznego i aktywowana jest co najmniej jedna z głównych funkcji danego urządzenia;
6)
"automatyczne wyłączanie" oznacza funkcję, która przełącza SSTB z trybu aktywnego na tryb czuwania po upływie określonego czasu w trybie aktywnym, w którym nie wystąpiła interakcja użytkownika lub zmiana kanału;
7)
"drugi tuner" oznacza moduł SSTB, który umożliwia niezależne zapisywanie jednego programu i jednoczesne oglądanie innego programu;
8)
"dostęp warunkowy" oznacza kontrolowaną przez dostawcę usługę nadawczą, która wymaga wykupienia abonamentu na dostępną na rynku usługę telewizyjną.
Artykuł  3

Wymogi dotyczące ekoprojektu

Wymogi dotyczące ekoprojektu dla SSTB są określone w załączniku I.

Artykuł  4

Związek z rozporządzeniem (WE) nr 1275/2008

Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu mają pierwszeństwo przed wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1275/2008.

Artykuł  5

Ocena zgodności

Procedurę oceny zgodności, o której mowa w art. 8 ust. 2 dyrektywy 2005/32/WE, stanowi wewnętrzna kontrola projektu określona w załączniku IV do dyrektywy 2005/32/WE lub system zarządzania określony w załączniku V do dyrektywy 2005/32/WE.

Artykuł  6

Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku

Kontrole w ramach nadzoru rynku są prowadzone zgodnie z procedurą weryfikacji określoną w załączniku II.

Artykuł  7

Poziomy odniesienia

Orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepiej działających produktów i technologii dostępnych na rynku są określone w załączniku III.

Artykuł  8

Przegląd

Najpóźniej po 5 latach od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja dokonuje jego przeglądu w kontekście postępu technicznego i przedstawia wyniki tego przeglądu Forum Konsultacyjnemu.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Punkt 1 załącznika I stosuje się po upływie roku od dnia określonego w akapicie pierwszym.

Punkt 2 załącznika I stosuje się po upływie trzech lat od dnia określonego w akapicie pierwszym.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 lutego 2009 r.

W imieniu Komisji
Andris PIEBALGS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  3  

Wymogi dotyczące ekoprojektu

1.
Rok po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia wprowadzane do obrotu SSTB nie mogą przekraczać następujących wartości granicznych zużycia energii; wymóg ten nie dotyczy SSTB wyposażonych we wbudowany twardy dysk i/lub drugi tuner:
Tryb czuwania Tryb aktywny
Prosty STB 1,00 W 5,00 W
Dopuszczalne zużycie energii z tytułu funkcji wyświetlacza w trybie czuwania + 1,00 W -
Dopuszczalne zużycie energii z tytułu dekodowania sygnałów HD - + 3,00 W
2.
Trzy lata po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia wprowadzane do obrotu SSTB nie mogą przekraczać następujących wartości granicznych zużycia energii:
Tryb czuwania Tryb aktywny
Prosty STB 0,50 W 5,00 W
Dopuszczalne zużycie energii z tytułu funkcji wyświetlacza w trybie czuwania + 0,50 W -
Dopuszczalne zużycie energii z tytułu dysku twardego - + 6,00 W
Dopuszczalne zużycie energii z tytułu drugiego tunera - + 1,00 W
Dopuszczalne zużycie energii z tytułu dekodowania sygnałów HD - + 1,00 W
3.
Dostępność trybu czuwania

Rok po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia SSTB muszą być wyposażone w tryb czuwania.

4.
Funkcja automatycznego wyłączania

Rok po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia SSTB muszą być wyposażone w funkcję automatycznego wyłączania lub podobną funkcję o następujących właściwościach:

SSTB jest automatycznie przełączany z trybu aktywnego na tryb czuwania przed upływem 3 godzin od ostatniej interakcji użytkownika lub zmiany kanału i wyświetla odpowiednie ostrzeżenie na dwie minuty przed przełączeniem w tryb czuwania,
funkcja automatycznego wyłączania jest ustawieniem domyślnym.
5.
Pomiary

Zużycie energii, o którym mowa w pkt 1 i 2, jest ustalane w drodze rzetelnej, dokładnej i powtarzalnej procedury pomiarów, uwzględniającej powszechnie uznane najnowocześniejsze metody.

6.
Informacje przedstawiane przez producentów do celów oceny zgodności

Do celów oceny zgodności, o której mowa w art. 5, dokumentacja techniczna zawiera następujące elementy:

a)
Dla trybu czuwania i trybu aktywnego
Zużycie energii wyrażone w watach, zaokrąglone do drugiego miejsca po przecinku, w tym dane o zużyciu energii przez poszczególne dodatkowe funkcje lub moduły,
zastosowaną metodę pomiaru,
czas pomiaru,
opis wyboru lub zaprogramowania trybu urządzenia,
działania, jakie należy wykonać w celu włączenia trybu, w którym urządzenie automatycznie zmienia tryby działania,
wszelkie uwagi dotyczące obsługi urządzenia.
b)
Parametry testowe dla dokonywania pomiarów
Temperatura otoczenia,
napięcie testowe wyrażone w V oraz częstotliwość wyrażona w Hz,
całkowite zniekształcenie harmoniczne systemu zasilania energią elektryczną,
wahania napięcia zasilania w trakcie pomiarów,
informacje i dokumenty dotyczące oprzyrządowania, ustawień i obwodów wykorzystywanych do testowania elektrycznego,
sygnały wejściowe wysokiej częstotliwości (RF, w przypadku cyfrowej telewizji naziemnej) lub średniej częstotliwości (IF, w przypadku sygnałów satelitarnych),
sygnały testowe audio/wideo zgodnie z opisem strumienia MPEG-2,
dostosowanie układu sterowania.

Dokumentacja techniczna nie musi zawierać informacji dotyczących zapotrzebowania na energię peryferyjnych urządzeń odbiorczych zasilanych za pośrednictwem STB, takich jak aktywna antena naziemna, konwerter LNB do odbioru sygnałów satelitarnych lub wszelkiego rodzaju modemy kablowe lub radiowe.

7.
Informacje przedstawiane przez producentów celem informowania konsumentów

Producenci zapewniają udostępnienie konsumentom informacji o zużyciu energii przez SSTB w trybie czuwania oraz w trybach aktywnych, wyrażonym w watach w zaokrągleniu do pierwszego miejsca po przecinku.

ZAŁĄCZNIK  II

  4  

Weryfikacja zgodności produktu przez organy nadzoru rynku

Określone w niniejszym załączniku dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji odnoszą się wyłącznie do weryfikacji zmierzonych parametrów prowadzonej przez organy państwa członkowskiego i nie mogą być stosowane przez producenta lub importera jako dopuszczalne tolerancje do określania wartości w dokumentacji technicznej, ani do interpretowania tych wartości w celu osiągnięcia zgodności, ani do podawania, w jakikolwiek sposób, informacji o lepszej charakterystyce produktu.

Weryfikując zgodność modelu produktu z wymaganiami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE, organy państw członkowskich stosują do celów wymagań, o których mowa w niniejszym załączniku, następującą procedurę:

1)
Organy państwa członkowskiego poddają weryfikacji tylko jedno urządzenie danego modelu.
2)
Model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli:
a)
wartości podane w dokumentacji technicznej zgodnie z pkt 2 załącznika IV do dyrektywy 2009/125/WE (wartości deklarowane) oraz, w stosownych przypadkach, wartości zastosowane do obliczenia tych wartości nie są korzystniejsze dla producenta lub importera niż wyniki odpowiadających im pomiarów wykonanych zgodnie z lit. g) wspomnianego przepisu; oraz
b)
wartości deklarowane spełniają wszelkie wymagania ustanowione w niniejszym rozporządzeniu, a żadne wymagane informacje o produkcie opublikowane przez producenta lub importera nie zawierają wartości, które są bardziej korzystne dla producenta lub importera niż wartości deklarowane; oraz
c)
gdy organy państwa członkowskiego badają jedno urządzenie danego modelu, ustalone wartości (wartości istotnych parametrów oraz wartości wyliczone na podstawie tych pomiarów) są zgodne z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji podanymi w tabeli 1.
3)
W przypadku nieuzyskania wyników, o których mowa w pkt 2 lit. a) lub b), uznaje się, że model nie jest zgodny z niniejszym rozporządzeniem.
4)
W przypadku nieuzyskania wyniku, o którym mowa w pkt 2 lit. c), organy państwa członkowskiego wykonują badania trzech wybranych dodatkowych egzemplarzy tego samego modelu.
5)
Model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli odnosząca się do wspomnianych trzech egzemplarzy średnia arytmetyczna ustalonych wartości pozostaje w zgodzie z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji podanymi w tabeli 1.
6)
Jeżeli wynik, o którym mowa w pkt 5, nie zostanie osiągnięty, model uznaje się za niezgodny z niniejszym rozporządzeniem.
7)
Po podjęciu decyzji w sprawie niezgodności modelu zgodnie z pkt 3 i 6 organy państwa członkowskiego przekazują wszelkie istotne informacje organom pozostałych państw członkowskich oraz Komisji.

Organy państwa członkowskiego stosują metody pomiaru i obliczeń określone w załączniku I.

Do celów wymagań, o których mowa w niniejszym załączniku, organy państwa członkowskiego stosują wyłącznie dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji określone w tabeli 1 i stosują wyłącznie procedurę opisaną w pkt 1-7. Nie stosuje się innych odchyleń, takich jak odchylenia określone w zharmonizowanych normach, ani innej metody pomiaru.

Tabela 1

Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji

Przepisy zawarte w załączniku I pkt 1 i 2 (zależnie od okoliczności) Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji
W przypadku zużycia energii większego niż 1,00 W Wartość ustalona nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 10 %.
W przypadku zużycia energii nieprzekraczającego lub równego 1,00 W Wartość ustalona nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 0,10 W."

ZAŁĄCZNIK  III

 

Poziomy odniesienia

Do celów części 3 pkt 2 załącznika I do dyrektywy 2005/32/WE określa się następujące orientacyjne poziomy odniesienia. Odnoszą się one do najlepszej technologii dostępnej w dniu przyjęcia niniejszego rozporządzenia:

SSTB bez dodatkowych funkcji:

tryb aktywny: 4,00 W,
tryb czuwania bez funkcji wyświetlacza: 0,25 W,
tryb wyłączenia: 0 W.

SSTB z wbudowanym dyskiem twardym:

tryb aktywny: 10,00 W,
tryb czuwania bez funkcji wyświetlacza: 0,25 W,
tryb wyłączenia: 0 W.

Powyższe poziomy odniesienia dotyczą SSTB w podstawowej konfiguracji, z funkcją automatycznego wyłączania oraz wyłącznikiem sprzętowym.

1 Dz.U. L 191 z 22.7.2005, s. 29.
2 Dz.U. L 339 z 18.12.2008, s. 45.
3 Załącznik I zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.346.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 stycznia 2017 r.
4 Załącznik II zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.346.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 stycznia 2017 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.36.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 107/2009 w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla prostych set-top boksów
Data aktu: 04/02/2009
Data ogłoszenia: 05/02/2009
Data wejścia w życie: 25/02/2010, 25/02/2012, 25/02/2009