Decyzja 2009/140/WE w sprawie niepublikowania odniesienia do normy EN 3-9:2006 "Gaśnice przenośne – część 9: Wymagania dodatkowe do EN 3-7 dotyczące odporności na ciśnienie gaśnic na CO2" zgodnie z dyrektywą 97/23/WE w sprawie urządzeń ciśnieniowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 lutego 2009 r.
w sprawie niepublikowania odniesienia do normy EN 3-9:2006 "Gaśnice przenośne - część 9: Wymagania dodatkowe do EN 3-7 dotyczące odporności na ciśnienie gaśnic na CO2" zgodnie z dyrektywą 97/23/WE w sprawie urządzeń ciśnieniowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 666)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/140/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 lutego 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 97/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 maja 1997 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących urządzeń ciśnieniowych(1), w szczególności jej art. 6,

uwzględniając opinię Stałego Komitetu powołanego zgodnie z art. 5 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 97/23/WE stanowi, że urządzenia ciśnieniowe oraz zespoły mogą być wprowadzane do obrotu oraz wprowadzane do użytku jedynie, jeśli są właściwie zainstalowane oraz utrzymywane we właściwy sposób dla przewidzianego wykorzystania, nie zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu osób oraz, jeżeli to jest stosowne, zwierząt domowych lub mienia.

(2) Urządzenia ciśnieniowe oraz zespoły uznawane są za spełniające zasadnicze wymogi określone w dyrektywie 97/23/WE, jeśli spełniają krajowe normy transponujące zharmonizowane normy, których numery referencyjne zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(3) Zgodnie z art. 6 dyrektywy 97/23/WE Szwecja wniosła formalny sprzeciw w odniesieniu do normy EN 3-9:2006, przyjętej przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) w dniu 2 listopada 2006 r., do której odniesienie jeszcze nie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(4) Szwecja uważa, że sekcje 4, 5.1, 5.2, 5.4, 6 i 8 normy EN 3-9:2006 nie spełniają zasadniczych wymogów określonych w dyrektywie 97/23/WE.

(5) W odniesieniu do sekcji 4 (materiały) normy EN 3-9:2006 Szwecja uważa, że podano w nim jedynie ogólne informacje i że z tego powodu niemożliwe jest ustalenie rozwiązań technicznych dotyczących wymogów w odniesieniu do materiałów technicznych ustanowionych w pkt 4 załącznika I do dyrektywy 97/23/WE. Dokładny wybór materiału jest w tym kontekście niezbędny, aby spełnić kilka zasadniczych wymogów bezpieczeństwa dotyczących urządzeń ciśnieniowych zgodnie z odnośnym wymogiem zlecenia M/071 CEN-u.

(6) W sekcji 4 normy EN 3-9:2006 nie określono rodzaju materiałów, których należy użyć. W normie wykluczone zostało jedynie stosowanie materiałów niemetalicznych w korpusach urządzeń do sterowania i wymagane jest, aby materiał, z którego wykonane są komponenty i który może mieć kontakt z częściami składowymi, był kompatybilny zarówno z zawartością innych komponentów, jak i z materiałem, z których są one wykonane. Dlatego wobec braku konkretnych specyfikacji technicznych w sekcji 4 normy EN 3-9:2006 nie potwierdza się domniemanej zgodności z wymogami w pkt 4 załącznika I do dyrektywy 97/23/WE.

(7) Sekcja 5 (projekt) normy EN 3-9:2006, a w szczególności sekcje 5.1 i 5.2, zdaniem Szwecji nie zawierają wymogów technicznych dotyczących projektowania pojemników na CO2 odpowiednio odpornych na ograniczanie ciśnienia. Szwecja uważa, że klauzule te nie spełniają wymogów pkt 2.3 i 2.9 załącznika I dyrektywy 97/23/WE.

(8) Sekcje 5.1 i 5.2 normy EN 3-9:2006 nie zawierają żadnych szczegółowych wymogów dotyczących projektowania cylindra i urządzenia sterującego ani szczegółowych rozwiązań technicznych, aby zapewnić bezpieczne napełnianie i odprowadzanie. Dlatego ich treść nie jest wystarczająca, aby potwierdzić domniemaną zgodność z wymogami dotyczącymi bezpiecznej obsługi oraz działania w pkt 2.3 i dotyczącymi bezpiecznego napełniania i odprowadzania w pkt 2.9 załącznika I do dyrektywy 97/23/WE.

(9) Szwecja uważa również, że sekcja 5.4 normy EN 3-9:2006 nie spełnia wymogów pkt 2.11.2 załącznika I dyrektywy 97/23/WE.

(10) Sekcja 5.4 normy EN 3-9:2006 stanowi, że membrana urządzenia bezpieczeństwa musi się włączać, kiedy wartość ciśnienia mieści się w przedziale od wartości o 10% wyższej od najwyższego dopuszczalnego PS do wartości ciśnienia badawczego PT. Membrana bezpieczeństwa określona jest w normach jako osprzęt zabezpieczający. Jednakże membrana bezpieczeństwa nie jest typowym urządzeniem ograniczającym ciśnienie, lecz urządzeniem ochronnym, ponieważ jej zadaniem jest ograniczanie zagrożenia w przypadku przepełnienia lub przegrzania. Poza tym pkt 2.11.2 załącznika I dyrektywy 97/23/WE dotyczący urządzeń ograniczających ciśnienie stanowi, że urządzenia te muszą być tak zaprojektowane, aby ciśnienie nie przekroczyło na stałe najwyższego dopuszczalnego ciśnienia PS, i że dopuszczalny jest jednak krótkotrwały skokowy wzrost ciśnienia, które może przekroczyć dopuszczalne ciśnienie PS maksymalnie o 10 %. Dlatego ten podpunkt normy nie potwierdza domniemanej zgodności z dyrektywą 97/23/WE.

(11) Zdaniem Szwecji sekcja 6 normy EN 3-9:2006 (wytwarzanie gaśnicy z części) zgodnie z załącznikiem ZA ma na celu potwierdzenie zgodności z wymogami w pkt 2.8 (zespoły) załącznika I do dyrektywy 97/23/WE. Jednakże pkt 2.8 załącznika I do tej dyrektywy dotyczy projektowania, a nie wytwarzania gaśnicy z części.

(12) Punkt 2.8 załącznika I do dyrektywy 97/23/WE zawiera wymogi dotyczące projektowania zespołów, aby zapewnić przydatność różnych komponentów, ich właściwe zintegrowanie i zmontowanie w zintegrowaną i funkcjonalną całość. Punkt 3 załącznika I do tej dyrektywy zawiera dokładne wymogi dotyczące wytwarzania.

(13) Sekcja 6 normy EN 3-9:2006 nie zawiera szczególnych wymogów dotyczących projektu. Zawiera on ogólne informacje dotyczące zarówno projektu, jak i wytwarzania i nie wystarcza do potwierdzenia domniemanej zgodności z wymogami w pkt 2.8 załącznika I do dyrektywy 97/23/WE. Ponadto ponieważ treść tego punktu nie odpowiada stosownym wymogom dyrektywy, może to prowadzić do nieporozumień.

(14) Poza tym Szwecja uważa, że sekcja 8 normy EN 3-9:2006 nie odpowiada wymogom określonym w pkt 3.3 załącznika I do dyrektywy 97/23/WE, ponieważ brakuje w nim dwóch spośród najważniejszych parametrów: najwyższego dopuszczalnego ciśnienia PS i najwyższej dopuszczalnej temperatury (TS max).

(15) W pkt 3.3 załącznika I do dyrektywy 97/23/WE zawarte są szczegółowe wymogi dotyczące oznakowywania i etykietowania urządzeń ciśnieniowych. Obejmują one, dla wszystkich urządzeń ciśnieniowych, informacje dotyczące najniższych/najwyższych wartości dopuszczalnych.

(16) Sekcja 8 normy EN 3-9:2006 zawiera wymogi dotyczące oznakowania najwyższego dopuszczalnego ciśnienia PS, ale nie zawiera wymogów dotyczących najniższej i najwyższej dopuszczalnej temperatury (TS min i TS max). Z tego względu nie wystarcza on do potwierdzenia domniemanej zgodności z pkt 3.3 załącznika I do dyrektywy 97/23/WE.

(17) Poza tym, jak wynika z ogólnej oceny struktury i treści normy EN 3-9:2006, nie określono w niej wyraźnie, czy odnosi się ona wyłącznie do wymogów dotyczących projektu zespołów (przenośne gaśnice ciśnieniowe), czy również obejmuje projekt komponentów i fazę wytwarzania zespołów. Może to przyczynić się do nieporozumień co do zakresu i związku między klauzulami a zasadniczymi wymogami dyrektywy 97/23/WE.

(18) Dlatego na podstawie normy EN 3-9:2006, informacji otrzymanych w ramach konsultacji z władzami krajowymi, CEN-em i przemysłem oraz na podstawie niniejszej oceny wszystkich danych aspektów, stwierdza się, że zharmonizowana norma EN 3-9:2006 nie spełnia odpowiednich zasadniczych wymogów dyrektywy 97/23/WE.

(19) Dlatego też odniesienie do normy EN 3-9:2006 nie powinno zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odniesienie do normy EN 3-9:2006 "Gaśnice przenośne - część 9: Wymania dodatkowe do EN 3-7 dotyczące odporności na ciśnienie gaśnic na CO2" nie jest publikowane w wykazie norm publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lutego 2009 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 181 z 9.7.1997, s. 1.

(2) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.48.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/140/WE w sprawie niepublikowania odniesienia do normy EN 3-9:2006 "Gaśnice przenośne – część 9: Wymagania dodatkowe do EN 3-7 dotyczące odporności na ciśnienie gaśnic na CO2" zgodnie z dyrektywą 97/23/WE w sprawie urządzeń ciśnieniowych
Data aktu: 10/02/2009
Data ogłoszenia: 19/02/2009
Data wejścia w życie: 19/02/2009